Bitfi Wallet: Kuasai Panduan Ulasan Pengguna Crypto

Bitfi

Bitfi adalah sistem penyimpanan perkakasan crypto yang mendakwa sebagai “sistem paling selamat yang pernah dibuat”. Ketahui semua yang anda perlu ketahui mengenai Bitfi hari ini dalam ulasan kami.

Apa itu Bitfi?

Bitfi, yang terdapat dalam talian di Bitfi.com, adalah dompet perkakasan yang berbentuk seperti telefon pintar. Versi pertama dompet Bitfi dilancarkan pada tahun 2018. Versi kedua dari dompet Bitfi yang disebut Bitfi Knox dilancarkan pada bulan Mac 2019.

Kajian Bitfi

Pada Disember 2019, Bitfi telah melancarkan versi terbaru firmware Bitfi – DMA-3. Firmware boleh dimuat turun dari Bitfi.com. Anda memuat turun firmware untuk menaik taraf peranti Bitfi lama. Anda juga boleh membeli dompet Bitfi Knox baru dengan harga $ 199 (Bitfi asal dijual pada harga $ 120).

Ketika versi pertama Bitfi dilancarkan pada tahun 2018, pasukan Bitfi – termasuk penginjil seperti John McAfee – menyifatkan dompet itu sebagai “tidak dapat dibendung”. Bitfi diejek kerana tuntutannya yang berani, dan penggodam dengan cepat memecah masuk dompet. Bitfi secara senyap-senyap mengeluarkan slogan “tidak dapat dirungkai” dari laman webnya, dan McAfee mengakui semuanya adalah aksi pemasaran.

apa itu Bitfi

Hari ini, Bitfi terus membuat tuntutan berani mengenai keselamatannya. Laman web rasmi Bitfi menggambarkan dompet sebagai “sistem paling selamat yang pernah dibuat” dan “satu-satunya lompatan teknikal di dunia yang melampaui penyimpanan sejuk.” Ia mengaku sebagai versi baru dan lebih baik dari dompet perkakasan, yang menawarkan keselamatan yang dipertingkatkan sambil tetap memberi pengguna akses mudah ke dana mereka.

Ulasan dompet Bitfi

Bitfi berhati-hati untuk menjelaskan bahawa itu sebenarnya bukan dompet. Sebaliknya, ia adalah penjana kunci peribadi. Anda boleh kehilangan dompet Bitfi anda dan masih mengawal sepenuhnya dana anda. Seperti yang dijelaskan oleh laman web, “kehilangan peranti sama sekali tidak berkaitan dengan keselamatan dana”, dan teknologi Bitfi “membolehkan anda bebas dari peranti, sekiranya berlaku kehilangan, pencurian, penyitaan, atau kemalangan.” Sekiranya anda kehilangan Bitfi, anda boleh membeli yang lain untuk memulihkan akses ke dana anda. Anda bahkan dapat memulihkan dana dengan selamat pada peranti Bitfi rakan anda.

Adakah ini benar? Atau adakah ini hanya lebih banyak pemasaran? Mari kita lihat ciri-ciri Bitfi, termasuk bagaimana Bitfi berfungsi dan bagaimana untuk mengatur dan menggunakan Bitfi untuk pertama kalinya.

Ciri-ciri Bitfi

Bitfi menawarkan semua ciri teras berikut:

Antaramuka Blockchain Sumber Terbuka: Bitfi menggunakan blockchain sumber terbuka untuk mendapatkan kunci peribadi untuk pelanggan. Ini bermaksud kunci peribadi anda tidak disimpan secara teknikal di Bitfi; sebagai gantinya, kunci peribadi anda disimpan di blockchain.

Penjana Kunci Peribadi: Bitfi secara teknikal bukan dompet. Peranti menggambarkan dirinya sebagai penjana kunci peribadi. Kami akan menerangkan lebih lanjut mengenai bagaimana Bitfi berfungsi di bawah.

Bilion Dolar Disimpan: Bitfi mendakwa ekosistemnya “mengamankan nilai berbilion USD”, walaupun tidak jelas berapa banyak pengguna yang menggunakan Bitfi untuk menyimpan cryptocurrency.

Urus Aset Digital Melalui Mana-mana Peranti Bersambung Internet: Bitfi membolehkan anda mengurus aset digital yang diamankan oleh Bitfi menggunakan mana-mana peranti yang tersambung ke internet, termasuk telefon pintar, komputer, tablet, atau apa sahaja yang anda mahu gunakan.

Tiada Kunci Peribadi: Bitfi mengaku satu-satunya dompet di dunia yang tidak mempunyai kunci peribadi, yang menjadikannya mustahil untuk disita, hilang, atau dicuri. Daripada sebenarnya menyimpan kunci peribadi, Bitfi membolehkan anda menyimpan kunci peribadi di blockchain.

Kemas kini Automatik Tanpa Perlu Pembaruan Manual: Bitfi boleh digunakan tanpa memuat turun dan memasang aplikasi dari pihak ketiga secara manual. Semua kemas kini dihantar secara automatik melalui Wi-Fi. Cukup hidupkan peranti, sambungkan ke Wi-Fi, dan kemas kini akan bermula.

Sumber terbuka: Terdapat beberapa kontroversi ketika Bitfi pertama kali melancarkan apakah itu benar-benar sumber terbuka (beberapa komponen proprietari kecil tidak sepenuhnya terbuka). Walau bagaimanapun, hari ini, kod Bitfi adalah sumber terbuka sepenuhnya, dan alat proprietari tersedia untuk diperiksa oleh sesiapa sahaja di Bitfi.dev. Anda tidak perlu mempercayai Bitfi dengan integriti kodnya. Anda boleh melihatnya sendiri.

Tiada 12 atau 24 Kata Sandaran: Sesiapa yang menemui senarai 24 perkataan dengan serta-merta tahu ia adalah sandaran crypto. Ini adalah vektor serangan utama. Bitfi mengelakkan masalah ini sepenuhnya, dan ungkapan benih sandaran dihapuskan sepenuhnya dari Bitfi.

Setiap Perisian Bitfi Unik: Setiap peranti Bitfi mempunyai pakej unik dalam firmware, yang bermaksud setiap peranti Bitfi secara teknikalnya berbeza dari setiap peranti lain. Ini berbeza dengan peranti penyimpanan sejuk, yang semuanya sama dari satuan ke satuan dan satu kumpulan ke satu kumpulan. Oleh kerana ciri ini, “hampir mustahil” untuk memalsukan peranti Bitfi, menurut laman web rasmi.

Antara Muka Asli: Bitfi mempunyai antara muka asli sendiri, dan peranti ini tidak menggunakan alat pihak ketiga untuk beroperasi. Semua aset digital dipaparkan di satu tempat dengan baki dan USD dipaparkan.

Versi Android yang disesuaikan: Bitfi dibina berdasarkan versi Bitfi yang banyak diubah suai, yang menjadikan Bitfi sebagai peranti Android yang sangat selamat. Ini awalnya kontroversial ketika bitcoin dilancarkan, kerana eksploitasi Android tertentu yang diketahui (kecil) ada di dalam peranti.

Panduan dompet crypto bitfi

Pemuat Boot Berkunci: Bitfi mendakwa sebagai “satu-satunya peranti pengguna dengan pemuat but terkunci”, yang menjadikan suntikan kod mustahil. Tidak seperti peranti Android lain, anda tidak dapat membuka kunci bootloader untuk mendapatkan akses root ke peranti tersebut.

Wi-Fi Diaktifkan: Tidak seperti sistem penyimpanan sejuk tradisional, Bitfi diaktifkan Wi-Fi, yang bermaksud anda dapat mengawal aset digital anda dengan mana-mana peranti yang tersambung ke internet. Bitfi mendakwa menggunakan Wi-Fi dan bukannya sambungan berwayar “untuk mengasingkan sepenuhnya fungsi paling kritikal dari komputer sehingga tidak ada kemungkinan terdedah kepada malware.”

Buat Dompet Tanpa Had: Seluruh keluarga anda dapat melindungi crypto mereka menggunakan satu peranti Bitfi. Setiap dompet yang anda buat di Bitfi dikendalikan dan diakses oleh garam 6-karakter khas dan frasa laluan 30-karakter anda sendiri. Anda boleh membuat seberapa banyak dompet yang anda perlukan. Anda hanya perlu ingat untuk menyandarkan semua garam dan frasa laluan anda untuk setiap dompet yang dibuat.

Ciri-ciri dompet perkakasan Bitfi

Reka Bentuk Android Standard: Anda mungkin terkejut dengan reka bentuk Bitfi ketika pertama kali mengeluarkannya. Ini digambarkan oleh banyak orang sebagai “seperti telefon Android murah”. Pada dasarnya, itulah sebenarnya Bitfi. Bitfi tidak dibuat dari platinum atau logam mewah lain. Tidak timbul seperti dompet. Lagipun, Bitfi bukan dompet, dan anda tidak memerlukan peranti untuk mengakses dana crypto anda. Ia seperti tablet Android skrin sentuh 3.9 “.

Kotak Biru: Dengan versi baru Bitfi (Bitfi Knox atau Bitfi 2), anda mendapat kotak biru dengan logo Bitfi dan perkataan ‘KNOX’ di bahagian depan.

Manfaat dompet bitfi bitfi

Bagaimana Bitfi Berfungsi?

Bitfi berfungsi dengan cara yang berbeza dari dompet bitcoin konvensional. Sebenarnya, seperti yang dijelaskan oleh laman web Bitfi, itu sama sekali bukan dompet tradisional. Bitfi tidak menyimpan kunci peribadi anda secara kekal. Sebaliknya, aset digital anda disimpan di rantaian aset digital tersebut.

Bagaimana Bitfi Berfungsi

Apabila anda ingin membuat transaksi dengan aset anda (seperti memindahkannya atau menjualnya), anda cukup memasukkan garam 6-karakter (minimum) dan frasa laluan 30-karakter (minimum) anda ke dalam peranti Bitfi anda. Kemudian, Bitfi mengira kunci peribadi anda untuk sebarang token berdasarkan permintaan, kemudian segera mengeluarkan kunci peribadi tersebut.

Kerana sistem unik ini, kunci peribadi anda tidak akan disimpan secara kekal di Bitfi, tidak pernah ditinggalkan di Bitfi, dan tidak pernah dihantar dalam penghantaran dari peranti Bitfi ke blockchain untuk mengawal aset anda.

Inilah proses yang dipecahkan dalam bentuk langkah demi langkah:

Langkah 1) Buka Bitfi, kemudian pilih ‘Kirim’ untuk memindahkan atau menjual bitcoin anda

Langkah 2) Masukkan alamat penghantaran (kunci awam atau alamat dompet) ke dalam Bitfi

Langkah 3) Permintaan menandatangani dihantar ke Bitfi

Langkah 4) Anda memasukkan garam dan frasa laluan anda ke Bitfi

Langkah 5) Bitfi mengira kunci peribadi, menghantar ‘oke’ ke blockchain untuk melepaskan bitcoin anda ke alamat pengirim

Bitfi mengemas kini dirinya secara automatik apabila anda menyambung ke Wi-Fi. Tidak mengemas kini masalah keselamatan (OTA)? Tidak cukup. Seperti yang dijelaskan oleh laman web rasmi, perisian Bitfi “dihantar melalui node bijaksana yang dikodkan oleh peranti keras dan mengandungi tandatangan kunci peribadi yang memerlukan proses multi-verifikasi agar mana-mana peranti Bitfi dapat disambungkan dan akhirnya diterima.” Oleh kerana ciri ini, kemas kini dan malware jahat ditolak oleh peranti anda (mereka tidak mempunyai tandatangan digital yang diperlukan).

Ciri lain yang bagus dari Bitfi adalah bahawa banyak pengguna dapat mengamankan dompet crypto mereka menggunakan satu peranti Bitfi. Anda boleh membuat dompet tanpa had menggunakan satu peranti Bitfi. Selagi anda mengingat garam dan frasa laluan untuk setiap dompet, anda sentiasa dapat mengakses dana untuk setiap dompet.

Semua pengekodan untuk Bitfi adalah sumber terbuka. Anda bahkan boleh menggunakan frasa rahsia anda untuk mengira kunci peribadi anda menggunakan sumber sumber terbuka yang terdapat di btknox.org. Kod terbuka untuk disemak untuk sesiapa sahaja.

Inilah rupa spesifikasi teknologi Bitfi:

  • Dimensi: 6,7 cm (2,64 inci) lebar x 11,5 cm (4,53 inci) tinggi x 0,8 cm (0,32 inci)
  • CPU: CPU quad-core
  • Wi-Fi: 2.4GHz
  • Paparan: Skrin sentuh 3.95 “dengan sudut pandangan sempit untuk keselamatan yang lebih baik
  • Bateri: Caj sepenuhnya dalam masa 1 jam dan berlangsung selama 10 hari dalam keadaan siap sedia

Di dalamnya, Bitfi dibina seperti peranti Android asas yang murah. Bahkan tidak ada unit simpanan dalaman. Versi pertama Bitfi menggunakan chipset Mediatek. Cip itu, cip eMMC 8GB, memuatkan perpustakaan ke dalam memori dalaman (ROM) Bitfi semasa memulakan untuk menjalankan aplikasi. Ia seperti tablet Android 3,9 ”dengan skrin sentuh.

Adakah Bitfi benar-benar tidak dapat dikalahkan? Bahagian itu kontroversial. Semasa Bitfi dilancarkan pada tahun 2018, John McAfee terkenal menawarkan $ 100,000 kepada sesiapa sahaja yang boleh masuk ke dalam dompet “tidak terganggu”. Tidak ada yang akhirnya menyatakan hadiah itu, walaupun masyarakat cepat-cepat dilucutkan Bitfi untuk mendedahkan seni bina Android yang murah di dalamnya. Dalam beberapa minggu, anggota masyarakat yang lain dapat serangan boot sejuk Bitfi untuk mendapatkan akses root. Bitfi tidak menghapus RAM dengan bersih, yang bermaksud mungkin mencuri dana walaupun dompet Bitfi dimatikan.

Versi Bitfi yang lebih baru (DMA-2 dan DMA-3) nampaknya telah memperbaiki peningkatan ini, tetapi Bitfi telah berusaha keras untuk menggagalkan tuntutan yang “tidak dapat diselesaikan” yang dibuatnya semasa pelancaran.

Harga Bitfi

Bitfi yang asli berharga $ 120 USD.

Bitfi 2 (Bitfi Knox) ​​baru, dilancarkan pada bulan Mac 2019, berharga $ 199.

Cara Menggunakan Bitfi

Menggunakan Bitfi berbeza dengan dompet crypto tradisional. Walau bagaimanapun, proses penyediaan masih dirancang semudah mungkin bagi pengguna crypto baru dan maju.

Langkah 1) Beli Bitfi

Pertama, anda perlu membeli peranti perkakasan Bitfi dari Bitfi.com. Bitfi yang asli berharga $ 120, walaupun Bitfi 2 yang baru berharga $ 199.

Cara Menggunakan Bitfi

Langkah 2) Daftar

Sebaik sahaja anda menerima dompet Bitfi melalui surat, anda perlu mendaftar di Bitfi.com.

menggunakan dompet crypto Bitfi

Untuk log masuk, masukkan kod 6 digit pada dompet perkakasan anda ke skrin log masuk Bitfi.com.

Keselamatan dompet cryptocurrency bitfi

Langkah 3) Menyiapkan Dompet

Untuk menyediakan dompet, klik pada ID dompet. Anda akan dibawa ke papan pemuka. Seterusnya, anda akan diminta membuat “garam”. Anda boleh menghasilkan garam dari sebarang maklumat yang mudah diingat – seperti alamat e-mel atau nombor telefon bimbit.

Anggap garam anda sebagai nama pengguna anda. Ini membolehkan anda log masuk ke dompet anda pada peranti lain.

Langkah 4) Buat Frasa Rahsia anda

Seterusnya, anda perlu membuat frasa rahsia. Biasanya, dompet membuat frasa ini untuk anda dengan menghasilkan 12 atau 24 perkataan rawak. Bitfi sengaja menyerahkan bahagian ini kepada anda, kerana menggunakan kaedah rawak anda sendiri jauh lebih selamat daripada menggunakan kaedah yang ditentukan sebelumnya. Bitfi bahkan menghantar dengan mati untuk membantu anda membuat frasa rawak.

Ungkapan rahsia anda mesti mempunyai minimum tujuh perkataan dengan watak khas atau sembilan perkataan tanpa watak khas. Anda bebas melebihi jumlah ini (kebanyakan frasa biji mempunyai 12 perkataan).

untuk membuat frasa rahsia 12 perkataan menggunakan sistem pengacakan Bitfi, anda perlu menggulung mati lima kali setiap perkataan, atau keseluruhan 60 kali. Anda gunakan senarai perkataan ini, cari setiap nombor lima digit, kemudian tuliskan perkataan yang berkaitan. Ya, bahagian ini memerlukan sedikit masa.

Langkah 5) Masukkan Garam dan Frasa Laluan Anda

Sekarang anda sudah bersedia untuk log masuk dan menggunakan Bitfi. Masukkan frasa garam dan rahsia pada peranti dan bawa alamat dompet. Kod QR akan muncul. Imbas kod QR dari dompet yang anda miliki, kemudian hantarkan dana ke Bitfi untuk simpanan.

Langkah 6) Akses Dompet Anda dari mana sahaja

Ingat: Bitfi mengira kunci peribadi untuk dompet anda setiap kali anda log masuk. Anda tidak perlu menggunakan dompet Bitfi anda. Anda boleh mengakses dana anda dari dompet Bitfi lain hanya dengan memasukkan garam dan frasa laluan anda. Anda boleh menggunakan Bitfi rakan, misalnya, atau memesan yang baru.

Itu juga bermaksud tidak ada yang dapat mencuri dompet Bitfi anda. Sekiranya seseorang mendapat akses ke peranti Bitfi anda, mereka tidak akan dapat mengakses crypto anda tanpa mengetahui garam dan frasa laluan anda. Sebenarnya, crypto anda sama sekali tidak menggunakan Bitfi; ia disimpan di blockchain apa sahaja cryptocurrency yang anda gunakan.

ciri dompet Bitfi yang selamat

Mengenai Bitfi

Bitfi, Inc. menggambarkan dirinya sebagai “syarikat teknologi pembayaran global”. Syarikat ini beribu pejabat di Asheville, North Carolina, Amerika Syarikat, dengan pasukan inti Bitfi tersebar di seluruh Amerika Syarikat dan di seluruh dunia.

Anda boleh menghubungi syarikat melalui e-mel di [email protected], melalui telefon di (828) 357-7004, atau di Twitter @thebitfi.

Kata Akhir

Bitfi dilancarkan pada tahun 2018 dengan tuntutan sebagai “tidak dapat diselesaikan”. Pada tahun 2019, Bitfi melancarkan versi baru Bitfi yang disebut Bitfi Knox atau Bitfi 2. Mulai Disember 2019, Bitfi telah menghantar firmware DMA-3nya, yang menurut syarikat itu adalah sistem paling selamat yang pernah dibuat.

Walaupun terdapat kontroversi mengenai keselamatan dan kegunaan keseluruhan peranti, Bitfi terus menempati kedudukan unik di ruang perkakasan crypto. Ini seperti faktor kedua dalam penyediaan pengesahan dua faktor (2FA). Secara teknikalnya bukan dompet crypto. Sebaliknya, ia lebih berfungsi seperti Google Authenticator.

Menggunakan Bitfi boleh menjadi pengalaman yang perlahan dan kikuk, tetapi nampaknya mengamankan bitcoin anda – walaupun itu adalah proses yang sukar. Anda boleh mengetahui lebih lanjut atau melihat sendiri Bitfi di Bitfi.com.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me