Panduan Lengkap untuk Bitcoin Mempool

Sekiranya anda telah berada di pasaran cryptocurrency untuk beberapa waktu, anda mungkin pernah mendengar tentang mempool Bitcoin. Ini jelas merupakan bahagian penting dari Bitcoin (BTC) yang akan membantu anda memahami bagaimana rangkaian berfungsi.

Dalam panduan ini, kami akan berkongsi dengan anda semua maklumat yang anda perlukan mengenai mempool Bitcoin. Bukan hanya ini, anda akan mendapat data mengenai cara menganalisisnya, di mana mencarinya dan banyak perkara lain. Sekiranya anda seorang penganalisis cryptocurrency atau hanya peminat, ini akan menjadi alat penting untuk anda.

Apa itu Bitcoin Mempool?

Ini adalah pertanyaan asas yang kita semua buat: “apa itu mempool Bitcoin?” Jawapannya adalah satu dan sangat mudah: Bitcoin mempool menunjukkan maklumat semua transaksi yang sedang menunggu untuk disahkan di rangkaian Bitcoin.

Urus niaga ini belum selesai dan harus dimasukkan secepat mungkin di blok Bitcoin seterusnya. Semakin besar ukuran mempool Bitcoin, semakin besar jumlah transaksi yang belum disahkan.

Bitcoin mempool dapat dianalisis melalui pelbagai metrik. Yang paling penting adalah yang berikut:

  • Jumlah Transaksi Tidak Disahkan (ini adalah penggunaan Mempool Bitcoin)
  • Yuran Transaksi Tertunda (yuran yang akan diberikan kepada pelombong)
  • Saiz Mempool (seberapa besar bitcoin memplog backlog)

Maklumat mengenai mempool Bitcoin ini tentunya sangat luas dan boleh sangat membantu. Kita dapat memahami kesesakan rangkaian pada waktu-waktu tertentu. Ini kemudiannya boleh dikaitkan dengan faktor lain yang berlaku dalam Bitcoin dan rangkaiannya. Anda boleh melihat carta mempool Bitcoin di bawah.

Bitcoin mempool Chart

Apabila kita menghantar transaksi menggunakan Bitcoin, ia perlu diproses oleh pelombong. Penambang adalah pengguna yang bertanggungjawab mengesahkan transaksi BTC. Dengan menggunakan peranti perkakasan khusus, pelombong dapat memproses transaksi dan menambahkannya ke blok.

Setiap blok Bitcoin diproses setiap 10 minit dan mempunyai ukuran 1 MB. Itu membolehkan lebih dari 500 transaksi diproses setiap blok secara purata. Had transaksi BTC sesaat pada masa ini antara 2 dan 7. Itu bermakna blok akan dapat menyokong sebanyak 4.200 transaksi.

Pelombong mendapat ganjaran kerana memproses transaksi ini. Terdapat dua cara untuk pelombong mendapat ganjaran:

  • Bayaran transaksi
  • Sekat ganjaran

Pada masa ini, sebahagian besar ganjaran yang diterima oleh pelombong berasal dari ganjaran blok. Bayaran urus niaga masih sangat kecil bagi pelombong untuk menganggapnya sebagai sumber pendapatan yang penting. Setiap blok akan memberi ganjaran kepada pelombong dengan 6.25 BTC. Pelombong tidak akan dapat beroperasi tanpa hadiah sekatan. Sebaliknya, pelombong Ethereum (ETH) kadang-kadang menerima lebih banyak wang daripada urus niaga daripada ganjaran blok.

Pada bahagian seterusnya, kami akan berkongsi dengan anda maklumat tentang bagaimana Bitcoin mempool berfungsi. Lebih-lebih lagi, anda akan belajar bagaimana memprioritaskan transaksi dan di mana untuk memeriksa mempool Bitcoin secara langsung.

Bagaimanakah Bitcoin Mempool berfungsi?

Bitcoin mempool berfungsi dengan cara yang sangat mudah. Ia hanya melaporkan kepada kami jumlah transaksi di rangkaian Bitcoin yang masih belum selesai. Tertunda bermaksud bahawa mereka masih menunggu untuk disetujui oleh pelombong.


Pelombong, tentu saja, akan mengutamakan beberapa transaksi berbanding yang lain. Tetapi bagaimana mereka dapat memutuskan transaksi mana yang harus mereka utamakan? Ini bergantung pada yuran setiap transaksi. Ini dapat dilihat pada yuran transaksi yang belum selesai dalam carta di bawah.

Yuran Mempool Bitcoin

Gambar ini menunjukkan bayaran yang masih belum selesai di rangkaian BTC. Sekiranya pelombong memutuskan untuk mengutamakan urus niaga, mereka pasti akan melakukannya dengan mereka yang mempunyai bayaran tertinggi. Ini ditunjukkan dalam carta dengan warna merah.

Walaupun sebahagian besar transaksi membayar yuran pemindahan antara 0 dan 10 satoshi per byte (warna biru), hanya sebahagian kecil transaksi membayar lebih dari 140 satoshi per bait. Walau bagaimanapun, dalam carta kedua, kita melihat bahawa sebahagian besar ganjaran yuran transaksi kepada pelombong berasal dari jumlah transaksi terkecil.

Secara amnya, urus niaga Bitcoin berukuran 250 bait. Ini bermakna mereka yang membayar sekurang-kurangnya 140 satoshi per bait, dengan harga semasa membayar lebih dari $ 6,78 dolar setiap pemindahan. Ini sama dengan 35,000 Satoshi (0,00035 BTC). Walaupun ini nampaknya harga yang besar, berbanding dengan transaksi crypto yang lain, Bitcoin adalah rangkaian blockchain paling selamat di dunia.

Pemindahan ini berkaitan dengan pengguna besar yang mungkin mengirim beberapa ribu dolar. Bitcoin tidak dibenarkan, terdesentralisasi dan selamat. Inilah sebabnya mengapa pengguna bersedia membayar sejumlah wang yang lebih besar untuk mendapatkan dana mereka diurus. Menggunakan penyelesaian kewangan tradisional tidak akan memberi pengguna manfaat yang sama seperti Bitcoin. Perlu juga diperhatikan bahawa tidak kira besar urus niaga, yuran akan dipilih oleh pengirim. Sudah tentu, sangat penting untuk mengutamakan urus niaga besar. Ini bermakna bahawa jika anda menghantar sejumlah besar BTC, anda harus membayar yuran yang lebih tinggi. Ini akan memastikan dana akan sampai ke dompet penerima dalam jangka masa sesingkat mungkin.

Pelombong pastinya akan mengutamakan pemindahan yang memberikan jumlah yuran terbesar kepada mereka. Oleh itu, urus niaga merah akan didorong terlebih dahulu dan urus niaga biru dan hijau perlu menunggu lebih lama.

Di mana Mempool Bitcoin?

Bitcoin mempool menyimpan transaksi yang belum diproses. Ini membolehkan maklumat berharga digunakan oleh penganalisis dan pengguna rangkaian Bitcoin. Semua transaksi yang ditunjukkan dalam mempool belum dimasukkan ke dalam blok.

Nod rangkaian Bitcoin akan memeriksa kesahihan transaksi. Sekiranya semua data yang diberikan oleh pemindahan ini betul, maka data tersebut akan ditambahkan ke mempool.

Perlu disebutkan bahawa tidak ada kolam universal. Apakah maksudnya? Itu bermaksud bahawa setiap nod akan menerima transaksi pada masa yang berlainan. Inilah sebabnya mengapa mereka akan memproses mereka dengan bayaran tertinggi.

Pengguna boleh mendapatkan akses ke mempool Bitcoin melalui laman web yang berbeza yang memberikan maklumat mengenainya. Blockchain.com adalah berkongsi data yang sangat menarik mengenai Mempool. Anda boleh menyemak beberapa metrik yang berkaitan dengannya. Itu termasuk jumlah transaksi Mempool, pertumbuhan ukuran mempool, ukuran mempool (dalam bait) dan banyak lagi.

Laman web lain yang akan memberikan maklumat berharga mengenai Mempool adalah jochen-hoenicke.de. Laman web ini sangat mudah, tetapi pada masa yang sama, ia mengandungi semua maklumat yang harus dikongsi mengenainya. Anda akan menemui semua data yang diperlukan untuk menganalisis mempool bitcoin.

Laman web ini juga akan berkongsi dengan anda Bitcoin mempool secara langsung. Semua data akan dikongsi dan ditunjukkan di sana. Anda juga boleh memilih jangka masa untuk melihat data. Kaedah tambahan untuk menghidupkan Bitcoin secara langsung adalah dengan menjalankan nod anda sendiri. Kami akan berkongsi lebih banyak maklumat mengenainya di bahagian seterusnya.

Apa itu Keutamaan Mempool?

Seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya, setiap blok Bitcoin dapat memproses jumlah pemindahan yang terhad. Apabila jumlah pemindahan melampaui jumlah transaksi yang dapat dikendalikan oleh blok, maka tunggakan bitcoin mempool bertambah.

Apabila tunggakan mempool Bitcoin bertambah, pelombong mula mengutamakan pemindahan dengan bayaran tertinggi. Semakin tinggi yuran, semakin cepat pemindahan anda akan diproses. Semakin rendah yuran yang anda bayar, semakin lama proses pemindahan akan diproses.

Keutamaan adalah untuk pengguna yang membayar yuran yang lebih tinggi. Kembali pada tahun 2017, yuran per transaksi BTC melampaui $ 50. Pada masa itu, pemindahan di rangkaian Bitcoin begitu banyak sehingga hanya mereka yang mempunyai bayaran tertinggi yang diproses.

Yuran Transaksi Bitcoin

Carta yang telah kami kongsikan di atas dapat memberi kami maklumat berharga mengenai tunggakan bitcoin mempool. Apabila bayaran lebih tinggi, kita harus berfikir bahawa sukar untuk diutamakan oleh pelombong. Itu bererti terdapat backlog yang sedang berkembang di bitcoin mempool.

Dalam carta mempool Bitcoin ini, kita melihat bagaimana terdapat empat tempoh kesesakan utama dalam rangkaian. Lonjakan pertama mewakili peluasan pasaran bull Bitcoin pada tahun 2017. Lonjakan ketiga berkaitan dengan tempoh kenaikan yang dialami pada pertengahan 2019. Kenaikan terkini dalam tunggakan bitcoin mempool kini dikaitkan dengan prestasi harga BTC baru-baru ini. Seperti yang anda lihat, terdapat juga hubungan antara yuran Bitcoin dan tunggakan bitcoin mempool.

Bitcoin Mempool

Saiz mempool bitcoin cenderung meningkat apabila pasaran sedang menaik. Apabila Bitcoin dan cryptocurrency bergerak lebih tinggi, peniaga, pelabur dan pengguna runcit melakukan transaksi. Sebaliknya, ketika pasaran berada dalam tren penurunan, tidak banyak minat terhadap BTC dan memproses pemindahan. Oleh itu, ukuran mempool bitcoin dijangka lebih kecil.

Perkara terbaik yang perlu dilakukan semasa melakukan pemindahan BTC adalah dengan menganalisis tunggakan bitcoin mempool. Ini akan membantu kita memahami sama ada kita harus membayar yuran yang lebih tinggi daripada biasa atau tidak. Kita juga perlu memikirkan mana keutamaan yang kita miliki untuk pemindahan kita. Sekiranya kita mahu dana dihantar di blok seterusnya, maka kita harus membayar yuran yang lebih besar.

Sekiranya kita tidak peduli dengan waktu yang diperlukan untuk transaksi disahkan, maka kita hanya dapat membayar yuran yang lebih kecil. Perkara biasa adalah membayar yuran standard untuk pemindahan yang diutamakan oleh pelombong. Walaupun demikian, mempool Bitcoin akan sangat berguna bagi kita untuk memahami yang merupakan tunggakan transaksi di rangkaian.

Cara Memeriksa Bitcoin Mempool?

Terdapat pelbagai cara untuk memeriksa mempool Bitcoin. Anda hanya boleh mengunjungi laman web yang telah kami kongsikan kepada anda sebelum ini: jochen-hoenicke.de dan Blockchain.com. Sebaliknya, jika anda ingin mengetahui lebih banyak maklumat mengenai mempool, anda boleh menjalankan nod anda dan mendapatkan maklumat terkini di rangkaian Bitcoin.

Nod Bitcoin adalah peserta rangkaian Bitcoin yang memindahkan maklumat mengenai transaksi. Nod Bitcoin penuh menjadikan rangkaian Bitcoin selamat dan mereka mengesahkan transaksi dan sekatan. Sekiranya anda menjalankan nod Bitcoin anda sendiri, anda boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai mempool Bitcoin.

Memiliki nod Bitcoin mungkin tidak begitu mudah bagi pengguna yang tidak mempunyai peralatan yang diperlukan. Lebih-lebih lagi, pengguna juga memerlukan beberapa pengetahuan teknikal untuk dapat menangani nod Bitcoin. Menggunakan nod Bitcoin untuk memeriksa mempool Bitcoin akan menjadi pilihan terbaik. Anda akan mempunyai maklumat yang boleh dipercayai daripada bergantung kepada orang lain.

Walau bagaimanapun, pasaran crypto juga memberikan maklumat berharga kepada pengguna. Blockchain.com dan Jochen-Hoenicke telah beroperasi selama beberapa tahun. Data yang mereka berikan biasanya sangat tepat dan digunakan oleh penganalisis dari seluruh dunia. Ini akan menjadi penantian terbaik dari segi penggunaan masa dan kebolehgunaan untuk memeriksa mempool Bitcoin.

Walaupun kedua-dua laman web ini mempunyai beberapa data pelaporan tunggakan, menggunakan simpul Bitcoin akan membolehkan anda mempunyai akses ke mempool Bitcoin secara langsung. Sekiranya anda sudah menjalankan nod, anda boleh mula memeriksa maklumat ini sendiri. Di pasaran cryptocurrency, semuanya cenderung mengurangkan kepercayaan. “Jangan percaya, sahkan.”

Kesimpulan Mempool Bitcoin

Panduan ini bertujuan untuk berkongsi dengan anda apa itu Bitcoin mempool, bagaimana ia berfungsi dan banyak lagi. Anda telah mengetahui di mana mempool Bitcoin, yang menjadi keutamaan mempool dan banyak perkara lain.

Bitcoin mempool akan memberi anda maklumat berharga mengenai keadaan semasa rangkaian Bitcoin. Ia berkongsi dengan pengguna data mengenai penggunaan dan yuran. Data dapat diekstrapolasi dengan petunjuk lain untuk memahami tempoh di mana sebilangan besar pemindahan diproses. Selain itu, anda boleh mendapatkan data mengenai bayaran BTC dan memahami cara mengutamakan pemindahan anda.

Anda juga sekarang dapat mengetahui cara memeriksa Mempool, bagaimana mendapatkannya dan bagaimana melihat pelbagai carta.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map