Penyelesaian Cukai Mainstream Menjadikan Crypto

Penerapan cryptocurrency utama sedang dijalankan. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, pandemik yang sedang berlaku telah menunjukkan kelebihan mata wang digital di seluruh dunia, yang mengakibatkan kebangkitan semula pasaran cryptocurrency. Bank pusat sedang mengembangkan mata wang digital, syarikat besar menukar rizab kewangan menjadi Bitcoin, dan firma FinTech sedang mengembangkan platform yang menyokong aset tersebut.

Walaupun terdapat perkembangan positif ini, terdapat beberapa bidang yang sering dinyatakan kurang – menahan cryptocurrency daripada benar-benar terbang.

  • Terminal pedagang – Keupayaan untuk membuat pembelian mudah dengan mata wang digital
  • Perkhidmatan kustodial – Keupayaan untuk menyimpan aset digital dengan selamat, tanpa perlu pintar dari segi teknologi

Masing-masing perkara ini sering dicatat sebagai rintangan utama yang perlu diselesaikan agar berlaku penerapan arus perdana – dan dengan alasan yang baik, kerana keduanya adalah masalah kehidupan nyata yang akan dihadapi oleh pengguna sehari-hari.

Satu bidang yang sering dilupakan adalah perlunya penyelesaian cukai yang mudah dan berkesan. Membeli dan menjual cryptocurrency bukanlah aktiviti yang menyeronokkan tanpa sebarang beban cukai. Biasanya, kerajaan memerlukan keuntungan modal dikira pada setiap perdagangan yang dibuat, bersama dengan pelbagai keperluan lain.

Malangnya, banyak pelabur tidak menyedari implikasi cukai yang berkaitan dengan perdagangan cryptocurrency. Lebih jauh lagi, ini adalah kekurangan pilihan untuk menjadikan prosesnya mudah. Ya, ada syarikat pihak ketiga yang berusaha melakukan ini, tetapi kurangnya integrasi mereka dengan platform perdagangan utama menyebabkan perkhidmatan ini tetap tidak diketahui oleh banyak pihak.

Hari Perhitungan

Bagi sebilangan besar dari mereka yang ingin melewati kehabisan penyelesaian yang mesra pengguna, dan terus berniaga, hari perhitungan akan tiba. Apabila hari itu berlaku, akan ada yang melaporkan aktiviti mereka, dan mengapung – dan akan ada yang gagal melakukannya, dan tenggelam.

Setiap negara di seluruh dunia mempunyai peraturan dan garis panduan tersendiri yang merangkumi keperluan pelaporan cryptocurrency. Walaupun peserta industri awal mungkin tidak berminat untuk melaporkan aktiviti kerana pengawasan yang lemah, ini cepat berubah. Entiti seperti Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri (IRS) dan juga Agensi Hasil Kanada (CRA), telah menjelaskan bahawa mereka menonton, dan mengharapkan pelaporan yang sesuai.

Cukai

Isu cukai dan cryptocurrency diharapkan akan menjadi masa lalu dalam tahun-tahun mendatang, walaupun platform popular terus meneroka industri ini. Berikut adalah tiga contoh syarikat terkenal yang terlibat dengan FinTech, serangan mereka ke dalam cryptocurrency, dan apa yang mereka lakukan mengenai cukai – Dua dengan rancangan, dan satu kad liar.

PayPal

Firma FinTech terbaru untuk memasuki cryptocurrency adalah salah satu yang terbesar – PayPal. Walaupun sokongan tidak dijangka dilancarkan selama beberapa minggu / bulan lagi, bergantung pada lokasi seseorang, pelabur yang menjangkakan menggunakan perkhidmatan tersebut sudah bertanya-tanya penyelesaian cukai yang akan ditawarkan oleh PayPal.

PayPal belum menunjukkan rancangannya untuk meminimumkan beban pelaporan cukai. Dengan semua perhatian pada PayPal (pengawal selia dan pengguna), ini mungkin berlaku buat masa ini, tetapi mungkin tidak selamanya. Persoalannya, adakah PayPal akan mengembangkan penyelesaiannya sendiri? Adakah ia akan memperoleh syarikat seperti SimpleTax? Atau adakah ia akan bekerjasama dan mengintegrasikan perkhidmatan yang serupa CukaiBit?

KekayaanSederhana


Sebagai pendatang baru yang berkaitan dengan cryptocurrency, WealthSimple mengumumkan platform crypto pada akhir 2020. Platform ini, yang memudahkan pembelian dan penjualan pelbagai aset teratas (Bitcoin, Ethereum, dll.), Berpotensi besar untuk memperkenalkan cryptocurrency kepada pelbagai kumpulan pelanggan.

Sama ada disengajakan atau tidak, WealthSimple bernasib baik telah membuat langkah strategik pada tahun 2018, yang akan memberi manfaat kepada platform crypto yang baru dibentuk – pembelian SimpleTax.  Platform berorientasikan cukai yang popular ini memberikan kesederhanaan untuk memfailkan cukai seseorang. Selain itu, selama bertahun-tahun, pengguna yang menyokong yang mengambil bahagian dalam perdagangan cryptocurrency. Hasilnya, WealthSimple menjadi prima dan bersedia untuk menyokong platform barunya dengan penyelesaian cukai berfokus crypto yang sangat diperlukan.

Gemini

Walaupun WealthSimple menyediakan akses ke pelbagai kemampuan kewangan, termasuk TFSA / RRSP / dll., Gemini mempunyai pendekatan yang lebih fokus pada cryptocurrency.

Platform yang semakin popular baru-baru ini diumumkan bahawa ia akan mengintegrasikan perisian oleh TaxBit, yang dirancang khusus untuk melaporkan aktiviti perdagangan crypto. Salah satu kemuncak perkhidmatan ini, adalah kemampuan para pelabur untuk, tidak hanya menghasilkan laporan akhir tahun, tetapi untuk mengesan kesan perdagangan mereka terhadap cukai dalam masa nyata.

Tyler Winklevoss, Ketua Pegawai Eksekutif Gemini, menyatakan, “Perisian TaxBit mengotomatisasi pengiraan yang diperlukan untuk pelaporan cukai kripto, membantu mengurangkan titik tolak cukai kripto bagi pengguna kami. Pelabur juga dapat melihat implikasi cukai masa nyata dari sebarang perdagangan yang mereka lakukan di Gemini. “

Maksimalis dengan Pilihan?

Istilah yang sering digunakan semasa membincangkan pelaburan Bitcoin, adalah ‘maksimalis’. Ini merujuk kepada pelabur yang mempercayai keberkesanan Bitcoin di atas segalanya, dan memaksimumkan pegangan mereka dalam aset tunggal ini, dan bukannya mempelbagaikan pelbagai syiling alt.

Mengingat masalah sekitar cukai yang dibincangkan di sini hari ini, ia menimbulkan persoalan – adakah semua pelabur Bitcoin maksimalis pilihan? Atau mereka hanya dihalang oleh keperluan cukai yang membebankan, dan kurangnya pilihan untuk mengatasinya?

Mudah-mudahan, lambat laun, masalah ini akan menjadi titik pertimbangan, dan syarikat seperti WealthSimple, Gemini, PayPal, dan lain-lain akan terus memenuhi keperluan industri.

Pengambilan dari semua ini mudah – Ketahui syarat cukai tempatan anda dan patuhi. Jangan terperangkap, cuba memahami aktiviti yang tidak dilaporkan selama bertahun-tahun, ketika IRS / CRA / dll. datang memanggil.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map