Bagaimana pelancaran niaga hadapan CME ETH minggu ini berbeza dengan niaga hadapan BTC pada tahun 2017

Melihat lebih dekat mengenai pelancaran niaga hadapan Ether CME dan kesannya yang berpotensi terhadap harga ETH

Niaga hadapan Ether dilancarkan di Chicago Mercantile Exchange pada 7 Februari 2021. Instrumen yang sangat dinanti-nantikan adalah yang pertama seumpamanya untuk koin asli rangkaian Ethereum – berasal dari pertukaran yang terkenal dan terkenal di dunia.

Dalam laporan Insight OKEx ini, kami meneliti produk baru CME dan implikasinya terhadap pasaran ETH. Dengan berbuat demikian, kami menganalisis tindakan harga ETH baru-baru ini dan membandingkannya dengan sejarah harga BTC sebelum, semasa dan selepas pelancaran niaga hadapan CME Bitcoin – kerana trend sebelumnya yang terakhir dapat memberi sedikit gambaran mengenai kemungkinan pergerakan harga ETH masa depan.

Tetapi pertama, nota ringkas – industri cryptocurrency hari ini berbeza dengan industri akhir tahun 2017. Oleh itu, kebolehpercayaan yang dengannya sejarah harga BTC dapat memberitahu lintasan ETH sendiri masih perlu dilihat.

Melihat lebih dekat mengenai niaga hadapan CME Ether

Niaga hadapan ETH CME adalah instrumen kewangan penyelesaian tunai baru berdasarkan harga duit syiling asli Ethereum. Mereka berniaga di bawah kod produk "ETH" antara 11:00 malam dan 10:00 malam UTC, Ahad hingga Jumaat. Setiap kontrak adalah untuk 50 ETH dan dinyatakan dalam harga USD / ETH semasa, sesuai dengan Kadar Rujukan Ether-Dollar CME CF. Yang penting, kontrak akan tamat pada hari Jumaat terakhir bulan kontrak yang berkaitan.

CME adalah pertukaran derivatif terbesar di dunia. Secara rutin melihat jumlah harian dan minat terbuka menjadi puluhan bilion dolar. Walaupun OKEx dan tempat perdagangan lain telah menawarkan kontrak niaga hadapan ETH mereka sendiri untuk beberapa waktu sekarang, pengaruh yang dibawa oleh CME di pasaran tradisional tentunya banyak membantu mengesahkan Ethereum kepada kelas pelabur baru.

Penguasaan pasaran ETH meningkat sejak pengumuman CME

Dalam minggu-minggu sejak CME mengumumkan niaga hadapan ETH pada 16 Disember, harga ETH meningkat dari sekitar $ 662 ke paras tertinggi sepanjang masa baru-baru ini lebih dari $ 1,825. Walau bagaimanapun, hampir setiap cryptocurrency utama mengalami kenaikan harga yang ketara dalam tempoh yang sama. Oleh itu, sukar untuk mengukur kesan sebenar instrumen baru itu terhadap harga aset asli Ethereum.

Oleh itu, perbandingan antara permodalan pasaran cryptocurrency dengan BTC dan ETH menunjukkan bahawa anggapan kelulusan CME telah mendorong pembelian ETH secara berkadar. Dari segi peratusan keuntungan antara pengumuman awal dan pelancaran pada 7 Februari, ETH mengatasi pasaran yang lebih luas dan BTC.

Lebih dari $ 67 bilion pada 16 Disember, pasaran ETH meningkat menjadi lebih dari $ 192 bilion – peningkatan kira-kira 186.5% – ketika ETH berjangka disiarkan. Dalam tempoh yang sama, pasaran BTC meningkat dari $ 365 bilion menjadi $ 725 bilion – peningkatan sekitar 98.6%. Keseluruhan pasaran cryptocurrency meningkat dari $ 574.1 bilion menjadi $ 1.2 trilion, atau sekitar 110%.

Cap pasaran ETH meningkat sekitar 186.5% sejak CME mengumumkan niaga hadapan ETH. Sumber: CoinGecko

Peningkatan dominasi pasaran ETH berbanding industri lain juga menunjukkan minat khusus untuk ETH berikutan pengumuman CME. Merupakan 11.64% daripada keseluruhan industri cryptocurrency pada 16 Disember, jumlah bahagian pasaran ETH memuncak di atas 17.5% pada 5 Februari, berdasarkan data Pandangan Perdagangan.

"Kali ini, berbeza"

Menjelang niaga hadapan ETH yang disiarkan secara langsung, banyak pemerhati dengan cepat mengingatkan Ethereans yang paling gembira tentang debut BTC di CME. Berikutan pengumuman derivatif cryptocurrency hiped yang serupa pada 31 Oktober 2017, harga BTC / USD meningkat dari sekitar $ 6,500.

Ia memuncak di bawah $ 20,000 pada 16 Disember, sehari sebelum niaga hadapan Bitcoin CME dilancarkan. Pasaran beruang sepanjang tahun segera mengikuti yang menekan harga BTC ke paras terendah sekitar $ 3,220 menjelang Disember 2018.

Harga BTC turun sekitar 83% antara Disember 2017 dan Disember 2018. Sumber: CoinGecko

Seperti BTC pada akhir 2017, ETH mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada hari-hari sebelum pelancaran niaga hadapan CME. Walau bagaimanapun, konteks yang lebih luas yang merangkumi kedua-dua acara itu sama sekali berbeza. Niaga hadapan BTC mula diperdagangkan setelah beberapa bulan keuntungan parabola. Cryptocurrency terkemuka berjaya mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada 4 Januari 2017 – hampir setahun sebelum BTC berjangka dilancarkan. Menjelang bulan Disember, mania spekulatif penuh, sebahagiannya didorong oleh kegilaan syiling awal, telah melanda pasar. Apa-apa yang berkaitan dengan blockchain adalah menerima perhatian pelabur yang tidak semestinya. Hype tersebut mendorong harga BTC ke atas set tertinggi $ 1,130 pada akhir tahun 2013 lebih daripada 1,600%. Pada pandangan belakang, puncak ledakan tidak dapat dielakkan.

Sebaliknya, niaga hadapan ETH disiarkan secara langsung di mana banyak yang dipercayai sebagai permulaan pasaran bull berbilang bulan. Semasa CME melancarkan instrumen minggu ini, harga ETH baru-baru ini melepasi harga tertinggi sepanjang masa sekitar $ 1.450. Memang, pada hari-hari sejak dilancarkan, mata wang digital peringkat kedua berdasarkan kapitalisasi pasaran terus meningkat – mencapai paras tertinggi baru di atas $ 1,825 pada 10 Februari.

Dalam kes ETH, keabsahan yang dilancarkan CME dapat melengkapkan pengambilan tertinggi sepanjang masa baru-baru ini. Setelah bertahun-tahun berdagang di bawah paras tertinggi pasaran, kenaikan baru sering menyebabkan kenaikan – dan bukannya pembetulan yang berlanjutan.  

Industri cryptocurrency lebih matang pada tahun 2021

Menyokong peningkatan ETH yang berterusan adalah kematangan pasaran cryptocurrency yang meningkat pada tahun 2021. Jualan bull 2017 didorong oleh runcit. Sebaliknya, bukti menunjukkan minat institusi yang semakin meningkat pada BTC dan ETH, hari ini.

Grayscale, pengurus aset digital terbesar, telah membeli sejumlah besar ETH dalam beberapa bulan terakhir. Dalam aset 10 Februari di bawah pendedahan pengurusan, syarikat itu diumumkan Pegangan ETH sebanyak $ 5.4 bilion.

Peruntukan itu menunjukkan kenaikan lebih dari 200% daripada $ 1.79 bilion itu diisytiharkan pada hari CME mengumumkan kontrak niaga hadapan ETH. Syarikat pelaburan mesra institusi menyokong peningkatan pembeliannya dalam laporan Februari memperincikan Cadangan nilai Ethereum kepada pelanggan.

Penganalisis percaya bahawa potensi kewangan yang terdesentralisasi juga dapat menarik pelabur ETH institusi. Walaupun eksploitasi khusus protokol dan kelemahan kontrak pintar terus menjadi penghalang untuk masuk ke pengurus wang terbesar di planet ini, beberapa pengulas percaya bahawa institusi melabur di ETH sebagai cara untuk mendapat manfaat daripada pertumbuhan sektor yang masih berisiko tinggi.

Bagaimana niaga hadapan CME boleh mempengaruhi harga ETH

Walaupun diselesaikan secara tunai dan tidak memerlukan ETH sebenar untuk bertukar tangan, pelancaran niaga hadapan Ether nampaknya melengkapkan sentimen yang semakin meningkat di sekitar Ethereum. Walaupun produk baru tidak mungkin mencetuskan pasaran beruang selama bertahun-tahun, ada bukti yang menunjukkan bahawa kontrak itu sendiri boleh mempengaruhi harga ETH pada jangka masa yang lebih pendek.

Pengenalan kontrak niaga hadapan membolehkan pesimis bertaruh pada penyusutan harga, mewujudkan tekanan harga ke bawah pada aset pendasar. Banyak kajian telah diterokai hubungan antara harga spot BTC dan perdagangan niaga hadapan. Malah, ada yang membuat spekulasi bahawa tawaran niaga hadapan Bitcoin CME, sebahagiannya, adalah usaha untuk kawalan Harga BTC.

Seperti produk ETH baru CME, niaga hadapan BTC bursa akan berakhir pada hari Jumaat terakhir bulan kontrak yang berkaitan. Analisis BTC dan pasaran lain nota peningkatan jumlah dan turun naik sekitar tarikh luput niaga hadapan.

Ekuiti.com membuat kesimpulan bahawa penjualan biasanya mendahului tamat kontrak, dengan harga BTC sering pulih dalam 24 jam setelahnya. Begitu juga dengan 2019 lapor oleh Arcane Research memerhatikan penurunan harga BTC rata-rata 2.27%, bersama dengan lonjakan jumlah dan turun naik, pada hari-hari menjelang tamat tempoh. Sebab yang mungkin berlaku untuk perubahan metrik pasaran adalah perubahan kedudukan peniaga secara tiba-tiba ketika tamat tempoh dan usaha oleh peserta pasaran terbesar untuk mengubah harga dengan baik.

Seperti menjelang pelancaran niaga hadapan BTC, derivatif Ether baru CME nampaknya telah memberi kesan positif pada harga ETH. Penerimaan dari salah satu tempat perdagangan terbesar di planet ini telah mendorong pembelian institusi yang lebih besar, seperti yang dibuktikan oleh peruntukan ETH yang semakin meningkat Grayscale.

Walau bagaimanapun, berlaku dalam fasa yang sama sekali berbeza dari kitaran pasaran masing-masing, penjualan ETH yang berpanjangan setelah pelancaran niaga hadapan nampaknya tidak mungkin. Antusiasme untuk Ethereum – sebahagiannya didorong oleh sektor DeFi yang semakin meningkat yang disokongnya dan sebahagiannya oleh tindakan harga BTC yang menaik – nampaknya sedang membangun tetapi tidak berada di dekat tahap demam akhir 2017.

Pada akhir minggu pertama perdagangan, masih terlalu awal untuk menentukan sama ada pemerhatian yang diambil dari arah aliran tamat tempoh niaga hadapan BTC CME akan berlaku untuk harga ETH. Walau bagaimanapun, memandangkan BTC nampaknya menunjukkan aliran umum yang sama dengan pasaran tradisional yang berkaitan dengan jangka masa hadapan, mungkin wajar untuk menyimpulkan bahawa ETH akan berkelakuan serupa. Hari-hari sebelum Jumaat terakhir bulan ini pastinya akan menjadi perhatian bagi mereka yang secara aktif memperdagangkan altcoin terpenting.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me