Melabur dalam Paladium – Semua Yang Perlu Anda Ketahui

Mengapa Melabur dalam Paladium?

Melabur dalam logam berharga anda akan dimaafkan kerana memberikan tumpuan yang sangat besar pada nama-nama popular di sektor ini. Perdagangan emas dan perak jelas menarik lebih banyak perhatian dalam bidang ini, terutamanya kerana tahap kesedaran umum yang dimiliki oleh kebanyakan orang mengenai pilihan pasaran yang sangat umum ini. Terdapat logam berharga lain yang semestinya bernilai untuk dilaburkan. Salah satu yang sering dilupakan oleh peniaga runcit adalah paladium. Walaupun logam mulia ini telah berkembang dengan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan telah menunjukkan keuntungan lebih dari 1,000% sejak tahun 2008, ia sering ditinggalkan oleh para pelabur yang memfokuskan pada pasaran emas dan perak dengan jumlah yang lebih tinggi.

Di sini kami akan menunjukkan kepada anda apa itu pasar paladium, bagaimana anda boleh berniaga logam berharga ini, dan mengapa ia boleh menjadi tambahan yang bagus untuk portfolio anda.

Asasnya – Apa Yang Memacu Harga Paladium?

Pada masa ini, paladium diperdagangkan lebih tinggi daripada emas, dengan keduanya berada pada titik tertinggi. Ini telah menyinari kedua-duanya seperti sebelumnya. Oleh itu, apakah faktor utama yang mendorong harga paladium menjadikannya lebih tinggi daripada emas? Berikut adalah beberapa perkara utama yang perlu dipertimbangkan:

Permintaan Industri Auto – Ini sejauh ini merupakan pengaruh nombor satu terhadap harga paladium di seluruh dunia. Industri automotif menyumbang sekitar tiga perempat permintaan global untuk paladium. Ini disebabkan oleh fakta bahawa paladium adalah komponen utama dalam pembuatan penukar pemangkin. Ini, dan terutama permintaan untuk kenderaan di pasar besar seperti AS dan China memiliki pengaruh besar terhadap harga paladium.

Kebimbangan Geopolitik – Faktor ini boleh aktif di beberapa bidang untuk paladium dan merupakan perkara yang harus anda selidiki sebelum melabur. Sebilangan besar bekalan paladium dunia berasal dari Rusia, dan Afrika Selatan. Ini menyumbang kira-kira 80% daripada jumlah bekalan di seluruh dunia. Dengan mengatakan bahawa, apa-apa gangguan pada bekalan atau proses ini, baik dalam bentuk sekatan kerana Rusia kadang-kadang menangani, atau masalah bekalan kuasa, dapat menyebabkan turun naik harga.

Penggantian – Menggantikan paladium untuk logam lain dalam industri automotif adalah sesuatu yang berada di bawah dan semakin banyak pengawasan. Ini disebabkan oleh harga paladium yang tinggi, dan juga fakta bahawa sejumlah pengganti, termasuk platinum dapat digunakan. Walaupun begitu, platinum bukanlah pengganti langsung yang dapat digunakan dengan mudah, jadi pembuat kereta masih banyak bergantung pada paladium.

Kekuatan Dolar AS – Pasaran forex Dolar AS sedang melalui masa yang sukar pada masa ini. Dolar yang lemah ini tentunya dapat memberi kesan pada harga paladium seperti pada logam mulia yang lain, walaupun alasan di baliknya mungkin berbeza. Paladium biasanya dibeli dari pembekal dalam Dolar AS. Sebarang pergerakan turun dalam Dolar berpotensi untuk bertindak sebagai pembekal utama yang tidak berkeyakinan. Ini dapat mengurangkan bekalan logam berharga yang seterusnya dapat menyebabkan pergerakan harga naik.

Cara Melabur dalam Paladium

Sekarang setelah anda mengetahui beberapa pemacu utama di sebalik harga paladium, ini meletakkan anda dalam kedudukan yang baik untuk terlibat dalam membeli dan memperdagangkan pasaran. Terdapat beberapa cara di mana anda boleh melakukan perdagangan emas atau perak yang banyak ini. Perkara utama yang akan berbeza di sini adalah kecairan, dan seberapa dekat pelaburan tersebut berkaitan dengan harga paladium.

Cara paling langsung untuk terlibat dalam perdagangan paladium ialah membeli palladium bullion secara langsung dari pudina yang terkenal atau sumber bekalan lain yang boleh dipercayai. Pembelian fizikal logam ini biasanya berbentuk duit syiling, syiling yang dapat dikumpulkan, atau batang logam yang boleh dibeli dengan berat yang berbeza. Secara semula jadi, ini benar-benar terkait dengan harga pasar paladium, walaupun anda harus berhati-hati bahawa premium kecil umumnya ditambahkan oleh penjual, dan ini boleh menjadi pelaburan paladium yang jauh lebih sukar untuk dijual dengan cepat jika harga berubah.

Saham paladium adalah cara lain yang popular untuk terlibat dalam perdagangan pasaran. Ini bermaksud membeli saham di syarikat berkaitan paladium melalui broker anda. Mereka biasanya sangat berkaitan dengan permintaan dan harga paladium, walaupun anda juga harus berhati-hati untuk memahami metrik utama prestasi syarikat masing-masing. Sekiranya anda mencari pasaran dengan jumlah yang lebih tinggi, anda boleh memilih untuk memperdagangkan pilihan paladium atau kontrak niaga hadapan. Ini mungkin berisiko lebih tinggi, tetapi tentu saja yang paling cair dari segi kemampuan anda untuk cepat berniaga paladium.

Akhirnya, jika anda mencari cara yang seimbang untuk melabur dalam paladium, ETF mungkin merupakan pilihan yang baik untuk anda. Pada dasarnya ada bakul stok yang boleh anda laburkan pada satu harga kolektif. Melabur dalam ETF tematik yang berkaitan dengan paladium akan memberi anda pendedahan yang baik kepada banyak pemain utama sektor ini, dan juga harus melindungi risiko anda sehingga tahap tertentu jika harga turun. ETF ini juga sering dapat membayar dividen yang sihat.

Siapa Yang Harus Melabur dalam Paladium?

Walaupun paladium kini berada pada titik harga yang lebih tinggi daripada emas, ia masih merupakan pelaburan yang boleh dilakukan oleh semua jenis peniaga. Seperti pelaburan logam mulia yang lain, ia adalah sesuatu yang boleh anda gunakan untuk menambahkan kepelbagaian yang besar pada portfolio anda. Ia juga menjadi sangat mudah diakses oleh semua peniaga runcit kerana mendapat tawaran dari banyak broker dalam talian teratas.

Pelaburan anda dalam paladium sangat bergantung pada profil risiko anda. Ini akan menentukan kaedah pelaburan paladium mana yang paling sesuai untuk anda. Sekiranya anda bersedia mengambil lebih banyak risiko dan dapat menahan tahap turun naik, anda mungkin mempertimbangkan pilihan, atau niaga hadapan, sementara pendekatan yang lebih konservatif adalah pelaburan dalam ETF atau dana indeks tertentu. Dengan pertumbuhan permintaan dan harga, jelas bahawa semakin banyak pedagang menyedari potensi dalam perdagangan paladium seperti logam berharga lain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map