Melabur dalam ETF (Cara Memilih ETF Terbaik)

Dengan beribu-ribu ETF tersedia untuk pelabur, memilih dana yang tepat boleh menjadi tugas yang menakutkan. Tetapi tidak semestinya – jika anda mengambil langkah demi langkah, anda dapat menyusun senarai dengan cepat kepada senarai yang paling sesuai dengan keperluan anda.

Langkah pertama anda adalah memastikan anda mengetahui dengan tepat apa ETF, objektifnya, dan pelbagai jenis dana yang ada. Kami membahas topik-topik ini secara terperinci di sini.

Semasa mencari ETF yang sesuai, anda boleh menggunakan penyaring dana seperti ETFdb, ETF.com atau pemeriksaan Yahoo alat. Dengan alat ini, anda boleh mula menyaring senarai mengikut ciri dana yang disenaraikan di bawah.

ETF Dana Indeks

ETF yang diuruskan secara pasif – yang kebanyakannya – mengesan indeks. Oleh itu, apabila anda melabur dalam ETF, apa yang sebenarnya anda lakukan ialah memutuskan untuk mengesan indeks. Oleh itu, menentukan jalan indeks yang betul adalah langkah yang paling penting.

Sekiranya anda akan membuat pelaburan pertama anda dalam ETF, tujuan segera anda adalah kepelbagaian pendedahan kepada saham. Pasaran saham mengungguli semua kelas aset lain dalam jangka panjang dan sangat sedikit pelabur berjaya mengalahkan pulangan indeks pasaran saham utama. Atas sebab ini, titik permulaan anda mestilah ETF yang mengesan indeks utama syarikat terbesar.

Bagi kebanyakan pelabur, S&Indeks P500 adalah tempat yang baik untuk memulakan, kerana ia merangkumi 500 syarikat terbesar dan paling berjaya di Amerika Utara. Namun, anda juga boleh mempertimbangkan indeks global seperti indeks dunia MSCI. Anda juga boleh menyebarkan pelaburan anda ke indeks AS, indeks Eropah, dan indeks global.

Perlu diingat bahawa beberapa indeks global tidak termasuk saham AS, sementara yang lain tidak. Sekiranya anda hanya mahu melabur dalam satu dana global, anda harus memasukkannya dengan pendedahan AS. Sekiranya anda ingin melabur dalam dana AS dan dana global, dana bekas AS global akan lebih sesuai.

Beberapa indeks jejak ETF yang dibina khusus untuk dana. Itu baik-baik saja, tetapi anda harus memastikan bahawa indeks tersebut ditimbang berdasarkan permodalan pasaran dan merangkumi sekurang-kurangnya 75% dari nilai semua saham tersenarai di pasaran tertentu.

ETF khusus

 Jelas, terdapat banyak ETF lain yang tidak menjejaki indeks pasaran yang luas. Sebilangan dana mengesan kelas, sektor, wilayah, atau negara aset tertentu, sementara dana lain menapis sekuriti dengan kriteria lain. Dana ini semuanya dapat ditambahkan ke portfolio inti ETF ekuiti umum untuk berusaha meningkatkan prestasi atau mengurangkan risiko.

Di sinilah pengetahuan dan pengalaman anda masuk. Semasa anda belajar lebih banyak mengenai pelaburan, anda boleh menambahkan produk yang lebih canggih ke portfolio anda. Sebagai permulaan, anda mungkin mahu menambah ETF bon, dan meningkatkan pendedahan anda kepada satu atau dua sektor, tetapi anda tidak perlu terburu-buru melakukan lebih daripada itu.

Kesalahan prestasi dan pengesanan

Sebilangan besar produk pelaburan hadir dengan peringatan seperti “prestasi masa lalu mungkin tidak menunjukkan prestasi masa depan.” Perkara ini berlaku untuk ETF sama seperti produk lain. Sebenarnya, prestasi ETF baru-baru ini semestinya tidak menjadi perhatian sama sekali.

Objektif pelaburan pasif adalah untuk mengesan prestasi pasaran saham secara pasif – bukan untuk mengejar dana yang menunjukkan prestasi yang baik baru-baru ini.

Bagi ETF sesuatu yang tidak dapat dikira adalah kesalahan pengesanan. Ini mengukur perbezaan antara prestasi dana dan prestasi indeks yang dilacaknya. Kesalahan pengesanan disebabkan oleh perbelanjaan perdagangan dan masalah kecairan tertentu di pasaran yang mendasari. Sekiranya indeks merangkumi sekuriti dengan kecairan yang rendah, ralat pengesanan kemungkinan lebih tinggi.

Kesalahan penjejakan kecil diharapkan dan biasanya sedikit perbezaan terhadap prestasi dalam jangka panjang. Walau bagaimanapun, jika kesalahan penjejakan melebihi 1% setahun, anda mungkin ingin memberi perhatian lebih mendalam.

Kesalahan pengesanan perlu dipertimbangkan bersama dengan objektif dana dan prestasi indeks. Sekiranya indeks mengembalikan 50% dan kesalahan penjejakan adalah 2%, itu bukan masalah yang sangat besar. Tetapi jika indeks mengembalikan 5% dan kesalahan penjejakan adalah 2%, anda mungkin akan kehilangan 40% dari jangkaan pulangan anda.

Mengapa Nisbah Perbelanjaan Penting

Salah satu titik penjualan terbesar untuk ETF adalah yuran rendah mereka. Pada masa lalu, adalah biasa bagi dana bersama untuk mengenakan yuran pengurusan tahunan lebih dari 1%, tetapi pada masa ini pelabur ETF dapat melepaskan yuran serendah 0.1% – penurunan yuran 90%. Malah, beberapa dana bahkan tidak mengenakan yuran pengurusan.

Kenyataannya adalah bahawa sebarang nisbah perbelanjaan di bawah 0.15% boleh dianggap murah. Selagi nisbah perbelanjaan berada di bawah tahap itu, harga yang lebih murah tidak semestinya lebih baik. Sekiranya anda memutuskan antara dua dana dan satu mengenakan bayaran 0.07% sementara yang lain mengenakan bayaran 0.12%, faktor lain mungkin lebih penting daripada bayaran.

Keadaan berubah apabila anda mula mempertimbangkan dana yang lebih khusus. Dana yang berfokus pada sektor mengenakan caj 0.15 hingga 0.3%, sementara dana yang tertumpu pada industri mengenakan caj di wilayah 0.3% hingga 0.6%. Dana yang lebih canggih seperti beta pintar, dana leveraged dan terbalik mengenakan bayaran sehingga 1.5%, dan dana yang diuruskan secara aktif dapat mengenakan bayaran sebanyak 5%!

Untuk mana-mana ETF dengan nisbah perbelanjaan lebih besar daripada 0.2%, anda perlu menambahkan yuran berbanding kelebihan pelaburan dalam dana tersebut. Bayaran yang lebih tinggi mungkin dibenarkan, tetapi anda juga harus memastikan dana tersebut akan melakukan apa yang sepatutnya dilakukan. Di sinilah prestasi masa lalu mungkin bernilai – tidak semestinya dari segi pulangan, tetapi turun naik, hasil dividen, dan metrik lain.

Jangka masa pegangan anda juga relevan ketika mempertimbangkan bayaran. Sekiranya tempoh penangguhan adalah pendek, anda akan membayar sebahagian kecil daripada yuran pengurusan tahunan – tetapi anda akan membayar komisen lebih kerap.

Bayaran Tambahan untuk Mengira

Secara teori, nisbah perbelanjaan ETF merangkumi semua yuran pengurusan dan kos operasi mengurus dana. Terdapat kos tertentu yang tidak termasuk. Yang terbesar adalah yuran transaksi yang ditanggung oleh dana semasa sekuriti dibeli dan dijual, termasuk komisen, penyebaran tawaran-tawaran, dan kos yang terbentuk dalam produk derivatif.

Kos ini akan ditunjukkan dalam kesalahan pengesanan, tetapi biasanya semakin canggih dana, semakin tinggi kos ini.

Kecairan ETF dan AUM

Kecairan ETF dan kecairan sekuriti yang dipegangnya mempengaruhi harga masuk dan keluar bagi pelabur ETF. Sekiranya harga tawaran dan tawaran hampir dengan NAB dana, anda akan dikenakan sedikit perbelanjaan tambahan apabila anda membeli atau menjual saham di ETF. Oleh itu, dana dengan spread yang ketat jauh lebih murah untuk dimiliki.

Penyebaran tawaran-tawaran untuk ETF dikekalkan oleh pembuat pasaran yang juga membuat dan menebus unit untuk memenuhi permintaan. Dua faktor mempengaruhi kemampuan mereka untuk mengekalkan penyebaran yang ketat. Pertama, dana yang lebih besar mempunyai penawaran dan permintaan yang lebih berterusan dari pelabur lain yang menjadikannya lebih mudah untuk mengekalkan spread yang ketat. Sebagai peraturan, dana seharusnya mempunyai aset bernilai $ 100 juta atau lebih, tetapi pasti tidak kurang dari $ 10 juta.

Faktor kedua ialah kecairan sekuriti dalam dana. Pembuat pasaran juga dapat membuat dan menebus unit untuk mengekalkan pasaran yang cair. Apabila mereka melakukannya, mereka membeli dan menjual sekuriti untuk dana tersebut. Sekiranya spread tawaran-tawaran untuk sekuriti tersebut sangat luas, kos akan diterjemahkan menjadi spread yang lebih luas untuk ETF itu sendiri.

Struktur pengeluar dan dana

Dana yang diperdagangkan pertukaran ada sebagai entitas terpisah dari penerbitnya, dan pelabur dilindungi dengan baik oleh undang-undang di mana mereka diatur. Walau bagaimanapun, penerbit masih dapat menguruskan dana dengan tidak cekap, yang akan menyebabkan kos transaksi lebih tinggi. Atas sebab ini, anda harus mempertimbangkan rekod prestasi penerbit.

Raksasa ETF global ialah iShares / Blackrock, Vanguard, State Street / SPDR, dan Invesco. Penerbit terkemuka lain adalah XTrackers, Schwab, First Trust, VanEck, Lyxor, WisdomTree, dan ProShares. Di samping itu, bank global besar seperti JP Morgan dan UBS mengeluarkan ETF. Semua syarikat ini mempunyai rekod prestasi yang baik, tetapi jika anda mempertimbangkan dana dari penerbit lain, anda mungkin ingin membuat kajian mengenai syarikat dan reputasinya.

Sekiranya dana yang anda pertimbangkan adalah ETN (nota perdagangan pertukaran) kelayakan kredit dan kesihatan kewangan penerbit juga perlu disiasat.

Kesimpulannya

Perlu diingat matlamat anda semasa memilih ETF. ETF memanfaatkan dan terbalik adalah sebahagian besar alat perdagangan. Sekiranya objektif anda adalah memperdagangkan pasaran secara aktif, maka ini mungkin alat yang sesuai. Tetapi, jika objektif anda adalah untuk membina portfolio pelaburan jangka panjang, maka keutamaan anda mestilah ETF kos efektif yang mengesan indeks yang akan bertambah dalam jangka masa panjang. Perangkap yang sering dilaburkan oleh pelabur adalah mengejar sektor dan industri yang ‘panas’ atau melabur dalam dana dengan prestasi sejarah yang kuat. Bagi pelabur jangka panjang, indeks dengan pendedahan kepada banyak sektor dan syarikat yang menguntungkan dengan model perniagaan yang terbukti, akan lebih baik untuk menghadapi ribut yang pasti akan berlaku di sepanjang jalan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map