Berapa lamakah masa Bitcoin untuk menghantar di bursa?

Tidak mudah untuk menjawab soalan “Berapa lama masa Bitcoin dihantar.” Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi masa pemindahan semasa menghantar atau membeli Bitcoin. Kita harus mempertimbangkan pertukaran yang kita gunakan, kesesakan rangkaian dan bayaran yang dibayar. Sekiranya kita mempunyai idea yang jelas mengenai parameter ini, maka kita juga dapat menjawab pertanyaan yang disebutkan di atas. 

Panduan ini akan mengkaji semua parameter ini. Walaupun tidak akan ada perkiraan tertentu mengenai berapa lama Bitcoin perlu dihantar, ini akan memberi kita perkiraan yang jelas untuk masa ini. 

Berapa lamakah masa Bitcoin untuk dihantar?

Rangkaian Bitcoin (BTC) kini merupakan yang terbesar di dunia. Dengan itu, pengguna boleh menghantar dan menerima BTC selagi mereka tersambung ke internet. Tidak ada pihak berkuasa terpusat yang mengawal transaksi yang berlaku atau tidak dalam rangkaian ini. Inilah sebabnya mengapa kami menganggap Bitcoin sebagai blockchain yang terdesentralisasi. 

Untuk menjawab persoalan berapa lama masa yang diperlukan untuk menghantar Bitcoin, kita harus memfokuskan pada parameter yang berbeza yang perlu kita fahami. Parameter ini adalah nilai utama yang membolehkan kita memahami tahap kesesakan rangkaian. Pada bahagian seterusnya, kami akan menganalisis setiap faktor ini dan bagaimana ia mempengaruhi masa transaksi. 

Setiap pertukaran akan memerlukan pengesahan transaksi yang berbeza agar transfer BTC dapat diterima. Inilah sebabnya mengapa jawapannya bergantung pada platform yang kita gunakan dan bukannya pada ciri rangkaian Bitcoin. 

Kesesakan Rangkaian Bitcoin

Kesesakan rangkaian Bitcoin adalah faktor utama yang perlu dipertimbangkan untuk memahami berapa lama Bitcoin dihantar. Untuk memahami kesesakan Bitcoin, kita juga harus mengetahui cara kerja perlombongan Bitcoin.

Memahami Bukti Kerja (Perlombongan)

Rangkaian Bitcoin berfungsi dengan algoritma Proof-of-Work (PoW). Algoritma PoW ini memerlukan pelombong yang berada di seluruh dunia untuk memproses dan menyetujui transaksi BTC. Mengesahkan urus niaga adalah tugas yang akan memberi kesan yang jelas pada berapa lama bitcoin dihantar. 

Pelombong harus memproses teka-teki matematik yang rumit melalui peranti perkakasan khusus yang disebut ASIC. Peranti ASIC sangat mahal dan menghabiskan banyak elektrik. Pelombong kemudian diberi hadiah dengan BTC yang baru dibuat dan yuran yang mereka kumpulkan dari transaksi. 

Transaksi dikumpulkan dalam blok. Blok ini di rangkaian BTC mempunyai ukuran 1 MB di mana maklumat mengenai pemindahan dapat disimpan. Setiap blok Bitcoin mengambil masa 10 minit untuk diproses oleh pelombong di seluruh dunia. 

Apabila blok mulai penuh, pelombong akan mula mengutamakan transaksi yang membayar yuran lebih tinggi. Setiap transaksi yang dilakukan di rangkaian BTC memerlukan pengguna membayar yuran. Apabila blok mencapai had 1 MB, penambang memproses transaksi dengan bayaran yang lebih tinggi. Ini adalah insentif bagi pelombong untuk terus memproses transaksi. 

Di beberapa dompet, anda boleh menentukan tahap bayaran yang harus dibayar. Di beberapa pertukaran, bayaran adalah pengiraan standard yang dilakukan oleh platform. Mari kita perhatikan lebih lanjut mengenai bayaran Bitcoin dan kesannya terhadap berapa lama bitcoin dihantar. 

Maklumat ini hanya sah untuk mata wang digital bukti kerja seperti Bitcoin atau Litecoin (LTC). Walaupun begitu, terdapat beberapa perbezaan antara Bitcoin dan rangkaian blockchain PoW yang lain. Oleh itu, masa dan yuran transaksi mungkin berbeza bergantung pada mata wang maya yang digunakan. 

Sebilangan orang cenderung menggunakan LTC atau XRP untuk pemindahan dan menukar duit syiling kembali ke Bitcoin sebaik sahaja dana tiba di platform lain. Ini membantu pengguna mengurangkan masa menunggu dan juga membelanjakan yuran yang lebih rendah untuk pemindahan. Walaupun begitu, ini tidak menawarkan tahap keselamatan yang sama dengan pengendalian BTC dan ada juga risiko harga yang terlibat. 

Bayaran Bitcoin

Bayaran Bitcoin adalah salah satu perkara utama yang perlu diambil kira untuk memahami berapa lama masa Bitcoin dihantar. Apabila anda melakukan pemindahan Bitcoin, anda boleh memilih yuran yang ingin anda bayar. Sekiranya anda menggunakan pertukaran kripto atau dompet, antara muka itu sendiri akan meminta anda memilih yuran yang ingin anda bayar.

Semakin tinggi yuran yang anda bayar, semakin cepat transaksi akan diproses. Sekiranya urus niaga dimasukkan dalam blok berikut, maka perlu waktu 10 minit untuk disahkan oleh pelombong. Sekiranya sebaliknya, transaksi tersebut mempunyai yuran transaksi terendah (iaitu 1 satoshi), pastinya perlu menunggu untuk diproses sehingga blok mulai kosong. 

Yuran Transaksi Bitcoin Purata

Sekiranya anda memutuskan untuk membayar yuran rangkaian terendah, anda mungkin tidak dapat melihat BTC anda diproses dalam beberapa jam atau bahkan beberapa hari sekiranya rangkaian itu sesak. Inilah sebabnya mengapa memahami kesan yuran pada masa pemprosesan adalah kunci. 

Ini tidak bermaksud, bagaimanapun, bahawa kita harus membayar dengan bayaran tertinggi. Sebagai contoh, semasa pasaran bull 2017, yuran transaksi BTC rata-rata mencecah $ 55. Oleh itu, menghantar transaksi Bitcoin yang cepat boleh menjadi sangat mahal bagi pengguna runcit. 

Sebilangan besar transaksi pada masa itu menggunakan yuran pemindahan standard diproses dalam beberapa hari. Kes urus niaga tersekat berhari-hari juga dilaporkan. 

Oleh itu, jika anda mahu urus niaga anda segera diproses (secepat mungkin di blok berikutnya), anda perlu membayar yuran tertinggi. Tetapi berhati-hatilah, jika jaringan sesak, biaya dapat menjadi sangat tinggi untuk pemindahan mudah. Walaupun begitu, jika anda menggunakan bayaran terendah, mungkin tidak akan diproses sama sekali dalam beberapa hari. 

Pengesahan Pertukaran

Pengesahan pertukaran dan dompet juga merupakan perkara penting untuk menganalisis dan memahami berapa lama masa Bitcoin dihantar. Ini kerana setiap pertukaran dan dompet ini memerlukan beberapa pengesahan blockchain (secara umum antara 1 dan 6) untuk menerima BTC dan aset digital lain. 

Sekiranya anda ingin tahu berapa lama untuk menghantar Bitcoin dari Coinbase, jawapannya memerlukan anda menganalisis yuran yang anda bayar (rendah, standard, tinggi) dan pengesahan rangkaian yang diperlukan di bursa penerimaan. 

Semakin besar pengesahan rangkaian, semakin lama masa yang diperlukan untuk transaksi diproses. Coinbase memerlukan 3 pengesahan agar Bitcoin dipindahkan ke platformnya. Pertukaran lain memerlukan lebih banyak pengesahan. Itu bermaksud bahawa jawapan untuk berapa lama masa Bitcoin dihantar memerlukan kita mengetahui masa pengesahan untuk setiap pertukaran. 

Berapa lama masa yang diambil bitcoin untuk dihantar ke Coinbase

Sekiranya pertukaran anda tidak berkongsi maklumat ini, maka anda mungkin tidak dapat mengira anggaran waktu ketibaan. Walaupun begitu, anda selalu dapat menghubungi pasukan sokongan dan mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai jumlah pengesahan yang anda perlukan. 

Jumlah pengesahan pastinya penting dari segi keselamatan. Pengesahan blockchain membolehkan rangkaian mengesahkan dan mengesahkan transaksi itu sah dan sah. Ini adalah kaedah yang diciptakan Satoshi Nakamoto untuk memastikan rangkaian Bitcoin selamat dan terdesentralisasi. 

Sekiranya transaksi Bitcoin ditolak kerana tidak sah, ia tidak akan diproses oleh rangkaian. Selanjutnya, semakin besar bilangan pengesahan, semakin selamat dana yang ditransaksikan. 

Dengan 0 pengesahan Bitcoin, dana dapat diterbalikkan. Ini sangat penting. Sekiranya anda ingin memastikan dana akan diproses, anda harus selalu menunggu sekurang-kurangnya satu pengesahan blockchain. 

Bagi pengguna yang menangani sejumlah kecil, satu pengesahan sudah cukup untuk memastikan dana akan tiba. Keselamatan pemindahan meningkat apabila pengesahan baru ditambahkan. Sebagai contoh, dengan 6 pengesahan blockchain, kebanyakan perkhidmatan dan platform crypto akan mempertimbangkan pemindahan tersebut diproses. 

Dengan lebih daripada 60 pengesahan, mungkin masalah dengan dana yang dipindahkan mungkin sangat sukar. Sebilangan besar pertukaran, seperti yang telah kami sebutkan, memerlukan antara 1 hingga 6 transaksi agar dana tersebut dianggap sah. 

Pemindahan Bitcoin dari dan ke Coinbase

Pemindahan Bitcoin dari dan ke Coinbase berfungsi seperti pemindahan BTC lain yang boleh anda lakukan menggunakan Bitcoin. Walaupun begitu, anda perlu mempertimbangkan masa yang diperlukan untuk BTC tiba di platform atau dompet yang lain. 

logo coinbase

Berapa lama masa Bitcoin dihantar, pengguna Coinbase pada umumnya bertanya. Anehnya, jawapannya tidak bergantung pada Coinbase tetapi pada pertukaran lain dan pada kesesakan rangkaian pada masa itu. Memang, Coinbase akan melepaskan dana tersebut sebaik sahaja anda melakukan pengeluaran. 

Berapa lamakah masa yang diperlukan oleh Coinbase untuk Menghantar Bitcoin?

Sebaik sahaja anda memproses transaksi BTC di platform Coinbase, duit syiling akan dihantar segera selepas itu. Ini bermaksud bahawa tidak ada kelewatan pengeluaran untuk pemindahan BTC dari Coinbase ke platform lain. Anda harus mengharapkan dana anda mencapai dompet anda sebaik sahaja transaksi diproses oleh pelombong. 

Ini membawa kita kepada persoalan: berapa lama Coinbase menghantar Bitcoin? Jawapannya sangat mudah: hanya memerlukan beberapa saat untuk BTC meninggalkan bursa Coinbase. Seperti yang kami sebutkan, kami perlu menganalisis jumlah pengesahan yang diperlukan oleh pertukaran lain dan bukan oleh Coinbase. 

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menghantar Bitcoin ke Binance?

Aspek utama yang harus kita pertimbangkan untuk menghantar dana BTC dari Coinbase ke Binance adalah berkaitan dengan jumlah pengesahan yang perlu dilakukan oleh Binance untuk menerima pemindahan. Binance pada masa ini memerlukan pengesahan 1 blok untuk menerima dana. 

Logo dan cogan kata Binance

Ini bermakna sebaik sahaja anda menghantar BTC dari Coinbase, mereka akan sampai ke pertukaran Binance setelah satu pengesahan. Bergantung pada tahap bayaran yang dibayar dan kesesakan rangkaian, transaksi dapat diproses antara 10 atau 30 minit. Dalam beberapa kes, mungkin memerlukan beberapa jam sekiranya rangkaian BTC sesak. 

Walaupun begitu, perlu dipertimbangkan bahawa lebih cepat menghantar BTC ke Binance daripada Coinbase. Binance hanya memerlukan satu pengesahan rangkaian berbanding tiga pengesahan rangkaian dari Coinbase. 

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menghantar Bitcoin dari Coinbase ke Bittrex?

Bittrex adalah pertukaran cryptocurrency lain yang membolehkan pengguna memperdagangkan aset digital. Pengguna menghantar dan menerima Bitcoin dan banyak mata wang digital yang lain. Seperti yang berlaku dengan Coinbase dan Binance, untuk mengetahui berapa lama masa Bitcoin dihantar ke Bittrex, kita perlu mempunyai idea yang jelas mengenai jumlah pengesahan yang mereka perlukan agar BTC diterima di platform ini. 

Untuk memindahkan Bitcoin dari Coinbase ke Bittrex, pengguna akan mesti tunggu untuk dua pengesahan rangkaian. Ini adalah jumlah pengesahan blockchain yang diperlukan agar Bittrex menerima wang anda. Proses ini boleh mengambil masa antara 20 hingga beberapa minit lagi bergantung pada kesesakan rangkaian. 

Ia lebih pantas daripada Coinbase tetapi lebih perlahan daripada menggunakan Binance untuk menerima BTC. Jangan lupa bahawa pengesahan bukanlah satu-satunya perkara yang perlu diambil kira. Sekiranya anda tidak menggunakan bayaran yang mencukupi untuk menghantar dana anda dari Coinbase ke Bittrex, mungkin memakan masa lebih lama. 

Perlu diingat bahawa urus niaga biasanya dihantar dengan segera dari mana-mana bursa setelah anda melakukan dan mengesahkan pemindahan. Platform penerima adalah yang menentukan jumlah pengesahan yang diperlukan agar transaksi dianggap disahkan. 

Perkataan Akhir pada Waktu Transaksi Bitcoin

Terdapat tiga perkara utama yang perlu kita pertimbangkan untuk memahami berapa lama bitcoin dihantar: yuran transaksi, kesesakan rangkaian dan jumlah pengesahan yang diperlukan oleh pertukaran. 

  • Bayaran Transaksi
  • Kesesakan Rangkaian
  • Dompet dan Bilangan Pengesahan Pertukaran 

Perkara-perkara ini akan memainkan peranan penting untuk menentukan masa yang diperlukan untuk menghantar Bitcoin. Semakin tinggi kesesakan, semakin tinggi yuran yang harus anda bayar untuk transaksi dimasukkan ke dalam blok seterusnya. 

Tetapi walaupun urus niaga anda termasuk dalam blok berikutnya, setiap pertukaran memerlukan bilangan pengesahan yang berbeza sebelum duit syiling anda dikreditkan ke dompet anda. Untuk Coinbase, kami hanya melihat tiga pengesahan yang diperlukan. Bittrex kini menghendaki pengguna menunggu dua pengesahan. Akhirnya, Binance berfungsi dengan hanya satu pengesahan. 

Maklumat ini akan membantu anda mengetahui berapa lama bitcoin dihantar, bagaimana rangkaian BTC berfungsi dan pertukaran mana yang menawarkan penyelesaian yang lebih baik. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map