Membunuh Slang Crypto

Memulakan cryptocurrency adalah proses yang nampaknya mudah. Walau bagaimanapun, ia rumit oleh teknologi dan konsep yang menyokong pasaran. Bahasa teknikal yang digunakan untuk membincangkan pelaburan cryptocurrency menjadikan individu yang paling berminat menggelengkan kepala dan berpaling. Semua jargon dan crypto slang berfungsi sebagai halangan bagi pemula yang ingin terlibat dalam crypto.

Sekiranya anda adalah salah satu orang yang diintimidasi oleh pasar, jangan menghela nafas lega dan berputus asa. Teruskan membaca. Mari kita fahami jargonnya dan pelajari crypto-slang bersama-sama.

Jargon di Dunia Crypto

Altcoin

Bitcoin adalah cryptocurrency pertama dan asli. Dalam komuniti cryptocurrency, perkara lain dianggap sebagai Altcoin. Beberapa contoh adalah Litecoin, ZCash, Ripple, dan Dash. Sehingga 2019, terdapat lebih dari 2200 syiling yang disenaraikan CoinMarketCap – laman web yang digunakan untuk mengesan dan menganalisis pasaran kripto.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui altcoin mana yang hendak dilaburkan sekarang, lihat panduan saya mengenai altcoin terbaik.

Blockchain

Blockchain adalah teknologi di sebalik cryptocurrency. Secara mudah, ia adalah lejar transaksi digital yang diedarkan yang selamat dan kekal. Setiap rakaman dipanggil blok. Satu rangkaian blok dihubungkan untuk membentuk blockchain.

Beli Tembok dan Jual Tembok

Beli dinding dan jual dinding adalah alat untuk memanipulasi pasaran. Dinding jual digunakan untuk mencegah harga naik lebih tinggi, yang jika berjaya, membolehkan anda membeli lebih banyak mata wang dengan harga yang lebih rendah. Dinding beli adalah sebaliknya. Ia dilakukan untuk mengelakkan harga daripada turun.

Inilah keadaan hipotesis. Sekiranya anda ingin membeli sejumlah besar mata wang dan membuat beberapa pesanan beli, harganya akan meningkat dan mempengaruhi pasaran. Sebagai gantinya, anda boleh mencuba memasang dinding jual. Buat pesanan jual untuk sejumlah besar crypto. Ini akan kelihatan seperti pemain besar tahu sesuatu akan berlaku. Ini akan menimbulkan rasa panik, yang akan menyebabkan pelabur lain menjual mata wang mereka dengan harga yang lebih rendah daripada anda. Sekiranya anda ingin menjual mata wang anda, letakkan tembok beli.

Kriptografi

Kriptografi adalah kaedah mengenkripsi dan menyahsulitkan maklumat sehingga hanya dapat dilihat oleh penerima yang dimaksudkan. Ini dilakukan dengan menggunakan algoritma matematik yang disebut cipher. Dalam cryptocurrency, ia digunakan untuk melindungi dan mengesahkan transaksi.

Garpu

Sesekali, pembangun mengubah peraturan dan protokol yang mengatur cryptocurrency, yang menyebabkan perpecahan dalam blockchain. Apabila ini berlaku, ia dipanggil garpu. Garpu lembut pada dasarnya apabila kemas kini dibuat ke rantai sementara garpu keras merujuk kepada perubahan protokol yang membuat versi baru dan berasingan rantai.

Blok Kejadian

Blok genesis adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada blok pertama yang pernah dilombong di rantaian blok Bitcoin oleh pencipta cryptocurrency, Satoshi Nakamoto.

Menipu

Apabila program komputer mengubah maklumat menjadi rentetan huruf dan angka, itu disebut hashing. Ini melindungi maklumat daripada gangguan dan memperkuat keselamatannya. 

Permodalan Pasaran

Juga disebut Market cap, atau MCAP, istilah ini hanya merujuk kepada jumlah syiling yang beredar dikalikan dengan harga satu duit syiling. Ini sangat membantu dalam menentukan nilai mata wang.

Perlombongan

Perlombongan merujuk kepada proses mengesahkan maklumat dan kemudian menambahkan maklumat tersebut ke dalam blockchain.

Kunci peribadi

Penting untuk anda menyimpannya kepada diri sendiri. Kunci peribadi adalah rentetan huruf dan angka yang membolehkan anda menghabiskan atau mengakses mata wang digital anda. Fikirkannya sebagai kata laluan yang anda perlukan untuk menyimpannya dengan selamat. Kunci peribadi biasanya digunakan untuk mengakses dompet bitcoin anda.

Kunci awam

Juga terdiri daripada nombor dan huruf, kunci awam membolehkan anda menerima mata wang digital.

Slang di Dunia Crypto

Sekarang setelah anda mendapat gambaran umum mengenai istilah teknikal asas, mari kita lihat istilah slanga yang harus dipahami oleh pemula. Tidak ada yang menjerit pemula lebih daripada terbiasa dengan istilah ini. Untuk memulakan dialog atau menyertai perbualan, anda perlu memahaminya terlebih dahulu.

Pemegang beg

Beg adalah aset crypto yang dibeli dengan harga yang lebih tinggi daripada nilai pasaran semasa. Seseorang yang memegang aset ini dengan penurunan nilai disebut pemegang beg.

DYOR

Lakukan Penyelidikan Sendiri. Dalam dunia cryptocurrency, yang sangat spekulatif, anda digalakkan untuk mendidik diri sendiri dan bukannya mengikuti nasihat orang lain secara membuta tuli.

Melentik

Digunakan untuk menggambarkan peristiwa yang belum pernah terjadi, flippening merujuk kepada senario kemungkinan masa depan di mana Bitcoin menganggap memiliki had pasaran tertinggi, dan ditimpa oleh Ethereum. 

FOMO

Apabila token berada di tahap tertinggi sepanjang masa, orang mempunyai Ketakutan Kehilangan Keluar (FOMO), yang membuat mereka ingin masuk dengan gembar-gembur. Pada catatan yang berkaitan, Joy Of Missing Out (JOMO) juga merupakan perkara, yang digunakan untuk menyatakan rasa lega apabila gembar-gembur itu tidak sepadan dan mereka tidak membiarkannya sampai kepada mereka.

FUD

Ketakutan, Ketidakpastian, dan Keraguan (FUD) adalah ketika negatif disebarkan mengenai cryptocurrency. Ini digunakan untuk menggambarkan strategi untuk memanipulasi harga pasar, yang melibatkan menyebarkan informasi yang salah ke harga yang lebih rendah. Penjual FUD dipanggil FUDsters.

HODL

Hold On For Dear Life (HODL) adalah mantra peniaga apabila pergerakan di pasaran, seperti turun naik harga, berlaku. Ini pada mulanya salah ejaan perkataan “tahan.”

Pam dan Dump (PND)

Ini adalah amalan yang dilakukan oleh satu atau beberapa orang untuk memanipulasi harga mata wang. Harga meningkat dengan cepat sehingga boleh dijual dengan harga tinggi. Ini biasanya diikuti dengan kemerosotan pasaran.  

Rekt

Istilah slang untuk kata “hancur,” Rekt digunakan untuk menggambarkan seorang peniaga yang kehilangan banyak wang dari perdagangan yang buruk.

Sats

Sats, singkatan dari Satoshis, merujuk kepada unit terkecil Bitcoin. Istilah ini adalah anggukan kepada pencipta mata wang digital pertama.

Ke bulan

Istilah slanga ini digunakan apabila harga meningkat dengan cepat. Ia dapat digunakan sebagai kata nama dan juga pertempuran. Bentuk alternatif slanga ini adalah “When moon,” digunakan untuk menggambarkan masa kenaikan mendadak; dan “Mooning” untuk bentuk kata kerja.

Paus

Paus adalah pemain besar dalam pasaran cryptocurrency. Mereka memiliki sejumlah besar syiling dan boleh menyebabkan pergerakan besar seperti kemerosotan atau penurunan di pasaran.

Terdapat sebilangan besar ikan paus di dunia crypto termasuk beberapa jutawan crypto yang disebutkan dalam artikel ini.

Kesimpulannya

Semasa menjalankan usaha baru seperti cryptocurrency, memahami bahasa adalah teras kejayaan anda. Sebelum anda dapat merangka strategi yang berkesan atau memilih alat yang sesuai untuk membantu anda membeli, berdagang, dan memantau pasaran, anda harus mempunyai tahap literasi kripto tertentu.

Semoga artikel ini menyumbang kepada usaha tersebut dengan menjelaskan istilah penting dan menerangkan konsep penting. Dengan cara ini, anda lebih bermaklumat dan seterusnya lebih bersedia untuk membuat keputusan. Adakah anda merasa lebih yakin untuk bermain di pasaran cryptocurrency?

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me