4 Faktor untuk Menonton Di Tengah Rally BTC

Gambaran keseluruhan

Cryptocurrency telah kembali menjadi tumpuan global kerana harga bitcoin telah mencapai tahap utama 10000 lagi minggu ini, dan beberapa unjuk rasa yang kuat telah dilihat di ruang altcoin. Crypto terkemuka mungkin memperoleh sekitar 44% YTD, menjadikannya aset berprestasi terbaik antara lain. Walaupun mata wang kripto telah bersorak untuk tindakan harga baru-baru ini, banyak yang mungkin bertanya-tanya apakah faktor yang boleh mempengaruhi kenaikan semasa selain daripada acara pembelahan ganjaran yang akan datang? Kami telah menyelesaikan beberapa perkembangan baru-baru ini di ruang kripto, dan pelaku pasaran mungkin ingin memerhatikannya.

Hampir turun naik rendah

Kami ingin menonjolkan penurunan BTCTurun naik walaupun terdapat tindakan harga positif baru-baru ini. Harga cryptocurrency pada umumnya lebih tidak stabil daripada aset lain, seperti indeks ekuiti dan komoditi tradisional seperti tenaga dan logam. Turun naik dapat memberikan ukuran ketidaktentuan harga di pasaran. Apabila turun naik meningkat, peniaga boleh mengurangkan kedudukan cryptocurrency mereka atau menangguhkan keputusan pelaburan.

Rajah 1 menunjukkan turun naik yang direalisasikan selama 3 bulan BTCUSD, yang baru-baru ini merosot lebih rendah berhampiran paras terendah pada pertengahan November 2018. Secara amnya, turun naik yang rendah dapat mendorong lebih banyak HODLers mengekalkan pegangan BTC mereka; oleh itu, ia dianggap sebagai faktor positif untuk harga.

Gambar 1: Volatiliti Nyata BTCUSD 3M (Sumber: Skew) Gambar 2: Volatiliti Tersirat BTCUSD 3M (Sumber: Skew)

Namun, kami juga memperhatikannya BTCUSDTurun naik yang tersirat telah melayang di posisi terendah baru-baru ini, walaupun nampaknya meningkat oleh sebahagian kecil. Di pasaran opsyen, turun naik tersirat adalah turun naik jangkaan aset yang mendasari sepanjang hayat opsyen, dalam kes ini, bitcoin.

Penawaran dan permintaan untuk pilihan secara langsung boleh mempengaruhi turun naik tersirat. Apabila jangkaan pasaran meningkat, keperluan untuk pilihan meningkat, turun naik yang tersirat juga akan meningkat. Sebaliknya, ketika sentimen menjadi sejuk, jangkaan menurun, permintaan untuk pilihan menurun, turun naik yang tersirat juga akan menurun.

Dalam kes ini, turun naik tersirat rendah di BTCUSD pasaran opsyen mungkin menunjukkan bahawa jangkaan jangka sederhana BTCUSD mungkin tidak setinggi perhimpunan semasa yang dicadangkan. Perubahan turun naik boleh menjadi sesuatu yang ingin diperhatikan oleh pemerhati bitcoin.

Pencarian bitcoin di China dan seluruh dunia meningkat

Sosial telah menjadi salah satu faktor kritikal dalam analisis cryptocurrency, dan sentimen sosial masyarakat crypto di China telah lama dianggap sebagai barometer ruang crypto yang lebih luas. Pandangan pemerhati kripto Cina dapat memberikan gambaran yang bermakna dalam analisis harga.

Indeks Pencarian Baidu dari istilah “bitcoin” dalam bahasa Cina telah melonjak ke paras tertinggi baru-baru ini pada 40000 sebelum menetap di dekat 25000. Pada masa yang sama, data dari Google Trends juga menunjukkan corak yang serupa, dengan pencarian istilah “Bitcoin “Mendahului 100, yang datang pada masa ketika bitcoin merebut kembali tahap 10000. Namun, lonjakan itu dapat membawa kebaikan dan keburukan, dan kadang-kadang ia mengirimkan isyarat campuran ke pasar.

Gambar 3: Harga Bitcoin & Indeks Carian Baidu (Sumber: Longhash) Gambar 4: Istilah “Bitcoin” di Google Trends (Sumber: Google Trends)

Kajian oleh Sergey Krutolevich, Saintis Penyelidik di RoninAi, menunjukkan bahawa kenaikan jumlah perbualan selalunya mendahului lonjakan jumlah carian satu hari penuh, dan kenaikan harga baru satu hingga tiga hari. Menunjukkan hanya hubungan yang jelas antara sentimen sosial dan harga pasaran crypto, yang pertama, secara langsung, mempengaruhi yang terakhir. ” Namun, jika seseorang telah lama berada di pasar, mungkin akan menjadi kebiasaan bahawa, ketika pembeli FOMO bergegas ke pasar, ia sering dianggap sebagai isyarat jual bagi mereka yang datang lebih awal.


Penurunan dominasi pasaran

Satu lagi fenomena menarik bersama dengan BTC perhimpunan adalah penurunan dari BTC penguasaan pasaran. Rajah di bawah membandingkan penguasaan pasaran antara BTC dan ETH dalam jangka masa satu tahun. Penguasaan pasaran BTC telah menurun sejak tahun 2020, dan penurunannya semakin mendadak walaupun kenaikan harga. Secara perbandingan, ETHPenguasaan pasaran telah meningkat pada saat BTC menurun.

Kami percaya bahawa peruntukan modal boleh menjadi salah satu sebab di sebalik perbezaan ini. Sebahagian daripada ibu kota mungkin telah meninggalkan bitcoin dan memasuki ruang altcoin pada awal tahun, kerana altcoin utama telah jatuh ke dekat / pada posisi terendah multi-tahun di 4Q19. Itu dapat menarik perhatian para pelabur berdasarkan nilai untuk memasuki perdagangan altcoin.

Gambar 5: BTC vs ETH dalam Penguasaan Pasaran (Sumber: Tradingview) Gambar 6: Jumlah Cap Pasar Crypto Ex-BTC (Sumber: Tradingview)

Apakah kita berada di tengah-tengah “Musim Alt” atau jika pasar mengharapkan yang masuk? Itu adalah beberapa soalan yang boleh diperdebatkan. Namun, hakikat bahawa jumlah cap pasaran ex-BTC telah meningkat dengan stabil sejak Januari. Pemantau Altcoin tidak akan terlepas dari perkembangannya, kerana nampaknya akan menguji semula puncak Mei-Julai (gambar 6).

Virus dan jangkaan QE

Wabak COVID-19 kekal sebagai satu ketidakpastian terbesar bagi ekonomi global, kesannya melonjak melalui pasaran dan aset global, dan cryptocurrency tidak terkecuali. Bank-bank pusat di Asia telah mulai mengambil langkah-langkah untuk mendorong pertumbuhan yang dipengaruhi oleh virus. Baru minggu ini, PBoC diumumkan kumpulan dana pinjaman semula khas pertama untuk bank nasional dan serantau, bertujuan untuk membantu PKS di China.

Walaupun kesan virus ini terhadap ekonomi AS masih terhad buat masa ini, Fed telah mempersiapkan sekiranya terdapat kemerosotan ekonomi, program QE yang agresif ada di meja.

Dalam keterangan baru-baru ini di hadapan Jawatankuasa Perbankan Senat, Ketua Fed Jerome Powell kata, “Fed mempunyai dua alat memerangi kemelesetan; membeli bon kerajaan, yang dikenali sebagai QE, dan berkomunikasi dengan pasaran dengan jelas mengenai dasar kadar faedah, secara rutin dianggap sebagai “panduan ke hadapan.” Powell menambah bahawa “Kami akan menggunakan alat tersebut – saya percaya kami akan menggunakannya secara agresif sekiranya ada keperluan untuk melakukannya,”

Walaupun kami tidak menyangka Fed akan menjadi yang pertama untuk memulakan semula QE kerana kemerosotan ekonomi yang disebabkan oleh virus tidak lama lagi, mudah untuk melihat narasi pelonggaran dari pembuat dasar di seluruh dunia. Sekiranya kisah pelonggaran itu semakin meningkat, itu dapat menyebabkan pasaran kembali fokus pada simpanan nilai bitcoin dan sebagai alat untuk mengatasi pertumbuhan yang tidak stabil, dan itu dapat diterjemahkan menjadi peningkatan permintaan untuk crypto.

Kesimpulannya

Baru-baru ini BTC dan demonstrasi altcoin telah menarik banyak perhatian pasaran. Ketika kita semakin dekat dengan peristiwa penurunan ganjaran bitcoin, sentimen kenaikan harga semakin ketara. Selain separuh, pemerhati crypto tidak akan mengabaikan faktor-faktor yang kami sebutkan di atas ketika datang ke analisis trend jangka menengah untuk mendapatkan gambaran lengkap.

Ikuti OKEx pada:

Laman web: https://www.okex.com

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map