Apa itu Cryptocurrency?

Sebagai pelabur yang berpengetahuan, anda perlu memahami apa itu cryptocurrency, dan bagaimana mereka terus mengubah sektor kewangan secara global. Pada asasnya, cryptocurrency adalah media pertukaran yang terdesentralisasi berasaskan internet. Instrumen kewangan unik ini berbeza dengan mata wang fiat tradisional dengan beberapa cara utama.

Tidak seperti, katakan dolar AS, pengeluaran dan urus niaga cryptocurrency tidak dikawal oleh organisasi pusat. Sebaliknya, sekumpulan komputer yang dikenali sebagai blockchain semuanya bekerjasama untuk mengamankan dan mengendalikan rangkaian. Oleh itu, ini menjadikan rangkaian blockchain jauh lebih selamat daripada sistem tradisional kerana tidak ada vektor serangan berpusat.

Yang penting, teknologi blockchain memberikan pengalaman pasaran yang lebih selamat dan cekap. Ia tidak berubah dan tidak berubah. Atribut ini menjadikannya sesuai untuk transaksi rakan sebaya.

Dengan cara ini, mata wang kripto memberikan kepada dunia salah satu alternatif pertama yang berjaya untuk mata wang yang disokong oleh kerajaan. Dalam kes cryptos, seperti Bitcoin, gabungan kunci peribadi dan awam membolehkan transaksi kriptografi p2P melalui lejar diedarkan.

Sejarah Cryptocurrency

Sejarah cryptocurrency bermula pada tahun 1998. Pada masa itu, internet semakin popular. Namun, masih hampir setengah dekad sebelum kelajuan tinggi menjadi popular. Menariknya, direkodkan bahawa seorang jurutera komputer dengan nama Wei Dai mula-mula memperkenalkan konsep cryptocurrency melalui beliau Wang B konsep. Dalam makalah itu, dia mengusulkan bentuk digital wang yang menggunakan protokol privasi untuk membuat sistem tunai tanpa nama.

Nick Szabo melalui Twitter - Apa itu Cryptocurrencies

Nick Szabo melalui Twitter – Apa itu Cryptocurrencies

Kemudian pada tahun ini, programmer lain yang kini terkenal dengan nama Nick Szabo memperkenalkan konsep BitGold. Szabo merasakan bahawa desentralisasi perlu menjadi teras setiap mata wang digital untuk mengelakkan manipulasi terpusat. Malangnya, tidak ada projek yang berjaya. Namun, mereka memberi inspirasi kepada pencipta Bitcoin yang terkenal – Satoshi Nakamoto.

Isu Perbelanjaan Berganda

Salah satu halangan utama dalam pengembangan bentuk wang digital yang boleh dipercayai adalah masalah perbelanjaan berganda. Perbelanjaan berganda adalah apabila penggodam menggunakan mata wang digital yang sama lebih dari sekali. Ini adalah masalah besar yang mengganggu beberapa fikiran komputer yang paling maju pada masa itu.

Untuk mencipta mata wang digital yang boleh dipercayai, seseorang perlu memikirkan cara membuat aset digital yang, entah bagaimana, hanya dapat digunakan sekali. Selain itu, mustahil untuk menggandakan atau memalsukan untuk memenuhi tujuannya. Isu perbelanjaan berganda tidak membimbangkan sistem kewangan tradisional kerana bank menggunakan sistem pengesahan pihak ketiga. Selain itu, mereka mengendalikan sistem terpusat yang memungkinkan pengeditan, pengembalian dana, dan pembetulan.

Hashcash

Pada tahun 2002, kini pengaturcara Bitcoin yang terkenal Adam Back mula membongkar sebahagian dari misteri perbelanjaan berganda. Dia mencadangkan beberapa bentuk sistem untuk memastikan bahawa setiap rangkaian yang berpartisipasi memainkan peranan mereka. Secara khusus, Back mencadangkan agar Hashcash menggunakan sistem desentralisasi yang memerlukan pengguna menyelesaikan persamaan matematik yang sukar untuk memproses transaksi.

Yang penting, strategi ini mengurangkan niat jahat kerana memerlukan penggodam untuk menggunakan sejumlah besar kekuatan komputasi untuk masuk ke dalam rangkaian. Bentuk konsensus rangkaian baru ini dikenali sebagai algoritma Proof-of-Work (PoW). Hari ini, algoritma PoW terdapat dalam semua jenis cryptocurrency.

Apa itu Cryptocurrencies?

Pada tahun 2008, Satoshi Nakamoto memperkenalkan dunia kepada cryptocurrency pertamanya – Bitcoin. Bitcoin adalah tonggak utama kerana banyak sebab. Sistem ini menandakan sistem tunai terdesentralisasi yang berjaya untuk berfungsi dengan menggunakan “Sistem berdasarkan kepercayaan.”

Daripada rangkaian terpusat, Bitcoin bergantung pada rangkaian pengesahan transaksi antarabangsa yang dikenali sebagai “node” atau “penambang.” Tujuan utama simpul adalah untuk mengamankan rangkaian melalui pengesahan “blok” transaksi. Dalam kes Bitcoin, blok ini muncul setiap sepuluh minit dan mengandungi 1MB data.

Kertas Putih Bitcoin

Kertas Putih Bitcoin

Yang penting, semua node mengesahkan transaksi, tetapi hanya satu yang dapat menambahkan blok ke rantai transaksi yang membentuk “blockchain.” Atas bantuannya dalam inspirasi, Satoshi memberi anggukan kepada projek HashCash Adam Back. Dia bercakap mengenai karya sebelumnya dalam komunikasi ketika dia dinyatakan  “Kita perlu menggunakan sistem bukti kerja yang serupa dengan Hashcash Adam Back.”

Perbelanjaan Berganda Diselesaikan

Satoshi dapat menyelesaikan masalah perbelanjaan berganda melalui pengenalan cap waktu ke dalam algoritma konsensus. Algoritma konsensus adalah fungsi kriptografi yang digunakan untuk mengamankan rangkaian. Dalam kes Bitcoin, algoritma ini dikenali sebagai SHA-256. Pada hari-hari awal PoW, HashCash menggunakan algoritma SHA-1 PoW.

Secara kritis, setiap blok dalam blockchain mengandungi bahagian hash dari blok sebelumnya. Setiap blok juga mengandungi cap waktu. Dengan cara ini, blockchain sebenarnya hanya satu persamaan matematik panjang. Oleh itu, strategi ini menjadikan rangkaian blockchain sangat sukar untuk diretas.

Untuk satu, anda perlu mengira semula keseluruhan blockchain dari awal yang memerlukan banyak daya pengiraan. Selain itu, anda perlu menggodam lebih dari 51% blockchain untuk memastikan bahawa blockchain baru anda disetujui oleh pengesah. Dalam kes Bitcoin, itu sama dengan menggodam lebih dari 150,000 komputer secara serentak. Akibatnya, akan lebih mahal daripada nilai semua Bitcoin untuk menggodam rangkaian.

Perlombongan Bitcoin

Node pertama untuk menyelesaikan algoritma SHA-256 menambah blok seterusnya ke rantai transaksi dan menerima ganjaran untuk usaha perlombongan mereka. Anggaplah ganjaran ini sebagai bayaran balik untuk pengiraan dan sumbangan elektrik yang dimasukkan ke dalam rangkaian. Pada asalnya, ganjaran ini adalah 50 Bitcoin. Sudah tentu, ketika itu, Bitcoin hanya bernilai wang. Hari ini, ganjaran blok adalah 6.25 syiling setiap blok. Pada harga hari ini, Bitcoin bernilai kira-kira $ 60,000.

Secara bijak, ganjaran penambang berkurang secara automatik sebanyak 50% setiap 210,000 blok. Rata-rata pembahagian ini berlaku kira-kira setiap 4 tahun. Pembahagian bahagian pertama berlaku pada 28 November 2012. Pembahagian bahagian kedua berlaku pada 9 Julai 2016. Terakhir, pembelahan terakhir berlaku pada tahun ini pada 11 Mei 2020.

Bilangan Bitcoin Maksimum

Ganjaran perlombongan juga memenuhi tujuan lain dalam ekosistem Bitcoin. Yang penting, ini adalah satu-satunya masa Bitcoin baru diperkenalkan ke dalam blockchain. Dengan cara ini, Bitcoin memberikan bekalan wang yang dapat diramalkan yang tidak dapat dimanipulasi seperti dengan mata wang bank pusat.

Selain itu, kerana Bitcoin adalah terhad dengan hanya 21 juta yang dijadualkan untuk dilepaskan, ia menikmati kekurangan yang semakin meningkat seiring berjalannya waktu. Pada masa ini, sudah ada 87.68% Bitcoin dilombong. Itu bersamaan dengan 18,413,369 BTC yang beredar hari ini. Daripada duit syiling ini, kira-kira satu juta berada di dompet Satoshi Nakamoto. Duit syiling ini tidak bergerak sejak Nakamoto mula-mula melombongnya pada hari-hari awal pelepasan duit syiling.

Tarikh Bitcoin Terkenal

31 Oktober 2008, adalah tarikh yang dipilih oleh Satoshi Nakamoto untuk mengubah dunia selamanya. Pada hari inilah dia mula-mula menerbitkan Bitcoin Whitepaper. Dalam makalah itu, dia memberikan gambaran mengenai konsepnya dan bagaimana dia menyelesaikan masalah perbelanjaan berganda.

Dua tahun kemudian, Bitcoin melakukan lonjakan besar dalam ekonomi setelah pembelian dunia nyata pertama berlaku. Pada 2 Mei 2010, seorang Bitcoinist awal dengan nama Laszlo Hanyecz membuat transaksi dunia nyata pertama Bitcoin. Dia memesan dua pizza dari kedai Jacksonville Florida tempatan. Harga yang dia bayar untuk pai lazat itu dan sepotong sejarah Bitcoin ialah 10,000 Bitcoin. Itu sekitar $ 90,000 di pasaran hari ini.

Pertukaran Crypto

Menjelang Mac 2010, pertukaran crypto pertama memasuki pasaran. Platform yang kini tidak berfungsi dengan nama bitcoinmarket.com. Ini membolehkan pengguna membeli, menjual, dan memperdagangkan Bitcoin. Pada tahun yang sama, yang sekarang terkenal Gunung Gox pertukaran crypto membawa dagangan ke tahap seterusnya.

Pelabur Gunung Gox Selepas 650,000 BTC Hilang

Pelabur Gunung Gox Selepas 650,000 BTC Hilang

Alt-Coins Masuk ke Pasaran

Tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti jika Satoshi Nakamoto meramalkan kelahiran pasaran crypto, tetapi tidak lama selepas penemuannya bahawa munculnya pertukaran crypto membawa kepada pengembangan cryptocurrency popular lain. Pada mulanya, cryptos ini menyerupai Bitcoin dengan beberapa perubahan kecil, seperti ukuran blok yang lebih besar.

Contoh sempurna dari cryptocurrency awal ini adalah Litecoin. Menurut pencipta Litecoin, Charlie Lee, dia mengembangkan token untuk berfungsi sebagai perak kepada emas Bitcoin. Oleh itu, Litecoin berkongsi fungsi kriptografi yang sama seperti Bitcoin walaupun dengan beberapa perubahan kecil.

Menjelang 2013, terdapat sepuluh perdagangan cryptocurrency utama di sektor ini. Di sinilah anda dapat melihat cryptocurrency mula muncul dengan lebih banyak fungsi dan tujuan alternatif di pasaran. Sebagai contoh, pengenalan Ethereum membawa kontrak pintar ke barisan hadapan ruang crypto.

Kontrak Pintar

Kontrak pintar mempunyai protokol yang diprogramkan yang dilaksanakan setelah menerima sejumlah cryptocurrency yang ditentukan. Protokol automatik ini memberikan pengguna canggih pilihan lanjutan. Oleh itu, Ethereum memasuki era fungsionalitas baru di dunia crypto. Hari ini, kontrak pintar berada di teras sektor crypto.

Contoh lain dari pergeseran landskap sektor cryptocurrency adalah Ripple. Cryptocurrency awal ini memasuki pasaran dengan strategi yang sangat unik. Tidak seperti Bitcoin, yang banyak dilihat sebagai kaedah untuk menggantikan sistem kewangan semasa, XRP bertujuan untuk memberi bank akses kepada teknologi blockchain dan semua kelebihannya.

Tinggi Sepanjang Masa

Pada bulan Disember 2017, Bitcoin mencapai tahap tertinggi sepanjang masa sekitar $ 20,000. Di sinilah kebimbangan skalabilitas mencapai tahap demam. Kemasukan pengguna Bitcoin yang besar telah menyebabkan ramai di sektor crypto menyatakan bahawa Bitcoin tidak dapat memenuhi tujuan utamanya sebagai “sistem tunai elektronik peer-to-peer.” Kebimbangan ini akhirnya membawa kepada pelbagai garpu keras dan pengembangan Rangkaian Petir.

Cryptos Baru Muncul

Yang penting, garpu keras berlaku apabila cryptocurrency baru dilancarkan dari blockchain crypto lain. Cryptocurrency baru berkongsi semua transaksi sebelumnya dari blockchain cryptocurrency asal tetapi semua transaksi masa depan diletakkan pada lejar baru. Akibatnya, penambang blockchain lama tidak dapat menambang mata wang baru tanpa mengemas kini nod mereka.

Garpu Keras

Hard Forks sering menjadi kontroversi di pasaran. Sebagai contoh, Bitcoin Cash datang sebagai akibat dari perpecahan dalam komuniti Bitcoin mengenai peningkatan saiz blok dari 1MB menjadi 2MB. Walaupun selepas pertarungan keras, ketegangan masih tinggi di masyarakat kerana banyak yang percaya bahawa pasukan dari Bitcoin Cash ingin merampas Bitcoin. Sebaliknya, penyokong Bitcoin Cash berpendapat bahawa Bitcoin gagal dalam keadaan sekarang untuk memenuhi tujuan utamanya.

Alternatif untuk Algoritma PoW

Semakin banyak cryptocurrency muncul, begitu juga cara alternatif untuk mendapatkan blockchain. Terutama, sistem konsensus Bitcoin PoW menggunakan banyak kuasa pemprosesan komputer. Akibatnya, seluruh rangkaian memerlukan sejumlah besar elektrik untuk berfungsi. Pada masa lalu, kajian telah menunjukkan bahawa Bitcoin menggunakan lebih banyak kuasa daripada beberapa negara.

Proof-of-Stake melalui Ledger

Proof-of-Stake melalui Ledger

Penggunaan tenaga ini menyebabkan pengembangan pilihan lain yang kurang memerlukan tenaga seperti mekanisme konsensus Proof-of-Stake (PoS). Dalam sistem PoS, pengguna menerima ganjaran kerana menyimpan sejumlah cryptocurrency mereka dalam dompet rangkaian. Syiling “bertingkat” ini membantu mengesahkan status rangkaian. Yang penting, semakin banyak duit syiling yang anda pegang, semakin banyak transaksi yang anda sahkan.

Strategi ini berfungsi dengan baik kerana memerlukan penggodam untuk mempertaruhkan sejumlah besar cryptocurrency untuk memasuki rangkaian. Dengan demikian, mereka akan kehilangan semua dana mereka jika mereka kemudian menyerang blockchain yang bertanggungjawab untuk mendapatkan token mereka. Terutama, Ethereum rancangan untuk menukar ke sistem konsensus PoS pada akhir 2021 menurut pemaju.

Rangkaian Kilat

The Rangkaian Kilat muncul sebagai pilihan lain bagi mereka yang ingin mengurangkan kesesakan blockchain Bitcoin. Rangkaian Lightning menggunakan saluran pembayaran peribadi yang berada di luar rangkaian. Dengan cara ini, pengguna dapat melakukan transaksi tanpa had tanpa mengganggu rangkaian Bitcoin. Hanya setelah saluran pembayaran peribadi ditutup, urus niaga akan menambah blok block. Selain itu, Lightning Network memperkenalkan pelbagai fungsi baru untuk crypto pertama di dunia.

Cryptocurrency terus merevolusikan konsep wang. Anda boleh melihat instrumen kewangan yang unik ini menjadi tumpuan utama pada tahun-tahun mendatang kerana banyak mata wang fiat paling berkuasa di dunia nampaknya tidak kukuh secara matematik. Buat masa ini, dunia masih membahaskan bagaimana menangani mata wang zaman baru ini dengan peraturan baru muncul setiap bulan.

Beli Cryptocurrencies

Apa itu Cryptocurrency? Apa itu Cryptocurrency? Apa itu Cryptocurrency?
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Binance

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kraken

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Poloniex

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Terbaik untuk

Peniaga Maju

Terbaik untuk

Peniaga USA

Terbaik untuk

Kemudahan penggunaan

Yuran Perdagangan

0.10%

Yuran Perdagangan

0.16%

Yuran Perdagangan

0.125%

Promosi

Pulangan Tunai 10%

Kod Diskaun: EE59L0QP

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map