Apa itu Cardano (ADA)? – Panduan Mengenai Semua Yang Perlu Anda Ketahui

Apa itu Cardano?

Cardano (ADA) adalah salah satu projek blockchain dan crypto yang paling dikenali di ruang tersebut. Diasaskan bersama oleh Charles Hoskinson, Cardano boleh dianggap sebagai platform kontrak pintar yang menawarkan senibina berskala dan selamat untuk pemaju dan pengguna. 

Mengikut laman rasmi Input Output Hong Kong (IOHK), syarikat pembangunan yang mengusahakan Cardano, projek ini adalah platform blockchain dengan ciri yang lebih maju daripada protokol lain di pasaran. Pasukan Cardano telah berusaha untuk mewujudkan sistem PoS yang membolehkan mata wang digital dan rangkaian menjadi salah satu projek blockchain terpantas dan paling terukur di pasaran. 

Perlu dinyatakan bahawa Cardano mempunyai pendekatan yang berbeza berbanding dengan projek kripto lain di ruang itu kerana ia telah dikembangkan dengan mengambil kira falsafah dan kajian akademik yang ditinjau oleh rakan sebaya. 

Cardano dianggap sebagai cryptocurrency generasi ketiga yang bertujuan untuk menyelesaikan dan menangani masalah skalabiliti, operasi dan keselamatan. 

Charles Hoskinson

Charles Hoskinson adalah pengasas bersama, bukan sahaja Cardano tetapi juga Ethereum (ETH) dan CEO IOHK. Tuan Hoskinson telah bekerja di ruang untuk jangka masa yang panjang. Sebagai contoh, dia bermula dengan melabur dalam beberapa startup crypto yang baru berkembang pada tahun 2013 dan 2014. 

Dia telah mengusahakan Cardano sejak melancarkan projek itu pada bulan September 2017, ketika pasar bull di ruang itu membantu Bitcoin mencapai tahap tertinggi sepanjang masa. Hoskinson menulis Cardano menggunakan bahasa pengaturcaraan Haskell yang digunakan di institusi kewangan dan perisian pertahanan. 

Hoskinson adalah tokoh yang sangat dihormati di pasaran cryptocurrency yang telah bekerja dalam pelbagai projek, bercakap di acara dan membantu Cardano serta Ethereum berkembang di pasaran. 

Bagaimana Cardano Berfungsi?

Cardano didasarkan pada tiga organisasi berbeza yang membantunya berkembang dan terus maju: The Cardano Foundation, IOHK dan Emurgo. Ketiga-tiga syarikat ini dikenali sebagai tonggak asas keseluruhan projek Cardano.

Cardano Foundation berfungsi dengan menyeragamkan, melindungi dan mempromosikan projek Cardano secara keseluruhan. Mereka telah bekerja di berbagai negara untuk dapat mempromosikan penggunaan rangkaian Cardano.

IOHK berfungsi sebagai syarikat penyelidikan dan pembangunan yang bertujuan untuk membina perkhidmatan kewangan yang boleh diakses untuk individu dan syarikat. Pada masa ini, syarikat akan bekerjasama dengan Cardano hingga 2020, dan mereka harus memutuskan sama ada mereka akan terus bekerja atau tidak. 

Emurgo bekerja di kawasan yang berbeza untuk meningkatkan Cardano. Sesungguhnya, firma ini berfungsi sebagai bahagian komersial dan usaha keseluruhan projek. Terletak di Jepun dan Singapura, syarikat ini mempunyai hubungan yang sangat dekat dengan IOHK kerana mereka bekerjasama sebagai ekosistem untuk mempromosikan penerapan blockchain Cardano di seluruh dunia. 

Mengapa Cardano dianggap sebagai Cryptocurrency Generasi Ketiga?


Cardano berfungsi dengan cara yang berbeza daripada aset digital lain dan ia menawarkan penyelesaian untuk banyak cabaran yang dihadapi oleh aset digital lain pada masa ini. Inilah sebab mengapa Cardano dianggap sebagai cryptocurrency generasi ketiga. Dalam bahagian artikel ini, kami akan menerangkan perbezaan antara aset digital generasi pertama, kedua dan ketiga.

Bitcoin

Cardano dianggap sebagai projek cryptocurrency generasi ketiga. Ini berkaitan dengan bagaimana rangkaian blockchain berkembang dari masa ke masa. Bitcoin (BTC), mata wang maya pertama di pasaran, diciptakan sebagai cara untuk menghantar wang ke seluruh dunia tanpa perlu bergantung pada pihak berkuasa terpusat untuk mengesahkan dan memproses transaksi. 

Walau bagaimanapun, Bitcoin hampir boleh digunakan hanya untuk menghantar dan menerima pembayaran. Walaupun hakikat bahawa blockchain Bitcoin juga dapat digunakan untuk menjalankan beberapa kontrak pintar, ini umumnya memerlukan penggunaan rantai sampingan. 

Bitcoin kini mengendalikan 7 transaksi sesaat. Ini adalah perkara yang sangat penting untuk diingat mengenai aset digital ini. Kami akan membincangkannya kemudian dalam artikel. 

Ethereum

Inilah sebabnya mengapa Ethereum (ETH) kelihatan berusaha menyelesaikan banyak masalah yang tidak dapat ditangani oleh Bitcoin. Vitalik Buterin mengasaskan Ethereum bukan sahaja dengan Charles Hoskinson tetapi juga dengan tokoh-tokoh lain yang penting dan dikenali di ruang tersebut, termasuk Joseph Lubin. Ethereum bukan hanya sistem pembayaran sederhana tetapi juga platform di mana syarikat dan individu dapat menggunakan kontrak pintar. 

Walaupun projek cryptocurrency generasi kedua seperti Ethereum sangat berguna untuk memberikan penyelesaian kepada individu dan syarikat, mereka juga mempunyai beberapa masalah. Contohnya, Ethereum benar-benar sesak pada akhir tahun 2017 ketika CryptoKitties diperdagangkan melalui blockchain Ethereum. 

Ethereum memproses antara 15 hingga 20 transaksi sesaat, yang jauh dari ideal untuk platform kontrak pintar seperti ini. 

Cardano

Cardano ingin menyelesaikan masalah yang mempengaruhi Ethereum dan rangkaian seperti ini melalui peningkatan skalabiliti, interoperabilitas dan kesinambungan. Melalui kejuruteraan yang diterapkan oleh pemaju dan falsafah saintifik yang mereka miliki, projek ini dibina mencapai Kod Jaminan Tinggi. 

Satu perkara penting yang perlu disebutkan ialah Ethereum mengalami garpu keras beberapa tahun yang lalu di mana rangkaian tersebut terbahagi antara Ethereum dan Ethereum Classic (ETC). 

Hoskinson dan pasukan di belakang Cardano ingin mengelakkan masalah ini. Inilah sebabnya mengapa mereka memperhatikan kod kualiti, untuk mengelakkan perpecahan dari rangkaian Cardano utama. 

Laman web rasmi Cardano menjelaskan bahawa mereka merangkumi sekumpulan prinsip reka bentuk, teknik dan amalan terbaik yang membolehkan Cardano menjadi rangkaian seperti sekarang. Beberapa prinsip ini merangkumi pemisahan perakaunan dan pengiraan ke dalam lapisan yang berlainan, pengembangan mekanisme pendanaan yang terdesentralisasi untuk pekerjaan masa depan, proses belajar dari hampir 1.000 altcoin dengan merangkumi ciri-ciri yang masuk akal dan penerokaan elemen sosial perdagangan, antara lain. 

Halaman Cardano berbunyi seperti berikut:

“Dari sekumpulan idea yang tidak tersusun ini, para pengetua yang bekerja di Cardano mula menerokai kesusasteraan cryptocurrency dan membina set alat abstraksi. Hasil penyelidikan ini adalah perpustakaan makalah IOHK yang luas, banyak hasil tinjauan seperti tinjauan bahasa skrip baru-baru ini serta Ontologi Kontrak Pintar, dan projek Scorex. “

Mengapa Penting untuk Skala dengan Betul dan Bagaimanakah Cardano Dapat Membantu?

Hoskinson menganggap bahawa penskalaan lebih daripada sekadar transaksi sesaat yang dialami oleh rangkaian blockchain. Dia percaya bahawa penting bagi Cardano untuk juga mempertimbangkan penskalaan rangkaian dan data. 

Cardano bekerjasama dengan Ouroboros, algoritma konsensus Proof-of-Stake (PoS), yang jauh lebih pantas daripada algoritma konsensus Proof-of-Work (PoW) tradisional yang berdasarkan Bitcoin. Litecoin (LTC), Ethereum dan cryptocurrency lain seperti Bitcoin SV (BSV) atau Bitcoin Cash (BCH) juga menggunakannya. 

PoW sangat tidak cekap kerana jumlah tenaga yang digunakan oleh pelombong. Memandangkan bahawa tidak mudah memperoleh pelombong ASIC dan peralatan khusus untuk menambang aset digital ini, desentralisasi adalah sesuatu yang sukar dicapai. Terdapat beberapa pelombong besar yang merupakan pemilik sebahagian besar kuasa hash keseluruhan rangkaian Bitcoin. 

Terdapat lima kumpulan perlombongan berbeza di rangkaian Bitcoin yang merangkumi 10 peratus daripada keseluruhan kadar hash rangkaian Bitcoin. Ini jelas tidak positif untuk cryptocurrency tertua dan paling popular. 

Dengan algoritma PoS, semuanya berfungsi dengan cara yang berbeza. Daripada pelombong, ada pengesah dalam rangkaian yang akan meletakkan beberapa koin (dalam kes ini koin ADA) dan bertaruh pada blok seterusnya yang akan disahkan oleh rangkaian. Sekiranya blok tersebut dilampirkan, para stakers akan mendapat ganjaran untuk kerja yang dilakukan. 

Perbezaan utama dengan PoW Bitcoin adalah bahawa algoritma konsensus PoS tidak perlu menghabiskan sejumlah besar tenaga untuk mengesahkan transaksi dan halangan masuk lebih rendah (tidak ada ASIC atau peralatan perlombongan khusus diperlukan). 

Ouroboros

Sekarang setelah kita mengetahui bagaimana sistem PoS berfungsi, Ouroboros akan memeriksa pengedaran token dalam ekosistem yang membahagikan dunia menjadi zaman yang berbeza yang kemudian akan dibahagikan kepada slot. Setiap zaman ini mempunyai jangka hayat yang sangat pendek iaitu 20 saat. 

Ini mungkin terdengar agak teknikal, tetapi sangat mudah difahami. Slot yang disebutkan di atas kemudiannya akan mempunyai pemimpin yang dipilih secara rawak. Pemimpin ini kemudian akan memilih blok baru yang akan ditambahkan ke rangkaian, dengan cara yang serupa dengan apa yang dilakukan oleh pelombong dalam sistem PoW. 

Pemimpin slot harus mempunyai sekurang-kurangnya 2% kepentingan di Cardano. Pemangku kepentingan mempunyai kemungkinan untuk memilih pemimpin untuk era berikutnya. 

Untuk memberikan penyelesaian penskalaan yang lebih baik, Cardano bekerjasama dengan teknologi yang disebut RINA, atau Recursive Inter-Network Architecture. Matlamat utama adalah untuk mewujudkan rangkaian heterogen yang menyediakan privasi, ketelusan dan juga skalabilitas. 

Ouroboros sedang dikembangkan oleh pasukan di belakang Cardano untuk melepaskannya ke pasar secepat mungkin. Ini adalah salah satu ciri yang paling dinanti-nantikan oleh para pelabur dan pengguna Cardano. 

Meningkatkan Skalabiliti dan Interoperabiliti

Oleh kerana rangkaian crypto berkembang di seluruh dunia, mereka perlu menangani masalah penskalaan, yang mungkin tidak begitu mudah diselesaikan. Terdapat tiga cara berbeza yang dipertimbangkan oleh Cardano untuk membantu skala rangkaian: Pemangkasan, Langganan dan Pemampatan. 

Selain itu, pembangun sedang memikirkan untuk membahagikan blockchain dan mengurangkan jumlah data yang diperlukan untuk disimpan. Ini diharapkan dapat mengurangkan data yang perlu ditangani oleh pengguna. 

Interoperabiliti juga merupakan perkara yang sangat penting bagi Cardano. Pada masa ini, terdapat pelbagai cryptocurrency yang beroperasi di ruang tersebut. Kesemuanya mempunyai ciri-ciri dan beroperasi dengan cara yang berbeza. Walau bagaimanapun, sangat sukar untuk menghubungkan dan menggunakan mata wang maya ini pada masa yang sama. Rangkaian mereka tidak dapat dihubungkan dengan cara yang mudah. 

Pertukaran cryptocurrency membolehkan pengguna menukar aset digital dan menghubungkan dunia crypto dengan persekitaran kewangan tradisional. Oleh itu, Cardano bertujuan untuk menawarkan cara yang lebih mudah untuk menghubungkan cryptocurrency ini antara satu sama lain dan seluruh ekosistem blockchain untuk mempunyai hubungan lebih dekat dengan dunia kewangan yang lama. 

Cara untuk melakukannya adalah melalui rantaian sampingan. Terdapat banyak rangkaian sampingan di banyak rangkaian crypto yang menawarkan penyelesaian yang berbeza untuk aset digital. Melalui rangkaian sampingan ini, jaringan akan saling berkaitan dan akan dikomunikasikan memungkinkan untuk mendapatkan cara yang lebih cepat untuk mempunyai ciri yang berbeza dari rangkaian yang berbeza. 

Untuk berhubung dengan bank dan institusi kewangan lain, ruang crypto mesti memberi tumpuan kepada metadata, atribusi dan pematuhan. Semua perkara ini sangat penting jika seluruh pasaran ingin beroperasi dengan institusi kewangan tradisional. Metadata membantu syarikat dan organisasi ini bagaimana data dipindahkan di antara pihak, bagaimana menjadikan organisasi data elektronik lebih berkesan dan banyak perkara lain. 

Ini adalah sesuatu yang sangat berbahaya bagi dunia cryptocurrency. Kenapa? Kerana teknologi blockchain. Walaupun teknologi lejar diedarkan (DLT) berguna untuk pelbagai perkara, ia juga boleh memudaratkan jika digunakan dengan tidak betul. Sekiranya maklumat peribadi mesti disimpan di rangkaian blockchain yang tidak berubah, data ini dapat diakses oleh pihak lain, yang merupakan sesuatu yang tidak baik untuk privasi. 

Cardano ingin menyelesaikan masalah ini dengan menganalisis metadata dan memilih maklumat khusus untuk dikongsi di blockchain. Ini akan memberikan maklumat yang lebih baik kepada industri kewangan tradisional dan juga melindungi privasi pengguna. 

Lebih-lebih lagi, kerana bank memerlukan nama mereka yang berurusan dengan aset digital dan memproses urus niaga kewangan, pemaju Cardano berusaha untuk memberi pengguna kemungkinan untuk memutuskan cara berkongsi data mereka. 

Ketahui Pelanggan Anda (KYC), Anti Pengubahan Wang Haram (AML) dan Pembiayaan Anti Pengganas (ATF) juga merupakan perkara penting yang perlu diambil kira. Institusi kewangan memerlukan maklumat ini untuk memahami bagaimana pengguna berurusan dengan transaksi. Dengan memanfaatkan metadata dan memberikan kebebasan kepada individu untuk memutuskan apa yang harus dilakukan dengan data mereka, pengguna dapat memastikan mereka dapat melakukan interaksi yang lebih cepat dengan bank dan institusi lain. 

Membangunkan dan Memperbaiki Jaringan Cardano

Walaupun Cardano terus berkembang, penting untuk memiliki model perniagaan yang berkesinambungan yang memungkinkan semua projek ini dilancarkan ke pasaran, cepat atau lambat. Charles Hoskinson dan mereka yang terlibat dalam projek Cardano memutuskan untuk tidak melakukan Penawaran Syiling Permulaan (ICO) ketika dilancarkan. 

Inilah sebabnya mengapa Cardano memutuskan untuk membuat perbendaharaan yang dibiayai dengan sebahagian kecil dari ganjaran blok. Sekiranya ada syarikat yang ingin mengubah beberapa perkara ke ekosistem, ia boleh meminta geran dari Perbendaharaan. Pemangku kepentingan dalam rangkaian Cardano kemudiannya akan memutuskan sama ada pemberian itu diberikan atau tidak. 

Apabila rangkaian semakin besar dan lebih besar, lebih banyak dana akan dapat digunakan oleh pemaju. Bayaran dalam rangkaian dikira dengan persamaan ini:

Transfer Fee = ukuran transaksi a + b *. 

Huruf “a” sama dengan 0.155381 ADA, “b” adalah pemalar lain sama dengan 0.000043946 ADA / bait dan ukuran transaksi harus ditambahkan pada akhir dalam bait. 

Ramalan Harga ADA

ADA kini merupakan salah satu cryptocurrency teratas di pasaran. Mata wang maya mempunyai permodalan pasaran $ 1.47 bilion dan harga setiap duit syiling $ 0.056, menjadikannya mata wang digital ke-12 terbesar. 

Kami telah menulis artikel di UseTheBitcoin mengenai ramalan harga ADA. Ramai pakar berpendapat bahawa jangka panjang, pertengahan dan jangka pendek adalah menaik untuk ADA. Walau bagaimanapun, kita perlu mengambil kira prestasi pasaran umum, misalnya, jika terdapat pasaran bear atau bull. 

Pesaing

Cardano (ADA) dianggap unik dalam cara aset digital dibuat, dilancarkan dan bagaimana ia diuruskan sekarang. Walau bagaimanapun, cryptocurrency Libra yang diusahakan Facebook boleh memberi kesan kepada negara-negara di mana ADA kini beroperasi. Libra bertujuan untuk membantu pengguna, khususnya yang berada di negara membangun, untuk memproses transaksi dan mempunyai akses ke perkhidmatan kewangan. 

Semasa perbualan dengan Finance Magnates, Charles Hoskinson menyebut bahawa mereka mengusahakan rangkaian pembayaran untuk enam juta orang di Addis Ababa, Ethiopia. 

Mengenai kemungkinan Facebook bersaing dengan Cardano, dia memberi komen:

“Saya tinggal di pasar ini. Dan saya boleh katakan kepada anda, pemerintah AS, menurut definisi entiti paling berkuasa di dunia, sukar membuat pembayaran ke Ethiopia. Sekiranya mereka bergelut, bagaimana syarikat swasta akan melakukannya. “

Cara Membeli Dan Tempat Menyimpan ADA?

Terdapat banyak pertukaran cryptocurrency di pasaran yang membolehkan pelabur dan pengguna membeli ADA. Umumnya sukar bagi pemula untuk mengetahui dengan tepat di mana untuk membeli cryptocurrency ADA. Inilah sebabnya mengapa kami telah menulis panduan untuk orang dan pelabur yang berminat untuk membeli Cardano. 

Salah satu pertukaran yang membolehkan pengguna memperoleh aset digital ini adalah Binance, salah satu platform crypto yang paling popular di dunia. Binance juga merupakan salah satu bursa dengan jumlah dagangan terbesar di pasaran. 

Ada kemungkinan untuk membeli ADA dengan mata wang yang berbeza, termasuk Binance Coin (BNB), Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Paxos Standard (PAX), TrueUSD (TUSD), USD Coin (USDC) dan Tether (USDT). 

Terdapat pertukaran cryptocurrency lain yang membolehkan pengguna membeli ADA juga melalui pasangan yang berbeza. 

Pelabur yang ingin memegang ADA boleh melakukannya dengan menghantar dana ke dompet cryptocurrency yang menyokong aset digital ini. Pertukaran tidak baik bagi individu untuk menyimpan mata wang maya kerana dapat digodam dan dipengaruhi oleh serangan. 

Menyimpan aset digital, termasuk Cardano (ADA), dengan betul sangat penting. Inilah sebabnya mengapa kami membuat senarai dompet Cardano terbaik di pasaran. Pelabur boleh memeriksa mereka dan memahami mana yang paling sesuai dengan keperluan mereka. 

Perkembangan Terkini

Menurut Cardano Foundation, mereka baru sahaja melancarkan laman web Shelley testnet. Ini adalah salah satu perkembangan terpenting yang berkaitan dengan rangkaian Cardano yang diharapkan dapat membantu cryptocurrency berkembang lebih jauh. 

Selain itu, projek ini juga telah memperkenalkan peta jalan baru di mana mereka akan menerangkan bagaimana mereka akan bergerak dari Byron dan Shelley. Ini akan membolehkan rangkaian menjadi rangkaian yang dikendalikan oleh masyarakat yang difikirkan oleh Charles Hoskinson. 

Peta jalan rasmi Cardano yang diminta oleh masyarakat berbunyi seperti berikut:

“Cardano adalah rangkaian blockchain bukti-of-stake yang inovatif, yang dikembangkan menjadi platform pengembangan aplikasi (dApp) terdesentralisasi dengan lejar multi-aset dan kontrak pintar yang dapat diverifikasi.”

Cardano ingin menjadi seratus kali lebih terdesentralisasi daripada Bitcoin, dan inilah yang cuba dilakukan oleh pasukan pengembangan Charles Hoskinson dan Cardano pada masa ini. 

Akhirnya, Weiss Ratings menganggap bahawa Cardano adalah platform blockchain yang berkesan dan menguntungkan. Dalam Tweet baru-baru ini yang ditulis oleh agensi penilaian bebas, Cardano adalah salah satu projek terbaik di ruang tersebut dan juga salah satu cryptos termurah di luar sana. 

#Cardano adalah salah satu projek terbaik di ruang ini, dan juga salah satu cryptos termurah di luar sana. #ADA #crypto #cryptocurrency #altcoins #bitcoin #BTC

– Penilaian Weiss Crypto (@WeissCrypto) 20 Mei 2019

Kesimpulannya

Cardano adalah salah satu projek cryptocurrency yang paling menjanjikan dan dirancang di pasaran cryptocurrency. Rangkaian ini sedang dikembangkan oleh para pakar di berbagai bidang yang berfokus untuk menawarkan perkhidmatan dan produk terbaik yang dapat mereka sediakan. 

Aset digital ADA adalah salah satu yang paling popular di pasaran dan juga salah satu yang paling berharga, menurut CoinMarketCap. 2019 dan 2020 adalah tahun yang sangat penting untuk keseluruhan pasaran crypto dan Cardano pastinya akan menjadi antara projek yang paling revolusioner. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map