Glosari Kripto: Definisi Istilah Kosa Kata Blockchain

glosari crypto

Dunia perbendaharaan kata bitcoin, blockchain dan cryptocurrency yang lebih besar boleh membingungkan jika anda tidak mengikuti terma dan definisi ‘crypto’ terkini. Berikut adalah kamus panduan ulasan pengguna yang lengkap untuk digunakan:

#

1 jam: Seperti namanya, istilah ‘1 jam’ menunjukkan jangka masa di mana data yang berkaitan dengan teknologi tertentu (seperti mata wang digital, platform, dll) dipantau dan digabungkan.

24 jam: Seperti contoh yang disebutkan di atas, ‘24h’ menyiratkan pengumpulan data yang dikaitkan dengan teknologi digital tertentu selama dua puluh empat jam terakhir.

Serangan 51%: Sekiranya majoriti (iaitu lebih dari lima puluh persen) kuasa pengkomputeran atau kadar hash perlombongan pada rangkaian tertentu diatur oleh satu individu (atau satu kumpulan), ini menyiratkan bahawa serangan 51% sedang dilakukan. Ini kerana entiti pemerintahan tunggal kini mempunyai kawalan penuh terhadap ekosistem asli sistem dan mempunyai kuasa penuh untuk mengambil alih operasi perlombongan, transaksi dalaman, dll..

A

Alamat: Alamat boleh dianggap sebagai pencari digital (biasanya dalam bentuk huruf dan angka) yang membolehkan pengguna mengirim / menerima cryptocurrency dengan cara yang mudah dan mudah. Selain itu, juga disebutkan bahawa pengguna dapat berkongsi alamat cryptocurrency mereka secara terbuka sama ada dalam bentuk teks atau kod QR.

Airdrop: Ini pada dasarnya adalah taktik pemasaran yang biasanya digunakan oleh sebilangan pemula untuk membina gembar-gembur serta meningkatkan populariti hasil cryptocurrency tertentu (seperti duit syiling, platform dll). Sebilangan besar kempen udara menggunakan formula yang sama, iaitu memberi token kepada pengguna mereka sebagai ganti tugas mudah seperti berkongsi maklumat tertentu, menaiki rekrut baru, memudahkan rujukan tambahan, dll..

Algoritma: Ini adalah sekumpulan peraturan yang telah dirancang oleh pemaju platform, komputer atau peranti digital tertentu untuk menyelesaikan pengiraan atau operasi khusus.

Sepanjang Masa (ATH): Seperti namanya jelas, ATH merujuk kepada titik harga tertinggi (dari segi permodalan pasaran keseluruhan) saksi cryptocurrency tertentu sepanjang keseluruhan kitaran hidupnya.

Sepanjang Masa Rendah (ATL): All-Time-Low adalah kebalikan dari apa yang dinyatakan oleh istilah ATH – yang merupakan titik harga terendah cryptocurrency tertentu sepanjang kitaran hidupnya.

Altcoin: Oleh kerana Bitcoin dikreditkan secara meluas sebagai cryptocurrency pertama di dunia, semua aset digital lain yang diikuti sejak sekarang disebut sebagai altcoin (kependekan dari istilah ‘syiling alternatif’).

Anarko-kapitalisme: Ini adalah falsafah (atau aliran pemikiran) yang tidak mempercayai konsep pemilikan aset secara berpusat. Dalam hal ini, perlu disebutkan bahawa sebilangan orang yang menggunakan Bitcoin pada masa awalnya disebut sebagai kapitalis anarko – kerana mereka percaya bahawa cryptocurrency membantu memberikan pemilikan sepenuhnya aset seseorang kepada pemiliknya.

Anti Pengubahan Wang Haram (AML): Istilah AML merujuk kepada sekumpulan intl. peraturan dan undang-undang yang telah dibuat untuk membendung kegiatan jenayah yang berkaitan dengan pengubahan wang haram (crypto to cash dan sebaliknya).

API: API adalah kependekan dari ‘Application Programming Interface’. Sederhananya, ini merujuk kepada sekumpulan protokol dan alat operasi yang diperlukan oleh pembangun untuk membangun aplikasi perisian. Dari perspektif yang lebih teknikal, kita dapat melihat bahawa API juga membantu mengatur cara modul perisian dalaman berinteraksi dan berkelakuan satu sama lain.

Arbitraj: Ini adalah amalan biasa yang bertujuan untuk membantu peniaga memanfaatkan variasi harga (yang wujud berkaitan dengan komoditi tertentu) antara pertukaran cryptocurrency yang berlainan pada waktu tertentu.

Ashdraked: Ini adalah keadaan di mana seseorang individu kehilangan semua wangnya dengan kekurangan bitcoin. Istilah ini didasarkan pada insiden yang benar di mana seorang peniaga Romania terus mengurangkan BTC setelah naik dari $ 300 hingga $ 500 – berdasarkan fakta bahawa dia telah memperoleh keuntungan dari melakukannya secara historis.

ASIC: ASIC (Litar Bersepadu Khusus Aplikasi) merujuk kepada peralatan perlombongan yang telah direka khas untuk memperoleh cryptocurrency tertentu. Jika dibandingkan dengan GPU, peranti ini sangat khusus kerana ia menawarkan sejumlah kelebihan berasaskan komputer dan memori kepada pemiliknya.

Astroturfing: Ini adalah amalan yang dianggap tidak baik oleh pasaran mata wang digital pada umumnya. Dalam pengertiannya yang paling asas, Astroturfing memerlukan syarikat memasarkan projeknya sebagai disokong dan disokong oleh komuniti crypto global walaupun tidak.

Pertukaran Atom: Ini adalah teknik yang membolehkan pemilik kripto memperdagangkan satu aset dengan aset lain (pada blockchain atau off-chain yang berbeza) tanpa menggunakan pertukaran, platform perdagangan atau orang tengah.

Lejar Pengesahan: Seperti namanya nampaknya, lejar pengesahan pada dasarnya adalah blok rekod yang membantu memberi pengguna bukti yang berkaitan dengan transaksi individu yang mungkin mereka lakukan pada masa lalu.

B

Beg: Istilah beg menandakan jumlah cryptocurrency yang tetap. Sehubungan dengan itu, perlu dinyatakan bahawa istilah pemegang beg pada dasarnya menggambarkan seseorang yang memiliki jumlah besar (beg alias) aset digital tertentu.

Beruang: Istilah ini digunakan untuk menggambarkan seseorang yang tidak yakin akan masa depan pasaran tertentu (mis. Cryptocurrency) dan menjangkakan nilainya akan menurun pada masa akan datang.

Perangkap beruang: Ini adalah teknik yang kadang-kadang digunakan oleh sekumpulan peniaga untuk memanipulasi harga cryptocurrency tertentu. Ini dicapai dengan menjual amt besar. aset tertentu semasa mengesan pasaran untuk mempercayai bahawa penurunan berada di kaki langit. Ini mengakibatkan pedagang lain menurunkan token yang dimaksudkan dengan harga yang dikurangkan – dengan itu membolehkan kumpulan awal membuat keuntungan yang lumayan dari keseluruhan transaksi.

ATM Bitcoin (BTM): Ini adalah mesin yang membolehkan pemegang crypto mengeluarkan Bitcoin.

Cadangan Peningkatan Bitcoin (BIP): BIP merujuk kepada dokumen teknikal yang bertujuan untuk sama ada mencadangkan ciri, proses, atau peningkatan teknikal lain ke protokol Bitcoin yang ada.

BitLicense: Seperti namanya jelas, Bitlicense merujuk kepada lesen perniagaan yang diperlukan oleh firma cryptocurrency di New York untuk menceburkan diri dalam perdagangan BTC. Dokumen ini sukar diperoleh dan dikeluarkan hanya oleh New York State Department of Financial Services (NYSDFS).

Bit: Ia adalah unit asas BTC – iaitu sebanyak 1,000,000 bit merupakan satu bitcoin.

Sekat: Ini pada dasarnya adalah wadah data yang menyimpan butiran yang berkaitan dengan transaksi yang berlaku pada waktu tertentu pada blockchain tertentu.

Rantai blok: Blockchain merujuk kepada senarai rekod yang terus berkembang yang saling berkaitan antara satu sama lain menggunakan pelbagai teknik kriptografi.

Penjelajah Sekatan: Ini adalah alat yang membolehkan penggunanya melihat semua transaksi yang telah dilakukan pada blockchain tertentu. Bukan hanya itu, tetapi juga memungkinkan pengguna memantau maklumat khusus lain seperti kadar hash rangkaian, pertumbuhan transaksi, dll.

Tinggi blok: Istilah ini merujuk kepada jumlah keseluruhan blok yang terdapat dalam rantai pada satu masa tertentu.

Ganjaran Sekat: Ini adalah insentif kewangan yang diberikan kepada pelombong sebagai ganti dia berjaya mengira hash yang sah di sebuah blok. Selain itu, ganjaran itu juga memastikan bahawa pelombong crypto bertindak demi kepentingan blockchain daripada cuba meretasnya.

Band Bollinger: Ini adalah alat yang membantu pengguna mengenali corak sistematik yang mungkin timbul dalam sejarah harga mata wang digital yang berbeza.

Bot: Ini adalah alat perdagangan yang telah automatik untuk melaksanakan pesanan menggunakan sejumlah proses algoritma (seperti protokol beli dan jual yang dirancang sebelumnya).

Serangan Brute Force (BFA): BFA dapat dianggap sebagai alat percubaan / ralat yang digunakan oleh perisian automatik untuk memecahkan kata laluan seseorang atau lapisan keselamatan dasar.

Gelembung: Dalam terminologi kewangan, gelembung merujuk kepada situasi tertentu di mana para peserta pasaran tertentu telah mendorong nilai telaga tertentu melebihi harga sebenarnya. Setelah gelembung mencapai puncaknya, harga komoditi tersebut akan turun dengan cepat – suatu peristiwa yang disebut sebagai kemalangan pasaran.

Pemberian Pepijat: Ini adalah ganjaran yang ditawarkan kepada pemaju, penggodam topi putih yang dapat menemui kelemahan, ancaman atau masalah lain yang serupa dalam kod komputer tertentu. Karunia bug biasanya ditawarkan oleh pemula crypto untuk mengenal pasti kelemahan yang berpotensi sebelum dieksploitasi oleh penjahat pihak ketiga.

Lembu: Istilah umum yang digunakan ketika merujuk kepada individu yang optimis tentang masa depan pasaran tertentu (sama ada saham, cryptocurrency, bon, dll).

Perangkap Lembu: Seperti namanya, perangkap bull adalah isyarat pasaran yang salah di mana trend penurunan yang berkaitan dengan aset tertentu nampaknya berubah menjadi lebih baik tetapi tidak menjadi kenyataan.

Beli Dinding: Ini merujuk kepada situasi di mana pesanan had besar telah dilakukan ketika aset menjadi nilai tertentu.

Dibakar: Konsep ini digunakan apabila aset kripto tertentu telah diberikan secara tidak habis-habis atau tidak dapat digunakan.

Masalah Jeneral Byzantine (BGP): BGP merujuk kepada situasi di mana semua anggota kumpulan tertentu perlu membuat konsensus mengenai satu strategi mengenai platform digital tertentu.

Toleransi Kesalahan Byzantine (BFT): BFT pada dasarnya dapat dianggap sebagai harta yang dikaitkan dengan ‘sistem pengkomputeran tersebar toleransi kesalahan’ yang bertujuan untuk mencapai kata sepakat walaupun satu atau lebih komponen sistem mungkin rentan terhadap kegagalan operasi.

C

Lilin: Ini adalah teknik yang biasanya digunakan untuk membuat grafik yang membantu pengguna memvisualisasikan perubahan harga yang berkaitan dengan aset tertentu dalam jangka waktu yang tetap. Dari sudut teknikal, kita dapat melihat bahawa setiap formasi lilin memberikan 4 poin maklumat kepada penggunanya termasuk harga pembukaan, harga tutup, tinggi dan rendah.

Wang Tunai: Wang tunai adalah wang dalam lelaran fizikalnya. Ia terdapat dalam pelbagai bentuk termasuk wang kertas, duit syiling, dll.

Berpusat: Konsep pemusatan merujuk kepada rangkaian yang dikendalikan oleh sekumpulan nod kecil.

Lejar Tengah: Seperti namanya dengan jelas, ini adalah sistem buku besar (digunakan untuk mengawasi pelbagai jenis kewangan) yang dikendalikan oleh pihak berkuasa pusat.

Unit Pemprosesan Pusat (CPU): CPU boleh dianggap sebagai komponen operasi teras sistem komputer. Selain itu, ia juga membantu mengekalkan fungsi asli pelbagai bahagian lain yang berkaitan dengan mesin. Kelajuan CPU diukur dalam gigahertz.

Ubah: Apabila pemindahan BTC difasilitasi, ia dilakukan secara keseluruhan. Baki dana dihantar kembali kepada pengguna sebagai perubahan.

Caj balik: Ini adalah permintaan yang dikirimkan oleh pengendali kad kredit kepada peruncit untuk mengimbangi kerugian yang mungkin terjadi akibat dari transaksi penipuan / pertikaian.

Pembahagian Rantai: Istilah ini digunakan secara rutin sebagai ganti garpu keras / lembut.

Cipher: Ini adalah istilah yang biasa digunakan dalam lingkaran kriptografi digital untuk menggambarkan algoritma yang dapat digunakan untuk mengenkripsi atau mendekripsi maklumat tertentu.

Bekalan Beredar: Ini adalah istilah yang biasanya digunakan untuk menggambarkan jumlah koin (berkaitan dengan cryptocurrency tertentu) yang mungkin beredar di pasaran pada satu masa tertentu.

Pelanggan: Ini adalah perisian yang dapat digunakan untuk mendapatkan akses (serta proses) ke transaksi blockchain tertentu pada perangkat lokal. Kes penggunaan perisian seperti itu adalah dompet perisian altcoin.

Tutup: Istilah ‘Tutup’ merujuk kepada konsep kewangan yang disebut harga tutup.

Perlombongan Awan: Ini merujuk kepada gaya penambangan crypto yang dilakukan melalui penggunaan daya pemprosesan jarak jauh (diperoleh oleh syarikat yang beroperasi di negara-negara di mana kos elektrik rendah).

Duit syiling: Ini adalah makna yang paling asas, duit syiling mewakili cryptocurrency yang boleh digunakan untuk memudahkan transaksi kewangan secara bebas.

Pangkalan Wang Syiling: Coinbase pada dasarnya adalah transaksi digital yang wajib ditambahkan ke blok cryptocurrency tertentu. Berkenaan dengan ekosistem BTC, coinbase mata wang utama mempunyai ukuran input 100 bait.

Penyimpanan Sejuk: Entiti penyimpanan sejuk adalah dompet crypto luar talian yang mempunyai hubungan minimum dengan peranti yang disambungkan ke internet 24/7. Akibatnya, peranti ini mampu menawarkan keselamatan dan privasi aset yang tinggi kepada pemiliknya.

Pengesahan: Konsep ‘pengesahan’ dimainkan apabila transaksi harus ditambahkan ke blockchain tertentu. Sehubungan itu, perlu dinyatakan bahawa platform perdagangan yang berbeza memerlukan pelbagai pengesahan untuk menyelesaikan transaksi cryptocurrency.

Konsensus: Konsensus, seperti namanya, adalah ketika semua peserta jaringan tertentu membuat kesepakatan mengenai susunan dan isi keseluruhan sistem.

Blockchain Konsortium: Ini adalah ekosistem blockchain yang dimiliki oleh entiti swasta yang kandungannya tidak tersedia untuk orang ramai.

Pembetulan: Pembetulan boleh dianggap pergerakan nilai negatif (sekurang-kurangnya 10%) yang berlaku berkaitan dengan cryptocurrency tertentu.

Penandatangan Bersama: Ia merujuk kepada orang yang mempunyai kawalan sebahagian daripada dompet mata wang digital.

Aset kripto: Ini adalah simpanan nilai digital yang menggunakan teknik kriptografi, lejar diedarkan dan teknologi p2p lain untuk berfungsi.

Cryptocurrency: Ia adalah media transaksi digital yang menggunakan teknik kriptografi untuk menjamin pemindahan wang seseorang.

Kriptografi: Ia adalah cabang kajian yang secara eksklusif berkaitan dengan pensekuritian data sensitif.

Fungsi Hash Kriptografi: Dalam pengertian mereka yang paling asas, seseorang boleh menganggap hash kriptografi sebagai jalan digital yang membantu dalam pengeluaran nilai hash berukuran tetap / unik dari input transaksi yang mungkin berubah-ubah dalam fungsi ukurannya.

Crypto-jacking: Ini adalah teknik yang biasa digunakan oleh penggodam untuk menambang cryptocurrency menggunakan komputer orang lain tanpa izin mereka.

Kustodial: Persediaan penjaga adalah kunci di mana kunci peribadi pengguna dipegang oleh penyedia perkhidmatan itu sendiri.

Cypherpunk: Cypherpunk adalah aktivis digital yang sangat menyokong penggunaan penyelesaian / teknologi kriptografi untuk promosi pelbagai sebab sosial dan politik.

D

Web Dalam: Ini adalah sisi internet yang tidak diindeks oleh mesin pencari dan hanya dapat dilihat melalui penggunaan alat khusus (seperti penyemak imbas Tor).

Tarikh Pelancaran (DOL): Istilah ini merujuk pada waktu dan tarikh tertentu ketika projek ICO meletakkan tokennya untuk pemerolehan awam.

Lantunan Kucing Mati: Ini adalah konsep yang menandakan pemulihan sementara dalam nilai cryptocurrency tertentu setelah ia mengalami penurunan harga yang besar.

Desentralisasi: Istilah ini merujuk kepada hak milik sistem digital yang ditadbir oleh sekumpulan nod yang diedarkan dan bukan oleh beberapa pihak berkuasa terpusat.

Aplikasi Desentralisasi (dApps): Seperti namanya jelas, dApps adalah aplikasi digital yang menggunakan rangkaian operasi yang terdesentralisasi.

Penawaran Syiling Permulaan Autonomi Berpusat (DAICO): Ini adalah kaedah penggalangan dana untuk projek desentralisasi yang menggunakan konsep yang berkaitan dengan Organisasi Autonomi Berpusat (DAO) dan Penawaran Syiling Permulaan (ICO).

Organisasi Autonomi Berpusat (DAO): Ini adalah organisasi digital yang ditadbir secara murni melalui penggunaan kontrak pintar.

Pertukaran Desentralisasi (DEX): Pertukaran peer-to-peer yang membolehkan pengguna membeli dan menjual cryptocurrency (serta aset lain yang serupa) tanpa menggunakan badan perantara pusat.

Penyahsulitan: Proses mengubah data yang telah dibaca tidak dapat dibaca (melalui pelbagai proses yang berkaitan dengan enkripsi) kembali ke bentuknya yang tidak disulitkan.

Deflasi: Ini adalah istilah kewangan yang berkaitan dengan penurunan umum harga komoditi tertentu.

Proof-of-Stake yang didelegasikan (dPOS): Ini adalah protokol konsensus yang membolehkan peserta rangkaian memilih perwakilan yang ditugaskan untuk menghasilkan blok pada blockchain tertentu.

Carta Kedalaman: Ini adalah grafik yang diplot menggunakan tawaran beli dan permintaan jual berdasarkan pesanan had. Dalam istilah awam, carta bertujuan untuk menunjukkan titik di mana pasaran akan menerima transaksi kewangan tertentu.

Derivatif: Istilah lain yang biasa digunakan dalam dunia kewangan global, derivatif boleh dianggap sebagai kontrak yang memperoleh nilainya dari prestasi kewangan aset pendasar.

Pasaran Derivatif: Ia adalah pasaran awam di mana produk kewangan seperti derivatif, kontrak niaga hadapan, opsyen dibeli dan dijual.

Dompet Deterministik: Ini adalah sejenis kesatuan penyimpanan digital yang menggunakan frasa unggulan yang dapat digunakan oleh individu untuk membuat sandaran dan memulihkan pegangan mereka dengan cara yang lancar dan mudah..

Kesukaran: Ini pada dasarnya merupakan ukuran relatif betapa sukarnya pelombong untuk menemui blok data baru. Dari POV Bitcoin, penanda kesukaran asli mata wang secara rutin disesuaikan sehubungan dengan kekuatan hash keseluruhan sistem.

Komoditi Digital: Ini adalah aset tidak ketara yang mempunyai nilai wang tertentu dan hanya dapat dipindahkan melalui penggunaan media elektronik.

Mata Wang Digital: Ini adalah bentuk wang elektronik yang membolehkan pemiliknya memfasilitasi urus niaga rentas sempadan dengan cara yang sangat lancar.

Identiti Digital: Istilah ini mewakili maklumat peribadi yang berkaitan dengan seseorang seperti nama, alamat, nombor keselamatan sosial dan lain-lain. Walau bagaimanapun, semua data ini didigitalkan dan boleh digunakan untuk memudahkan pengesahan ID dengan cara yang sangat cepat dan selamat..

Tandatangan digital: Ini adalah kod elektronik yang dibuat oleh protokol penyulitan utama dan dilampirkan pada dokumen yang dihantar secara elektronik. Ia dapat digunakan untuk pelbagai tujuan termasuk pengesahan paket data dan juga pengesahan id.

Graf Akiklik Terarah (DAG): DAG pada dasarnya mewakili grafik yang berdasarkan sifat tidak arah + tidak berulang.

Dildo: Dildo berbentuk lilin seperti pembentukan bar yang berwarna hijau atau merah (bergantung pada tindakan harga cryptocurrency yang berkenaan).

Konsensus yang diedarkan: Ini adalah konsep yang berhubungan dengan pelbagai komputer dalam rangkaian yang bekerjasama untuk mencapai kesepakatan bersama tanpa menggunakan entiti pemerintahan pusat.

Serangan Penolakan Perkhidmatan yang Diedarkan (DDoS): Ini adalah kaedah serangan yang digunakan oleh penggodam untuk menjadikan sumber asli mesin tidak tersedia untuk pemiliknya. Bukan hanya itu, serangan DDoS juga mengganggu perkhidmatan mesin hosnya dengan memuatkan kumpulan permintaan asli sistem.

Lejar diedarkan: Ia adalah lejar di mana data disimpan di pelbagai lokasi terdesentralisasi (atau nod).

Teknologi Lejar Teragih (DLT): Ini adalah kerangka asas lejar yang diedarkan yang membolehkan mereka berfungsi sebagaimana mestinya.

Rangkaian Teragih: Ia adalah ekosistem digital yang kekuatan pemprosesan dan maklumatnya disebarkan ke sebilangan nod. Rangkaian seperti itu tidak memerlukan penggunaan protokol pemerintahan pusat.

Lumba-lumba: Istilah ini merujuk kepada individu yang memiliki jumlah aset crypto yang mencukupi. Namun, jika dibandingkan dengan ikan paus, pegangan ini dianggap sangat kecil.

Penguasaan: Kadang-kadang disebut sebagai Dominasi BTC, istilah ini pada dasarnya membandingkan jumlah kapitalisasi BTC dengan mata wang digital lain yang tersedia di pasaran pada satu-satu masa tertentu.

Perbelanjaan Berganda: Ini adalah keadaan di mana sejumlah wang dibelanjakan dua kali dengan cara yang tidak sah.

Pembuangan: Ini adalah tindakan menjual semua aset digital seseorang secara serentak. Begitu juga, istilah lambakan merujuk kepada penjualan pasaran yang besar (sesuatu yang biasanya mengakibatkan pergerakan harga turun aset tertentu).

Transaksi Debu: Ini adalah urus niaga yang sangat kecil yang dimulakan oleh individu jahat yang ingin mengganggu aliran tx normal rangkaian tertentu.

DYOR: Pada dasarnya ini adalah singkatan dari frasa “Lakukan Penyelidikan Sendiri”. Ini bermaksud bahawa orang harus melihat sesuatu dengan teliti sebelum mengambil keputusan yang mungkin memberi kesan buruk kepada mereka nanti.

E

ELI5: Ini adalah akronim untuk frasa “Jelaskan Seperti Saya 5”, yang pada dasarnya memerlukan penyebaran konsep dalam pengertiannya yang paling sederhana.

Enterprise Ethereum Alliance (EEA): Ia adalah konsortium pemaju ETH, syarikat permulaan dan firma lain yang berusaha membantu dalam penggunaan Ethereum secara meluas untuk aplikasi perniagaan di seluruh dunia.

Pelepasan: Ini pada dasarnya adalah kadar di mana projek crypto membuat dan melepaskan token asalnya. Istilah ini juga biasa disebut sebagai Keluk Pelepasan dan Jadual Pelepasan.

ERC-20: Ini adalah standard pemerintahan token yang dikaitkan dengan projek Ethereum. Duit syiling ERC-20 dirancang agar sesuai dengan kontrak pintar dan digunakan ditentukan oleh sebilangan peraturan.

ERC-721: Sama seperti ERC-20, ini adalah standard token yang telah dirancang terutamanya untuk token Ethereum yang tidak fungible. Piawaian ini diperkenalkan kepada dunia melalui EIP yang dilaksanakan pada tahun 2017. Selain itu, ia juga menyebut bahawa standard token ini membolehkan kontrak pintar beroperasi sebagai token yang dapat diperdagangkan.

Escrow: Ia adalah istilah yang biasa digunakan oleh anggota industri kewangan. Dalam pengertian yang paling asas, eskrow dapat dianggap sebagai pengaturan kontrak di mana entiti pihak ketiga menerima dan mengeluarkan wang atau dokumen yang berkaitan dengan semua orang utama yang terlibat dalam perjanjian tertentu (bergantung pada syarat-syarat yang telah dirancang sebelumnya) perjanjian).

Eter: Ini adalah mata wang digital pusat yang digunakan untuk memudahkan transaksi di seluruh ekosistem Ethereum.

Cadangan Peningkatan Ethereum (EIP): Seperti namanya, Proposal Penambahbaikan Ethereum (EIP) adalah dokumen yang bertujuan untuk mengubah beberapa prinsip inti (seperti spesifikasi protokol, API, dll) dari platform Ethereum.

Mesin Maya Ethereum (EVM): Secara teknikal, ini adalah mesin maya lengkap Turing yang dapat menjalankan kod terprogram tepat seperti yang dimaksudkan.

Pertukaran: Pertukaran cryptocurrency (juga kadang kala disebut pertukaran mata wang digital) adalah platform yang membolehkan pengguna memperdagangkan aset crypto mereka untuk mata wang fiat (dan sebaliknya).

Dana Pertukaran Dagangan (ETF): Ini adalah keselamatan yang telah dibuat untuk mengesan prestasi pelbagai aset kewangan yang berbeza (termasuk saham, crypto, bon). ETF, bagaimanapun, dapat diperdagangkan sebagai satu entiti, sehingga memberikan banyak fleksibiliti kepada pemilik.

F

Faucet: Ini adalah sistem ganjaran (berkaitan dengan cryptocurrency) yang biasanya dipromosikan melalui laman web dan aplikasi lain.

Fiat: Dalam istilah kewangan, mata wang fiat merujuk kepada tender sah yang didukung oleh agensi pusat (seperti pemerintah daerah) yang menggunakan sistem perbankannya sendiri. Selain itu, ia juga menyebutkan bahawa wang fiat dapat ditunjukkan secara fizikal dan juga dalam bentuk digital.

Cryptocurrency Fiat-Pegged: Seperti namanya jelas, crypto yang disatukan adalah aset di mana aset tersebut disokong oleh mata wang yang dikeluarkan oleh bank – yang pada dasarnya bermaksud bahawa aset tersebut selalu mempunyai nilai tunai tertentu.

Ikan: Seekor ikan merujuk kepada individu yang memiliki kripto dalam jumlah yang sangat kecil dan sering berada di bawah belas kasihan mereka yang memiliki sejumlah besar aset digital.

Melentik: Istilah ini merujuk kepada situasi yang dibayangkan di mana suatu hari nanti Ethereum akan melintasi jumlah pasaran Bitcoin.

Melentik: Ini adalah strategi pelaburan asas di mana pelabur membeli barang tertentu dengan satu-satunya tujuan untuk menjual aset tersebut kemudian untuk keuntungan yang besar. Jangka masa yang terlibat dengan perjanjian seperti itu biasanya agak kecil.

FOMO: Pada dasarnya ini adalah singkatan yang apabila diperluas dibaca sebagai ‘ketakutan akan hilang’. Dari sudut pelaburan, FOMO merujuk kepada perasaan yang mungkin dihadapi oleh banyak pelabur berhubung mereka kehilangan peluang pelaburan yang menguntungkan.

Garpu: Juga disebut sebagai pemisah rantai, garpu pada dasarnya dapat dianggap sebagai proses yang memungkinkan untuk membuat versi alternatif dari blockchain induk. Selain itu, garpu perisian adalah salah satu di mana pemaju bebas menggunakan kod sumber yang ada untuk membuat projek yang sama sekali baru (mis. Litecoin dari Bitcoin).

FUD: Akronim bermaksud “ketakutan, ketidakpastian, dan keraguan”. Ini dapat dianggap sebagai strategi yang dirancang untuk mempengaruhi persepsi umum terhadap aset crypto tertentu, projek melalui penyebaran maklumat palsu secara sistematik.

Nod Penuh: Istilah ini merujuk kepada nod yang mengandungi keseluruhan sejarah blockchain tertentu di satu lokasi tertentu.

Analisis Fundamental (FA): Kaedah menggunakan individu untuk meneliti nilai asas aset. Ini dilakukan dengan menggunakan beberapa petunjuk seperti teknologi yang ditawarkan, pasukan di belakang platform, prospek pertumbuhan masa depan platform, dll..

Niaga hadapan: Ini adalah perjanjian hukum yang melibatkan pembelian / penjualan komoditi tertentu dengan harga yang telah ditetapkan sebelumnya.

G

Keuntungan: Ini adalah istilah umum yang merujuk kepada peningkatan nilai aset tertentu (baik itu berdasarkan fiat atau crypto) selama jangka waktu tertentu.

Gas: Istilah ini biasanya digunakan dalam hubungannya dengan platform Ethereum – kerana ia membicarakan jumlah usaha komputasi yang diperlukan dalam melakukan transaksi berdasarkan ETH.

Had Gas: Ini adalah istilah yang menandakan ‘ambang gas’ yang mungkin akan dibelanjakan oleh individu sehubungan dengan transaksi berdasarkan ETH tertentu.

Harga Gas: Istilah ini pada dasarnya merujuk kepada jumlah harga yang mungkin akan dibayar oleh individu untuk memproses transaksi Ethereum. Mengenai hal ini, harus diperhatikan bahawa harga gas yang lebih tinggi biasanya bermaksud pelombong diberi lebih banyak insentif untuk menyelesaikan transaksi yang sedang dilakukan.

Blok Kejadian: Seperti namanya, ini adalah blok data pertama yang diproses dan disahkan berkaitan dengan ekosistem blockchain baru.

Cryptocurrency yang Disokong Emas: Ini adalah aset crypto yang disokong oleh emas sebenar – sehingga setiap unit mata wang digital yang dibeli mempunyai perwakilan emas fizikal yang sama yang disimpan di suatu tempat.

Unit Pemprosesan Grafik (GPU): Ia biasanya disebut sebagai kad grafik. Peranti ini secara konvensional digunakan oleh sistem komputer untuk memproses gambar 3D tetapi sejak kebelakangan ini, semakin banyak peminat crypto menggunakannya untuk tujuan perlombongan.

Perlombongan Kumpulan: Ini adalah istilah yang digunakan secara bergantian di tempat “kolam perlombongan”.

Gwei: Ini adalah denominasi wang yang digunakan untuk mewakili kos transaksi berdasarkan Ether.

H

Peretasan: Istilah umum yang menerangkan proses menggunakan peranti untuk mendapatkan akses secara haram ke komputer individu pihak ketiga.

Separuh: Istilah ini merujuk kepada peristiwa di mana jumlah bitcoin ganjaran bagi setiap blok yang disahkan dikurangkan menjadi separuh daripada ukuran sebelumnya.

Cap Keras: Ini adalah jumlah wang yang ingin dikumpulkan oleh ICO tertentu pada akhir kitaran hayatnya yang dijadualkan.

Garpu Keras: Istilah Hard Fork merujuk kepada perubahan protokol yang pada dasarnya mengesahkan semua transaksi yang sebelumnya dianggap tidak sah dan sebaliknya. Dari sudut pandangan teknikal, perlu dinyatakan bahawa jenis garpu ini memerlukan semua nod dan pengguna rangkaian tertentu untuk meningkatkan ke versi terbaru protokol bercabang. Setelah tamat proses, cryptocurrency terbahagi kepada dua.

Fungsi Hash: Ini adalah fungsi digital yang dapat digunakan untuk memetakan data ukuran sewenang-wenang ke yang lebih tetap.

Kuasa Hash: Juga disebut sebagai Hash Rate, ini adalah istilah yang digunakan untuk mengukur jumlah daya pengkomputeran yang digunakan oleh rangkaian blockchain untuk bekerja dengan cara yang tidak terganggu dan berterusan.

Dompet Deterministik Hierarki (Dompet HD): Ini adalah sejenis penyelesaian penyimpanan yang menggunakan benih induk yang terdiri daripada 12 frasa mnemonik.

Cap Tersembunyi: Ini merujuk kepada sejumlah wang yang tidak diketahui yang projek ICO pilih untuk mengumpulkan melalui penyokong mereka.

HODL: Istilah umum yang digunakan oleh penggemar kripto untuk menerangkan strategi di mana pelabur memegang aset kripto untuk jangka masa yang panjang (tanpa mengira sebarang turun naik harga yang mungkin berlaku dalam jangka masa yang sama).

Dompet Dihoskan: Ini adalah dompet crypto yang diuruskan oleh entiti pihak ketiga yang dipercayai.

Storan Panas: Ini adalah sejenis sistem storan dalam talian yang menggunakan kunci peribadi untuk membolehkan pengguna mendapatkan akses cepat ke pegangan digital mereka.

Hibrid PoW / PoS: Ini adalah protokol operasi yang menggunakan mekanisme konsensus Proof-of-Stake dan juga Proof-of-Work. Pendekatan ini sangat berguna untuk meningkatkan keselamatan platform digital secara keseluruhan.

Hyperledger: Ini adalah projek yang dilancarkan oleh Linux Foundation pada tahun 2015. Ia terdiri daripada sejumlah blockchain sumber terbuka dan alat serupa yang lain.

Saya

Tidak boleh berubah: Istilah ini merujuk kepada harta benda sistem yang tidak berubah walaupun setelah jangka masa yang panjang.

Inflasi: Istilah kewangan yang menandakan kenaikan umum harga dan kejatuhan nilai beli wang.

Penawaran Syiling Permulaan (ICO): Ini adalah medium crowdfunding yang membolehkan ahli perniagaan individu dan pemilik permulaan mengumpulkan wang untuk usaha yang dibayangkan.

Tawaran Token Permulaan (ITO): Sama seperti ICO, ITO juga membolehkan penggunanya mengumpulkan wang, namun tumpuan mereka lebih kepada memberi token crypto kepada pelabur.

Instamin: Ini menggambarkan jangka masa yang pendek (biasanya hanya setelah mata wang dilancarkan) di mana sejumlah besar syiling atau token yang dapat dilombong diperoleh dan diedarkan kepada pelabur projek tertentu.

Perantara: Dia adalah orang yang berfungsi sebagai orang tengah untuk mempermudah perjanjian dengan cara yang paling lancar.

J

JOMO: Ini sebenarnya bertentangan dengan istilah FOMO. Apabila diperluas, JOMO membaca “Joy of Missing Out”.

K

KYC: Ini adalah singkatan dari istilah “Kenali Pelanggan Anda”. Proses ini biasanya memerlukan institusi kewangan mengumpulkan data-data penting yang berkaitan dengan pelanggannya untuk mencegah timbulnya masalah pencucian wang di masa depan.

L

Lejar: Ia adalah pangkalan data rekod yang mengandungi perincian pelbagai urus niaga kewangan yang berkaitan dengan platform crypto tertentu. Data tidak dapat diubah dengan cara apa pun tetapi dapat ditambahkan dengan transaksi yang lebih baru.

Leverage: Pinjaman yang ditawarkan oleh broker pada pertukaran semasa perdagangan margin untuk meningkatkan ketersediaan dana dalam perdagangan.

Rangkaian Kilat: Ini adalah protokol pembayaran lapisan kedua yang berfungsi di atas rangka kerja Bitcoin yang ada. Inti utamanya, ia membolehkan pertukaran wang dilakukan dengan cara yang lebih cepat dan lebih berskala.

Perintah Had: Istilah ini merujuk kepada pesanan yang telah dilakukan oleh pedagang untuk membeli / menjual aset kripto tertentu setelah mencapai harga yang ditentukan sebelumnya. Dalam hal ini, perlu dinyatakan bahawa pesanan pasaran adalah di mana aset kripto dijual dengan harga terbaik.

Kecairan: Ini adalah kemudahan di mana cryptocurrency tertentu dapat dibeli dan dijual tanpa nilai pasaran keseluruhan aset dipengaruhi dengan cara yang besar.

Panjang: Ini adalah keadaan di mana seseorang memperoleh mata wang digital tertentu dengan harapan menjualnya kemudian (mudah-mudahan mendapat margin keuntungan yang lumayan).

M

Mainnet: Ini adalah blockchain bebas yang dapat menjalankan rangkaiannya dan juga protokol tadbir urus.

Pasar: Ini adalah istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai domain kewangan (seperti cryptocurrency, saham) yang kerap dikendalikan oleh pelabur.

Permodalan Pasaran: Ini adalah ukuran keseluruhan nilai pasaran mata wang – iaitu semakin besar permodalan aset, semakin berharga.

Pesanan Pasaran: Ini adalah harga jualan terbaik untuk cryptocurrency tertentu.

Panggilan Margin: Konsep panggilan margin berlaku apabila akaun pelabur jatuh di bawah ambang harga tertentu. Pada masa inilah broker mula menuntut wang tambahan untuk mengekalkan jumlah penyelenggaraan minimum agar pelabur terus membeli / menjual aset digital.

Perdagangan Margin: Ini merujuk kepada praktik di mana peniaga kripto menggunakan dana yang dipinjam untuk memudahkan pembelian digitalnya.

Masternod: Masternode merujuk kepada pelayan pusat yang berkaitan dengan projek tertentu yang dikendalikan secara langsung oleh pemilik projek. Selain itu, seseorang juga dapat membayangkan masternode sebagai node penuh tetapi dengan ciri tambahan seperti kekuatan untuk menganonimkan tx, membersihkan pemindahan wang tertentu, dll..

Bekalan Maksimum: Seperti namanya dengan jelas, istilah itu boleh dianggap sebagai jumlah token yang pernah ada berkaitan dengan cryptocurrency tertentu sepanjang kitaran hidupnya.

Pokok Merkle: Ini adalah struktur seperti pohon yang biasa digunakan dalam kriptografi untuk menggambarkan ekosistem digital tertentu. Sebagai sebahagian daripada rajah, satu daun menandakan hash maklumat blok data asli sedangkan setiap komponen bukan daun merujuk kepada hash kriptografi label dari node anaknya.

MicroBitcoin: Ini hanyalah pecahan pecahan Bitcoin (tepatnya sepersepuluh atau 0.000001 BTC).

Transaksi mikro: Ini adalah struktur biz di mana pembayaran wang kecil dapat difasilitasi oleh individu untuk memperoleh sejumlah barang dan perkhidmatan digital yang berbeza. Konsep ini digunakan secara meluas di pelbagai domain termasuk permainan, runcit dalam talian, pemasaran, dll.

Lombong: Ia adalah hak milik cryptocurrency tertentu yang dapat diperoleh oleh pelombong melalui pemerolehan kod maklumat tertentu dan juga melalui pembuatan blok data.

Pelombong: Ini adalah individu yang menyumbang kepada pertumbuhan blockchain tertentu melalui proses perlombongan. Juga disebutkan bahawa pelombong boleh memilih untuk bekerja secara bebas atau bersama dengan organisasi berskala besar yang mapan.

Perlombongan: Istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan proses di mana blok data ditambahkan ke ekosistem blockchain tertentu melalui pengesahan transaksi individu. Dalam urat yang serupa, ‘mining’ juga menerangkan proses di mana BTC, serta altcoin lain dibuat,.

Kontrak Perlombongan: Ini adalah istilah yang digunakan secara bergantian untuk menggantikan ‘cloud mining’. Teknologi ini merangkumi penyewaan / pelaburan kapasiti perlombongan melalui sejumlah pelbagai jalan dalam talian digital yang berbeza.

Kolam Perlombongan: Kolam perlombongan pada dasarnya adalah persediaan di mana sekumpulan pelombong bergabung untuk menggabungkan kekuatan pengkomputeran mereka untuk melombong aset kripto bersama-sama. Ganjaran aktiviti seperti ini biasanya dibagikan mengikut perjanjian yang telah ditentukan untuk mengelakkan konflik kepentingan di kemudian hari.

Ganjaran Perlombongan: Ini adalah insentif yang diberikan kepada individu sebagai balasan atas sumbangannya – terutamanya sumber perkomputeran – untuk memproses transaksi blockchain yang berkaitan dengan ekosistem crypto tertentu. Selain itu, perlu dinyatakan bahawa ganjaran tersebut terdiri daripada duit syiling yang baru dikeluarkan dan juga bayaran tx yang diperoleh sebelumnya.

Perlombongan Perlombongan: Ini adalah persediaan komputer yang digunakan untuk tujuan tunggal memperoleh mata wang digital melalui proses perlombongan.

Minnow: Ini adalah istilah umum yang digunakan untuk merujuk kepada orang yang memiliki jumlah crypto yang sangat kecil.

Perkhidmatan Pencampuran: Juga disebut sebagai Tumbler, ini adalah platform yang bertujuan untuk meningkatkan privasi / anonimiti keseluruhan yang berkaitan dengan transaksi cryptocurrency – terutamanya melalui percampuran mata wang digital yang berpotensi dikenali dengan mata wang yang baru lahir atau tidak mempunyai masa lalu yang dicemari mereka.

Mnemonik: Ini adalah alat bantu ingatan yang dapat membantu pengguna mengingat frasa tertentu. Sehubungan dengan itu, perlu dijelaskan bahawa frasa mnemonik adalah frasa yang terdiri daripada senarai kata yang dapat digunakan oleh seseorang untuk mengakses aset cryptocurrencynya.

Penghantar Wang: Seperti namanya, pemancar wang adalah orang / entiti biz yang membolehkan orang memindahkan wang mereka (baik itu aset fiat atau cryptocurrency) kepada orang lain dengan cara yang sangat lancar.

Bulan: Dari sudut pandangan kripto, istilah ini merujuk kepada keadaan di mana pergerakan kenaikan harga mata wang digital yang stabil diperhatikan untuk jangka masa yang panjang.

Perbezaan Penumpuan Purata Bergerak: Biasa disebut sebagai MACD, pada dasarnya ini adalah alat analitik yang biasanya digunakan oleh penggemar kripto untuk menjalin hubungan antara dua rata-rata bergerak harga yang terpisah. Dari sudut teknikal, kita dapat melihat bahawa pengiraan MACD dilakukan dengan mengurangkan EMA 26 hari aset tertentu dari EMA 12 hari.

Mt. Gox: Ia adalah salah satu pertukaran cryptocurrency pertama di dunia yang membolehkan peminat crypto berdagang Bitcoin secara bebas dengan cara yang sangat mudah. Pada tahun 2014, platform tersebut terpaksa ditutup setelah terungkap bahawa penggodam dapat berjalan dengan lebih dari 850,000 BTC kepemilikan syarikat.

Pelbagai Tandatangan: Juga disebut sebagai alamat multisig, pengecam unik ini membantu memberikan lapisan keselamatan tambahan kepada pengguna.

N

Rangkaian: Istilah umum yang merujuk kepada kumpulan semua nod yang mungkin terdapat dalam ekosistem crypto tertentu pada waktu tertentu.

Node: Ini pada dasarnya adalah komponen blockchain yang lengkap dengan salinan lengkap maklumat lejar sistem.

Tanpa pelapis: No-coiner adalah individu yang tidak memiliki sebarang aset digital dalam portfolio kewangannya dan berpendapat bahawa pasaran kripto ditakdirkan untuk meledak tidak lama lagi.

Bukan penjaga: Ia adalah istilah yang biasa digunakan ketika berbicara mengenai penyimpanan kunci dompet. Dalam hal ini, penyediaan bukan kustodian adalah kunci di mana kunci peribadi yang berkaitan dengan akaun tertentu dipegang oleh pemilik aset dan bukan oleh entiti pihak ketiga.

Bukan: Istilah nonce biasanya digunakan ketika tx tertentu telah dicincang oleh pelombong.

O

Mata Wang Luar Bilangan: Ini adalah aset digital yang telah dirancang di luar lekapan blockchain yang ditentukan.

Storan Luar Talian: Ini adalah konsep yang berkaitan dengan penyimpanan aset crypto pada peranti yang tidak secara aktif dihubungkan ke internet dengan cara apa pun. Ini membolehkan pengguna dilindungi dengan lebih baik daripada percubaan penggodaman pihak ketiga.

Mata Wang Di Lejar: Ia adalah aset digital yang dibuat serta digunakan pada sistem blockchain yang sama. Bitcoin adalah contoh mata wang yang sempurna,

Storan Dalam Talian: Ini adalah kaedah untuk menyimpan pegangan digital seseorang pada peranti yang dihubungkan ke internet. Walaupun platform seperti itu mudah digunakan, mereka biasanya lebih rentan terhadap gangguan pihak ketiga.

Satu Membatalkan Pesanan Lain: Biasanya disingkat OCO, ini adalah senario di mana beberapa pesanan beli dibuat bersama untuk cryptocurrency yang sama.

Buka tutup: Buka merujuk kepada jangka masa ketika harga bitcoin (atau aset kripto) dibuka kepada umum untuk perdagangan biasa. Begitu juga, close menggambarkan jendela peluang yang bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh istilah ‘terbuka’.

Sumber terbuka: Ini adalah sejenis perisian yang dapat diubah, diedarkan dan dipelajari secara bebas oleh sesiapa sahaja dengan alasan yang sesuai.

Pilihan: Pada hakikatnya, ‘pilihan’ pada dasarnya adalah kontrak yang memberi kebenaran kepada pelabur untuk membeli atau menjual aset pendasar pada harga mogok tertentu. Sehubungan dengan itu, perlu diperhatikan bahawa ada pilihan Amerika dan Eropah – dengan yang pertama tersedia untuk digunakan pada bila-bila masa sebelum kadaluwarsa sementara yang terakhir hanya dapat digunakan oleh pekerja pada masa tamat.

Pasaran Pilihan: Ini adalah platform perdagangan awam di mana pilihan boleh ditukar secara bebas. Bukan hanya itu, pasaran pilihan memberi pembeli peluang untuk membeli / menjual aset kripto pada nilai teguran yang ditentukan (itu juga pada atau sebelum tarikh pertukaran yang ditetapkan).

Oracle: Ini adalah entiti digital yang diberi tanggungjawab untuk mencari dan mengesahkan data berkaitan blockchain tertentu.

Anak Yatim: Dalam istilah digital, istilah ini pada dasarnya merujuk kepada blok data yang sah pada blockchain tertentu yang tidak berkaitan langsung dengan rantai utama. Entiti seperti itu biasanya wujud apabila dua pelombong menghasilkan blok pada masa yang sama atau ketika pelaku jahat cuba membalikkan urus niaga secara tidak sah.

Lebihan beli: Istilah yang biasa digunakan yang merujuk kepada mata wang yang telah diperoleh oleh semakin banyak pelabur dalam jangka masa tertentu.

Terlampau: Seperti namanya jelas, istilah oversold mula berlaku apabila cryptocurrency telah dijual oleh semakin banyak pelabur dalam jangka masa tertentu – dengan harga aset menurun sepanjang tempoh tersebut.

Di kaunter: Biasanya disingkat OTC, istilah ini digunakan untuk menggambarkan transaksi yang difasilitasi secara bebas (terutamanya dengan cara P2P) tanpa penggunaan pertukaran cryptocurrency perantaraan. Cara pemindahan ini biasanya digunakan di negara, wilayah di mana platform perdagangan digital tidak sah.

P

Sepasang: Dalam pengertian yang paling asas, pasangan merujuk kepada perdagangan yang berlaku di antara dua aset kewangan yang berbeza (contohnya BTC / USD, BTC / ETH).

Dompet Kertas: Ini adalah penyelesaian penyimpanan crypto fizikal asas yang mengandungi kunci peribadi pengguna.

Rakan sebaya (P2P): Ini adalah mod interaksi yang terdesentralisasi yang berlaku antara dua pihak yang beroperasi dalam rangkaian yang diedarkan.

Buku besar yang dibenarkan: Seperti namanya jelas, ini adalah sistem buku besar yang sudah siap dibina dengan sekatan tertentu sehingga hanya beberapa orang dengan kebenaran yang diperlukan dapat mengaksesnya.

Platform: Ini adalah istilah yang tidak jelas yang boleh digunakan untuk menggambarkan perkhidmatan digital tertentu, pertukaran cryptocurrency atau media lain yang berkaitan dengan sejumlah domain teknologi yang ditentukan.

Skim Ponzi: Ini adalah skim penipuan yang dilakukan oleh syarikat atau syarikat permulaan. Ini memerlukan para pelabur dijanjikan ganjaran / insentif yang menarik untuk menyertai rekrut baru.

Portfolio: Ia adalah kumpulan mata wang digital yang dimiliki oleh individu atau kumpulan pelaburan (seperti dana lindung nilai).

Pra-lombong: Istilah pra-lombong digunakan apabila sebahagian kecil (atau keseluruhan jumlah) bekalan token projek dihasilkan sebelum pelancarannya. Amalan ini biasanya digunakan untuk tujuan seperti crowdfunding dan pemasaran.

Pra-penjualan: Seperti namanya, ini adalah penjualan yang difasilitasi sebelum ICO disediakan untuk orang ramai.

Kunci Peribadi: Ini adalah kod digital yang dihasilkan melalui penggunaan pelbagai proses enkripsi asimetri. Kunci peribadi, apabila digunakan bersama dengan kunci awam, dapat digunakan untuk mendekripsi data sensitif tertentu.

Bukti Kuasa: Dirujuk sebagai PoA dalam kalangan crypto, ini adalah mekanisme konsensus yang diketahui dapat memberi pengguna kecepatan tx yang cepat (semasa memanfaatkan identiti peserta yang dipertaruhkan).

Bukti Pembakaran: PoB adalah mekanisme konsensus yang bertujuan untuk melakukan bootstrap satu blockchain ke yang lain dengan memastikan bahawa kos tertentu dikenakan semasa proses pembakaran token asli.

Bukti Pembangun: Ini adalah protokol konsensus blockchain yang memberi pengguna bukti pembangun perisian sebenar yang terlibat dalam penciptaan cryptocurrency tertentu.

Proof-of-Stake (PoS): Salah satu mekanisme konsensus blockchain yang paling biasa digunakan di dunia hari ini, protokol PoS menggunakan kerangka operasi baru di mana pencipta blok dipilih melalui pemilihan rawak faktor-faktor utama tertentu termasuk kekayaan, usia duit syiling, dll..

Bukti Kerja (PoW): Ini adalah mekanisme konsensus blockchain yang memerlukan pengguna menyelesaikan teka-teki dan kod matematik tertentu untuk mengesahkan transaksi asli (serta untuk pembuatan blok baru.)

Protokol: Ini adalah istilah umum yang bertujuan untuk menentukan sekumpulan peraturan yang digunakan untuk mengatur interaksi tertentu pada ekosistem digital tertentu. Dari sudut pandangan kripto, protokol memerlukan penggunaan mekanisme konsensus tertentu, pengesah tx, dll.

Nama samaran: Ini adalah istilah bahasa inggeris yang menggambarkan penggunaan identiti tanpa nama oleh individu untuk pelbagai alasan yang berkaitan dengan privasi (contoh: Satoshi Nakamoto)

Alamat awam: Ini adalah lokasi digital yang membolehkan pengguna memfasilitasi permintaan pembayaran dengan cara yang mudah dan mudah. Dari sudut pandangan yang lebih teknikal, kita dapat menentukan alamat awam sebagai hash kriptografi yang dikaitkan dengan kunci awam tertentu.

Rangkaian Sekatan Awam: Ini adalah rangkaian blockchain yang dapat diakses oleh mana-mana orang tanpa mengira kebenaran dan izin keselamatannya.

Skim Pump and Dump: Ini adalah satu bentuk penipuan di mana harga cryptocurrency meningkat secara artifisial sehingga menjadikannya seolah-olah aset itu melonjak. Setelah persepsi pasaran terhadap mata wang telah diubah, pihak yang terlibat kemudiannya akan membuang aset tersebut dengan harga yang lebih tinggi.

Q

Kod QR: Ini adalah label digital yang dapat ditafsirkan oleh mesin IR untuk memperoleh sejumlah data penting yang berkaitan dengan komoditi yang dimaksudkan. Berkaitan dengan cryptocurrency, kod QR paling sering digunakan untuk berkongsi alamat dompet antara pengguna.

R

Rangkaian Raiden: Ini adalah penyelesaian penskalaan popular yang berfungsi sepenuhnya di luar rangkaian. Dari sudut pandang teknikal, perlu diperhatikan bahawa rangkaian Raiden memungkinkan untuk melakukan tx dalam masa terdekat sambil mengenakan kos pemprosesan pengguna yang kecil

Lejar yang ditiru: Ini pada dasarnya adalah salinan lejar diedarkan asli rangkaian.

Kedudukan: Istilah ini merujuk kepada kedudukan pasaran relatif aset kripto dalam kaitannya dengan jumlah had pasarannya.

REKT: Slanga biasa yang merupakan versi pendek dari perkataan ‘hancur’. Ini biasanya digunakan ketika pelabur mengalami kerugian besar kerana pilihan pelaburannya yang buruk.

Petunjuk Berbalik: Petunjuk terbalik merujuk kepada individu yang pilihan pasarannya sangat buruk sehingga dia dapat dijadikan contoh bagaimana tidak melabur aset seseorang.

Tandatangan Cincin: Ini adalah protokol digital yang menggabungkan input yang berkaitan dengan banyak penandatangan dengan pengirim asal sehingga dapat meningkatkan keselamatan keseluruhan sistem.

ROI: Juga disebut sebagai “Return on Investment”, istilah ini pada dasarnya menyinggung nisbah yang ada antara keuntungan bersih dan kos pelaburan.

Indeks Kekuatan Relatif: RSI adalah carta teknikal yang membolehkan pengguna mengukur kelajuan dan pergerakan harga yang berkaitan dengan pelbagai cryptocurrency. Di samping itu, ia harus diketengahkan bahawa alat analisis itu dirangka oleh J. Welles Wilder.

S

Satoshi: Ini adalah sekecil mungkin Bitcoin. Setiap Satoshi mewakili nilai 0.00000001 BTC.

Satoshi Nakamoto: Pencipta nama samaran Bitcoin yang identiti sebenarnya belum dapat dipastikan sehingga kini.

Penipuan: Skim penipuan yang menggunakan cryptocurrency palsu atau jalan penggalangan dana (seperti ICO.)

Skrip: Ini adalah algoritma berasaskan PoW yang berfungsi sebagai alternatif sempurna untuk protokol SHA-256 yang banyak digunakan untuk perlombongan Bitcoin. Dari sudut pandang teknikal, perlu dinyatakan bahawa algoritma bergantung terutamanya pada memori komputer dan bukannya daya pemprosesannya.

Penyelesaian Lapisan Kedua: Ini adalah pelbagai penyelesaian yang telah dirancang di atas blok-blok awam yang ada untuk meningkatkan potensi skalabilitas yang ada serta kecekapan keseluruhan. Lightning Network adalah contoh alat yang sempurna.

Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa: SEC adalah agensi pengawalseliaan yang berpusat di Amerika Syarikat yang berusaha untuk menguatkuasakan undang-undang tempatan yang berkaitan dengan sekuriti dan pasaran saham / opsyen.

Benih: Ini dianggap sebagai titik permulaan di mana seseorang individu berusaha untuk mendapatkan akses ke dompetnya (dompet deterministik tepat). Dalam hal ini, harus diperhatikan bahawa frasa unggulan terdiri dari sekumpulan kata yang memungkinkan pengguna untuk membuat sandaran atau memulihkan salah satu dompet yang ada.

Saksi Berasingan: Ini adalah Cadangan Peningkatan Bitcoin (BIP) yang dirancang untuk menyelesaikan masalah kelenturan tx yang melanda rangkaian Bitcoin sejak sekian lama. Dari POV yang lebih teknikal, SegWit berusaha mengubah maklumat “saksi” yang berkaitan dengan blok data individu dengan mengasingkan tandatangan dan menyekat kandungan.

Perlombongan Egois: Seperti namanya jelas, Selfish Mining merujuk kepada situasi di mana pelombong memperoleh data yang berkaitan dengan blok baru tanpa menghantar maklumat ini kepada peserta rangkaian lain.

Jual Dinding: Dinding jual merujuk kepada situasi di mana pesanan had besar (berkenaan dengan penjualan aset kripto tertentu) telah dicapai. Taktik ini digunakan oleh pedagang untuk membuatnya seolah-olah permintaan untuk aset kripto tertentu tidak begitu banyak walaupun dalam kehidupan nyata mata wang mungkin sangat popular dan dicari.

Rantaian sampingan: Ia merujuk kepada sistem lejar terdesentralisasi yang berjalan serentak dengan blockchain terutamanya. Walau bagaimanapun, satu perkara penting yang perlu diperhatikan di sini adalah bahawa rantai sisi dapat beroperasi secara bebas dari blockchain pusat menggunakan set protokol dan mekanisme operasi sendiri.

Pengesahan Pembayaran Ringkas: Ia adalah klien tanpa memori yang boleh digunakan untuk mengesahkan transaksi blockchain tanpa memerlukan pemerolehan data yang berkaitan dengan header blok dan PoI.

SHA-256: Ini adalah fungsi hash yang menggunakan tanda tangan kriptografi selamat 256-bit. Kerangka asas untuk algoritma ini dirangka oleh NSA.

Melindungi: Konsep yang bertujuan untuk membantu pengukuran ekosistem blockchain yang optimum dengan membahagikan keadaan yang ada dan sejarah transaksi – supaya kedua-dua entiti ini dapat diproses selari antara satu sama lain.

Shilling: Ia merujuk kepada tindakan orang tunggal atau kumpulan yang mempromosikan projek kripto tertentu secara berlebihan.

Shitcoin: Cryptocurrency yang tidak mempunyai kes penggunaan jelas yang berkaitan dengannya.

Pendek: Teknik yang biasa digunakan oleh peniaga di mana mereka meminjam aset dengan tujuan tunggal untuk menjualnya. Namun, agar penyediaan dapat berfungsi, nilai aset yang dimaksudkan perlu terus menurun.

Laluan Sutera: Pasar web dalam yang popular yang ditutup oleh FBI beberapa tahun yang lalu. Dengan menggunakan Jalan Sutera, sebilangan pelaku buruk dapat mempermudah urus niaga dalam talian mereka menggunakan BTC (serta sejumlah aset digital lain).

Kontrak pintar: Kontrak pintar adalah protokol komputer yang bertujuan untuk memudahkan, mengesahkan, atau menguatkuasakan kontrak pada blockchain tanpa memerlukan perantara pihak ketiga.

Topi lembut: Jumlah wang minimum yang ingin dikumpulkan oleh projek ICO. Mengenai masalah ini, harus diperhatikan bahawa sekiranya ICO gagal mencapai ambang ini, proyek tersebut mungkin akan dihapuskan sama sekali.

Garpu lembut: Ini adalah peningkatan protokol di mana urus niaga yang lebih lama yang berkaitan dengan platform tertentu tidak sah. Namun, agar perubahan tersebut dapat dilaksanakan, sebilangan besar pelombong yang berafiliasi dengan ekosistem crypto tertentu perlu meningkatkan perisian perlombongan mereka secara serentak.

Ketahanan: Ini adalah nama bahasa pengaturcaraan yang digunakan oleh pemaju yang berpangkalan di Ethereum untuk merancang kontrak pintar yang unik.

Tempat: Ia adalah kontrak yang melibatkan pembelian / penjualan cryptocurrency. Dalam hal ini, pasar spot merujuk kepada platform perdagangan awam di mana aset kripto dapat diperdagangkan untuk penyelesaian segera.

Stablecoin: Aset crypto yang nilainya disatukan ke aset dunia nyata seperti mata wang fiat atau logam mulia. Hasilnya, stablecoin mempunyai turun naik yang sangat rendah.

Mempertaruhkan: Ini adalah kaedah yang melibatkan individu meletakkan tokennya untuk berfungsi sebagai pengesah untuk ekosistem blockchain tertentu.

Blok Basi: Blok data yang berjaya dilombong tetapi tidak termasuk dalam blockchain terpanjang semasa. Ini biasanya berlaku kerana blok lain (dengan ketinggian yang sama) ditambahkan ke rantai utama.

Saluran Negeri: Satu lagi penyelesaian penskalaan lapisan kedua yang popular yang membantu mengurangkan jumlah transaksi dalam rantai yang berkaitan dengan ekosistem blockchain tertentu.

Simbol: Ia adalah ticker digital yang dikaitkan dengan cryptocurrency tertentu. Contohnya simbol Bitcoin adalah BTC.

T

Cat: Ia merujuk kepada jumlah peratusan cryptocurrency yang disimpan dalam akaun tertentu (yang seterusnya dapat dikesan ke akaun lain.)

Kusut: Ini adalah alternatif blockchain yang telah dirancang oleh IOTA. Sistem ini menggunakan DAG (grafik asiklik yang diarahkan) dan tahan terhadap pengkomputeran kuantum.

Testnet: Istilah ‘Testnet’ merujuk kepada blockchain alternatif yang biasanya digunakan oleh pembangun untuk tujuan ujian sahaja.

Analisis Teknikal: Ini adalah kaedah penilaian yang menggunakan data statistik yang berkaitan dengan aktiviti sektor pasaran tertentu. Dengan menggunakan alat yang berkaitan dengan TA, pengguna dapat mengasingkan corak tertentu tertentu yang kemudian dapat digunakan untuk membuat keputusan pelaburan yang tepat.

Fikirkan Jangka Panjang: Ini adalah pemikiran di mana pelabur berfikir dari segi bulan atau tahun (dan bukannya hari) berkaitan dengan pelaburannya.

Petikan: Ia adalah simbol singkatan (ed BTC) yang biasanya digunakan berkaitan dengan cryptocurrency untuk tujuan pengenalan.

Timelock: Keadaan yang telah ditetapkan yang bertujuan untuk mendorong transaksi hanya setelah ia mencapai blok tertentu atau jika jangka waktu tertentu telah tercapai.

Cap waktu: Modul yang membolehkan data id yang berkaitan dengan transaksi tertentu dilihat dengan lancar.

Token: Ia adalah unit pertukaran digital yang dirancang untuk memiliki kualiti transaksi tertentu dan dapat digunakan dalam ekosistem crypto yang lebih besar. Selain itu, harus diperhatikan bahawa token tidak secara intrinsik berpotensi berfungsi sebagai simpanan nilai tetapi dapat digunakan untuk membuat penyelesaian perisian baru di sekitarnya.

Acara Penjanaan Token: Masa ketika token dikeluarkan dan disediakan untuk orang ramai untuk pemerolehan.

Tokenize: Ini merujuk kepada proses di mana aset dunia nyata dapat ditukar menjadi entiti digital. Ini membolehkan komoditi fizikal ditawarkan kepada pemilik yang berbeza dengan cara yang mudah dan ringkas.

Tor: Perisian percuma yang membolehkan pengguna melayari laman web dengan cara yang sangat selamat dan peribadi. Penyemak imbas tor menggunakan rangkaian relay sukarelawan untuk menyembunyikan sejumlah data berkaitan lokasi / kuki yang berkaitan dengan penggunanya..

Jumlah Bekalan: Seperti namanya jelas, istilah ‘total supply’ merujuk kepada jumlah maksimum syiling yang berkaitan dengan projek yang mungkin ada pada suatu waktu tertentu. Walau bagaimanapun, jumlah itu tidak termasuk duit syiling yang mungkin telah dibakar.

Jumlah dagangan: Ini adalah jumlah keseluruhan kripto yang berkaitan dengan projek tertentu yang telah diperdagangkan selama 24 jam terakhir.

Transaksi: Disingkat tx, ia adalah tindakan di mana dua pemegang crypto dapat menukar aset digital antara satu sama lain.

Bayaran transaksi: Pembayaran kecil yang perlu dibuat agar transaksi dapat diproses dalam blockchain.

Tidak boleh dipercayai: Ini adalah hak milik platform blockchain untuk memudahkan transaksi tanpa ada peserta yang harus saling mempercayai antara satu sama lain.

Tumbler: Ini adalah istilah lain yang digunakan untuk menggambarkan ‘perkhidmatan pencampuran’.

Turing-Lengkap: Turing-complete adalah konsep yang berkaitan dengan kemampuan peranti untuk melakukan pengiraan tertentu yang tidak dapat ditangani oleh mesin lain. Mesin Maya Ethereum adalah contoh utama peranti sedemikian.

U

Tidak disahkan: Ini merujuk kepada keadaan di mana tx monetari tertentu belum ditambahkan ke blockchain.

Lejar Tidak Berkapasiti: Istilah lain yang pada dasarnya merujuk kepada blockchain yang bersifat umum.

Keluaran Transaksi Tidak Dikeluarkan: UTO adalah output yang dikaitkan dengan transaksi blockchain yang belum dibelanjakan, oleh itu, ia dapat digunakan sebagai protokol input untuk tx yang lebih baru.

Masa UTC: Ini adalah standard masa yang digunakan oleh kebanyakan perniagaan di seluruh dunia untuk memudahkan komunikasi global mereka secara sistematik.

V

Pengesah: Seorang individu yang terlibat dalam pengesahan blok data (untuk tujuan pemerolehan insentif) dalam ekosistem blockchain PoS.

Alamat Vanity: Ini adalah alamat dompet umum yang menggunakan huruf dan angka khusus yang telah dipilih oleh pemilik penyelesaian penyimpanan.

Alat wap: Projek yang tidak pernah melihat cahaya hari.

Modal teroka: Sejenis ekuiti persendirian yang biasanya diberikan kepada syarikat permulaan dan syarikat kecil lain yang dianggap mempunyai masa depan yang cerah di hadapan mereka.

Bitcoin dara: Bitcoin yang murni dan tidak pernah digunakan untuk memudahkan sebarang transaksi kewangan (sama ada haram atau sebaliknya).

Turun naik: Istilah ini merujuk kepada potensi semula jadi mata wang untuk menyaksikan kenaikan harga yang tinggi dalam jangka masa tertentu.

Isipadu: Jumlah keseluruhan crypto yang telah ditransaksikan dalam jangka masa tertentu (contoh: 24 jam, 7 hari, dll.). Dari sudut teknikal, kita dapat melihat bahawa volume mencerminkan arah mana aset tertentu (atau pasar secara keseluruhan) menuju.

W

Dompet: Ia adalah peranti storan digital yang boleh digunakan untuk menyimpan cryptocurrency. Bukan hanya itu, dompet juga dapat digunakan untuk mengirim / menerima aset digital dengan cara yang mudah dan bebas. Mereka terutamanya boleh dibahagikan kepada dua kategori pusat, iaitu dompet hos dan sejuk.

Perdagangan Basuh: Taktik penipuan pasaran di mana pelabur dapat membuat aktiviti tiruan dengan menjual / membeli aset digital tertentu pada masa yang sama.

Senarai pantau: Seperti namanya, senarai tontonan merujuk kepada sekumpulan kecil aset kripto yang ingin diikuti pengguna setiap hari. Hari ini, ciri ini telah dimasukkan ke dalam sejumlah platform dan laman web perdagangan kripto yang terkenal.

Tangan Lemah: Seseorang yang terkenal panik menjual bila-bila masa penurunan harga muncul di kaki langit.

Wei: Ini adalah unit terkecil terkecil dari token ETH. One Ether sama dengan 1000000000000000000 Wei.

Paus: Istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan pelabur yang memiliki sejumlah besar kripto – sehingga dia dapat dengan mudah memanipulasi pasaran dengan satu penjualan utama.

Senarai putih: Ini merujuk kepada kumpulan individu yang mengambil bahagian dalam ICO dengan niat untuk membeli jumlah token yang lumayan.

Kertas putih: Dokumen teknikal yang disediakan oleh anggota permulaan kripto untuk menyampaikan kepada dunia visi yang jelas tentang apa yang ingin dicapai oleh projek mereka dalam jangka pendek, sederhana dan panjang.

Y

YTD: Ini adalah singkatan dari istilah “Year-to-Date”.

Z

Transaksi Pengesahan Sifar: Ini adalah konsep yang dapat digunakan secara bergantian sebagai pengganti istilah “transaksi yang tidak disahkan”.

Bukti Pengetahuan Sifar: Ini adalah konsep yang biasa digunakan dalam kriptografi. Ringkasnya, ZKP bertujuan untuk mempermudah hubungan antara dua pihak tanpa pengirim harus mendedahkan apa-apa kandungan pemindahan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map