Apa itu Decentraland (MANA)? Semua Yang Perlu Anda Ketahui

Decentraland (MANA) adalah platform realiti maya dan rangkaian blockchain yang bertujuan merevolusikan cara pembangun dan pencipta mengewangkan kandungan dan juga aplikasi. Melalui pengalaman berasaskan 3D, Decentraland menawarkan pengalaman mendalam bagi pengguna, pemaju dan pelabur juga. 

Dalam artikel ini, kami akan menerangkan apa itu Decentraland, bagaimana ia berfungsi dan mengapa perlu melihat projek ini untuk masa depan. 

Apa itu Decentraland: Pengenalan

Oleh kerana pasaran cryptocurrency terus berkembang, projek baru dikeluarkan. Walaupun banyak dari mereka telah hilang, hanya yang paling makmur dan maju tetap beroperasi. Decentraland diciptakan setelah mengadakan Penawaran Syiling Permulaan (ICO) pada bulan Ogos 2017. ICO begitu berjaya sehingga token MANA terjual hanya dalam beberapa saat. 

Menurut keterangan projek, MANA mata wang digital akan membolehkan pengguna membeli TANAH dengan ekonomi realiti maya. 

Projek tersebut menyebut:

“MANA akan membolehkan pengguna membeli dan menjual harta tanah maya, yang disebut LAND, dan sepenuhnya melibatkan diri dalam ekonomi realiti maya Decentraland.” 

Pasukan di belakang projek ini mula mengerjakan Decentraland pada tahun 2015 di mana mereka mengemukakan bukti konsep untuk memperuntukkan pemilikan harta tanah digital kepada pengguna di rangkaian blockchain. Peneraju teknologi adalah Esteban ORdano yang mengasaskan Smart Contract Solutions. Peneraju projek adalah Ari Meilich yang merupakan penganalisis penyelidikan pasaran di CRV. 

Melalui kontrak pintar Ethereum (ETH), pemilikan LAND dikekalkan pada blockchain. Ini menjadikan Decentraland salah satu projek terbesar berdasarkan rangkaian Ethereum dari segi jumlah mulai hari ini. 

Kini rangkaian terus berkembang dengan perkembangan yang berlainan yang berlaku di berbagai peringkat. Itu merangkumi penciptaan avatar, alat pemetaan yang lebih baik, lelongan tanah dan banyak lagi. 

Decentraland telah menandatangani banyak perkongsian dengan projek lain, termasuk Aragon, district0x dan juga imToken. Beberapa penasihat rangkaian termasuk Luis Cuende, ketua projek Aragon, Jake Brukhman, pengasas CoinFund dan juga Xiolai Li, pengasas INBlockchain. 

Apa itu TANAH dan MANA? Tempat Membeli Mereka?

Seperti disebutkan sebelumnya, LAND adalah aset yang didasarkan pada teknologi blockchain yang mempunyai bekalan terhad dan yang mempunyai luas 33 × 33. Walau bagaimanapun, individu dan pemaju dapat membina menara tinggi atau ciptaan lain. 

MANA adalah mata wang maya yang memberi kuasa kepada semua ekosistem Decentraland, dari lelongan hingga pemindahan. Mata wang digital MANA adalah salah satu daripada 45 token ERC-20 teratas dan ia adalah antara 120 teratas dalam CoinMarketCap. Dalam banyak kesempatan, ia telah diperdagangkan di antara 80 token paling berharga. 

Pada masa ini, setiap duit syiling MANA diperdagangkan sekitar $ 0,0422 dan ia mempunyai kapitalisasi pasaran $ 44 juta, hanya beberapa tahun setelah diluncurkan ke pasar. Walaupun pada tahun 2017 ada minat yang besar untuk ICO dan banyak projek gagal, Decentraland terus menunjukkan betapa tahannya dengan meneruskan pengembangannya.

Sekiranya anda ingin membeli token MANA cara terbaik untuk melakukannya adalah melalui Coinbase, salah satu platform mata wang digital yang paling popular di dunia. Sekiranya anda mengikuti pautan ini dan melaburkan $ 100 dalam beberapa syiling yang kini ditawarkan oleh Coinbase, anda akan mendapat bonus sambutan $ 10. 

Cara lain untuk memperoleh mata wang digital adalah dengan menggunakan Binance, salah satu pertukaran crypto yang paling dikenali dan terbesar di pasaran dari segi jumlah dagangan. 

Individu yang ingin membeli TANAH dapat melakukannya dengan memasukkan pasar Decentralnad mempunyai. Semasa menulis artikel ini, TANAH termurah berharga 10,388 MANA, sama dengan ~ $ 436. Secara amnya, bungkusan TANAH yang berdekatan dengan pusat Kota Kejadian jauh lebih mahal daripada yang terdapat di pinggir bandar. 

Setiap kali pengguna membeli TANAH, MANA yang digunakan untuknya terbakar. Anda juga boleh membeli TANAH dengan harga berjuta-juta atau bahkan berbilion-bilion MANA (jika seseorang memilikinya) Penawaran maksimum dijangka 2,644,403,343 MANA, sementara bekalan yang beredar ketika ini adalah 1,050,141,509. 

Ada kemungkinan untuk membeli MANA menggunakan beberapa pertukaran, termasuk Bittrex dan juga Upbit, antara lain. Aset digital kini diperdagangkan terhadap Tether (USDT), ETH, Bitcoin (BTC) atau USD Coin (USDC). 

Pembangunan dan Pertumbuhan Decentraland

Pasukan di belakang Decentraland bekerja dengan konsep pembangunan yang terbahagi kepada beberapa peringkat atau “Usia.” Tahap pertama dikenali sebagai “Zaman Batu” sebagai pemaju utama Decentraland menyebutnya. 

Tahap kedua disebut “Zaman Gangsa” dan dimulakan dengan pengembangan dunia maya dalam bentuk 3d yang terbahagi kepada sebidang tanah. Setiap bungkusan ini mempunyai maklumat mengenai pemilik dan maklumat tersebut disimpan di blockchain. 

Tahap berikutnya adalah “Zaman Besi” di mana inovasi dan perkembangan menjadikan Decentral dan rangkaian dan projek yang sangat menarik untuk diikuti. Pada masa ini, ada kemungkinan untuk melihat pembuatan aplikasi dan juga kemungkinan untuk mengewangkan kandungan. Ini adalah kali pertama pembangun dapat mengewangkan ciptaan dan aplikasinya melalui platform ini. 

Salah satu ciri utama Decentraland adalah bahawa ini benar-benar dunia yang terdesentralisasi di mana pencipta dan pemilik tanah dapat menggunakan aplikasi mereka tanpa pihak berkuasa terpusat yang mengendalikan segalanya. Oleh kerana rangkaian berdasarkan Ethereum, semuanya didaftarkan di blockchain awam ini. 

Decentraland adalah platform VR pertama yang membolehkan pengguna memiliki hak milik atas tanah mereka menggunakan teknologi blockchain. Tidak hanya dapat mengakses jaringan melalui penyemak imbas web tetapi juga melalui perangkat VR. Secara umum, platform VR di seluruh dunia cenderung dikendalikan oleh satu syarikat dengan pelayan terpusat. 

Decentraland cenderung mengadakan lelongan TANAH di mana pengguna dan pembeli yang berminat dapat membeli TANAH yang dijual oleh syarikat. Lelongan pertama diadakan pada Disember 2017 dan yang kedua diadakan pada Disember 2018. Anehnya, Binance bekerjasama dengan Decentraland untuk lelongan LAND kedua yang membolehkan pengguna membeli TANAH menggunakan token Binance Coin (BNB). 

Bandar Kejadian

Bandar utama dunia Decentaland disebut Genesis City, yang kira-kira seukuran Washington DC dalam rakaman persegi. Pengguna boleh membuat tempat mereka sendiri di seluruh bandar dan di banyak kawasan yang ada. Terdapat zon seperti tempat komersial, perindustrian dan kediaman. 

Selain itu, bandar ini mempunyai yang tersendiri Program Kandungan Kejadian yang membolehkan pasukan pemaju mengemukakan cadangan untuk permainan blockchain dan pengalaman interaktif. Pasukan di belakang Decentraland melabur sejumlah $ 5 juta untuk memberi insentif kepada projek-projek ini dan memberikan pembiayaan kepada mereka yang memerlukannya.

Bandar ini membuka pintu bagi pemaju untuk mula membuat permainan blockchain. Kerana kenyataan bahawa TANAH yang tersedia untuk setiap projek adalah terhad, yang merupakan cabaran bagi syarikat yang ingin membuat permainan yang berbeza di Genesis City ini. 

Pada masa yang sama, Decentraland bekerja dengan grafik terhad untuk menjangkau sebanyak mungkin pengguna di seluruh dunia. Terdapat beberapa permainan yang boleh dikembangkan seperti perburuan, pertandingan kemahiran, membuat kraf, bungkusan sebagai kotak permainan, permainan peti barang rampasan dan banyak lagi yang lain. 

Pemikiran Akhir Mengenai Decentraland

Platform Decentraland telah terbukti menjadi pesaing yang berpotensi antara cryptocurrency teratas di pasaran. Tujuannya adalah untuk menawarkan dunia maya di mana syarikat, individu dan pihak lain dapat mengembangkan aktiviti ekonomi melalui TANAH yang mereka perolehi. 

Harga mata wang digital MANA lebih stabil daripada aset digital lain yang meroket beberapa ribu kali. Mata wang digital mencapai harga maksimum $ 0.24 semasa kenaikan harga ICO pada awal 2018 dan titik terendah setelah dilepaskan ke pasaran adalah pada bulan Februari tahun ini hampir $ 0.033 per duit syiling. 

Ini adalah carta harga MANA Decentraland

Sekiranya pengembangan rangkaian berterusan dan janji-janji itu menjadi nyata, platform ini mempunyai potensi yang jelas untuk berkembang menjadi projek yang sangat menguntungkan dan diiktiraf di pasaran cryptocurrency. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me