Berdagang Pendedahan USDT dengan Future Linear dan Inverse OKEx

Thomas Tse

Ketua Strategi Kuantitatif

USDT, aka Tether, adalah aset yang sangat cair di pasaran kripto yang diterima secara meluas di pelbagai bursa dan dapat diperdagangkan 24/7. Ia berfungsi seperti dana yang diperdagangkan pertukaran (ETF), di mana aset asasnya adalah Dolar AS; dan ia menerapkan mekanisme penciptaan dan penebusan yang membolehkan peniaga memperdagangkannya dengan harga premium atau diskaun di pasaran. Hari ini, kita akan membincangkan mengenai diskaun USDT dan strategi premium dan perdagangan yang berkaitan dengan dasar USDT. Kami akan menggunakan niaga hadapan terbalik linear dan syiling USDT OKEx untuk meniru kadar USDT dan arbitraj asas masa depan yang berbeza untuk tempoh masa depan yang berbeza.

Dalam beberapa bulan terakhir, USDT telah diperdagangkan dengan premium di China darat, sementara pasaran luar pesisir masih berdagang dengan cekap pada sekitar 1: 1. Kadar CNY darat adalah ~ ¥ 7.08 pada waktu penulisan dan ia menawar pada .2 7.21 di pasaran C2C USDT OKEx. Pada dasarnya pasaran tidak cekap kerana sekatan modal, USDT diperdagangkan pada sekitar 2% -3% premium di China. Ini tidak begitu “arb-mampu” melainkan anda mempunyai beberapa persediaan khas. Walau bagaimanapun, kita harus melihat beberapa permintaan China yang terpendam menyebabkan ketidakcekapan pasaran di bahagian lain dalam pasaran crypto.

Gambar 1. Bloomberg Gambar 2. Di pasaran OKCoin USDT / USD luar pesisir, premium USDT jauh lebih lemah dan diperdagangkan pada premium ringan

Asimetri menahan USDT

Kita tidak boleh bercakap mengenai perdagangan dengan USDT tanpa mengetahui terlebih dahulu risiko rakan niaga Tether. Secara amnya, sebagai peniaga kuantiti kita berusaha untuk meminimumkan risiko rakan niaga. Walaupun risiko meletup Tether adalah kecil, namun ia tetap wujud, dan kesannya agak binari. Pada masa lalu, kami telah melihat USDT diperdagangkan turun menjadi 0,9 USD dan hingga 1,05 USD juga.

Kelebihan memegang USDT agak kecil, seperti ETF pasaran tradisional, secara amnya tidak ada sekatan dalam pembuatan. Sekiranya USDT diperdagangkan dengan harga premium, pedagang dapat dengan cepat memberikan Dolar Tether Limited (pengurus) dan mendapatkan USDT untuk dijual ke pasar dan terus mengulangi perdagangan ini. Oleh itu, premium selalu kekal kecil dan jarang sekali melebihi 0.5%, jadi kita harus memanfaatkannya ketika besar.

Tetapi jika Tether menjadi tidak cair dan melihat bank berjalan, USDT akan jatuh ke $ 0 dengan cepat. Kebenaran yang diberikan oleh Tether untuk membuat atau menebus adalah tidak simetri. Oleh itu, pembayaran ini sangat tidak simetri, kelemahan anda untuk memegang Tether adalah 100% tetapi kenaikan anda sangat terhad.

Cara melindung nilai USDT di OKEx

Kuantiti peniaga cuba meminimumkan pendedahan Tether mereka dengan menahan sesedikit mungkin atau melindungi kelemahannya. Lindung nilai seperti memakan sayur-sayuran, ada di antara kita yang melakukannya kerana kita tahu bahawa kita harus melakukannya, tetapi bukan kerana kita mahu. Sekiranya anda memegang USDT dan ingin menjana pendapatan pasif, anda boleh membeli spot dan menjual niaga hadapan margin koin terbalik yang kaya (seperti yang dibincangkan sebelumnya dalam artikel saya yang lain).

Sekiranya niaga hadapan diperdagangkan dengan murah, anda boleh membeli niaga hadapan linear murah dan menjual niaga hadapan songsang yang kaya. Ini memberi anda asas positif dari asasnya.

Menyiratkan nilai USDT dari Indeks OKEx dan Membeli Pembalikan USDT

Pada pagi kemelut 13 Mac, berlaku tergesa-gesa ke tempat selamat (ya – Tether adalah tempat selamat di crypto, kerana anda boleh menariknya ke dalam dompet anda sendiri). Dengan menggunakan indeks BTC-USDT (5290USDT) dan BTC-USD ($ 5590), kita dapat menunjukkan bahawa USDT diperdagangkan pada $ 1,05. Sekiranya kita yakin USDT akan jatuh ke paras yang sama (kerana faktor tidak simetri seperti yang dibincangkan di atas), kita harus menjual indeks Dollar dan membeli indeks Tether ke dolar panjang dan Tether pendek.

Sebilangan besar pedagang di pasaran sudah biasa dengan strategi ini, sehingga masa depan dolar yang terbalik sebenarnya diniagakan setara dengan masa depan USDT yang linear. Oleh kerana indeks Dolar meningkat 5%, asasnya adalah 5% lebih murah untuk niaga hadapan terbalik kerana peserta niaga hadapan menjangkakan premium USDT akan dihapus pada masa tamat. Pada kira-kira pukul 11:25, akhirnya kami melihat pemutusan hubungan, kedua-dua niaga hadapan dolar dan swap diperdagangkan pada 4% di atas harga Tether. Sekiranya anda memasuki kedudukan ini (dengan leverage 2x) menjual masa depan songsang dan membeli masa depan linear, anda akan mendapat pulangan sekitar 8% hanya dalam 15 minit.

Sebagai contoh:

Anda membuka kedudukan pada 11:30:57 13 Mac (dengan andaian anda mempunyai margin yang mencukupi)

Sekiranya ditahan semasa tamat pada 27 Mac dan mengambil harga penghantaran untuk BTC-USD-200327, iaitu $ 6725.42, untuk BTC-USDT-200327 yang bernilai T $ 6703.4, pulangan anda adalah sekitar 0.032BTC (~ 214.76 USDT).

Soalan seterusnya anda mungkin, memandangkan saya harus meminggirkan niaga hadapan terbalik dengan BTC, mungkin saya harus menangkap asas negatif -10% masa depan yang terbalik. Seperti yang dibincangkan dalam nuansa artikel indeks arb, meminggirkan masa depan yang terbalik semasa perdagangan arbitraj terbalik sangat padat modal dan kerana sifatnya yang terbalik, sukar untuk menguruskan margin.

Apa risikonya?

Tidak ada artikel mengenai arbitraj yang lengkap tanpa membincangkan risiko yang terlibat. Jelas sekali, risiko seperti menjaga margin, clawback, dan risiko rakan niaga terlibat, tetapi anda juga harus mempertimbangkan risiko Tether. Apabila kita berdagang niaga hadapan dengan mata wang sebut harga yang berbeza, kita membuka diri untuk pendedahan dalam mata wang sebut harga walaupun setelah melindung nilai mata wang perdagangan. Dalam kes ini, memperdagangkan sebarang spread antara niaga hadapan songsang dan linier akan mewujudkan kedudukan Tether atau USDT buatan.

Secara umum, kita harus cenderung ke arah kekurangan Tether (seperti membeli niaga hadapan linear). Kelewatan USDT bermaksud membeli futures atau swap linear USDT atau membeli BTC dengan USDT. Sekiranya USDT jatuh 50%, indeks BTC-USDT akan menjadi dua kali ganda dari indeks BTC-USD dan anda sebenarnya boleh mendapat jumlah USDT yang berlipat ganda dan dari segi Dollar, P anda&L tetap rata.

Kesimpulannya

OKEx menawarkan pelbagai derivatif kripto untuk memenuhi keperluan peniaga yang berbeza. Memandangkan turun naik pasaran, sangat mudah untuk niaga hadapan ini memutuskan hubungan dan peluang arbitraj sering tersedia bagi mereka yang selalu bersedia. Tidak semestinya strategi perdagangan ini mudah atau sering terjadi, jika sangat menguntungkan, strategi ini hanya akan bertahan dalam waktu yang singkat, dan sering dijaga oleh bot – hanya ketika bot kehabisan peluru, peniaga boleh memakainya. Dalam artikel ini, kami meneroka contoh yang jelas tetapi terdapat banyak peluang kecil di luar sana, seperti contoh di bawah ini menunjukkan TRX 0925 (masa depan yang kurang dijaga).

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map