Tukar Ethereum kepada Bukti Kepentingan – Lebih Baik Dari Bukti Kerja?

Sekiranya anda sekurang-kurangnya berminat dengan ruang cryptocurrency, anda mungkin pernah mendengar mengenai Ethereum. Pada masa ini ia adalah duit syiling kedua terbesar berdasarkan kapitalisasi pasaran, terutamanya kerana banyak token lain menggunakan Ethereum, dan sebahagiannya kerana pasukan pembangunan sangat berbakat.

Walau apa pun, entri ini adalah mengenai pertukaran dari POW ke POS.

Jadi, apa itu POW (Proof-of-Work)?

Nah, POW kini digunakan oleh kebanyakan cryptocurrency termasuk Bitcoin, Ethereum (buat masa ini) dan Litecoin. Sekiranya duit syiling boleh ditambang, itu bermakna ia menggunakan sistem POW.

Pelombong menggunakan mereka GPU atau ASIC untuk menyelesaikan fungsi hash kriptografi yang mengesahkan blockchain. GPU terutamanya direka untuk permainan seperti RX 580 kini diambil bekerja oleh pelombong.

GPU mereka dengan cepat meneka dan memeriksa penyelesaian yang berbeza untuk masalah matematik yang mustahil. Apabila mereka berjaya menyelesaikan persamaan, lejar (blockchain) dikemas kini dan pelombong menerima hadiah blok dalam bentuk token dan / atau yuran transaksi.

Ini dipanggil Proof-of-Work kerana pelombong melakukan banyak kerja dalam bentuk memproses persamaan matematik dengan perkakasan perlombongan mereka. Tanpa pelombong, banyak rangkaian tidak akan wujud. Pelombong membayar elektrik sebagai ganti token.

Apa itu Bukti Kepentingan dan Bagaimana ia berbeza

Proof-of-Stake sedikit berbeza. Pelombong sebelum ini membuktikan seberapa pantas mereka dapat mengesahkan rangkaian; sekarang, pemegang ETH akan menunjukkan berapa banyak yang mereka miliki dengan menjalankan sesuatu yang disebut a nod induk. Apabila anda membuat nod utama, anda perlu mengunci sejumlah ETH untuk membuktikan bahawa anda memilikinya.

Ganjaran diedarkan berdasarkan jumlah wang yang telah anda kunci dan berapa lama kunci tersebut dikunci. Daripada 1,000 pelombong yang mengesahkan rangkaian misalnya, mungkin terdapat sekitar 10,000 dompet yang memegang Ethereum melalui Proof-of-Stake.

Dengan POS, tenaga dijimatkan. Pelombong tidak perlu menggunakan banyak tenaga elektrik untuk menyelesaikan fungsi hash kriptografi yang baik untuk dompet kita dan baik untuk planet ini. Di samping itu, dengan mengunci Ethereum, kelangkaan diciptakan yang akan menaikkan harganya.

Sudah tentu, bukan semua cahaya matahari dan pelangi. Seolah-olah dengan sistem baru ini, orang kaya akan menjadi lebih kaya dan yang miskin, mereka akan tetap miskin. Sistem baru memberi ganjaran kepada mereka yang sudah mempunyai banyak Ethereum kerana ganjaran blok kini diedarkan berdasarkan jumlah yang sudah anda miliki.

Tambahan pula, komuniti perlombongan ETH tidak akan merasa senang apabila garpu berlaku, kerana perkakasan perlombongan mereka tidak akan dapat digunakan lagi dengan Ethereum. Mereka harus beralih ke mata wang baru yang masih boleh ditagih.

Saya menjangkakan untuk melihat lonjakan Ethereum Classic pada masa ini, kerana saya yakin ia akan kekal POW. Ada kemungkinan sekumpulan ahli dalam komuniti perlombongan ETH akan membuat mata wang baru yang melekat dari Ethereum, yang mungkin disebut Ethereum Cash.

Sekiranya anda sedang melombong Ethereum, lebih baik mencari mata wang baru untuk ditambang. Masih banyak pilihan di luar sana, seperti Litecoin, Vertcoin, Zencash, dan banyak lagi.

Kemas kini ini telah dijalankan untuk sementara waktu, ditangguhkan oleh masalah seperti kemas kini dompet dan beberapa tolakan dari komuniti. Walau bagaimanapun, CEO dan otak di belakang Ethereum, Vitalik Buterin, semuanya berpindah ke POS.  

Mudah-mudahan peralihan ini tidak akan menghasilkan masalah untuk komuniti atau rangkaian ETH, kerana ini adalah keputusan besar yang mengubah cara pengesahan rangkaian sepenuhnya. Dengan itu, tidak perlu panik. Pasukan pengembangan Ethereum tahu apa yang mereka lakukan. Bagaimanapun, mereka adalah pengasas cryptocurrency kedua terbesar di pasaran.

Sama seperti yang lain, adalah bijak untuk mempelbagaikan diri. Jangan melaburkan semuanya dalam satu duit syiling; sebaliknya, adalah bijak untuk menyimpan segalanya. Selanjutnya, jangan tuangkan semua aset anda ke dalam kripto kerana persekitaran yang sangat tidak menentu.

Sekiranya anda ingin membeli perkakasan perlombongan ETH, saya katakan beli. Sekiranya anda membuat keputusan untuk membuat pembelian, fahami bahawa anda tidak akan menggunakannya lebih lama. Semasa membeli, pastikan kad dapat menambang mata wang lain juga kerana anda mesti mencari di tempat lain pada masa akan datang. Sehingga itu, cuba dapatkan sebanyak mungkin ETH!

Sumber Gambar: BlockGeeks

Ini adalah catatan tetamu yang ditulis oleh Jacob Tuwiner, pemilik PC Mudah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map