Inilah Syarikat Yang Melabur Dalam Cryptocurrency Facebook Libra

Facebook, rangkaian media sosial terbesar di dunia, sedang mengusahakan projek cryptocurrency * dan blockchain yang dipanggil Libra. Matlamat utama adalah untuk menawarkan perkhidmatan crypto untuk pengguna dapat mengirim dan menerima dana melalui mata wang maya yang akan dipanggil Libra.

Blockchain Libra akan berfungsi dengan algoritma konsensus yang bergantung pada validator. Pengesah ini bertanggungjawab untuk menjaga dan mengatur rangkaian blockchain Libra. Pada mulanya, Libra memberikan suara kepada Anggota Pengasas, entiti yang memenuhi satu set kriteria dan yang memiliki Token Pelaburan Libra setelah melabur $ 10 juta pada projek tersebut. 

Facebook menganggap bahawa kriteria kelayakan adalah untuk melindungi rangkaian daripada aktiviti berbahaya. Pada masa yang sama, syarikat-syarikat ini juga akan berusaha melindungi pengesah mereka dari serangan yang berbeza. Libra Investment Token mewakili jangkaan pengembalian dari faedah atas cadangan yang dimiliki syarikat. Ini akan mendorong pengesahan untuk terus beroperasi.

Menurut Persatuan Libra, anggota pengasasnya merangkumi firma berikut:

Mastercard, MercadoPago, PayPal, PayU, Stripe, Visa, Booking Holdings, eBay, Facebook, FarFetch, Lyft, Spotify, Uber, Iliad, Vodafone, Anchorage, BisonTrails, Coinbase, Xapo, Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital , USV, Creative Destruction Lab, Kiva, Mercy Corps, dan Perbankan Dunia Wanita. 

Banyak dari mereka mempunyai peranan yang berbeza di pasaran dan mempunyai pendekatan yang berbeza untuk aset digital. Meskipun demikian, mereka melihat kemungkinan pertumbuhan di Libra dan peluang untuk membuat perbezaan dalam industri pembayaran. 

Kad induk

Mastercard adalah syarikat multinasional yang beribu pejabat di Amerika Syarikat. Syarikat ini telah beroperasi selama lebih dari lima puluh tahun dalam industri pembayaran yang menawarkan kad kredit kepada individu dari seluruh dunia. 

Syarikat kad kredit dan debit telah beroperasi di seluruh dunia untuk jangka masa yang panjang. Mereka menawarkan kemungkinan bagi individu untuk melakukan pembayaran melalui posnet yang dipasang di lokasi pedagang di lokasi yang berlainan di dunia.

Mata wang maya telah digunakan berkali-kali oleh pedagang untuk mengurangkan yuran yang diambil oleh syarikat kad. Oleh itu, MasterCard dapat dimanfaatkan dengan menerapkan dan mengintegrasikan Libra ke dalam operasinya untuk memindahkan dana ke seluruh dunia, membantu pedagang menerima pembayaran dan mengurangkan biaya yang akhirnya mereka ambil. 

Beberapa syarikat telah melancarkan kad MasterCard prabayar mereka yang dihubungkan dengan akaun Bitcoin. Libra boleh bersuara dengan MasterCard dan membenarkan pelanggan menggunakan kad yang disokong oleh dana Libra mereka. 

MercadoPago

MercadoPago adalah sebuah syarikat yang terletak di Argentina yang berkaitan dengan MercadoLibre, salah satu pasar terbesar di Amerika Latin. Firma itu telah melabur di Libra tetapi tidak memberitahu harapan mereka mengenai projek tersebut. 

Firma itu mempermudah pembayaran untuk pengguna yang ingin melakukan pembelian di kedai dan dalam talian. Adalah mungkin untuk membayar menggunakan telefon bimbit, kod QR, mengirim wang melalui sembang atau bahkan rangkaian sosial. Selanjutnya, pelanggan dapat menerima dana untuk memulakan projek mereka dan membiayai idea mereka. 

Libra dapat menolong firma untuk melakukan penembusan yang lebih besar di pasaran, mengurangkan kos keseluruhan dan meningkatkan perkhidmatan yang mereka tawarkan kepada pengguna. Sehingga kini, syarikat itu tidak mempunyai hubungan dengan pasaran cryptocurrency atau Bitcoin. 


PayPal 

Ini mungkin salah satu syarikat yang paling popular untuk memproses pembayaran di Amerika Syarikat dan negara maju yang lain. Syarikat ini telah menawarkan perkhidmatan kepada peniaga dan individu dari seluruh dunia untuk jangka masa yang panjang. 

Komuniti cryptocurrency telah beberapa kali mengulas mengenai bayaran tinggi yang perlu dibayar untuk menggunakan perkhidmatan mereka. Urus niaga cenderung mempunyai yuran yang tinggi dan mereka tidak mempunyai kadar pertukaran yang sangat menarik untuk pengguna. Ini menyukarkan banyak individu yang tidak mempunyai sumber yang mencukupi. 

Selanjutnya, terdapat beberapa keluhan mengenai bagaimana firma itu menguruskan dana yang dimiliki pengguna dalam akaun mereka. Dalam banyak kes, dana tetap dibekukan selama beberapa bulan sehingga syarikat memutuskan untuk membukanya. 

Dengan Libra, PayPal dapat meningkatkan kehadirannya di pasar dan mulai menawarkan perkhidmatan yang lebih baik untuk pengguna. Walaupun tidak ada maklumat mengenai rancangan yang ingin mereka ikuti, keputusan untuk melabur dalam projek Facebook Libra mungkin berkait rapat dengan rancangannya untuk syarikat itu. 

eBay

eBay juga melabur dalam projek crypto Facebook. Platform e-dagang multinasional memudahkan penjualan pengguna ke pengguna menggunakan laman webnya. Pada masa ini, firma ini beroperasi di lebih dari dua puluh negara di seluruh dunia.

Ini bukan kali pertama eBay melabur dalam syarikat pembayaran. Kembali pada tahun 2002, PayPal menjadi anak syarikat milik penuh eBay, sesuatu yang berakhir pada tahun 2015. eBay mempunyai minat nyata untuk memperbaiki sistem pembayarannya. 

Dengan pelaburan baru ini pada syarikat seperti Facebook dan projek crypto Libra, sistem pembayaran eBay mungkin berubah. Kami dapat melihat sebuah syarikat yang akan digabungkan sepenuhnya dengan ekosistem Libra dan yang membolehkan individu membayar terus dari akaun Calibra mereka menggunakan aset digital Libra. 

Uber

Uber, syarikat popular yang menawarkan perkhidmatan berbeza seperti perkongsian tayangan dan penghantaran makanan kini melabur dalam projek blockchain dan crypto Facebook. Pada masa lalu, terdapat banyak inisiatif yang berkaitan dengan Uber yang menerima pembayaran cryptocurrency. Namun, tidak ada yang berjaya dan dibebaskan. 

Beberapa pengguna ingin membuat pembayaran cryptocurrency semasa menggunakan aplikasi Uber. Setelah Uber tersambung ke dompet cryptocurrency adalah sesuatu yang banyak orang anggap berharga dan yang pasti akan digunakan. 

Melabur di Libra adalah isyarat yang sangat menjanjikan yang menunjukkan ke arah mana Uber cuba bergerak. Walaupun mereka mungkin tidak menambahkan sokongan Calibra, mereka mungkin memahami bagaimana menawarkan perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna yang ingin menggunakan mata wang maya. 

Pangkalan Wang Syiling

Coinbase adalah salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar dan paling popular di pasaran. Terletak di San Francisco, syarikat itu memutuskan untuk melabur dalam projek blockchain Facebook. Ini adalah salah satu daripada beberapa syarikat berkaitan kripto yang melabur dalam projek ini, di sepanjang Xapo, BisonTrails dan Anchorage. 

Pertukaran cryptocurrency ini boleh menjadi salah satu yang pertama yang memberi sokongan kepada Libra. Walau bagaimanapun, pertukaran crypto tidak dikenali sebagai token penyenaraian pertama. Platform lain menambahkan sokongan kepada banyak altcoin sebelumnya berbanding Coinbase. 

Menjadi penggerak pertama dalam industri adalah sesuatu yang dapat menguntungkan Coinbase, memungkinkannya untuk terus berada di hadapan pesaing lain di ruang ini. Lebih-lebih lagi, Coinbase membolehkan pedagang menerima pembayaran crypto. Dengan menambahkan sokongan ke Libra, banyak pengguna dan pedagang dapat menerima pembayaran Libra. 

Andreessen Horowitz

Firma modal teroka Andreessen Horowitz (a16z) juga telah melabur di Facebook Libra. Firma ini melabur dalam peringkat awal dan juga syarikat lain. 

Pada masa ini, Coinbase beroperasi di sekitar 32 negara dan menawarkan transaksi dan penyimpanan bitcoin di 190 negara di seluruh dunia. Firma itu melabur dalam syarikat berbeza yang berkaitan dengan mata wang maya melalui dana cryptocurrency khas $ 300 juta. 

Menjadi sebahagian daripada pelabur pertama di Facebook Libra akan membolehkan syarikat memahami bagaimana firma lain bergerak dalam industri kripto dan yang merupakan trend terpenting dalam ekosistem. 

Kesimpulannya

Seperti yang kami nyatakan sebelumnya, banyak syarikat lain melabur dalam projek crypto Facebook. Syarikat kini berurusan dengan pengawal selia dan masalah peraturan di bidang kuasa yang berbeza untuk dapat beroperasi di pasar. Pengawal selia bimbang tentang pengaruh mata wang digital dalam dasar monetari banyak negara dan ekonomi umum. 

Perlu dinyatakan bahawa tidak ada bank atau syarikat kewangan tradisional yang melabur dalam projek Libra. Walaupun tidak ada maklumat mengenai sama ada Facebook tidak menerima pelaburan dari syarikat-syarikat ini, syarikat-syarikat ini pada masa ini berada dalam situasi kerentanan jika mereka tidak bergerak ke arah yang sama dengan pasaran kripto. 

Sudah tentu, Libra kini membuat syarikat kewangan tradisional bimbang. Facebook ingin menawarkan kepada pengguna kemungkinan untuk mengirim dan menerima pembayaran pantas dari aplikasi Messenger, WhatsApp atau Calibra mereka. Miliaran pengguna kini dihubungkan melalui perkhidmatan ini, inilah sebabnya agensi pengawalseliaan berusaha memahami tujuan dan motivasi Facebook. 

Semua syarikat yang kami jelaskan mempunyai minat dan alasan untuk melabur di Libra. Namun, kebanyakan mereka berharap dapat mendapat keuntungan sekiranya mata wang digital yang dibuat oleh Facebook dilancarkan ke pasaran tahun depan seperti yang dirancangkan. 

* Walaupun terdapat banyak pakar yang menganggap bahawa Libra tidak boleh dilabel sebagai “cryptocurrency” kerana alasan yang berlainan, kami menggunakan istilah itu sebagai sinonim dengan aset digital, dan mata wang maya untuk membuat perkara mudah. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map