Melabur dalam IOTA – Semua Yang Perlu Anda Ketahui

Apa itu IOTA (MIOTA)?

IOTA (MIOTA) adalah jenis cryptocurrency yang berbeza. Tidak seperti pesaing, IOTA tidak menggunakan teknologi blockchain untuk menyelesaikan tugasnya. Sebaliknya, platform ini bergantung pada pelbagai aplikasi Internet-of-Things (IoT). Oleh kerana itu, platform ini mempunyai skalabiliti dan kes penggunaan yang tidak dapat ditandingi di pasaran.

Terutama, pengasas bersama projek tersebut, Sergey Ivancheglo, Serguei Popov, David Sønstebø, dan Dominik Schiener pada asalnya tidak merancang untuk menjadi tuan rumah cryptocurrency atau bahkan rangkaian yang terdesentralisasi untuk perkara itu. Sebaliknya, IOTA bermula sebagai pengeluar cip perkakasan IoT. Sistem ini dapat merakam dan melaksanakan transaksi antara mesin dan peranti dalam ekosistem Internet-of-Things (IoT).

Setelah menyedari potensi rangkaian IoT, firma itu mengubah fokusnya untuk memperluas aspek rangkaian desentralisasi teknologi ini. IOTA membolehkan pembangun meneroka lebih jauh senario kes penggunaan dan fungsi IoT yang berbeza dan antara muka mereka. Akibatnya, IOTA memainkan peranan penting dalam penerapan teknologi revolusi ini.

Internet Perkara (IoT)

Internet-of-Things adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan berbilion-bilion peranti pintar di dunia sekarang. Apa-apa peranti boleh dibuat “pintar” melalui penambahan sensor tertanam dan kemampuan untuk berkomunikasi dengan internet. Menariknya, konsep IoT berasal sejak tahun 1982. Inilah saat ketika sekumpulan pemaju yang berpengalaman dari Universiti Carnegie Mellon memutuskan untuk menambah sensor pada mesin layan diri kampus.

IOTA - Twitter

IOTA – Twitter

IoT seperti yang diketahui hari ini terbang pada tahun 2008. Inilah masanya sambungan internet berkelajuan tinggi dan peranti “pintar” menjadi berpatutan, stabil, dan cepat. Hari ini, sensor IoT membolehkan syarikat menjimatkan berjuta-juta kos pemantauan dan penghantaran data. Rangkaian ini lebih popular daripada sebelumnya kerana mereka melancarkan dan mengautomasikan sistem perniagaan kritikal dengan cara yang sebelumnya tidak dapat dibayangkan.

IoT Sini untuk Menginap

Menurut statistik terkini, komuniti IoT merangkumi 20.4 bilion peranti di seluruh dunia. Mengagumkan, pendapatan pasaran untuk sektor ini adalah $ 212 bilion dengan pertumbuhan yang diramalkan untuk masa depan. Untuk memberi anda contoh tahap ramalan penganalisis, anda tidak perlu melihat lebih jauh dari sejauh mana sistem ini telah sampai. Sebagai contoh, pada Q1 2019 sahaja, Amazon menjual lebih dari 100 juta peranti berkemampuan Alexa kepada pelanggannya. Kini terdapat peranti pintar yang tidak berkesudahan untuk digunakan oleh pengguna di pasaran.

Apa Masalah Yang IOTA Selesaikan?

IOTA (MIOTA) cuba memperbaiki beberapa masalah yang mencolok yang dihadapi sektor IoT dan blockchain. Untuk satu, ia menyediakan alternatif kepada pembangun untuk rangkaian blockchain untuk pengaturcaraan Dapps. Kepelbagaian ini memungkinkan penyebaran maklumat yang lebih baik.

Dalam keadaannya sekarang, data IoT sangat tersusun. Terdapat sedikit pertukaran cara perkongsian data. Walau bagaimanapun, IOTA memperkenalkan standard dan menyediakan cara yang boleh dipercayai dan berpatutan untuk semua peranti ini untuk memanfaatkan sensor lain dalam rangkaian dengan cekap, Strategi ini membuka pintu untuk beberapa fungsi yang sangat menakjubkan.

Sebagai contoh, bayangkan jika peti sejuk pintar anda dapat merasakan bahawa anda kekurangan susu. Peti sejuk kemudian boleh menghantar permintaan untuk gelen lain ke kereta pintar anda atau platform pesanan kedai runcit. Dari sana, kereta pintar anda dapat meluncur ke kedai dan mengambil pesanan anda, atau kedai boleh menghantar drone dengan pesanan anda terus ke depan pintu anda. Semua ini dan banyak lagi dapat dilakukan melalui kemajuan rangkaian IoT. Yang terbaik, anda dapat mengesan semuanya secara langsung dari telefon pintar anda.

Skalabiliti

Skalabiliti adalah satu lagi masalah utama yang dihapuskan oleh IOATA. Struktur unik platform ini bermaksud apabila semakin banyak pengguna menyertai rangkaian, platform menjadi lebih pantas dan stabil. Sebagai perbandingan, blockchain pada hari ini mengalami masa transaksi yang perlahan dan bayaran yang lebih tinggi setiap kali terdapat kemasukan pengguna yang besar. Pada tahun 2017, rangkaian Bitcoin terpaksa merangkak kerana masalah kesesakan. Teknologi IOTA menghilangkan kebimbangan ini kerana mempunyai kemampuan untuk memenuhi permintaan ekonomi global.

Bagaimana IOTA (MIOTA) Berfungsi?

Secara teori, IOTA sangat sederhana. Platform ini berfungsi sebagai jambatan antara peranti IoT. Secara khusus, jaringan dapat menangani penghantaran data ke dan dari peranti yang terhubung di ekosistem IoT. Rangkaian ini juga dapat melaksanakan kontrak pintar pelbagai peranti yang kompleks secara langsung. Untuk menyelesaikan tugas ini, rangkaian bergantung pada teknologi baru yang dikenali sebagai Tangle.

Kusut

Tangle adalah mekanisme konsensus untuk IOTA. Protokol ini berfungsi sebagai graf asiklik terarah (DAG) yang memberikan ketahanan luar biasa kepada rangkaian. Dalam rangkaian Tangle, pelombong digantikan oleh koordinator pusat. Penyelaras ini mengumpulkan data dari sistem node dan menggunakannya untuk mengesahkan kesahihan transaksi. Kod inilah yang menjadikan IOTA sebagai salah satu blok block terpantas dan paling luas yang pernah dikembangkan.

Kusut melalui MAIZE

Kusut melalui MAIZE

Pasar Data

Inti ekosistem IOTA adalah Data Marketplace. Ini adalah pusat di mana pemaju sensor IOTA dapat menjual dan mengakses aliran data aktif dengan selamat yang dikenali sebagai data terenkripsi MAM (Masked Authenticated Messaging). Matlamat pasaran data terdesentralisasi adalah untuk menyediakan data MAM kepada mana-mana pihak yang memberi ganti rugi.

Yang terbaik, data ini dikumpulkan dan diperdagangkan dalam masa nyata. Pengaturcara dapat membuat aplikasi yang sangat responsif menggunakan data ini. Selain itu, strategi ini jauh lebih cekap daripada sensor berasingan yang berusaha menjual data melalui penawaran mereka sendiri. Ini mengatur sistem deria yang luas ini dengan cara yang kondusif untuk pengembangan masa depan.

MAM (Pemesejan yang Disahkan Bertopeng)

MAM adalah teras fungsi IOTA. Set data ini membolehkan sistem yang tidak dipercayai bagi pengguna untuk berkongsi maklumat dan nilai secara peer-to-peer. Yang terbaik, rangkaian mengekalkan tahap keselamatan yang tinggi, dan semua MAM berdagang melalui saluran yang disulitkan. Selain itu, identiti sumber MAM adalah peribadi. Dengan cara ini, rangkaian lebih mampu mengekalkan integriti dari semua aspek.

Bosch XDK (Kit Pembangunan Merentas Domain)

Kod sumber terbuka Bosch XDK adalah protokol yang menghubungkan MAM dan Data Marketplace. Sistem bersepadu ini memberi kemampuan kepada pembangun untuk membina sensor yang dapat diprogramkan dan menyampaikan data ke seluruh rangkaian. Dengan cara ini, IOTA memenuhi tujuannya untuk bertindak sebagai platform prototaip Internet of Things.

Pembangun IOTA mempunyai akses ke rangkaian pengaturcaraan sensor platform yang mengagumkan. Pada masa ini, platform ini menyokong pengaturcaraan teknologi sensor MEMS, WiFi, BLE, Slot Kad SD, dan pakej perisian yang siap digunakan. Dengan cara ini, IOTA bertindak sebagai penyelesaian node sensor spektrum penuh yang mempunyai keupayaan untuk mengumpulkan data masa nyata tertentu. Maklumat ini kemudian dapat dijual melalui Data Marketplace.

MIOTA

MIOTA adalah token utiliti utama dalam bidang IOTA. Cryptocurrency ini digunakan untuk menjelaskan transaksi, membayar yuran, dan memulakan kontrak pintar. Terdapat sejumlah 27 quadrillion IOTA yang dikeluarkan sepanjang jangka masa projek ini. Pada dasarnya, struktur IOTA menjadikan pengembangannya hanya terhad oleh fleksibiliti bahasa pengaturcaraannya.

Faedah Melabur dalam IOTA (MIOTA)

Terdapat banyak faedah yang diperoleh pengguna semasa mereka melabur di IOTA. Untuk satu, reka bentuk rangkaian menghilangkan semua yuran transaksi. Selain itu, rangkaiannya sangat pantas. Gabungan, IOTA mempunyai skala yang hampir tidak terhad. Ia juga jauh lebih menjimatkan tenaga daripada cryptocurrency berasaskan blockchain.

Sejarah IOTA (MIOTA)

Sejarah projek IOTA sebenarnya bermula dengan projek Jinn. Jinn memasuki pasaran sebagai pemaju pemproses tujuan umum IoT. Pada bulan September 2014, Jinn menjadi tuan rumah acara crowdsale yang menjamin projek itu $ 250,000 USD untuk pembangunan masa depan. Namun, pada masa itu, terdapat sedikit pengawasan dan kerangka peraturan sifar yang harus diikuti dalam hal ICO syarikat. Keadaan ini menyebabkan Jinn menerima sedikit tekanan peraturan untuk acara tersebut.

Pada bulan Oktober 2015, Jinn membuat langkah pintar untuk menjenamakan semula sebagai IOTA. Platform ini secara rasmi masuk pasaran melalui penjualan token yang menjana $ 500,000 USD untuk rangkaian. Selanjutnya, pemaju berminat untuk mempromosikan aspek token utiliti projek untuk mengelakkan masalah di masa depan daripada pengawal selia.

Butiran Projek JINN

Butiran Projek JINN

2017

Dua tahun kemudian, Yayasan IOTA ditubuhkan. Matlamat yayasan ini adalah untuk meningkatkan penembusan pasaran IOTA di semua sektor. Khususnya, penciptaan yayasan itu hanya dapat dilakukan kerana pelabur token IOTA menyumbangkan 5% dari jumlah penawaran token. Hari ini, yayasan IOTA memainkan peranan penting dalam pasaran.

Sebagai contoh, yayasan tersebut adalah ahli lembaga International Association for Trusted Blockchain Applications (INATBA). Organisasi ini memainkan peranan penting dalam pengembangan undang-undang blockchain dan perkembangan penting lain di seluruh sektor. Sebagai tanda hormat dan kualiti, IOTA adalah ahli organisasi eksklusif ini.

2018

Pada Januari 2018, IOTA menjadi mangsa peretasan besar. Dalam kejadian itu, token IOTA bernilai $ 10 juta dicuri. Penggodam dapat menyusup penjana benih untuk mengaut keuntungan yang tidak baik. Namun, tidak seperti kebanyakan penggodam crypto, pihak berkuasa menangkap individu ini setahun kemudian. Penggodam itu ternyata lelaki berusia 36 tahun yang tinggal di Oxford, England.

Peretasan tersebut menyebabkan para pengembang merasa sedih kerana para pelabur menganggap peretasan tersebut adalah hasil pengaturcaraan yang salah dari pihak pembangun IOTA. Yang penting, ini tidak berlaku. Dalam hal ini, IOTA sendiri tidak dikompromikan. Nod yang menghadap orang ramai di rangkaiannya diletakkan di bawah serangan Distributed Denial of Service (DDOS) dari penggodam. Rancangan ini berjaya kerana mereka telah mencuri bukti kelayakan pengguna melalui pancingan data.

2019

Setahun kemudian, penyerang lain membidik IOTA. Kali ini, penggodam mengeksploitasi kerentanan dalam dompet mudah alih dan desktop yang dikendalikan oleh yayasan IOTA yang dikenali sebagai Trinity. Penggodam itu berjaya mencuri IOTA bernilai hampir $ 2 juta USD sebelum para pembangun melancarkan operasi mereka. Peretasan itu sangat teruk sehingga IOTA mematikan seluruh rangkaiannya selama hampir sepuluh hari untuk memperbaiki kerentanan.

Cara Membeli IOTA

IOTA boleh didapati di kebanyakan bursa hari ini. Altcoin yang popular ini terbukti sangat tahan dari segi kebolehdagangan. IOTA secara konsisten berada dalam kedudukan 50 cryptocurrency teratas di dunia dari segi permodalan pasaran. Oleh itu, anda boleh menemui IOTA di bursa paling popular di dunia termasuk Binance.

IOTA - CoinMarketCap

IOTA – CoinMarketCap

Untuk mendapatkan IOTA anda perlu mendaftar untuk Binance akaun atau a Bittrex akaun. Setelah melengkapkan pengesahan pendaftaran dan akaun anda, anda sudah bersedia untuk memulakan prosesnya. Anda perlu memuatkan akaun anda dengan mata wang fiat, BTC, atau ETH. Setelah akaun anda siap, anda boleh menukar Bitcoin anda menjadi IOTA secara langsung. Sangat mudah.

Cara Menyimpan IOTA (MIOTA)

Pelabur IOTA menikmati pilihan penyimpanan yang bagus. Sekiranya anda seorang pedagang kasual yang hanya ingin menceburkan diri dalam perdagangan IOTA pada masa ini, anda mungkin mendapati bahawa pilihan yang paling mudah adalah membiarkan crypto anda di bursa.

Alternatif yang lebih baik adalah mempertimbangkan dompet mudah alih yang boleh dipercayai. Dompet mudah alih adalah kaedah penyimpanan crypto yang paling popular pada masa ini kerana kemudahannya. Selain itu, sebahagian besar platform ini tidak mengenakan yuran muat turun. Beberapa dompet mudah alih terbaik pilihan untuk IOTA termasuklah GUI Light dan Nostalgia Light Wallet.

Sekiranya anda ingin membuat pelaburan besar di IOTA atau jika anda merancang untuk HODLing crypto ini untuk jangka masa yang panjang, dompet perkakasan adalah pilihan terbaik. Dompet perkakasan menyimpan crypto anda di luar talian di “penyimpanan sejuk”. Strategi ini menjadikan ancaman dalam talian tidak dapat mengakses pegangan anda. The Lejar Nano S atau yang lebih maju Lejar Nano X kedua-duanya menyokong IOTA.

IOTA (MIOTA) – Blockchain yang Lebih Baik

Pendekatan unik IOTA untuk sektor terdesentralisasi adalah rehat yang menyegarkan dari norma. Sekilas pandangan aspek teknikal platform ini dan mudah untuk melihat mengapa rangkaian terdesentralisasi berasaskan IoT pasti dapat melihat lebih banyak penerapan bergerak maju. Buat masa ini, IOTA kekal sebagai salah satu projek paling hebat di pasaran.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me