Melabur dalam Emas – Semua Yang Anda Perlu Tahu

Pada masa bergelora, emas adalah salah satu pelaburan selamat untuk para peniaga di seluruh dunia. Dengan iklim ekonomi saat ini, tidak mengejutkan bahawa harga emas per auns di pasaran perdagangan spot telah mencapai tahap tertinggi sepanjang masa. Memandangkan harganya telah meningkat hampir 30% pada tahun 2020, tanpa berakhirnya ketidaktentuan ekonomi di kaki langit, anda mungkin tertanya-tanya apakah sekarang adalah masa yang tepat untuk melabur dalam emas. Di sini kami akan membimbing anda bagaimana anda boleh memulakan pelaburan emas, dan faktor lain yang perlu dipertimbangkan.

Faedah Melabur Emas

Terdapat beberapa faedah utama apabila anda memikirkan untuk melabur secara khusus dalam emas. Berikut adalah garis besar perkara yang anda harapkan dari masing-masing:

Kestabilan: Selalunya dikatakan bahawa emas tidak tahan kemelesetan. Kenyataannya adalah bahawa menurut carta dan data sejarah, permintaan untuk emas, meningkat pada masa ketidakpastian yang boleh datang dalam pelbagai bentuk. Ini mungkin ekonomi dari segi kemelesetan kewangan, akibat kelemahan mata wang, atau berpunca dari ketidakstabilan politik di wilayah tertentu.

Pada akhirnya, kestabilan ini ditunjukkan dengan baik jika anda melihat pada carta. Harga emas telah meningkat dengan stabil selama bertahun-tahun, terutama ketika ekonomi mengalami cabaran. Kes ini dilihat pada 2020 kerana harganya mencecah paras tertinggi di atas $ 2,000.

Portfolio Berpelbagai: Asas pelaburan yang berjaya adalah memiliki portfolio yang seimbang. Di sinilah emas dan logam berharga lain, dan beberapa komoditi boleh berguna. Memiliki emas dalam portfolio anda memberikan keseimbangan yang sangat selamat, dan dalam banyak kes, lindung nilai terhadap turun naik dan ketidaktentuan ekonomi kerana sifat selamat aset, dan hakikat bahawa nilainya tidak dipengaruhi oleh penawaran dan permintaan yang sama reaksi seperti kebanyakan aset lain.

Apa yang akan dibawa emas ke portfolio anda adalah ukuran ketekalan. Ia mungkin bukan pemain paling berprofil tinggi ketika kembali, dan melihat kadar kenaikan dalam jangka masa panjang, ini dilakukan oleh kebanyakan indeks saham utama, dan beberapa aset lain, walaupun masih rata-rata kadar pertumbuhan yang konsisten terutamanya dalam jangka masa yang lebih pendek di mana cabaran ekonomi yang lebih besar berlaku.

Bagaimana Melabur dalam Emas

Melabur dalam pasaran atau aset baru nampaknya agak menakutkan. Perasaan ini semakin pudar setelah anda menyedari bahawa tidak ada halangan untuk masuk. Perkara yang sama berlaku dengan pelaburan emas. Sebenarnya terdapat banyak cara untuk memulakan pelaburan anda dalam aset tersebut. Walaupun salah satunya adalah membeli emas secara fizikal, anda boleh yakin bahawa ada beberapa cara yang lebih fleksibel untuk terlibat.

Stok: Melabur dalam saham berkaitan emas adalah cara terbaik untuk memulakan jika anda berminat untuk memiliki sejumlah emas. OK, anda tidak akan memiliki emas sebenar secara langsung, tetapi anda secara langsung akan mendapat keuntungan daripada kenaikan syarikat yang secara langsung dipengaruhi oleh harga emas.

Melabur dalam saham syarikat perlombongan juga bermaksud bahawa anda mempunyai tahap kecairan yang baik kerana anda dapat membeli dan menjual pegangan anda dengan mudah yang merupakan salah satu cabaran sekiranya anda membeli emas fizikal.

ETF: Sama seperti melabur dalam stok emas, anda boleh memilih ETF atau dana bersama yang berkaitan dengan emas. Ini pada dasarnya adalah pelaburan dalam bakul syarikat berkaitan emas seperti yang anda dapat dengan saham. Perbezaannya di sini ialah anda tidak akan memiliki hak milik langsung terhadap saham yang mendasari, dan pelaburan di beberapa syarikat dengan cara ini tentunya lebih pelbagai.

Ini adalah kaedah pelaburan yang lebih seimbang dan konservatif yang mengekalkan banyak kecairan untuk anda sebagai peniaga, walaupun mungkin ada beberapa yuran dan syarat lain yang dilampirkan. Atas sebab itu, ini adalah pelaburan yang lebih sesuai untuk peniaga bukan pemula.

Sekiranya anda berminat, anda boleh melihat panduan Dagangan dalam ETF kami.

Niaga hadapan & Pilihan: Alternatif lain yang anda ada ketika melabur dalam emas atau komoditi lain, adalah berdagang di pasaran hadapan. Niaga hadapan pada dasarnya adalah perjanjian untuk membeli aset, dalam hal ini emas, pada titik tertentu di masa depan, dengan harga tertentu. Ini adalah pasaran perdagangan yang sangat popular dan boleh menjadi sangat cair.

Kecairan ini boleh menjadi positif jika anda perlu memperdagangkan pelaburan emas anda dengan cepat, walaupun anda harus perhatikan bahawa pasaran niaga hadapan boleh berubah, dan perdagangan niaga hadapan dan opsyen dianggap berisiko tinggi dan sebahagian besarnya hanya sesuai untuk pelabur berpengalaman.

Emas Fizikal: Terdapat beberapa cara untuk membeli emas fizikal. Cara yang paling biasa untuk melakukannya adalah dengan membeli emas batangan yang diperakui sebagai emas tulen dan biasanya dibeli dalam bentuk stereotaip jongkong emas, atau syiling emas tertentu dan boleh didapati dari banyak sumber yang diperakui dan boleh dipercayai di seluruh dunia.

Kami mengesyorkan kedua-dua syarikat ini untuk membeli emas:

  1. Broker Emas
  2. Bullion Vault

Siapa Yang Perlu Mempertimbangkan Membeli Emas?

Pada hakikatnya, pelaburan emas boleh sesuai untuk hampir semua orang, walaupun dengan pelbagai alasan. Ini adalah penambahan yang sangat baik untuk portfolio apa pun sebagai pelaku yang konsisten yang dapat menambahkan kepelbagaian yang besar bergantung pada bagaimana anda ingin melabur di dalamnya.

Terutama dalam iklim ekonomi yang tidak menentu sekarang, pelaburan dalam emas sepertinya telah menjadi pilihan yang bijak oleh banyak peniaga seperti yang tercermin dalam catatan harga tinggi semasa.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me