Panduan Lengkap Pemula untuk EOS

Pengenalan

Terdapat banyak platform blockchain yang berbeza di pasaran, salah satunya adalah EOS. Dalam artikel ini, kami akan menerangkan apa itu EOS dan bagaimana projek ini cuba merevolusikan konsep bagaimana rangkaian blockchain diatur dalam ruang blockchain.

EOS adalah platform yang menggunakan teknologi lejar diedarkan untuk menjadi tuan rumah aplikasi terdesentralisasi (Dapps)

EOS adalah anak sulung Dan Larimer yang juga pengasas bersama Steemit dan Bitshares. Dan meminta pertolongan block.one, sebuah syarikat swasta yang terletak di Kepulauan Cayman untuk mengembangkan platform blockchain.

Kedua BitShares dan Steemit menjadi rangkaian blockchain yang popular di pasaran, tetapi EOS dapat menjangkau dan kekal di antara 10 cryptocurrency teratas untuk jangka masa yang panjang. Rangkaian tersebut dapat mencapai kedudukan tersebut dengan menawarkan syarikat, pelabur dan individu kemungkinan untuk menggunakan dApps di atas blok EOS.

Permulaan EOS

EOS pertama kali dilancarkan di platform Ethereum sebagai token ERC-20. Walau bagaimanapun, platform ini tidak sesuai kerana kekangan kelajuannya. EOS kemudian melakukan ICO satu tahun, dari Jun 2017 hingga Jun 2018, dan dibesarkan lebih daripada $ 4 bilion.

Pasukan di sebalik blockchain EOS mendakwa bahawa platform ini dapat menangani sejuta transaksi sesaat dengan selesa. Kelajuan ini supersonik berbanding 25 transaksi Ethereum sesaat.

EOS bertujuan untuk bersaing dengan projek blockchain lain secara khusus, Raiden dan Lightning Network antara lain. Kedua-dua platform yang telah dikembangkan sebagai rantai sisi.

Tujuannya adalah untuk dapat membuat skala, tetap terdesentralisasi dan mempunyai pendekatan yang berbeza untuk mengatur rangkaian blockchain. Berbanding dengan Bitcoin (BTC) dan Ethereum, EOS jauh lebih cekap dalam memproses transaksi walaupun lebih berpusat daripada dua rangkaian ini.

Perbezaan Antara EOS dan EOS.IO

Ekosistem EOS keseluruhan mempunyai dua komponen yang saling berkaitan, EOS, dan EOS.IO, yang bekerjasama untuk membezakannya daripada projek blockchain lain.

Sebagai contoh, fikirkan EOS.IO sebagai sistem operasi komputer dan EOS sebagai aplikasi yang berjalan di atasnya. EOS.IO menentukan bagaimana semua yang dibina di atasnya akan berinteraksi antara satu sama lain dan dunia luar.

Pendekatan ini membolehkan EOS dApps diskalakan sama ada secara mendatar atau menegak. Duit syiling asli EOS dipanggil duit syiling EOS.

EOS.IO mampu beroperasi pada tahap maksimum tanpa kesan buruk terhadap prestasinya. Ini mungkin dilakukan dengan menggunakan komunikasi tak segerak dan kriteria pelaksanaan selari. Selain itu, proses individu dijalankan secara berasingan.

Algoritma Konsensus Dan Fungsinya

Platform EOS menggunakan a Konsensus Proof-of-Stake algoritma dan menambah kebenaran berfokus peranan. Pendekatan ini membolehkan roll-back, memperbaiki bug, dan keputusan lain dapat dibuat dalam waktu secepat mungkin. Menambah dan mengesahkan blok baru dilakukan oleh pengeluar blok. Individu ini memperoleh token EOS untuk setiap blok yang ditambahkan.

EOS.IO telah menentukan skema pangkalan data, toolkit web, antara alat lain yang bertujuan untuk menjadikan dApps pada platform EOS menjadi mudah.

Platform EOS berfungsi sebagai pusat sehenti untuk aplikasi terdesentralisasi yang menyediakan hosting pelayan, pengesahan, dan perkhidmatan cloud. Ciri-ciri ini membolehkan data disimpan dari rantai utama ke mesin tempatan.

Tidak seperti platform blockchain lain, platform EOS tidak mempunyai yuran transaksi tetap. Sebaliknya, aplikasi yang dibuat di platform menentukan bagaimana penggunanya menanggung kos transaksi.

Sudah, platform EOS mempunyai lebih dari 100 aplikasi terdesentralisasi dengan aplikasi terkemuka berinteraksi dengan enam ribu pengguna setiap hari.

Algoritma Proof-of-Work (PoW) yang digunakan Bitcoin dan cryptocurrency lain seperti Litecoin (LTC) jauh lebih tidak cekap daripada algoritma konsensus Proof-of-Stake (PoS). Melalui PoW, pelombong harus mengesahkan transaksi menggunakan kuasa pengkomputeran. Banyak rangkaian blockchain seperti Bitcoin atau Litecoin memerlukan pelombong khusus untuk melakukan aktiviti ini. 

EOS menggunakan algoritma Delegated Proof-of-Stake (DPoS), versi PoS yang berbeza yang bertujuan menyelesaikan beberapa masalah yang sedang dihadapi Ethereum. DPoS adalah implementasi teknologi yang memungkinkan proses pemungutan suara dan pemilihan dalam jaringan blockchain terdesentralisasi tertentu. 

DPoS dikembangkan oleh Dan Larimer untuk menawarkan kecekapan yang lebih baik untuk projek blockchainnya BitShares, yang kini diterapkan pada EOS dan Steem. Pengguna aktif di jaringan DPoS memilih “saksi” dan “perwakilan” dengan meletakkan token mereka pada nama calon mereka.

EOS bekerjasama dengan pengeluar blok dan pengguna dapat memilih pengeluar blok ini yang akan bekerja di rangkaian ini. Pengeluar blok ini mempunyai tanggungjawab untuk membuat dan mengesahkan blok dalam rangkaian, memperoleh ganjaran atas usaha mereka. 

Dengan cara ini, perwakilan ini dapat mengatur sistem. Walaupun mereka tidak perlu mengesahkan transaksi, mereka mengawasi yuran transaksi, ukuran blok, pembayaran saksi dan banyak lagi. Lebih-lebih lagi, pemilihan pengeluar blok adalah proses berterusan yang dilakukan oleh individu dalam rangkaian. 

Sistem DPoS membolehkan sebilangan besar individu – sememangnya semua pemegang EOS boleh memilih – untuk memilih calon yang akan menjadi pengeluar blok seterusnya. Sistem DPoS ini sangat positif bagi pengguna yang lebih kecil yang tidak dapat mengambil bahagian dalam blok PoS atau PoW lain kerana mereka tidak memiliki dana yang diperlukan untuk mengambil bahagian. 

Oleh itu, terdapat banyak kelebihan sistem DPoS. Oleh kerana mereka tidak memerlukan sejumlah besar kuasa pengkomputeran untuk menjalankan rangkaian, ia jauh lebih besar daripada blok block lain. Lebih-lebih lagi, sistem DPoS ini cenderung lebih cepat daripada algoritma konsensus PoS dan PoW tradisional. 

Lebih-lebih lagi, sistem DPoS membolehkan pengguna yang lebih kecil dapat mengambil bahagian dalam keputusan seluruh rangkaian melalui wakil. 

Walaupun pengguna EOS berkemungkinan untuk berpartisipasi dalam rangkaian, ini tidak bermaksud mereka akan melakukannya. Sekiranya terdapat beberapa pengguna yang tidak mengambil bahagian dalam rangkaian, manfaatnya akan berkurang, yang membolehkan puak-puak kecil dengan minat khusus mengambil alih rangkaian dengan penyertaan aktif mereka. 

Akhirnya, terdapat beberapa pakar yang menganggap bahawa sistem DPoS lebih terpusat kerana kuasa akhirnya diwakili hanya dalam beberapa saksi. Akhirnya, pengguna dengan sejumlah kecil syiling tidak akan diberi insentif untuk turut serta sekiranya mereka menganggap undi mereka tidak penting.

Cryptocurrency EOS

Rangkaian EOS menggunakan aset digital EOS yang membolehkan individu dan syarikat memanfaatkan pelbagai fungsi blockchain. Pemegang EOS juga merupakan pemilik bahagian rangkaian. Itu bermaksud bahawa jika ada pengguna yang memegang 1% dari bekalan EOS, mereka juga akan memiliki 1% dari kekuatan pengkomputeran yang diperlukan untuk memproses transaksi. 

Pada masa yang sama, duit syiling EOS dapat digunakan dalam dApps yang berlainan yang digunakan di atas rangkaian EOS. 

EOS mempunyai jalan yang sangat bergelombang di pasaran cryptocurrency sebagai aset digital. Mata wang maya mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada 29 April 2018. Aset digital melepasi $ 22 pada masa itu dan kemudian jatuh ke $ 1.57 pada akhir tahun 2018. Kenaikan harga pada 29 April berkaitan dengan pelancaran rasmi EOS mainnet. Sementara itu, bahagian bawah yang dialami oleh aset digital disebabkan oleh pasaran beruang yang mempengaruhi sebahagian besar mata wang digital di ruang tersebut. 

Dari segi BTC. mata wang digital juga telah mencapai harga tertinggi pada 29 April, ketika diperdagangkan mendekati 0,0023 BTC setiap duit syiling. Selepas pasaran bar pada tahun 2018 dan permulaan yang baik untuk Bitcoin pada tahun 2019, titik terendah dari segi BTC adalah pada 9 Ogos, ketika harga mata wang digital jatuh ke 0,003311 BTC setiap duit syiling. 

Pesaing – Perbandingan Antara Ethereum, EOS dan Tron

EOS kini merupakan pesaing rapat dengan Ethereum (ETH) dan juga Tron (TRX). Kedua-dua rangkaian ini menawarkan ciri yang serupa dengan EOS, misalnya, kemungkinan untuk menjadi tuan rumah aplikasi yang terdesentralisasi. 

Dari segi aktiviti dApp, Everstake mengeluarkan a lapor di mana mereka memberitahu penggunaan dApss setiap hari untuk setiap rangkaian ini. 

Menurut laporan itu, EOS berdaftar 65,000 pengguna aktif harian (DAU), diikuti oleh Ethereum dengan 19,000 DAU dan Tron dengan 15,000 DAU. Ini menunjukkan bahawa pembangun dApp menggunakan usaha untuk membangun di atas rangkaian yang mampu membina aplikasi terdesentralisasi yang cepat dan selamat. 

Laporan yang dikeluarkan pada akhir bulan Jun menunjukkan bahawa EOS mempunyai sekitar 500 dApps yang berbeza di mana 200 aktif. Ethereum mempunyai 2,500 dApps dengan 300 aplikasi terdesentralisasi aktif. Akhirnya, Tron mempunyai 450 dApps dengan 170 aktif. 

Jelas, komuniti Ethereum mempunyai sebilangan besar kolaborator dan pembangun yang berusaha untuk memperluas kegunaan dan ciri rangkaian. Sementara itu, EOS dan Tron telah dibebaskan setelah Ethereum dan berusaha membina komuniti mereka. Walau bagaimanapun, perlu disebutkan bahawa kedua-dua rangkaian ini telah menarik perhatian banyak individu dan pemaju dari pelbagai negara. 

Laporan tersebut berbunyi seperti berikut:

“Keperluan industri untuk mempunyai blockchain ultra-cepat, sangat kuat dan berkemampuan mendesak pengembangan platform baru, yang saling meningkat antara satu sama lain dengan kecepatan yang mengejutkan”

Akhirnya, ketiga-tiga rangkaian ini mempunyai algoritma konsensus untuk menjalankan blockchain mereka. Walaupun Ethereum bekerja dengan Proof-of-Work yang lambat, Tron menggunakan DPoS yang sangat mirip dengan EOS yang mempunyai 27 Perwakilan Super (SR). 

Walaupun Ethereum adalah aset digital kedua terbesar di pasaran dengan permodalan pasaran $ 22.77 bilion, Tron kini merupakan rangkaian blockchain ke-13 terbesar dengan $ 1.37 bilion, menurut data yang diberikan oleh CoinMarketCap.

Komuniti EOS

EOS mempunyai komuniti yang sangat aktif di belakangnya yang pada satu masa menaikkan harganya menjadi $ 21. Itu adalah harga tertinggi yang dilihat sejak pelancaran projek itu. Pada masa ini, EOS diperdagangkan pada $ 4.45 yang mencerminkan status pasaran menurun semasa.

Duit syiling EOS boleh disimpan dalam dompet berasaskan mudah alih, komputer, dan web. EOS boleh dibeli di bursa cryptocurrency terkemuka seperti Huobi, Bitfinex, Binance, antara lain. Di kebanyakan pertukaran ini, EOS digandingkan dengan USDT, ETH, atau BTC.

Kesimpulannya, mengingat kemampuannya untuk mengukur dan menampung berbagai keperluan aplikasi terdesentralisasi tanpa berkompromi pada kecepatan, platform EOS pasti akan menjadi kekuatan untuk bergabung dalam waktu dekat. Pendekatan uniknya untuk menyelesaikan pertikaian di platform adalah kelebihan lain untuk blockchain EOS.

Kesimpulannya

Oleh kerana pasaran cryptocurrency terus berkembang dan berkembang, terdapat pelbagai projek yang menawarkan penyelesaian baru kepada pengguna dan yang berusaha menangani cabaran yang dihadapi oleh rangkaian lama. Walaupun beberapa waktu mesti berlalu sebelum EOS diadopsi oleh syarikat, pengguna dan firma, jaringan tersebut telah terbukti memiliki potensi untuk merevolusikan banyak industri. 

Ketahui Lebih Lanjut

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai EOS, baca laporan berita terkini kami mengenai tajuk transaksi per saat. Tempat terbaik untuk membeli EOS adalah melalui Binance, langkah-langkah untuk melakukannya terdapat dalam panduan lengkap kami. Terakhir, jika anda ingin tahu mengenai harga EOS, lihat artikel Ramalan Harga EOS ini.

Basil mempunyai tiga tahun pengalaman bebas menulis mengenai teknologi yang mengganggu. Dia memberi tumpuan kepada berita terkini dan berita; membantu menyebarkan Injil Blockchain. Dia berharap dapat memiliki syarikat blockchain sendiri suatu hari nanti; membantu dunia melalui teknologi lejar inovatifnya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map