Sejarah dan Evolusi Cryptocurrency Forks

Cryptocurrency wujud dalam dua cara; menulis kod baru dari ground zero atau memanipulasi kod yang ada (forking).

Apabila garpu berlaku, cryptocurrency induk terbahagi kepada dua sehingga melahirkan aset alternatif baru dengan sedikit perbezaan dari yang utama. Konsensus mesti dibuat untuk mana-mana ekosistem cryptocurrency untuk terus maju dengan menghasilkan garpu lain.

Oleh kerana satu atau lain sebab, sebahagian besar altcoin teratas telah bercabang. Seperti biasa, Bitcoin adalah yang pertama dan kemudian blockchain lain memutuskan untuk mengikutinya. Mari kita lihat beberapa garpu dan apa yang dibuat untuk diselesaikan.

Garpu Bitcoin

Blok pertama yang dilombong di platform Bitcoin berlaku pada Januari 2009, dan pada masa itu, terdapat beberapa pelombong dan itu bermaksud kestabilan. Seiring berjalannya waktu, masalah skalabilitas, biaya transaksi yang tinggi dan jangka masa tunggu yang panjang bermaksud perisian memerlukan peningkatan. Ini adalah permulaan sejarah garpu.

Bitcoin XT adalah garpu pertama yang berlaku di blockchain BTC dan berlaku pada tahun 2015. Tujuannya adalah untuk meningkatkan saiz blok rangkaian menjadi 8MB yang akan menyaksikan jumlah transaksi bertambah baik dari 7 blok sesaat menjadi 24. Projek ini bermula dengan baik tetapi kegilaan di sekitarnya mati pada tahun 2016 ketika kebanyakan pelombong menarik diri.

Bitcoin Klasik

Walaupun selepas kematian Bitcoin XT, pelombong Bitcoin tidak pernah melepaskan keinginan untuk meningkatkan ukuran blok. Mereka terus maju dan mencipta garpu Bitcoin Classic yang menghasilkan cryptocurrency Bitcoin Classic. Mata wang nampaknya baik dan telah mencapai beberapa tonggak dalam strategi pembangunan lima tahun.

Tunai Bitcoin

Sebilangan besar garpu datang dengan alasan yang biasanya untuk menerapkan ciri yang akan menyebabkan peningkatan fungsi. Bitcoin Cash, sebaliknya, dibuat oleh pelombong yang merasakan bahawa Segwit adalah ancaman kepada rangkaian Bitcoin dan dengan itu menjauh.

Bitcoin Cash mendapat sokongan daripada individu berpengaruh seperti Roger Ver dan dengan cepat diterima oleh Kraken sejurus selepas penubuhannya. Pada masa ini, ia adalah cryptocurrency terbesar keempat berdasarkan had pasaran. Garpu lain yang dilalui oleh Bitcoin termasuk Bitcoin Gold, Status Emas Bitcoin, Bitcore, Bitcoin Diamond, Bitcoin Faith, Bitcoin Lite dan banyak lagi.

Terdapat juga garpu yang berbaris dan mereka merangkumi Lightning Bitcoin, Bitcoin God (percaya atau tidak), Bitcoin Silver, Bitcoin Atom dll..

Ethereum

Walaupun kelihatan sempurna bagi kebanyakan pelaburnya, Rantaian blok Ethereum mempunyai dan masih mempunyai masalah yang memerlukan pemalsuan. Garpu yang paling terkenal di rangkaian ini adalah Ethereum Classic yang berlaku pada bulan Julai 2016 selepas penggodaman DAO yang menyaksikan kehilangan $ 50 juta dalam eter. Selepas kejadian ini, beberapa orang memilih untuk meletakkan platform itu dan semua kerugian dapat dipulihkan sementara bahagian yang lebih kecil tidak setuju dengan peninjauan ini bahawa rantaian blok tidak boleh diubah.

Walaupun begitu, garpu berlaku dan kumpulan yang lebih kecil pergi dengan Ethereum Classic yang baru dibentuk sementara pemaju utama yang melepaskan peretasan mengekalkan nama lama- Ethereum. Garpu lain yang berasal dari blockchain eter termasuk EtherGold, EtherZero, Ethereum Modification dan EthereumFog.

Monero

Bahkan cryptocurrency yang terbaik dan berpusatkan privasi seperti Monero masih mempunyai masalah yang dapat diselesaikan melalui pemalsuan. Pada pertengahan bulan Mac, Monero dijadualkan melakukan persimpangan di blok 1529810 yang membawa kepada kelahiran Monero V (XMV). Seperti halnya koin crypto lain, garpu ini bertujuan untuk menyelesaikan masalah penskalaan dengan memperkenalkan protokol baru. Walaupun garpu dibuat untuk menyelesaikan masalah – pengguna menganggap garpu itu sebagai ‘penipuan’ kerana pasukan yang bertugas di Monero V nampaknya tidak profesional sama sekali dan cenderung melakukan sesuatu hanya untuk kepentingan mereka sendiri.

Litecoin

Litecoin bercadang untuk menghasilkan Litecoin Cash (LCC) menjadikan yang terakhir sebagai garpu sejak Litecoin berpisah dari Bitcoin pada tahun 2011. LCC tidak mendapat banyak cinta dari peminat crypto mungkin kerana kekurangan peta jalan yang tepat.

Kini, terdapat dua jenis garpu yang boleh berlaku dalam ekosistem cryptocurrency. Izinkan saya menerangkan perbezaannya.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, garpu bermaksud perbezaan dalam perisian blockchain. Perubahannya boleh menjadi sementara atau kekal dan keadaan ini membawa kepada dua kumpulan garpu, iaitu keras dan lembut. Mari kita tentukan maksud istilah ini.

Garpu keras

Garpu keras merujuk kepada perbezaan lengkap perisian blockchain di mana semua node sebelumnya tanpa peningkatan dilarang akses ke blockchain yang baru dibentuk. Transformasi radikal perisian ini biasanya menjadikan blok sah sebelumnya sama sekali tidak sah. Kedua-dua rantaian baru dan lama menjadi bebas.

Semasa garpu jenis ini, satu blockchain akan meneruskan jalan yang ada untuk menghasilkan blok baru sementara yang baru biasanya mengambil jalan yang sama sekali berbeza. Pelombong yang ingin menjadi sebahagian daripada bahagian baru mesti memasang peningkatan sementara mereka yang masih menghargai rantai warisan akan menyimpan nod mereka sebagaimana adanya.

Tidak ada individu yang boleh mencadangkan dan melakukan gerakan garpu keras. Idea ini harus disokong oleh lebih dari 90% pelombong agar perubahan dapat dilaksanakan. Contoh garpu yang tidak pernah mendapat sokongan majoriti ahli termasuk Segwit2x yang juga dikenali sebagai NO2x yang bertujuan untuk memperbaiki masalah skalabiliti Bitcoin dengan meningkatkan ukuran blok menjadi 2MB. Bitcoin Gold dan Bitcoin Cash adalah contoh garpu keras yang terkenal.

Garpu lembut

Apabila garpu berlaku dan dua cryptocurrency terbentuk di rantai warisan yang sama, ini dipanggil garpu lembut. Dalam garpu ini, transaksi yang lebih lama masih dapat disahkan oleh nod yang dinaik taraf. Senario ini disebut sebagai serasi ke belakang. Walau bagaimanapun, jika node tanpa peningkatan terus menambang blok baru, yang ditingkatkan akan gagal mengenalinya.

Garisan bawah

Garpu berisiko dan boleh memberi kesan negatif pada blockchain jika tidak dijalankan dengan betul. Walaupun begitu, mereka selalu dirancang dengan teliti oleh pemaju teras dan individu lain dengan tujuan untuk menyelesaikan masalah agar rangkaian dapat berjalan dengan lancar.

Semasa kita menuju ke masa depan, mari kita berharap bahawa garpu akan melakukan lebih daripada sekadar mengatasi masalah penskalaan dan privasi.

Catalin adalah pengasas Platform E-dagang dan Buka sekatan. Dia peminat reka bentuk dan suka matcha, dan sangat meminati teknologi bitcoin dan blockchain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map