Altcoin dalam Sorotan ketika Volatiliti Bitcoin Mencapai Rendah Tahunan – Tonton Pasar Mingguan

Minggu lalu menyaksikan Bitcoin (BTC) meningkat dari sekitar $ 9,000 pada hari Isnin, mencatatkan kenaikan 4% dalam tiga hari, dan kemudian mencapai paras tertinggi mingguan $ 9,470 mengikut Harga Spot OKEx. Walau bagaimanapun, ia berada di atas $ 9,400 kurang dari setengah hari sebelum turun dan sejak itu diperdagangkan dalam julat sempit dari $ 9,100 hingga $ 9,350, berakhir minggu ini pada $ 9,275 dengan keuntungan 2,31%.

Menurut BTC.com, Kadar hash Bitcoin terus meningkat minggu ini, mencapai paras tertinggi sepanjang masa iaitu 123.46 EH / s. Dengan pelantar perlombongan baru mula berfungsi, Bitcoin sekali lagi mengalami pusingan peningkatan daya perlombongan. Dalam beberapa jam, kesukaran Bitcoin dijangka meningkat 9.52% akibat lonjakan kadar hash ini.

Sementara itu, turun naik Bitcoin yang disedari selama satu bulan mencapai tahap rendah 30% setiap tahun pada hari Ahad – namun, hal itu tidak memberitahu kita mengenai arah yang akan bergerak Bitcoin. Kali terakhir kami melihat turun naik yang rendah adalah pada akhir Mac 2019, diikuti dengan kenaikan 30% setiap minggu. Namun sebelum itu, pada November 2018, Bitcoin jatuh hampir -50% dalam dua minggu setelah tempoh turun naik yang rendah. 

Volatiliti Nyata BTC / USD. Sumber: Skew

Dengan Bitcoin berjalan dalam jarak yang ketat, ini adalah peluang untuk altcoin berlepas lagi. Semua cryptocurrency utama mengatasi Bitcoin minggu lalu. Cardano’s Ada (ADA) meningkat 32.84% lagi, meningkat untuk minggu kelima berturut-turut. XRP dan Bitcoin SV (BSV) masing-masing melonjak 13.59% dan 19.65%, sementara Ether (ETH) naik 6.5% secara relatif. 

Harga protokol oracle ChainLink (LINK) melepasi $ 8 – satu lagi rekod tinggi – naik 67% pada minggu lalu. Naik lebih dari 400% jika kita mengira dari kemalangan pertengahan Mac ketika LINK jatuh di bawah $ 2. Peringkat kapitalisasi pasaran ChainLink juga berturut-turut mengatasi EOS dan Litecoin hari ini.

Dalam sektor DeFi, Akropolis (AKRO) melonjak lebih 70% minggu lalu sementara Aave (MEMINJAMKAN) dan Sintetik (SNX) menyaksikan kenaikan dua digit. Keseluruhan nilai pasaran token DeFi mendekati $ 8 bilion, meningkat daripada $ 7.35 bilion Isnin lalu, menurut Cap Pasar DeFi. Dua bulan yang lalu, jumlah pasaran token DeFi hanya sekitar $ 1 bilion.

Pulangan mingguan cryptocurrency utama, 7 / 6–7 / 12. Sumber: TradingView

Telah berkembang perbincangan mengenai “musim altcoin” Twitter, kerana penguasaan Bitcoin telah menurun dari tahap tertinggi Mei 69% menjadi 63.5%, seperti data dari Pandangan Perdagangan. Mungkin ada dua sebab mengapa perhatian peserta pasaran kembali ke perhatian. Yang pertama adalah bahawa cryptocurrency teratas berada di landasan tepat untuk mencapai tonggak pencapaian mereka, seperti Cardano’s Ada, yang telah menyelesaikan peningkatan Shelley yang banyak disertainya. Kedua, kesan menjana kekayaan dari DeFi dan mata wang kripto yang berkaitan dengan saham telah menyebabkan kemasukan peniaga runcit. Sebagai contoh, Kyber Network (KNC) menduduki tempat keempat pada bulan Jun, dari segi jumlah dagangan spot di OKEx, hanya ketinggalan BTC, ETH dan BCH. 

Analisis teknikal

BTC masih berjalan di bawah purata bergerak 60 hari, yang berada di sekitar $ 9,380. Mata wang digital terkemuka naik seketika di atas purata bergerak ini pada Rabu lalu, tetapi perbezaan RSI menurun berlaku pada carta empat jam, selepas itu harganya jatuh ke $ 9,150. 

Pergerakan secara rawak dalam jarak yang ketat ini dapat berlanjutan dalam jangka pendek. Bitcoin tidak memberikan peluang perdagangan yang jelas buat masa ini, yang memberi lebih banyak peluang kepada altcoin.

Carta 4h Pertukaran Kekal OKEx BTC. Sumber: OKEx, TradingView

LINK berada dalam momentum yang sangat bullish sejak minggu lalu, melonjak dari $ 4.8 ke paras tertinggi sepanjang masa pada $ 8.6. Walaupun kita dapat melihat perbezaan bearish pada indikator RSI 4 jam, kerana jumlah dagangan melonjak, pergerakan LINK ke $ 10 kelihatan realistik, setelah sedikit pembetulan dalam jangka pendek. 

Carta 4h Swap Perpetual LINK OKEx. Sumber: OKEx, TradingView


Ada membentuk corak double-top yang berpotensi dengan bacaan RSI neutral pada carta 4 jam. Oleh kerana harganya berada di kisaran teratas dengan jumlah dagangan yang menurun, Ada mungkin menghadapi banyak tekanan penjualan di atas $ 0.14. Pada sisi negatifnya, $ 0.126 adalah tahap sokongan kritikal, yang, jika hilang, boleh mengakibatkan harga runtuh dan menguji $ 0.11.

Carta 4h Swap Perpetual OKEx ADA. Sumber: OKEx, TradingView

Melihat ke hadapan minggu ini 

Oleh kerana korelasi Bitcoin dengan pasaran saham tetap tinggi, kita masih perlu memberi tumpuan kepada aset tradisional, yang nampaknya dipimpin oleh saham teknologi.

Nasdaq melonjak 4% minggu lalu dan ditutup pada paras tertinggi. Tetapi kita telah melihat peningkatan permintaan lindung nilai institusi menjelang suku fiskal baru, kerana nisbah Put-to-Call di CBOE meningkat kepada 1.64 dari 1.59 berbanding minggu lalu. Bitcoin kemungkinan akan menghadapi lebih banyak tekanan sekiranya pasaran saham memasuki fasa pembetulan.

Dalam crypto, Bancor (BNT) 2.0 akan dikeluarkan pada bulan Julai. Protokol bZx yang berkaitan dengan DeFi (BZRX) dijangka pada 13 Julai dan Cosmos (ATOM) menjangkakan pelancaran testnet pada 27 Julai. 

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto. Ikuti Wawasan OKEx pada dan .

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map