Volatilitas Crypto: Mengapa Volatiliti Penting di Pasaran Cryptocurrency

Artikel ini meneroka konsep turun naik crypto dan mengapa turun naik penting dalam pasaran cryptocurrency yang sedang berkembang.

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Kejatuhan pasaran yang hebat pada tahun 2018 adalah pelajaran sukar bagi banyak orang dalam pasaran cryptocurrency mengenai turun naik cryptocurrency yang melampau. Dalam jangka masa 2 tahun, harga mata wang kripto telah turun naik dengan kuat dari hujung ke hujung, dengan banyak yang menganggap cryptocurrency sebagai pasaran yang sangat tidak stabil yang penuh dengan spekulasi dan ketidakpastian. Cryptocurrency pertama dan terbesar berdasarkan permodalan pasaran – Bitcoin – mengalami pertumbuhan besar pada tahun 2017, meningkat dari $ 700 hingga hampir $ 20,000! Itu adalah kadar pulangan 27,000% yang mengejutkan hanya dalam 12 bulan.

Tidak menghairankan bahawa ramai yang menggunakan muzik cryptocurrency. Walau bagaimanapun, pasaran tidak lama lagi menjadi tidak stabil apabila ia meningkat ke tahap besar, dan selepas itu mengalami kejatuhan besar-besaran untuk keseluruhan tahun 2018. Permodalan cryptocurrency pasaran turun dari paras tertinggi sepanjang masa $ 813 bilion kepada hanya $ 100 bilion, dengan harga umum semua syiling jatuh hampir 90%.

Cryptocurrency dilihat sebagai teknologi yang kompleks, mengganggu dan elegan yang menjadikan banyak orang kaya. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa ramai yang tertarik dengan keadaan cryptocurrency yang memikat dan berisiko.

Marilah kita meneroka konsep penting mengenai turun naik dan bagaimana ia merupakan komponen yang tidak dapat dipisahkan dalam pasaran cryptocurrency.

(Lihat lebih banyak: 4 Jenis Syiling untuk Mempelbagaikan Portfolio Crypto Anda & Urus Risiko)

Apakah Volatiliti

Dalam kewangan tradisional, turun naik ditakrifkan sebagai ukuran statistik penyebaran harga aset. Ringkasnya, turun naik menggambarkan sejauh mana harga aset berubah-ubah dari masa ke masa. Pelaburan dianggap tidak stabil jika harganya naik atau turun secara agresif setiap hari, seperti yang dapat dilihat di pasaran cryptocurrency. Berikut adalah gambaran turun naik:

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Aset mudah turun naik seperti emas atau bon kerajaan sangat stabil, dengan harga berubah secara stabil dan tidak berubah seperti biasa. Aset tidak stabil yang tinggi, sebaliknya, naik dan turun nilainya dengan cepat dan agresif.

(Baca juga: Adakah Kerosakan Harga Bitcoin Menjadi Kematian?)

Volatiliti dan Risiko

Volatiliti adalah konsep penting untuk difahami kerana mengukur risiko. Bagi pelabur dan peniaga, memahami toleransi risiko mereka selalu menjadi langkah pertama sebelum melakukan sebarang bentuk pelaburan. Individu yang berbeza mempunyai tahap toleransi risiko yang berbeza, dan ini mempengaruhi pilihan pelaburan mereka. Sebagai contoh, seorang pesara yang berusia 50 tahun mungkin akan mempunyai toleransi berisiko rendah kerana keutamaan utama mereka adalah menjaga kekayaan mereka. Jenis pelaburan yang akan mereka lihat adalah dana pencen, dana bersama, bon kerajaan hasil rendah atau saham cip biru yang sangat stabil yang membayar pendapatan dividen yang cukup besar. Sebagai alternatif, seorang yang baru berusia 25 tahun dari universiti mungkin mempunyai toleransi risiko yang lebih tinggi dan akan mempertimbangkan untuk melabur dalam pelaburan berisiko yang merangkumi cryptocurrency dan saham teknologi.

Berikut adalah tahap selera risiko yang berbeza-beza.

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Harus disebutkan bahawa tingkat risiko yang seseorang pilih untuk ditanggung sangat berkaitan dengan potensi pulangan yang akan dia perolehi. Dengan kata lain, pelaburan berisiko tinggi dikaitkan dengan kebarangkalian yang lebih besar untuk menghasilkan pulangan yang lebih tinggi sementara pelaburan berisiko rendah akan menghasilkan kadar pulangan yang lebih kecil. Ini dipanggil pertukaran risiko-pengembalian.

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Tahap risiko yang berbeza-beza yang berkaitan dengan pelaburan yang berbeza memerlukan anda memahami toleransi risiko anda dan kemudian terus menilai apakah turun naik aset yang anda berminat untuk melabur sejajar dengan profil risiko anda. Cryptocurrency adalah aset paling berisiko yang boleh anda gunakan untuk menjana wang anda; ia dapat memberikan kadar pulangan yang besar tetapi sebaliknya, anda mesti bersedia menghadapi kemungkinan kerugian besar, memandangkan turun naik harga cryptocurrency yang melampau. Kami telah melihat kesan kejatuhan pasaran 2018 di mana harga jatuh hampir 90%.

(Lihat juga: Adakah Terlambat Membeli Bitcoin dan Adakah Terlambat Melabur dalam Cryptocurrency?)

Apa yang Menyebabkan turun naik di Pasaran Cryptocurrency?

Terdapat banyak sebab yang menyumbang kepada persekitaran yang sangat tidak stabil dan tidak stabil. Mari kita lihat faktor utama.

1) Pasar Bayi

Pasaran muda yang disokong oleh teknologi baru akan jauh lebih tidak stabil daripada pelaburan tradisional yang sudah matang dan telah diuji masa. Sama seperti ketika internet menjadi revolusioner pada tahun 1990-an dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Internet menghasilkan kadar pulangan yang ketara, pasaran cryptocurrency kini dalam kitaran yang serupa. Teknologi baru memerlukan masa untuk disempurnakan dan diadopsi oleh masyarakat umum, dan ada risiko kegagalan yang tinggi kerana terdapat banyak perkara yang salah. Kemungkinan gangguan dan penerapan masa depan menciptakan nilai yang dirasakan di pasar, yang terutama didorong oleh spekulasi karena tidak adanya metrik padat dan dapat diukur yang berkaitan dengan asas teknologi.

Oleh kerana cryptocurrency belum mencapai penggunaan besar-besaran, nilainya masih didorong oleh gembar-gembur dan spekulasi. Itulah sebabnya mereka mempunyai pertukaran keuntungan yang tinggi.

(Baca lebih lanjut: Panduan Analisis Fundamental Untuk Cryptocurrency)

2) Kecairan Rendah (berbanding pasaran lain)

Kecairan merujuk kepada kemudahan membeli atau menjual aset di pasaran terbuka. Pasaran dengan jumlah urus niaga yang tinggi dengan jumlah peserta pasaran yang kuat (pembeli dan penjual) dikenali sebagai pasaran yang sangat cair. Malangnya, tahap relatif pasaran cryptocurrency menunjukkan bahawa kecairannya pada masa ini sangat rendah. Melihat pasangan perdagangan banyak duit syiling, anda dapat melihat bahawa jumlah dagangan harian tidak sama dengan nilai pelaburan tradisional lain seperti pasaran saham.

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

(Sumber: InsiderPRO)

Pasaran mudah tunai rendah – seperti pasaran cryptocurrency – mudah terdedah kepada turun naik harga secara tiba-tiba dan agresif, kerana satu pesanan besar dapat menggerakkan pasaran dan menghantar harga melambung tinggi atau sekejap. Ini kerana jumlah pelaku pasar dan pesanan di pasar tidak mencukupi untuk mengatasi pesanan yang berpotensi besar yang dapat menggerakkan pasar. Selain itu, manipulasi pasaran sangat rancak dalam persekitaran mudah tunai rendah. Kecairan pasaran cryptocurrency yang agak rendah menjadikannya pusat untuk perubahan harga yang tidak menentu.

(Lihat lebih lanjut: Panduan untuk Kecairan Cryptocurrency: Cara Mengukur Kecairan & Perdagangan Telaga)

3) Pasaran Tidak Teratur

Pasaran cryptocurrency sebahagian besarnya tidak terkawal kerana kerumitan dan kesukaran dalam mengatur teknologi sumber terbuka dan terdesentralisasi. Dengan ketiadaan peraturan, ada kemasukan pelaku buruk yang akan memanipulasi pasar kerana tidak ada pengawasan. Terdapat banyak laporan mengenai entiti yang secara eksplisit memanipulasi pasaran cryptocurrency. Mereka boleh terdiri dari skema pump-and-dump yang diselaraskan oleh kolektif hingga manipulasi jumlah perdagangan oleh pertukaran cryptocurrency.

Manipulasi pasaran menjadikan pasaran umum tidak stabil dan sangat tidak menentu kerana pesanan besar yang dibuat oleh entiti-entiti ini dengan tujuan manipulasi akan menyebabkan turun naik tajam dalam pasaran. Ini akan menimbulkan rasa panik dan akan menyebabkan lebih banyak kekacauan dan turun naik, memandangkan pasaran cryptocurrency mudah digerakkan oleh berita dan sentimen.

(Baca lebih lanjut: Memahami Peraturan SEC mengenai ICO: Apa yang Harus Anda Ketahui)

4) Spekulasi

Di pasar bayi tanpa peraturan, satu-satunya perkara yang mendorong nilai cryptocurrency adalah spekulasi. Biasanya, nilai aset mana pun bergantung pada utiliti dan penggunaannya. Pada masa ini, spekulasi sedang berleluasa kerana sangat sukar – hampir mustahil – untuk mengukur nilai cryptocurrency berdasarkan analisis asas tradisional. Oleh itu, kaedah terbaik untuk menilai duit syiling atau token apa pun adalah dengan bertaruh secara spekulatif pada kes penggunaan masa depan, penggunaan dan tarikan duit syiling dan bukan metrik asas yang pada masa ini tidak dapat dinilai.

Cryptocurrency sering dilihat sebagai pusat spekulasi, yang mendorong ketidakstabilan pasaran. Ini mewujudkan persekitaran yang penuh dengan risiko yang luar biasa.

(Lihat lebih banyak: Bahaya dalam Pelaburan Cryptocurrency)

Adakah Volatiliti Baik?

Turun naik bermaksud perkara yang berbeza bagi orang yang berbeza di pasaran Itu semua bergantung pada toleransi seseorang terhadap risiko. Seorang individu yang menghindari risiko akan mengelakkan pelaburan turun naik yang tinggi kerana mereka lebih mementingkan kestabilan dan menjaga kekayaan mereka. Mereka yang mengambil bahagian dalam pasaran cryptocurrency dianggap sebagai pengambil risiko. Sebenarnya, hampir 60% pembeli Bitcoin berusia antara 15-34 tahun. Juga menarik untuk menunjukkan bahawa lelaki menguasai pasaran cryptocurrency dengan lebih 70%.

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

(Sumber: Bloomberg)

Statistik ini membuktikan bahawa generasi milenial lebih tertarik pada pelaburan berisiko tinggi seperti cryptocurrency, berbanding rakan sejawat mereka yang lebih tua. Pasaran yang lebih tidak stabil menghasilkan pergerakan harga yang lebih besar, yang pada gilirannya dapat memberikan peluang yang lebih besar untuk memperoleh pulangan pelaburan yang besar. Turun naik yang lebih rendah sama dengan pergerakan harga yang lebih rendah dan oleh itu, kebarangkalian yang lebih rendah untuk memperoleh pulangan yang diinginkan. Keupayaan berpotensi menghasilkan sejumlah besar wang mungkin merupakan tarikan terbesar bagi banyak pelaburan dalam cryptocurrency. Volatiliti pasaran semata-mata memungkinkan untuk potensi pulangan yang lebih tinggi, memberikan peluang besar bagi peniaga dan pelabur untuk mengeksploitasi turun naik pasaran untuk menghasilkan wang ke arah mana pun pasaran.

(Baca juga: Panduan Mengenal Syiling Penipuan)

Bagaimana Kita Mengukur Volatiliti?

Terdapat beberapa petunjuk di pasaran yang mengukur turun naik cryptocurrency. Dari jumlah itu, terdapat sebilangan besar petunjuk yang mengukur turun naik hanya Bitcoin kerana ia adalah cryptocurrency terbesar di pasaran dan mewakili petunjuk yang boleh dipercayai untuk seluruh pasaran secara umum. Mari kita lihat indikator turun naik yang berbeza:

1) BeliBitcoinDi Seluruh Dunia Indeks Volatiliti Bitcoin

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

BuyBitcoinWorldWide memberikan turun naik untuk Bitcoin, mengukur sisihan piawai harga Bitcoin. Sisihan piawai mewakili variasi sekumpulan nilai (dalam kes ini, harga). Sisihan piawai yang lebih tinggi bermaksud bahawa Bitcoin lebih mudah berubah kerana harganya jauh lebih tersebar.

2) Bitvol Indeks Volatiliti Bitcoin

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Bitvol.info mengesan turun naik Bitcoin berdasarkan peratusan, seperti yang dapat dilihat di atas. Terdapat metrik untuk pengukuran turun naik 30-hari, 60-hari, 120-hari dan 252 hari untuk Bitcoin.

3) Bitgur Indeks turun naik

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting

Indeks turun naik bitgur mengukur 10 cryptocurrency terbesar mengikut permodalan pasaran. Ini adalah salah satu daripada sedikit indeks yang mengukur turun naik cryptocurrency lain. Tidak seperti dua indeks pertama, indeks Bitgur menggunakan julat dari 0-100; angka turun naik mendekati 100% menandakan tahap turun naik yang lebih tinggi.

(Lihat juga: Panduan Forks: Segalanya Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Forks, Hard Fork dan lembut Fork

Menjumlahkan Semua

Volatilitas adalah konsep pasaran yang penting untuk difahami oleh mana-mana pelabur atau peniaga sebelum melibatkan diri dalam pelbagai jenis pelaburan. Pasaran cryptocurrency adalah pasaran yang sangat tidak stabil iaitu pedang bermata dua; ia berpotensi untuk menghasilkan sejumlah besar pulangan tetapi anda juga menghadapi risiko tinggi kehilangan sejumlah besar modal. Pada akhirnya, anda harus mengetahui selera risiko anda sendiri untuk menilai apakah anda sudah bersedia untuk tahap risiko yang membimbangkan yang ditawarkan oleh pasaran.

(Anda mungkin juga berminat dengan: Panduan Cryptocurrency: Senarai Komprehensif Panduan Crypto Untuk Pemula)

Sumber Bermanfaat Untuk Memulakan Anda

Sekiranya anda memulakan perjalanan ke dunia cryptocurrency yang rumit, berikut adalah senarai sumber dan panduan berguna yang akan membawa anda ke arah anda:

Turun naik kripto, turun naik cryptocurrency, turun naik, mengapa turun naik penting, turun naik pasaran crypto

Berniaga & Pertukaran

  • Panduan Crypto 101: Memilih Pertukaran Cryptocurrency Terbaik
  • Panduan untuk Bittrex Exchange: Cara Berdagang di Bittrex
  • Panduan Pertukaran Binance: Cara Membuka Akaun Binance dan Perkara Yang Harus Anda Ketahui
  • Panduan untuk Etherdelta Exchange: Cara Berdagang di Etherdelta
  • Panduan Asas Perdagangan Cryptocurrency: Pengenalan Analisis Teknikal Crypto
  • Perdagangan Cryptocurrency: Memahami Pasangan Dagangan Cryptocurrency & Bagaimana ia berfungsi
  • Panduan Dagangan Crypto: 4 Kesalahan Umum Setiap Pengedar Crypto Akan Mengalami

Dompet

  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Mengapa Anda Memerlukan Dompet?
  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Membuka Dompet Bitcoin
  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Membuka MyEtherWallet (MEW)

Baca juga: Panduan Dagangan Crypto: 4 Kesalahan Umum Setiap Pedagang Crypto Akan Mengalami dan Panduan Mengenai Asas Dagangan Cryptocurrency: Pengenalan Analisis Teknikal Crypto.

Iklan Tajaan: Anjing anda berhak untuk sihat & gembira

Daftar dalam Webinar Cryptocurrency Percuma kami sekarang untuk mengetahui semua yang anda perlu ketahui mengenai pelaburan crypto.

Dapatkan kami e-buku eksklusif yang akan membimbing anda dalam proses langkah demi langkah untuk memulakan menjana wang melalui pelaburan Cryptocurrency!

Anda juga boleh menyertai kumpulan Facebook kami di Kuasai Crypto: Pengetahuan Cryptocurrency Lanjutan untuk mengemukakan sebarang pertanyaan mengenai cryptocurrency.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me