5 Pengambilan Utama dari Peraturan Perlindungan Pelabur Baru SEC – Pemimpin Pemikiran

Nampaknya kontroversi mengenai SEC yang baru diterima pakai Peraturan Peraturan Kepentingan Terbaik (Reg BI), akan terus menjadi pentas utama, walaupun akan berlaku pada musim panas mendatang. Peraturan ini adalah puncak dari proses selama satu dekade yang dimulai pada tahun 2010, segera setelah kemelesetan yang hebat. Akta Dodd-Frank diluluskan pada tahun yang sama membenarkan SEC di bawah seksyen 913 untuk menetapkan peraturan standard dan kepentingan terbaik untuk mentadbir peniaga-peniaga dan penasihat pelaburan ketika berurusan dengan pelabur swasta.

Setelah diperkenalkannya Reg BI, pihak berkepentingan, pengawal selia negeri, penasihat pelaburan dan peniaga broker telah mempertimbangkan berbagai faktor yang dapat merosakkan atau membantu keberkesanannya.

5 Jalan Utama 

  1. Peniaga Broker perlu mematuhi standard “kepentingan terbaik” baru
  2. Menetapkan Jabatan Tenaga Kerja A.S. (DOL) untuk menyegerakkan pembuatan peraturan (akhir tahun ini)
  3. Kemenangan besar untuk peniaga broker → lebih besar lagi untuk perkhidmatan kewangan
  4. The New Common Reporting Standards (CRS) Says Broker = Penasihat → kekeliruan antara broker vs penasihat fidusiari
  5. Fokus sebaliknya untuk melindungi peranan broker daripada pengguna = lebih banyak kekeliruan 

Walau bagaimanapun, sebelum kita mengetengahkan pengambilalihan ini, pertama-tama mari kita perhatikan asas peraturan penjelasan standard fidusiari.

The Takeaways dari Peraturan Kepentingan Terbaik Peraturan SEC

SEC berhasrat untuk subjek broker-peniaga, yang pada masa ini hanya dikehendaki memenuhi standard kesesuaian, di bawah standard fidusiari.

Di satu pihak, standard fidusiari pada masa ini mengatur hubungan antara penasihat kewangan dan pelanggan mereka. Dan ia mengharapkan yang pertama hanya akan menawarkan perkhidmatan yang paling menarik bagi yang terakhir. Sebaliknya, standard kesesuaian memerlukan broker memastikan bahawa pelaburan yang mereka cadangkan sesuai dengan pelanggan mereka.

Pada hakikatnya, peraturan tersebut memperluas aturan fidusiari pada peniaga-peniaga broker yang semakin mengambil peranan sebagai penasihat kewangan, ketika tugas utama mereka adalah menjual produk pelaburan untuk komisen yang ditetapkan. Di bawah standard kesesuaian, adalah sah bagi broker untuk mencadangkan produk pelaburan yang memberinya komisen yang baik, selagi produk tersebut sesuai untuk pelanggan.

Walaupun ini diberikan, ia juga menimbulkan konflik kepentingan. Ada kemungkinan terdapat produk pelaburan yang lebih murah dengan ciri yang serupa dengan yang disyorkan oleh broker, tetapi dengan komisen yang kurang menarik. Konflik kepentingan inilah yang ingin dihapuskan oleh Reg BI, kerana ia memerlukan broker meletakkan kepentingan pelanggan di atas kepentingan mereka.

Untuk melakukan ini, peraturan tersebut akan memaksa broker untuk secara terang-terangan mendedahkan maklumat penting seperti insentif dan komisen yang dapat mempengaruhi saranan mereka. Lebih-lebih lagi, pada tahap tertentu, akan melarang amalan industri, seperti insentif dalam bentuk percutian, yang dapat memacu broker untuk mengkhianati kepentingan pelanggan mereka.

Dengan mengetahui sepenuhnya bahawa broker dapat mencari jalan keluar dari keperluan ini dengan mendedahkan konflik kepentingan dengan istilah teknikal atau dalam dokumen yang banyak, SEC juga memperkenalkan syarat lain yang dapat mengatasi amalan tersebut. Syarat tersebut menyatakan bahawa broker mesti menggariskan konflik kepentingan dan struktur pampasan mereka dalam bahasa Inggeris biasa dan secara ringkas pada dokumen yang disebut borang CRS.

Juga, broker akan mendokumentasikan sejarah tindakan undang-undang atau tatatertib yang diambil terhadap firma yang menawarkan produk pelaburan atau profesional kewangannya. Ciri penting peraturan ini ialah Penjagaan Kewajipan. Keperluan ini memerlukan penasihat kewangan untuk memastikan bahawa mereka dengan tekun dan berhati-hati memastikan bahawa cadangan mereka adalah demi kepentingan pelanggan mereka.

Keperluan terakhir adalah kewajiban Konflik kepentingan. Ia memerlukan pengurusan dan pengurangan komisen yang dapat mewakili konflik kepentingan kewangan.

Membedah Implikasi Peraturan Peraturan Kepentingan Terbaik

Seperti yang dijangkakan, pengkritik kiri dan kanan mempunyai dibedah SEC BI Reg, dan hujah yang menonjol yang banyak dikemukakan adalah kekaburan peraturan. Untuk satu, beberapa pengkritik mempunyai dikutuk Keengganan SEC untuk menentukan dengan jelas apa maksudnya dengan “Kepentingan terbaik”, tindakan yang menunjukkan bahawa penasihat pelaburan tidak patuh, dan bagaimana mengurangkan konflik kepentingan kewangan.


Kemungkinannya adalah bahawa peniaga-peniaga broker akan mencari jalan keluar dari peraturan ini, sekurang-kurangnya sehingga SEC mula melaksanakan tindakan tatatertib terhadap penasihat pelaburan yang tidak patuh. Selain itu, Reg BI nampaknya tidak memiliki kekuatan penguatkuasaan. Tidak mungkin ketidakpatuhan menyebabkan tindakan undang-undang dan perbicaraan tindakan kelas.

Tambahan pula, ada protes bahawa peraturan SEC tidak melakukan apa-apa untuk menjelaskan kepada para pelabur peranan penasihat Pelaburan dan peniaga broker. Perhatikan bahawa sebilangan besar broker-peniaga berdaftar dengan SEC. Secara teknikal, ini bermaksud bahawa mereka dapat mengambil peranan sebagai Penasihat Pelaburan Berdaftar (RIA), namun, mereka bukan fidusia.

Lebih membimbangkan adalah hakikat bahawa syarat CRS Borang tidak akan banyak mengubah status quo. Pengertian ini berpunca dari kenyataan bahawa kajian menunjukkan bahawa pengguna sukar untuk memahami kandungan borang CRS.

Sambil menjawab banyak kritikan terhadap Reg BI, ketua SEC, Jay Clayton dinyatakan bahawa “pandangan berbeza dinyatakan mengenai apakah standard harus lebih berdasarkan prinsip atau lebih preskriptif – dan khususnya, sama ada memberikan definisi ‘kepentingan terbaik’ terperinci, spesifik, situasi demi situasi dalam teks peraturan.” 

Oleh itu, setelah dipertimbangkan dengan teliti, agensi tersebut menyimpulkan bahawa pendekatan berdasarkan prinsip yang diadopsi untuk aturan “adalah pendekatan yang umum dan efektif untuk menangani masalah tugas berdasarkan undang-undang, terutama di mana fakta dan keadaan hubungan individu dapat berubah secara luas dan berubah masa, termasuk sebagai hasil inovasi, “

Dilihat dari perincian Reg BI yang dibahas di atas, tidak ada keraguan bahawa peraturan tersebut memiliki unsur-unsur peraturan fidusiari yang dicadangkan oleh pemerintahan Obama melalui Departemen Tenaga Kerja. Perbezaannya adalah yang terakhir ingin mengklasifikasikan semua profesional pelaburan sebagai fidusia. Dengan kata lain, pelanggan boleh memutuskan untuk menuntut penasihat pelaburan atau brokernya setelah dia mengetahui adanya percanggahan yang akan menunjukkan bahawa kepentingannya tidak dilayan dengan baik oleh tindakan pengurus pelaburannya.

Ingatlah bahawa peraturan ini menjadi halangan di bawah pentadbiran sekarang, kerana industri sekuriti mencabar daya maju di mahkamah. Dan sementara DOL juga ditunjukkan bahawa ia mendorong peraturan fidusiari yang baru, tidak ada jaminan bahawa cadangan masa depannya akan sama dengan yang sebelumnya. Penegasan ini mungkin, mengingat kemungkinan Eugene Scalia, peguam yang mengetuai kes terhadap peraturan fidusiari DOL sebelumnya, akan muncul sebagai Setiausaha Buruh yang baru.

Juga, adalah penting untuk diperhatikan bahawa Lembaga Piawaian Perancang Kewangan Bersertifikat merancang untuk melaksanakan kod etika itu memerlukan 84,000 anggotanya mematuhi piawaian fidusiari, tanpa mengira kerangka peraturan yang mengaturnya. Cukup menarik, tarikh pelaksanaan kod ini bertepatan dengan tarikh Reg BI.

Lebih penting lagi, beberapa negeri sedang mempertimbangkan untuk mengambil masalah ke tangan mereka sendiri dengan mengenakan peraturan fidusiari yang berasingan yang akan memperbaiki kelemahan Reg BI yang jelas. Sebagai contoh, biro keselamatan New Jersey mempunyai dilepaskan cadangan peraturan yang secara jelas mengklasifikasikan broker-peniaga sebagai fidusiari. Negeri-negeri lain yang telah mengambil jalan yang serupa adalah Nevada dan Massachusetts.

Sebagai tindak balas kepada perkembangan ini, ketua SEC, Jay Clayton, dinyatakan bahawa “Saya dan banyak yang lain percaya pendekatan tambal sulam untuk mengatur pasar yang luas untuk nasihat pelaburan runcit akan meningkatkan biaya, membatasi pilihan untuk pelabur runcit dan membuat pengawasan dan penguatkuasaan menjadi lebih sukar. Saya berharap rakan sekerja kami akan terus bekerjasama dengan kami untuk mengurangkan ketidakkonsistenan dan memaksimumkan keberkesanan usaha kolektif kami. “

Pengerusi SEC Jay Clayton mengenai peraturan baru untuk penasihat kewanganPengerusi SEC Jay Clayton mengenai peraturan baru untuk penasihat kewangan

Tonton video ini di YouTube

Namun, tanpa mengira celah Reg BI, dan kontroversi yang mendorong tanggapan dari pengawal selia negeri, saya percaya bahawa cadangan SEC adalah langkah ke arah yang betul untuk melindungi pelabur. 

Bagi pelabur, adalah persoalan yang betul: 

  1. Siapa yang membayar komisen broker anda?
  2. Berapa banyak dia dibayar kerana mendorong anda membeli produk pelaburan. 
  3. Adakah anda seorang fidusiari?
  4. Bagaimana broker menerapkan peraturan perlindungan pelabur? 

Maklumat yang diberikan di sini adalah pendapat peribadi dan hanya memberikan pendapat subjektif mengenai peraturan dan panduan peraturan yang diberikan oleh SEC. Ia tidak boleh dibaca sebagai nasihat undang-undang atau kepatuhan. Rujuk dengan profesional pematuhan anda untuk maklumat lebih lanjut.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map