Sejarah Peristiwa Riak

Terbukti, Ripple telah berkembang menjadi salah satu kisah kejayaan di pasaran crypto, dengan beberapa perkongsian, perkembangan dan komuniti besar di belakangnya. Namun, Ripple tetap menjadi aset kontroversi utama dalam ruang crypto ini. Walaupun ini bukan analisis yang komprehensif, dalam karya Ripple ini kami akan berusaha membantu anda memahami apa yang membawa kepada kejayaan platform dengan belajar dari sejarahnya dan mengapa ia masih menjadi topik perbahasan. 

Mari selami sejarah platform. 

Acara Riak: Latar Belakang 

XRP dilancarkan oleh Jed McCaleb, Chris Larsen, dan Arthur Britto pada tahun 2012. Walaupun begitu, peristiwa yang berlaku hingga hari ini, bertahun-tahun dan memberi penjelasan yang baik mengenai latar belakang koin. 

Ripplepay

Ryan Fugger, mengasaskan Ripple Project (Ripplepay.com), pendahulu lejar XRP semasa. Ini berlaku pada tahun 2004 sebelum Satoshi Nakamoto menerbitkan whitepaper Bitcoin pada tahun 2008. Ripplepay.com dilancarkan pada tahun 2005, dan laman web tersebut menggambarkannya sebagai, “Perkhidmatan kewangan yang membolehkan pengguna memperluas kredit kepada rakan, keluarga, dan rakan mereka dan membuat pembayaran dalam mata wang tradisional dan dalam talian.”

Acara Riak

Pada masa itu, Jed McCaleb, bekas pemilik Mt Gox, dan pengasas bersama dan CTO semasa di Stellar Foundation, sedang bekerja di Rangkaian eDonkey (rangkaian perkongsian fail peer-to-peer yang terdesentralisasi). Walaupun begitu, dia mula mengembangkan minat untuk membuat sistem mata wang digital (XRP Ledger) pada Mei 2011, bersama dengan David Schwartz (Ketua Cryptographer saat ini di Ripple) dan Arthur Britto (Ketua Strategi semasa di Ripple). 

Acara Riak

Chris Larsen, Pengerusi Eksekutif semasa di Ripple, yang telah mengasaskan beberapa syarikat teknologi silikon lembah bergabung dengan Jed pada tahun 2012, dan bersama-sama dengan Jessie Powell, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Kraken sekarang, menghubungi Fugger untuk membincangkan konsep ini. 

Selepas beberapa pertemuan perbincangan, Fugger bersetuju untuk menyerahkan hak milik Ripplepay kepada mereka. Pada bulan September 2012, mereka kemudian menemui OpenCoin Inc., walaupun Jed McCaleb pergi kurang dari setahun kemudian kerana perselisihan dalaman. 

Dari OpenCoin Ke Makmal Ripple Hingga Ripple 

Pasukan itu kemudian mula menggunakan OpenCoin ketika mereka berusaha untuk membolehkan pemindahan pembayaran segera antara dua pihak dalam mata wang apa pun. Ini akan mengganggu sistem pembayaran yang ada, dengan mengurangkan yuran transaksi dan kelewatan waktu. Anggota lain termasuk Roger Ver, Andressen Horowitz, dan mereka membantu memberikan suntikan modal awal untuk projek itu. 

Acara Riak

OpenCoin dijenamakan semula sebagai Ripple Labs pada bulan September 2013, kemudian menjadi Ripple pada bulan Oktober 2015. Sejak itu, pertukaran dalam terminologi yang digunakan untuk menggambarkan syarikat, rangkaian, XRP Ledger dan XRP sendiri telah menimbulkan kekeliruan kepada mereka yang baru dan lama di ruang ini , yang telah mendorong argumen pemusatan pengkritiknya. 


Walau bagaimanapun, peristiwa baru-baru ini, seperti pelancaran projek berasaskan komuniti untuk simbol bebas untuk XRP, telah membantu menjadikan perbezaan itu jelas. 

Acara Ripple: Tarikh Pelancaran 

Ripple dilancarkan secara rasmi pada tahun 2012, dan dalam waktu kurang dari 6 tahun, platform ini telah berkembang dan berjaya memantapkan dirinya sebagai pemain utama dalam industri crypto yang berkembang pesat. Protokol Ripple telah diadopsi secara besar-besaran oleh syarikat global dalam pelbagai industri, terutama institusi kewangan. 

2015 dan 2016 menandakan tempoh yang signifikan bagi platform ini kerana ketika ini membuka pejabat di Sydney, London, dan Luxembourg. 

Kemudian pada bulan September 2016, Ripple melancarkan Kumpulan Pembayaran Pembayaran Global. Pada masa ini, tanggungjawab GPSG adalah untuk mengawasi pembuatan dan pemeliharaan peraturan transaksi pembayaran Ripple, merumuskan piawai untuk kegiatan menggunakan teknologi dan tindakan lain untuk mempromosikan pelaksanaan kemampuan pembayaran Ripple ketika jaringan terus berkembang. 

Para peserta airdrops ke forum menimbulkan minat yang signifikan dan ” buzz ” di seluruh platform, malah orang-orang seperti Eric Voorhees dan Vitalik Buterin dilihat menyiarkan alamat XRP mereka di utas. Walaupun begitu, beberapa pengkritik menggunakan kesempatan ini untuk mencabar projek yang baru dilancarkan. 

Juga, pelabur Bitcoin awal berkongsi kebimbangan bahawa Ripple akan menguasai industri crypto sehingga mempengaruhi pelaburan mereka, dan terus menawarkan rasuah lebih dari $ 500 (5BTC pada masa itu) untuk mengatakan bahawa Ripple dan XRP adalah penipuan. Ini menjadi topik perbahasan lama, dan banyak yang bingung apakah Ripple itu tulen. 

Walaupun begitu, ketika komuniti Ripple berkembang, ia menciptakan XRPTalk, yang menjauh dari Bitcointalk, dan terutama merangkumi anggota yang melihat potensi Ripple. 

Forum XRPTalk adalah pemangkin utama di sebalik pertumbuhan komuniti XRP, tetapi digantikan oleh XRPChat, yang telah berkembang menjadi salah satu yang terbesar di Cryptosphere. 

Kumpulan ini juga sangat aktif di beberapa platform media sosial. 

Ciri Baru 

Ketika terus berkembang, Ripple menambahkan Saluran Escrow dan Pembayaran, yang membantu meningkatkan skalabilitas dan kinerjanya. Ciri-ciri baru ini membolehkan syarikat mengadopsi Ripple Consensus Ledger (RCL), dan Interledger Protocol (ILP). Ini membolehkan mereka mendapat keuntungan dari teknologi XRP, kerana mereka mengalami pembayaran rentas sempadan yang lebih cepat dan lebih murah. 

Lebih Banyak Syarikat Diguna pakai

Santander menjadi bank pertama di United Kingdom yang menggunakan Ripple untuk pembayaran rentas sempadan pada tahun 2016. Menjelang April 2017, Ripple telah menandatangani 10 bank baru, termasuk Axis Bank dan Yes Bank di India, Akbank di Turki dan bank BBVA di Sepanyol. Selain itu, sebuah konsortium 47 bank dari Jepun bergabung pada bulan Mac. Lebih-lebih lagi, 57 pelanggan besar lain dari Amerika, dan wilayah lain menyertai platform ini. 

Ripple juga mendapat dorongan dari Kraken pada Mei 2017, ketika bursa menyatakan bahawa ia akan menambahkan empat pasangan perdagangan XRP yang berbeza, termasuk XRP / CAD, XRP / JPY, XRP / EUR, dan XRP / USD. Ini mendorong platform ke tahap yang lebih tinggi dan menarik lebih banyak pengguna dan setia yang melihat potensi dalam duit syiling.  

Pemikiran Terakhir Mengenai Acara Riak

Walaupun banyak yang enggan menerima kepentingan dan potensi Ripple, bukti di atas jelas menunjukkan bahawa ia harus dianggap sebagai mata wang digital seperti yang lain. Sejak dilancarkan pada tahun 2012, platform ini terus meningkatkan teknologinya dengan menambahkan ciri-ciri baru dan telah diterima pakai oleh banyak syarikat dalam sektor kewangan. 

Teknologi riak telah membolehkan pembayaran rentas sempadan lebih cepat dan lebih murah, sesuatu yang menjadi cabaran sejak teknologi blockchain diperkenalkan ke dunia. 

Oleh kerana Ripple terus berkembang, masih dapat dilihat bagaimana masa depan untuk platform dan cryptocurrencynya, yang kedua-duanya sejauh ini berjaya mencetuskan beberapa perdebatan.. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map