Bitcoin bergerak dengan amaran runcit kerana minat terbuka berjangka menetapkan ATH baru

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Bitcoin (BTC) telah mencatatkan enam lilin mingguan hijau sejak awal Oktober, menandakan kenaikan enam minggu berturut-turut. Mata wang digital terkemuka kembali mengukuh pagi ini dan mencecah $ 16,490, mengikut Indeks BTC OKEx – harga tertinggi sejak minggu kedua Januari 2018. Pada masa ini, Future Quarterly OKEx (BTCUSD1225) didagangkan pada harga premium $ 300, atau 1.8%, melebihi harga indeks.

Dalam artikel Futures Friday minggu lalu, kami mencatat bagaimana data perdagangan OKEx mencerminkan kecenderungan pasaran terhadap kenaikan harga jangka pendek. Data minggu ini kebanyakan menunjukkan peniaga runcit ragu-ragu untuk mengejar kenaikan harga.

Nisbah panjang / pendek BTC secara amnya bertentangan dengan pergerakan harga dengan nisbah pinjaman margin spot stagnan. Pada masa yang sama, tahap premium niaga hadapan suku tahunan telah menurun dari segi peratusan dan peserta pasaran berhati-hati dengan minat terbuka yang telah menetapkan tahap tertinggi sepanjang masa.

Walau bagaimanapun, Bitcoin masih mempunyai ruang untuk meningkat walaupun terdapat ketakutan runcit, kerana tidak semua data perdagangan mencerminkan keadaan terlalu panas. Sekiranya harga dapat menembusi tahap rintangan $ 16,000, ia dapat meneruskan momentum kenaikan, dan pelabur runcit kemungkinan akan FOMO ke posisi.

Niaga hadapan suku tahunan Bitcoin - 11/13Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD1225), pada 6:00 pagi UTC pada 13 November. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah panjang / pendek BTC

Nisbah panjang / pendek sebahagian besarnya bergerak bertentangan dengan harga selama seminggu. Nisbah turun dari ketinggian 1,09 pada hari Ahad ke 0,85 semasa ketika harga niaga hadapan suku tahunan meningkat dari $ 15,200 menjadi $ 16,600.

Terutama, nisbah panjang / pendek kembali dengan cepat dengan setiap penurunan harga, yang menunjukkan bahawa peniaga runcit membuka posisi panjang pada penurunan tetapi menutupnya dengan cepat apabila harga meningkat.

Selepas enam minggu berturut-turut, keraguan peniaga untuk terus mengejar kenaikan harga dapat difahami.

Selain itu, kadar pendanaan pertukaran BTC yang berterusan tidak terlalu panas, yang menunjukkan bahawa pelabur runcit berwaspada terhadap risiko penarikan balik.

Nisbah pendek Bitcoin panjangMasa Pengumpulan Data: 11/6 6:00 pagi UTC hingga 11/13 6:00 pagi UTC


Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka posisi beli berbanding dengan kedudukan pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Walaupun harganya meningkat, asas BTC semasa $ 300 sesuai dengan hari Jumaat lalu, tetapi dari segi peratusan, premium sebenarnya turun. Kestabilan premium juga menunjukkan bahawa pasaran tidak terlalu teruja pada masa ini. Walau bagaimanapun, asas semasa masih sihat dan mencerminkan sentimen pasaran yang menaik.

Asas BTCMasa Pengumpulan Data: 11/6 6:00 pagi UTC hingga 11/13 6:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Minat dan jumlah dagangan terbuka

Minat terbuka mula meningkat pada hari Rabu, dari sekitar $ 1 bilion hingga tinggi $ 1.2 bilion pagi ini. Minat terbuka agregat di semua bursa juga mencapai paras tertinggi sepanjang masa hari ini pada $ 6.1 bilion, seperti yang dinyatakan data dari skew.

Walaupun minat terbuka yang berlebihan secara historis menunjukkan peningkatan risiko, kenaikan harga tahun ini lebih banyak disebabkan oleh wang institusi masuk, dan kita memerlukan lebih banyak masa untuk melihat apakah minat terbuka yang tinggi ini akan menjadi kebiasaan atau tidak.

Minat terbuka dan jumlah BTC - 11/13Masa Pengumpulan Data: 11/6 6:00 pagi UTC hingga 11/13 6:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah berjangka / pertukaran berjangka yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Pinjaman margin BTC tidak banyak berubah selama seminggu, antara 9,5 hingga 11,5, yang menunjukkan bahawa pasaran tidak dalam mod FOMO. Satu lagi tahap memanfaatkan pasaran spot mungkin menunjukkan peniaga runcit masuk, tetapi leverage semasa masih berada pada tahap yang sihat.

Carta nisbah pinjaman margin - 11/13Masa Pengumpulan Data: 11/6 6:00 pagi UTC hingga 11/13 6:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga untuk melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai maksimum nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Hunain Naseer, Editor Kanan OKEx

November telah menjadi bulan utama bagi Bitcoin, kerana berjaya menembusi tahap rintangan bulanan utama yang dibentuk pada bulan Disember 2017 dan Januari 2018. Memandangkan kenaikan berturut-turut, bagaimanapun, pasaran secara semula jadi berhati-hati pada setiap tahap baru, kerana terdapat sedikit kaedah penyatuan sejak bulan lalu.

Data perdagangan niaga hadapan yang dikaji minggu ini menggambarkan kehati-hatian ini kerana peniaga runcit menunggu pembetulan besar tetapi terus mencari keuntungan kecil antara penurunan kecil dan lonjakan. Yang dikatakan, jika BTC berjaya membina sokongan yang kuat sekitar $ 16,000, jalan menuju ATH 2017 akan menjadi agak jelas, dan peniaga runcit cenderung FOMO memasuki pasaran dengan jumlah yang lumayan, mendorong harganya lebih tinggi.

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Harga BTC menembusi rintangan $ 15,800 – atau $ 16,100, pada niaga hadapan suku tahunan – meningkatkan lagi keyakinan bullish pasaran. Namun, belum banyak penguatan volume pagi ini, yang dapat menimbulkan beberapa kebimbangan. 

Sokongan intraday adalah sekitar $ 16,100 – atau $ 16,400, untuk niaga hadapan suku tahunan. Sekiranya corak rali jangka pendek dapat diteruskan, maka penarikan balik kecil tidak akan mematahkan tahap sokongan ini. Sebaliknya, jika sokongan tidak dapat bertahan, pembetulan akan diperluas dengan ketara. Sokongan yang lebih rendah ialah $ 15,400.

Minat terbuka yang tinggi semasa ini jelas menjadi perhatian pasaran, tetapi pembelian yang kuat di pasaran spot dapat menyokong harga.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map