Kategori Pasaran Cryptocurrency: Duit Penyimpanan Data Terdesentralisasi

Panduan ini melihat kategori pasaran cryptocurrency yang berlainan, dengan fokus pada kategori kesembilan yang mewakili koin penyimpanan data yang terdesentralisasi. Ini adalah bahagian kesembilan dari siri yang memecah pasaran kripto menjadi 12 kategori utama.

Artikel ini melihat kategori kesembilan di 100 teratas pasaran cryptocurrency, yang menampilkan pelbagai jenis syiling yang disokong oleh rangkaian penyimpanan data yang terdesentralisasi.

Kategori Pasar Kesembilan: Duit Penyimpanan Data Terdesentralisasi

Tidak menghairankan bahawa penyimpanan data tradisional sering dikendalikan oleh syarikat besar seperti Facebook dan Google yang menguruskan pelayan terpusat yang mampu menyimpan sejumlah besar data. Tidak dapat dinafikan bahawa seni bina penyimpanan data terpusat sangat efisien. Walau bagaimanapun, pangkalan data terpusat selalu rentan terhadap kegagalan rangkaian kerana peretasan atau pelanggaran data. Sistem terpusat rentan terhadap serangan satu titik kegagalan yang akan menjejaskan keseluruhan rangkaian. Dengan banyak pelanggaran data berprofil tinggi yang dialami oleh syarikat gergasi seperti Facebook dan Equifax, teknologi blockchain menawarkan seni bina yang telus dan selamat untuk penyimpanan data.

Rangkaian penyimpanan data sumber terbuka dan terdesentralisasi menjadikan kehilangan data hampir mustahil dengan menyebarkan fail anda ke banyak nod (komputer) yang menyimpan sekeping kecil data anda. Banyak nod mengekalkan salinan fail yang sama, yang secara signifikan mengurangkan satu-satu senario kegagalan-satu Arkitek yang diedarkan menjadikan rangkaian lebih selamat.

Mari kita lihat pelbagai syiling yang difokuskan pada penyimpanan data:

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

(Lihat juga: Panduan untuk Protokol Blockchain: Perbandingan Syiling Protokol Utama)

Byteball (GBYTE)

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

Byteball adalah rangkaian penyimpanan data yang terdesentralisasi yang dibina berdasarkan Directed Acyclic Graphs (DAG), yang menggunakan teknologi diedarkan yang berbeza daripada teknologi blockchain. DAG jauh lebih terukur berbanding dengan blok tradisional, menggunakan struktur pelapik yang membolehkan transaksi cepat dan berkinerja tinggi. Byteball menawarkan penyimpanan data yang tidak berubah dan tidak berubah untuk sebarang jenis data. Ciri unik Byteball adalah struktur pembayaran bersyaratnya yang memanfaatkan kontrak pintar yang dapat disesuaikan, yang membuka pintu kepada pelbagai kes penggunaan untuk perniagaan.

Selain itu, Byteball memudahkan penyimpanan dan pemindahan pelbagai jenis kelas aset yang merangkumi saham, bon dan mata wang. Perlu juga disebutkan bahawa Byteball membenarkan pembayaran menjadi peribadi dan tanpa nama.

(Baca lebih lanjut: Menganalisis Risiko Cryptocurrency: Syiling Sedia Ada vs ICO)

Siacoin (SC)

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

Siacoin adalah platform penyimpanan awan sumber terbuka yang merupakan versi penyedia storan warisan terdesentralisasi seperti Amazon, Dropbox dan Microsoft. Siacoin adalah rangkaian penyimpanan peer-to-peer yang berfungsi dengan menyebarkan fail yang disulitkan kepada ribuan pengguna (pelanggan) yang dibayar untuk menyewa ruang cakera mereka. Siacoin membenarkan sesiapa sahaja menyewa ruang cakera keras mereka dan mendapatkan token asli untuk perkhidmatan mereka. Transaksi di ekosistem Sia dijamin dengan mengajukan kontrak (kontrak pintar yang menentukan peraturan penglibatan antara tuan rumah dan pengguna) dan bukti penyimpanan (bukti kriptografi data yang disimpan). Berbanding dengan pesaingnya yang berpusat, Sia adalah alternatif yang jauh lebih murah dan membolehkan rangkaian yang lebih selamat yang dapat memudahkan transaksi peribadi.

Sia berfungsi serupa dengan Storj, dengan perbezaan utama bahawa Sia mempunyai blockchain asli sendiri dengan fungsi kontrak pintar.

(Lihat juga: Panduan Pemula Crypto: 5 Perkara Yang Harus Diketahui oleh Pemula Crypto)

Maidsafecoin (MAID)

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

MaidSafe adalah rangkaian pengurusan data terdesentralisasi yang bermaksud Mtegas Aderetan dari Sayanternet Disk, Spasti Auntuk Esangat. Pembantu rumah mempunyai fokus yang lebih umum untuk mendesentralisasi internet dan menggunakan teknologi baru yang disebut Proof-of-Resource (POR), yang membolehkan transaksi disahkan tanpa perlu mengetahui data yang mendasarinya. Pengguna di rangkaian Pembantu diberi token asli dengan menyumbang sumber pengkomputeran – dalam bentuk kuasa pemprosesan, ruang cakera dan sambungan – untuk menyimpan sekumpulan data yang dienkripsi.

Maidsafe adalah salah satu projek cryptocurrency tertua di pasaran cryptocurrency tetapi berkembang lebih perlahan daripada pesaingnya yang lain.

(Baca juga: Panduan Permodalan Pasaran: Semua yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Cap Pasaran)

Storj (STORJ)

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

Storj adalah rangkaian penyimpanan awan yang terdesentralisasi yang mungkin merupakan peneraju ruang. Storj mempunyai komuniti pengguna (pemuat naik) dan petani (penyedia simpanan) yang ketara. Rangkaian Storj memudahkan urus niaga cepat, murah, dan persendirian yang menggugat sharding, di mana fail yang dienkripsi dipecah menjadi kepingan yang lebih kecil (disebut ‘pecahan’) dan disimpan dengan cara yang diedarkan di banyak nod dalam rangkaian. Memotong secara signifikan meningkatkan keselamatan rangkaian kerana tidak ada satu pun simpul yang mempunyai salinan lengkap dari keseluruhan struktur data, kerana ia dibahagikan kepada pecahan yang lebih kecil dan diedarkan di seluruh rangkaian.

Storj kini berusaha menuju sistem berasaskan reputasi untuk penyedia simpanan (petani) yang akan memberi keutamaan kepada petani yang jujur.

(Anda mungkin juga berminat: Panduan untuk Kecairan Cryptocurrency: Memahami Kecairan & Kepentingannya)

Sumber Bermanfaat Untuk Memulakan Anda

Sekiranya anda memulakan perjalanan ke dunia cryptocurrency yang kompleks, berikut adalah senarai sumber dan panduan berguna yang akan membawa anda ke arah anda:

penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data terdesentralisasi, duit syiling penyimpanan data, duit syiling penyimpanan, penyimpanan data

Berniaga& Pertukaran

  • Panduan Crypto 101: Memilih Pertukaran Cryptocurrency Terbaik
  • Panduan untuk Bittrex Exchange: Cara Berdagang di Bittrex
  • Panduan Pertukaran Binance: Cara Membuka Akaun Binance dan Perkara Yang Harus Anda Ketahui
  • Panduan untuk Etherdelta Exchange: Cara Berdagang di Etherdelta
  • Panduan Asas Perdagangan Cryptocurrency: Pengenalan Analisis Teknikal Crypto
  • Perdagangan Cryptocurrency: Memahami Pasangan Dagangan Cryptocurrency & Bagaimana ia berfungsi
  • Panduan Dagangan Crypto: 4 Kesalahan Umum Setiap Pengedar Crypto Akan Mengalami

Dompet

  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Mengapa Anda Memerlukan Dompet?
  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Membuka Dompet Bitcoin
  • Panduan untuk Dompet Cryptocurrency: Membuka MyEtherWallet (MEW)

Baca juga: Panduan Perdagangan Crypto: 4 Kesalahan Umum Setiap Pedagang Crypto Akan Mengalami dan Panduan Mengenai Asas Perdagangan Cryptocurrency: Pengenalan Analisis Teknikal Crypto.

Daftar dalam Webinar Cryptocurrency Percuma kami sekarang untuk mengetahui semua yang perlu anda ketahui mengenai pelaburan crypto.

Dapatkan kami e-buku eksklusif yang akan membimbing anda dalam proses langkah demi langkah untuk memulakan menjana wang melalui pelaburan Cryptocurrency!

Anda juga boleh menyertai kumpulan Facebook kami di Kuasai Crypto: Pengetahuan Cryptocurrency Lanjutan untuk mengemukakan sebarang pertanyaan mengenai cryptos!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map