Analisis Bitcoin | 6-Memahami trend pasaran untuk berdagang secara bijak

Terdapat trend kenaikan dan penurunan, membaca bahasa harga;

Terdapat isyarat untuk membeli dan menjual, dan mengucapkan selamat tinggal untuk merasakan kesepakatan itu.

Helo! Dalam episod hari ini kita akan membincangkan trend pasaran dan coraknya.

Jadi, apakah trend pasaran?

Dengan kata yang paling sederhana, trend adalah di mana pasaran menuju – naik, turun, atau bergerak ke samping.

Trend pasaran seperti aliran air. Oleh kerana graviti, air secara semula jadi mengalir ke bawah; Begitu juga di pasaran modal, kerana perbezaan antara harga dan nilai pelaburan, harga cenderung kembali ke nilai di bawah pengaruh pasaran. Landskap yang berbeza mempengaruhi aliran air, membuat air terjun atau sungai; Begitu juga di pasar modal, keputusan berbeza peniaga mempengaruhi trend pasaran.

Pedagang legenda Jesse Livermore pernah berkata, “Harga, seperti yang lain, bergerak sepanjang garis yang paling rendah.” Sekiranya rintangan meningkat lebih rendah daripada rintangan yang jatuh, harga akan naik, dan sebaliknya. Mencari tren bermaksud mencari jalan yang paling rendah.

Jalan ketahanan paling tidak selalu lurus, seperti sungai yang selalu mengalir di sekitar gunung dan bukannya melaluinya. Trend juga mempunyai corak yang pelbagai.

Corak trend bergerak seperti gelombang; Harga pasaran tidak bergerak lurus ke satu arah, ia sentiasa bergerak dalam corak zigzag seperti gelombang, dengan puncak dan palung yang jelas.

Puncak dan palung adalah seperti kod binari 0 dan 1 dalam komputer – mereka adalah elemen asas tren yang berbeza.

Kedudukan puncak dan palung yang berbeza menentukan sama ada trend pasaran naik, turun, atau sesak.

Mari lihat carta pergerakan harga sebenar untuk memahami perbezaan antara corak trend ini.

Ini menunjukkan aliran menaik, di mana puncak dan palung secara beransur-ansur bergerak ke atas.

Ini menunjukkan aliran menurun, di mana puncak dan palung secara beransur-ansur bergerak ke bawah.

Ini menunjukkan kesesakan biasa. Puncak tidak naik secara konsisten, dan palung tidak turun secara konsisten. Oleh itu, ciri utama kesesakan adalah bahawa puncak dan palung tidak menunjukkan arah aliran menaik atau menurun yang jelas; sebaliknya, mereka tetap berada di tahap yang sama (kita akan membahasnya kemudian).


Dengan menganalisis kedudukan puncak dan palung pada carta, kita dapat membezakan antara aliran menaik, aliran menurun, dan kesesakan. Untuk memvisualisasikan arah aliran, kita dapat menggunakan “garis trend”.

Bagaimana melukis garis arah aliran? Cukup pautkan pangsi tinggi atau bawah pangsi bawah pada carta.

Sambungkan pivot terendah A dan B seperti yang ditunjukkan pada carta untuk mendapatkan garis ke atas (garis aliran menaik). Namun hanya menghubungkan 2 palung bukanlah bukti berkesan aliran menaik. Kita memerlukan palung ketiga (C) untuk membuktikannya.

Untuk melukis garis ke bawah, sambungkan titik A dan titik B seperti yang ditunjukkan pada carta, titik C akan jatuh pada garis lurus, yang bermaksud bahawa garis arah ke bawah berkesan. Garis tren menyederhanakan trend sebagai kecenderungan harga yang dapat diramalkan ketika harga mencapai tahap sokongan dan rintangan tetapi mungkin juga memberikan pandangan yang keliru. Titik C muncul setelah garis digambar, dan titik D dan titik E mungkin atau mungkin tidak muncul, sokongan dan rintangan garis trend akan dilanggar di akhir.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada trend itu kuat, lemah atau berterusan? Mari kita lihat “cerun”.

Ini menunjukkan garis arah aliran 45 darjah ke atas. Juga dikenali sebagai garis objektif, ia menunjukkan kekuatan tren di mana harga dan masa berada dalam keseimbangan yang sempurna. Oleh itu, tren 45 darjah dijangka berterusan.

Apabila cerun arah aliran berubah dari 45 darjah ke 65 darjah, arah aliran menaik lebih kuat tetapi menyambungkan candlestick lebih sedikit daripada garis arah 45 darjah, yang bermaksud bahawa harga naik dalam kadar yang tidak dijangka dan lebih sukar untuk dipertahankan. Apabila pasaran beralih dari untuk menanggung, arah aliran menurun akan sama kuat dan pantas, oleh itu tidak bijak mengejar pemenang.

Ini menunjukkan garis arah aliran 30 darjah ke atas. Berbanding dengan garis arah aliran 45 darjah dan 65 darjah, garis arah aliran 30 darjah paling lemah dalam kenaikan harga dan kurang berubah-ubah.

Akhir sekali, mari kita ketahui jenis trendline khas – saluran perdagangan.Dalam keadaan tertentu, trend harga adalah terhad dalam dua garis arah selari: garis aliran asas dan garis saluran.

Garis hitam adalah garis arah aliran bawah manakala garis biru adalah garis saluran atas. Di sebelah kiri adalah carta saluran menaik yang dipermudahkan, yang di sebelah kanan adalah carta saluran menurun.

Mari lihat carta sebenar. Apabila kandil melintang di atas garis saluran, ini bermaksud bahawa trend semakin maju dan semakin kuat; apabila candlestick turun di bawah garis saluran, ini bermaksud bahawa trend semakin lemah dan pasaran mungkin akan berubah.

Itu semua untuk trend pasaran. Minggu depan, kita akan bercakap mengenai “trend dan kitaran waktunya”, nantikan!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map