Apa itu Lightning Network & Bagaimana Ia Berfungsi?

Lightning Network adalah protokol lapisan kedua yang membolehkan urus niaga Bitcoin dalam jumlah segera. Sistem desentralisasi ini memanfaatkan saluran pembayaran peribadi di luar rantai untuk menghilangkan kesesakan dan memberi pengguna kemampuan untuk melakukan pembayaran tanpa kepercayaan antara dua pihak. Ramai yang melihat protokol ini sebagai peluang terbaik Bitcoin untuk mengekang kebimbangan skalabiliti untuk terus maju.

Masalah Apa yang Berupaya Memperbaiki Rangkaian Petir?

Lightning Network dikembangkan untuk memadamkan masalah skalabiliti yang terus melanda blockchain Bitcoin. Isu-isu ini mula menjadi perhatian utama pada tahun 2015. Namun, pada tahun 2017, semasa tahun crypto pecah, kebimbangan kesesakan Bitcoin mencapai tahap yang memusingkan.

Kesesakan Rangkaian

Dalam rangkaian yang terdesentralisasi, kesesakan boleh menyebabkan masalah yang teruk. Dalam kes Bitcoin, ini bermakna memerlukan beberapa hari untuk menyelesaikan transaksi. Kelewatan ini menjadi masalah besar bagi pengguna kerana Bitcoin sangat tidak menentu. Gabungan turun naik rangkaian dan urus niaga tertunda terlalu banyak untuk diterima pengguna.

Yuran Transaksi Bitcoin pada tahun 2017-2018

Yuran Transaksi Bitcoin pada tahun 2017-2018

Pedagang, khususnya, mendapati bahawa tidak ada cara untuk menerima Bitcoin tanpa mengambil risiko yang sangat besar. Bayangkan anda menjual produk kepada pelanggan anda dan pada masa anda menerima pembayaran, anda kehilangan 20% dari nilai tersebut. Senario ini berlaku berkali-kali dalam tempoh kesesakan ini. Pada hakikatnya, Bitcoin telah gagal dalam percubaan pertama untuk beroperasi sebagai sistem tunai harian untuk rata-rata orang.

Bayaran

Seiring dengan kelewatan, kenaikan kos rangkaian. Di rangkaian Bitcoin, anda membayar yuran untuk menarik minat pelombong untuk memasukkan transaksi anda dalam persetujuan blok mereka. Semasa kesesakan pasaran, pengguna perlu menaikkan yuran ini untuk mendorong transaksi mereka dalam masa yang munasabah. Malangnya, ini menyebabkan transaksi yang mempunyai bayaran melebihi jumlah yang dihantar. Ini juga menyebabkan transaksi yang tidak disetujui dengan bayaran yang lebih rendah bertahan selama beberapa hari sebelum menerima pengesahan.

Kelebihan Rangkaian Kilat

Rangkaian Lightning menghilangkan semua kebimbangan ini melalui rangkaian pembayaran mikro, segera, jumlah tinggi tanpa penjaga yang hidup di atas blockchain Bitcoin. Protokol luar rantai ini membolehkan pembayaran “sepantas kilat” yang hanya menelan belanja sebahagian kecil daripada rakan sejawat mereka. Berikut adalah beberapa kelebihan terbesar yang diperoleh pasaran dari Lightning Network.

Skalabiliti

Kelebihan utama Lightning Network adalah skalabilitasnya. Oleh kerana rangkaian wujud di atas blockchain Bitcoin, ia tidak terikat dengan sekatan teknikal yang menghalang prestasi Bitcoin. Akibatnya, Lightning Network sangat dapat dikembangkan. Pada masa ini, platform ini dapat membolehkan berjuta-juta transaksi sesaat menggunakan rangkaian peer to peer di atas blockchain Bitcoin.

Pembayaran Mikro

Manfaat besar lain dari Lightning Network adalah membolehkan pembayaran mikro. Pembayaran kecil ini sangat sesuai dengan pelbagai alasan. Mereka sesuai untuk transaksi harian yang bergantung pada pengguna. Sebagai contoh, bayangkan anda akan membeli sebungkus permen karet bernilai $ .50 dengan Bitcoin. Sekiranya anda mencuba pembelian ini di mainnet, bayaran anda akan lebih tinggi daripada transaksi anda.

Ketua Pegawai Eksekutif Lightning Labs Elizabeth Stark

Ketua Pegawai Eksekutif Lightning Labs Elizabeth Stark

Seiring dengan pemikiran yang sama, mikranstransaksi memungkinkan wujudnya interaksi baru antara blockchain dan sistem perniagaan biasa. Mikranstransaksi satu bidang yang disukai adalah permainan. Pengguna kini dapat memperoleh Bitcoin sebenar kerana berpartisipasi dalam platform permainan Lightning Network. Teknologi ini terus melihat minat dengan semua orang dari pengeluar kereta, hingga sistem POS yang berusaha untuk mengintegrasikan keupayaan mikransransaksi ke dalam rangkaian mereka pada masa akan datang.

Kefungsian

Rangkaian Lightning juga memberi lebih banyak fungsi kepada pengguna Bitcoin. Oleh kerana struktur lapisan kedua, Lightning Network dapat memberikan fungsi tambahan kepada ekosistem Bitcoin. Pengguna dapat menikmati ciri-ciri seperti pengaturcaraan kontrak pintar, dan pertukaran duit syiling secara langsung melalui pertukaran kapal selam. Yang terbaik, pembangun terus mengembangkan keupayaan Bitcoin melalui protokol ini.

Bagaimana Rangkaian Kilat Berfungsi

Konsep di sebalik Lightning Network adalah sederhana. Rangkaian berfungsi sebagai lapisan kedua pada blockchain Bitcoin untuk menangani transaksi secara bebas tanpa perlu merakam setiap tindakan pada blockchain setiap saat. Rangkaian hanya merekod transaksi semasa penutupan saluran pembayaran.

Saluran Pembayaran

Saluran pembayaran adalah sambungan pembayaran langsung dan dua arah antara dua nod di rangkaian. Setelah saluran pembayaran dibuka di antara simpul rangkaian, pembayaran tanpa had dapat dikirim dan diterima tanpa bimbang kesesakan atau kenaikan bayaran. Hanya setelah saluran menutup pembayaran ini mendaftar di blockchain.

Simpul Kilat

Pada inti fungsi Rangkaian Lightning terdapat Lightning Nodes. Nod sangat penting kerana mereka mengatur saluran pembayaran Lightning. Saluran ini kemudian dapat digunakan oleh pengguna lain untuk memproses pembayaran di seluruh Lightning Network. Atas masalah mereka, pengendali nod menerima ganjaran melalui bayaran transaksi. Yang paling penting, pengendali nod boleh memilih keperluan yuran transaksi mereka sendiri semasa mereka menyediakan saluran.

Sejarah Rangkaian Kilat

Konsep Lightning Network pertama kali muncul pada bulan Februari 2015. Pada masa ini, Joseph Poon dan Thaddeus Dryja, para pengembang strategi melancarkan bagaimana konsep itu dapat memberikan kelegaan kepada Bitcoin tanpa mengubah protokol inti rangkaian. Konsep ini dipenuhi dengan penuh minat dan pada Januari 2016, para penyelidik telah menerbitkan sebuah kertas putih untuk Rangkaian Kilat. Rangkaian ini telah dibangunkan sejak itu.

Whitepaper Rangkaian Kilat

Whitepaper Rangkaian Kilat

Pada bulan Mac 2018, Lightning Labs, salah satu pasukan pembangunan utama di belakang Lightning Network, secara rasmi melancarkan versi beta. Pelancaran ini disusuli tidak lama kemudian oleh ACINQ dan Elements Projects. ACINQ melancarkan dompet mudah alih pelanggan Lighting Network pertama. Elemen Projek mengambil pendekatan yang sama sekali berbeza, dan bukannya memfokuskan diri untuk mewujudkan rangkaian sampingan korporat untuk berfungsi dalam ekosistem LN.

Obor Kilat

Pada Januari 2019, komuniti Lightning Network memulakan inisiatif untuk menunjukkan kemampuan pembayaran mikro sistem. Lightning Torch adalah pembayaran digital yang diserahkan secara global dari pengguna ke pengguna dengan setiap pengguna menambahkan 00,000 satoshi tambahan sebelum mengirimkannya. Obor itu dimulakan dengan Bitcoinist lama, Hodlnaut, dan kemudian berlalu dari bintang crypto ke crypto star.

Gerakan simbolik menyaksikan populariti yang besar kerana lebih banyak nama besar turut serta. Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey, Ketua Pegawai Eksekutif Lightning Labs Elizabeth Stark, dan Binance CEO Changpeng Zhao hanyalah beberapa pemegang obor terkenal. Pada akhir kempen, pembayaran terakhir obor kilat dikirim pada 13 April 2019, sebagai sumbangan 4,290,000 satoshi kepada organisasi nirlaba yang mempromosikan bernama Bitcoin Venezuela. Kumpulan ini membantu mempromosikan penggunaan Bitcoin di Amerika Latin.

Simpul Kilat Casa

Pada masa inilah pilihan perkakasan mulai muncul di pasaran seperti Casa Node. Casa Node adalah simpul perkakasan Lightning Network yang berdiri sendiri yang mempermudah keseluruhan proses persediaan. Matlamat di sebalik projek ini adalah untuk menghilangkan halangan teknikal dan membolehkan sesiapa sahaja mendapat ganjaran daripada mengoperasikan simpul LN. Hari ini, projek ini berada pada versi kedua dari Casa Node. Terutama, versi ini berada di pesanan belakang kerana permintaan untuk produk.

Permainan Kilat

Pada masa inilah permainan berasaskan Lightning Network mula berangkat. Platform seperti Cahaya malam membenarkan pengguna memperoleh Bitcoin sebenar untuk tindakan mereka. Dalam penembak orang pertama, Lightnite, pengguna memasang Bitcoin untuk dimainkan dan pemenang melepaskan crypto dari musuh mereka yang dibunuh. Tajuk ini adalah salah satu daripada banyak yang terdapat di platform permainan Lighting Network seperti Permainan Satoshis.

Cahaya malam

FPS Lightnight

Cara Menggunakan Rangkaian Kilat

Hari ini, menggunakan Lighting Network jauh lebih mudah daripada pada masa lalu. Terdapat banyak dompet serasi Lightning Network yang membolehkan anda mengurus dan menukar Bitcoin dengan mudah ke Lightning Bitcoin dan kembali lagi. Dompet seperti Zap, Electrum, LND Thin Wallet, Shango, Spark, dan éclair semuanya menyediakan perkhidmatan ini.

Yang paling penting, dompet ini menghilangkan halangan teknikal yang berkaitan dengan membuka saluran pembayaran secara langsung dan membiayai. Pengguna dapat membuat pembayaran Lightning Network dengan lancar menggunakan pilihan dompet mudah alih ini tanpa perlu meluangkan banyak masa untuk memahami sepenuhnya protokol.

Mulakan Lightning Node

Bagi anda yang ingin mengambil bahagian dalam Lightning Network dengan cara yang lebih langsung, disarankan untuk menjadi operator nod. Proses ini mudah tetapi berbeza sedikit bergantung pada versi Lightning Network yang anda gunakan. Untuk semua versi, anda perlu terlebih dahulu muat turun pelanggan dan buat alamat Bitcoin untuk dompet nod. Kemudian, anda perlu membiayai dompet anda. Dana ini akan menjadi cara anda membiayai saluran anda. Yang penting, dana ini akan mewakili jumlah transaksi maksimum yang dibenarkan melalui saluran anda juga.

Setelah dimuat, anda boleh menyambung ke mana-mana simpul Petir yang anda pilih untuk membuat saluran. Kini, pengguna dapat memilih saluran anda berdasarkan spesifikasi teknikal dan kewangannya. Setiap kali seseorang menghantar transaksi melalui saluran anda, anda akan menerima bayaran transaksi anda.

The Lightning Network – Salah satu Perkembangan Paling Menjanjikan di Sektor ini

Setelah lebih dari dua tahun menguji Beta, Lightning Network terus melihat fungsi tambahan. Hari ini, ekosistem terdesentralisasi yang dinamis ini dilihat oleh banyak pihak sebagai harapan terbaik Bitcoin untuk memenuhi takdirnya sebagai sistem tunai elektronik peer-to-peer. Atas sebab-sebab ini, Lightning Network memegang kedudukan penting dalam industri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me