Cara Melombong Litecoin: Perkakasan dan Perisian

“Perlombongan” maya adalah salah satu perkara paling menarik mengenai ruang crypto. Idea bahawa seseorang boleh menggunakan komputer mereka untuk memperoleh pendapatan pasif dalam mata wang kripto telah menarik banyak pengusaha sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sama dengan kenaikan emas abad ke-19. Artikel ini akan memberi tumpuan kepada cara melombong Litecoin, salah satu cryptocurrency tertua dan paling terkenal.

Apa sebenarnya perlombongan? Secara umum, bagaimana rangkaian blockchain dan cryptocurrency dapat didesentralisasi. Bermaksud tidak di bawah kawalan atau operasi syarikat tunggal. Setiap transaksi yang berlaku di rangkaian perlu disahkan dan disahkan. Setelah ini selesai, “blok” ditambahkan ke jaringan untuk transaksi itu, membentuk (oleh itu namanya) rantai blok.

Pengesahan datang dari “pelombong”. Komputer menjalankan fungsi khusus untuk menyelesaikan sistem algoritma untuk menyelesaikan blok tersebut. Ramai pelombong bersaing untuk menyelesaikan algoritma terlebih dahulu. Yang dilakukan diberi ganjaran dengan duit syiling dari rangkaian itu (contohnya Bitcoin).

Perlombongan Bitcoin telah lama menjadi yang paling popular, kerana duit syiling itu sendiri mempunyai nilai tertinggi. Tetapi, itu bermaksud persaingan juga paling tinggi dan dengan itu paling sukar untuk mendapat pulangan yang lumayan. Oleh sebab itu, duit syiling yang kurang kompetitif, seperti Litecoin, sebenarnya dapat memberikan pulangan pelaburan yang lebih baik, kerana ganjaran yang lebih konsisten.

Panduan ini akan memberitahu anda apa yang diperlukan untuk memulakan perlombongan Litecoin.

Apa itu Litecoin?

Mari kita mulakan dengan penjelasan ringkas mengenai apa sebenarnya Litecoin.

Terdapat frasa umum yang digunakan untuk menggambarkan Litecoin. Sekiranya Bitcoin sama dengan emas, maka Litecoin adalah perak. Litecoin diciptakan sebagai garpu dari kod Bitcoin, oleh bekas jurutera Google Charlie Lee. Dengan cara yang sangat mirip dengan Bitcoin, Litecoin dirancang untuk memproses transaksi dengan lebih pantas, menjadikannya pilihan yang lebih baik sebagai kaedah pembayaran sehari-hari.

Litecoin pertama kali dikeluarkan pada tahun 2011. Sejak itu, ia merupakan salah satu altcoin bernilai tinggi dan merupakan pesaing terbesar Bitcoin sebelum pembebasan Ethereum. Walaupun penilaian Litecoin jatuh sedikit berbanding dengan syiling bermodal besar yang lain, ia tetap menjadi salah satu mata wang transaksi terbaik. Litecoin pada masa ini diterima oleh lebih 200 perniagaan dalam talian dan batu bata.

Apa yang Perlu Dipertimbangkan Sebelum Mula Menambang Litecoin

Perlombongan kripto tidak semudah meraih beliung dan mula menggali. Terdapat beberapa prasyarat yang perlu anda fikirkan sebelum anda memulakan, dan secara jujur ​​tidak semua orang akan dapat menambang crypto.

Anda memerlukan pelaburan yang besar untuk menambang Litecoin. Pada hari-hari awal, seseorang boleh menambang di komputer yang layak. Tetapi kerana sifat perlombongan, dan bagaimana pengguna bersaing satu sama lain untuk mendapatkan hadiah blok, peranti yang digunakan untuk perlombongan telah menjadi tenaga tinggi yang luar biasa. Sesiapa sahaja yang cuba menambang di komputer biasa akan dipukul setiap masa.

Oleh itu, untuk mempunyai peluang realistik untuk mendapatkan ganjaran blok, anda memerlukan komputer perlombongan buatan sendiri, dan kemampuan untuk membayar kos kuasa menjalankan mesin tersebut. Oleh kerana kos elektrik berbanding dengan harga kripto, perlombongan tidak selalu dapat dilaksanakan di beberapa tempat di dunia, kerana anda tidak mungkin mendapat pulangan yang mencukupi untuk menampung bil kuasa anda sendiri.

Anda perlu mengambil kira berapa pulangan harian yang mungkin anda buat setelah kos kuasa anda. Juga, fikirkan masa yang diperlukan untuk mengumpulkan wang yang dibelanjakan untuk perkakasan perlombongan. Anda mungkin memperoleh keuntungan $ 2 setiap hari, tetapi jika anda menghabiskan $ 1000 untuk komputer perlombongan, masih memerlukan masa lebih dari dua setengah tahun untuk mencapai titik impas. Iaitu, dengan anggapan harga Litecoin tidak berubah. Ini boleh meningkat, dan perlombongan anda dapat menjadi lebih menguntungkan, tetapi juga boleh jatuh dan membuat anda rugi.

Terdapat beberapa alternatif bagi mereka yang ingin mendapatkan sebilangan pai perlombongan, tetapi tidak mampu mengendalikan sendiri persediaan. Kita akan sampai ke sana sedikit kemudian, tetapi pertama, inilah cara untuk menambang Litecoin sendiri.

Cara Melombong Litecoin

Perkara pertama yang anda perlukan adalah dompet crypto yang mampu menyimpan duit syiling anda. Untuk perlombongan Litecoin, pilihan terbaik adalah Dompet teras Litecoin, direka dan disokong oleh Litecoin devs.

Seterusnya, anda memerlukan mesin untuk menambang Litecoin. Anda boleh menyusun sendiri perlombongan, atau “rig”, atau anda boleh membeli penambang crypto yang dibuat khas. Syarikat yang berpusat di China Bitmain adalah salah satu pembekal peralatan perlombongan terbesar di dunia, dan menjual pelbagai komputer perlombongan melalui laman web mereka. Dibuat untuk perlombongan kripto, mesin Antminer Bitman umumnya menawarkan kombinasi kuasa pengkomputeran yang paling berkesan berbanding penggunaan tenaga, untuk memberikan ROI terbaik semasa anda menambang Litecoin.

Cara Melombong Litecoin dengan Antminer L3 Plus

Sekiranya anda mempunyai pengetahuan, anda boleh membuatnya sendiri. Komponen utama yang anda perlukan adalah:

  • Satu atau lebih unit pemprosesan grafik (GPU) tahap tinggi
  • Unit penyejukan atau kipas (pelombong berisiko terlalu panas dengan tenaga yang mereka gunakan)
  • Sebilangan jenis Perisian perlombongan scrypt

Secara amnya, rig akan disiapkan dengan sejumlah GPU yang terhubung, untuk mendapatkan kekuatan dan peluang tertinggi untuk memenangi hadiah blok. Ini bermakna anda mungkin memerlukan sejumlah ruang yang mencukupi untuk mesin.

Anda perlu memastikan anda mempunyai akses yang berterusan ke sambungan kuasa dan internet, untuk menambang Litecoin dalam persekitaran operasi yang lancar 24/7. Selain itu, melainkan jika anda bercadang untuk bertahan dalam jangka masa panjang, daftarlah untuk pertukaran kripto supaya anda dapat memindahkan syiling yang anda miliki. Pertukaran seperti Binance membolehkan anda memperdagangkan Litecoin anda untuk Bitcoin, Ethereum atau pelbagai syiling yang lebih kecil, sementara Pangkalan Wang Syiling membolehkan anda mengeluarkan duit syiling anda untuk mata wang Fiat (USD atau EUR).

Akhirnya, menjalankan operasi perlombongan dalam jangka panjang tidak begitu pasif seperti yang anda fikirkan. Penting untuk terus mengikuti perkembangan industri perlombongan. Crypto, dan crypto mining masih sangat muda, jadi perubahan selalu berlaku. Pelombong harus berubah dengan perubahan. Teknologi baru boleh muncul di pasaran yang menjadikan mesin lama ketinggalan zaman, misalnya. Ini juga termasuk kemas kini ke rangkaian Litecoin, yang mungkin mempengaruhi algoritma perlombongannya.

Peralatan Perkakasan

Pada masa ini, beberapa pelombong Litecoin terbaik termasuk Antminer L3 ++, Innosilicon A4, dan Innosilicon A6. Memilih pelombong yang betul dan paling cekap jelas akan membuat perbezaan ketika bersaing untuk mendapatkan ganjaran yang diberikan oleh rangkaian Litecoin. 

Terdapat beberapa faktor yang menjadikannya lebih menguntungkan untuk menambang Litecoin dan aset digital yang lain. Salah satu perkara ini adalah berkaitan dengan perkakasan yang digunakan oleh pelombong. Mereka yang menggunakan pelombong ASIC yang lebih tua akan mempunyai prestasi yang lebih rendah daripada pengguna yang membeli perkakasan yang lebih baru dan lebih berkuasa. 

Pelombong yang paling popular untuk Litecoin adalah pelombong yang dicipta oleh Bitmain yang dipanggil Antminer L3 ++. Ini adalah kemas kini model sebelumnya Antminer L3 +. Mesin ini mempunyai kadar hash 596 MH / s dengan penggunaan kuasa 1050W. Pelombong itu dilepaskan pada Mei 2018 dan beroperasi dengan suhu antara 0 ºC hingga 40 ºC. 

Dominator A4 yang dicipta oleh Innosilicon adalah pelombong Litecoin 14nm pertama di dunia yang memasuki pengeluaran besar-besaran. Pelombong ASIC dilancarkan pada tahun 2016 dan dihantar pada pertengahan Oktober 2016. Pelombong ini menawarkan 280 MH / s per unit dengan prestasi yang dapat + – 10%. Pada masa yang sama, ia mempunyai penggunaan 1.5W / MHs yang bermaksud bahawa ia akan menggunakan 420W. 

A6 juga merupakan salah satu pelombong Litecoin paling kuat yang terdapat di pasaran dengan kelajuan 1230 MH / s dan penggunaan kuasa 1500W. Pelombong juga boleh beroperasi dengan suhu persekitaran antara 0 ºC hingga 40 ºC.

Penggunaan elektrik

Sekarang Litecoin baru mengalami separuh, akan menjadi lebih penting untuk menjadikan pelombong lebih cekap dengan mengurangkan kos. Elektrik dan kos yang berkaitan dengannya adalah salah satu perkara yang paling penting bagi pelombong untuk menguntungkan atau tidak. Harga elektrik yang lebih tinggi jelas akan memberi kesan negatif terhadap pendapatan semasa anda menambang Litecoin. 

Untuk mengurangkan penggunaan elektrik, penambang cenderung beroperasi di kawasan dan negara yang lebih sejuk. Rusia, Iceland, China dan Kanada adalah lokasi yang baik untuk pelombong kripto untuk mencari operasi mereka. Dengan suhu yang lebih rendah, pelombong memerlukan penyejukan yang lebih sedikit agar dapat berfungsi dengan cekap – iaitu dengan memberikan kadar hash tertinggi dan menggunakan tenaga elektrik sebanyak mungkin untuk memastikan mereka tetap sejuk.

Tenaga yang boleh diperbaharui juga merupakan kaedah yang baik untuk menambang Litecoin dengan cara yang lebih menguntungkan. Berpindah ke tempat dengan rizab tenaga yang berlimpah (angin, solar, atau hidraulik) boleh menjadi cara yang baik untuk mengurangkan perbelanjaan. 

Tambang Litecoin Cara Bukan Solo

Sekiranya perlombongan kripto terdengar agak menakutkan, itu kerana ia berlaku. Anda tidak lagi boleh membuat operasi perlombongan kecil di pejabat rumah anda, dan bersaing dengan ladang perlombongan komersial. Nasib baik ada beberapa alternatif bagi mereka yang tidak mempunyai kaedah untuk mengatur operasi di peringkat komersial.

Salah satu pilihan adalah menyertai kolam perlombongan. Di sinilah banyak orang mengumpulkan kekuatan pengkomputeran mereka untuk membantu menyelesaikan transaksi blok dan memperoleh ganjaran blok. Dengan ganjaran yang dibahagikan di antara setiap pihak, pulangan lebih rendah, tetapi ini membolehkan akses ke perlombongan dengan pelaburan yang jauh lebih rendah.

Pilihan lain adalah membeli saham dalam operasi perlombongan. Ini membolehkan syarikat yang menjalankan perlombongan perlombongan, atau ladang perlombongan berskala besar untuk membina penyediaan yang lebih besar dan lebih kompetitif, menghasilkan pulangan yang lebih tinggi. Walaupun mereka yang tidak mampu atau tidak mahu menambang sendiri boleh melabur dan memperoleh pendapatan pasif.

Terdapat banyak syarikat ternama yang menjalankan kumpulan perlombongan atau mengambil pelaburan dalam operasi perlombongan, tetapi ada juga banyak penipuan. Sekiranya anda mempertimbangkan untuk melabur dalam salah satu kaedah ini untuk menambang Litecoin, pastikan anda melakukan kajian dan pemeriksaan menyeluruh agar anda tidak menjadi mangsa operasi tidak sah.

Mining Litecoin: Ringkasnya

Perlombongan Bitcoin tidak lagi dapat dilaksanakan pada tahap komersil skala penuh. Dan sementara perlombongan Litecoin mulai berjalan dengan cara yang sama, jauh lebih realistik bagi seseorang yang menjalankan operasi perlombongan solo.

Bergantung pada harga Litecoin dalam masa terdekat, pelaburan perlombongan di pasaran beruang seperti tahun 2018 dapat memberikan dividen yang besar, sekiranya kenaikan harga seterusnya tiba.

Sekiranya anda ingin memulakan perlombongan Litecoin sekarang dan mempunyai kaedah untuk melakukannya sambil mengekalkan keuntungan, nasihat terbaik adalah melabur di salah satu mesin Antminer Bitmain. Tetaplah berhubung dengan pasar, jadi kemajuan baru dalam perlombongan tidak membuat anda ketinggalan.

Berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai harga dan keuntungan perlombongan Litecoin? Anda boleh membaca ramalan harga Litecoin penuh kami (dan dikemas kini secara konsisten) di sini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me