Emas vs Perak – Perbezaan Utama untuk Pelabur

Sebagai pelabur anda mungkin berfikir bahawa sekarang adalah masa yang sesuai untuk memulakan perdagangan logam berharga. Harga emas dan perak naik tinggi dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang. Pertanyaannya kemudian menjadi, mana yang terbaik untuk dibeli, dan apakah perbezaan sebenar antara kedua logam berharga ini.

Di sini kita akan melihat dengan lebih dekat beberapa perbezaan penting antara keduanya dengan fokus khusus pada bagaimana ia dapat mempengaruhi anda dari sudut perdagangan dan pelaburan..

Kemampuan Perak

Secara semula jadi, ini adalah salah satu perkara pertama yang akan anda perhatikan ketika melihat harga spot perak. Ia lebih murah daripada emas dengan jarak yang cukup jauh. Harga yang lebih rendah ini walaupun dengan banyak faedah yang sama yang akan anda dapat dalam pembelian emas atau logam berharga lain.

Perak seperti emas berfungsi sebagai simpanan nilai dan lindung nilai terhadap banyak ketidaktentuan ekonomi yang boleh berlaku. Di samping nilai intrinsik ini, ia juga merupakan aset ketara kerana anda dapat melihat dan menyentuhnya tidak seperti beberapa bentuk pelaburan lain. Perak juga merupakan aset fizikal yang sangat peribadi dan selamat untuk dipegang.

Oleh sebab itu, pelaburan dalam perak boleh membawa anda beberapa faedah utama yang sama tetapi dengan harga yang jauh lebih rendah dan lebih berpatutan. Harga mampu milik ini juga merupakan salah satu sebab utama mengapa permintaan perak di kalangan pelabur pertama kali dalam logam berharga tetap tinggi.

Ruang Penyimpanan Diperlukan untuk Perak

Seperti yang baru kami sebutkan, pelaburan dalam perak membawa kemampuan yang tinggi kerana harga yang lebih rendah. Pada masa ini, anda boleh membeli perak dengan harga sekitar $ 24 per auns berbanding dengan $ 1,900 untuk auns emas yang sama.

Ini mungkin tidak menjadi masalah, tetapi memperhitungkan perak itu juga mempunyai ketumpatan yang jauh lebih rendah daripada emas, dan anda dapat melihat ada beberapa masalah praktikal ketika menyimpan logam berharga anda. Ringkasnya, anda memerlukan lebih banyak ruang untuk menyimpan pegangan perak daripada emas. Penyimpanan ini sudah menjadi masalah utama ketika membeli emas fizikal tetapi merupakan sesuatu yang ditambah dengan perak.

Intinya ketika menyimpan perak vs menyimpan emas adalah bahawa perak akan menelan belanja lebih banyak kerana jumlah ruang yang diperlukan. Perak juga mesti disimpan di tempat yang kering untuk mengelakkan kemerosotan kualiti. Ini hanya kerisauan yang tidak anda miliki dengan emas.

Volatiliti Harga Perak vs Emas

Dari segi kuantiti, bekalan perak tahunan jauh lebih besar daripada bekalan emas tahunan. Ini juga boleh menjadi penyumbang kepada perbezaan kemudian tetapi ketika datang ke turun naik kita harus melihat nilai pasaran perak dibandingkan dengan pasaran emas dengan mempertimbangkan harga semasa.

Dengan nilai ini dilampirkan, nilai penawaran emas ke pasaran lebih dari 12 kali ganda lebih besar daripada jumlah nilai yang dibekalkan ke pasaran perak. Bagaimana ini mempengaruhi turun naik perak?

Dengan nilai penawaran yang lebih kecil, perak dapat dipengaruhi oleh sebarang perubahan di pasaran. Ini dapat dibandingkan dengan pasaran saham secara umum dengan contoh syarikat cap pasaran yang sangat tinggi berbanding syarikat cap pasaran yang lebih rendah. Tidak banyak tindakan perdagangan untuk memindahkan harga pada nilai yang lebih rendah.


Titik turun naik ini dapat dilihat dari kedua perspektif sebagai pedagang. Ini mungkin bermaksud bahawa pada hari yang buruk ketika pasaran turun, perak dapat turun lebih tinggi daripada emas, walaupun itu juga berarti ketika harga naik, perak dapat naik secara proporsional lebih banyak dengan alasan yang sama.

Perak Digunakan Lebih Banyak dalam Industri

Peratusan bekalan perak yang jauh lebih tinggi digunakan dalam industri. Ini memiliki berbagai kegunaan di banyak sektor. Perak banyak digunakan dalam elektronik kerana kekonduksiannya. Ini juga digunakan dalam banyak aplikasi perubatan, bateri, tenaga yang dapat diperbaharui, dan bidang lain. Sebaliknya, emas tidak banyak digunakan dalam industri. Apa yang diberitahu oleh kita mengenai logam berharga ini?

Di satu pihak, ia menunjukkan bahawa perak lebih terdedah kepada iklim ekonomi umum kerana banyak permintaan berasal dari industri. Industri-industri ini boleh dilanda sebarang kemerosotan. Anda mungkin berfikir bahawa peristiwa seperti itu boleh menyebabkan harga perak jatuh. Itu tidak selalu berlaku.

Apa yang mempunyai kesamaan perak dan emas adalah kenyataan bahawa kedua-duanya digunakan sebagai simpanan nilai utama. Kedua-duanya merupakan pelaburan safe haven yang sangat popular ketika menghadapi masalah ekonomi. Seperti yang telah ditunjukkan pada masa lalu dan sekarang, logam berharga seperti emas dan perak boleh meningkat pada masa ketidaktentuan ekonomi kerana lebih banyak pelabur membeli kedua-duanya untuk melindungi modal mereka.

Emas Lebih Banyak Stok

Kerajaan dan institusi utama lain sering menyimpan banyak stok logam berharga. Pada satu ketika, perak adalah logam utama yang disimpan dalam simpanan oleh banyak orang di seluruh dunia. Hari ini walaupun itu tidak berlaku. Kini terdapat lebih banyak simpanan emas oleh negara-negara di seluruh dunia daripada perak.

Terdapat beberapa sebab untuk ini, tidak kurang juga bahawa perak tidak lagi digunakan untuk membuat syiling. Ini menimbulkan situasi di mana jika terdapat permintaan perak yang mendadak untuk keperluan industri atau keadaan ekonomi, harga logam berharga dapat naik dengan cepat.

Sebaliknya, berjuta-juta auns emas disimpan dalam simpanan oleh pemerintah di seluruh dunia. Pegangan ini hanya meningkat dari tahun ke tahun. Intinya adalah bahawa sekiranya terdapat gangguan bekalan atau permintaan perak yang belum pernah terjadi sebelumnya, permintaan ini dapat dengan cepat mengatasi penawaran sekurang-kurangnya dalam jangka pendek yang akan menyebabkan kenaikan harga pada logam mulia yang sudah rentan terhadap turun naik sedikit lebih.

Membeli Emas atau Perak

Kami mengesyorkan kedua-dua syarikat ini untuk membeli emas atau perak:

  1. Broker Emas
  2. Bullion Vault
Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map