Mata Wang Digital Bank Pusat (CBDC) – Kemas kini Pembangunan

Ketika dunia terus berubah menjadi digital, kita melihat pelbagai kerajaan di seluruh dunia sedang berusaha mengembangkan mata wang digital. Sering disebut sebagai ‘mata wang digital bank pusat’ atau ‘CBDC’, rakan digital ini untuk mata wang FIAT setiap negara mempunyai pelbagai faedah.

Hari ini, kita melihat secara ringkas beberapa kemajuan terkini yang sedang dibuat oleh negara-negara yang memimpin pembangunan CBDC.

Bahama

Dolar Pasir adalah nama sejenis landak yang mudah dijumpai di perairan hangat berhampiran khatulistiwa. Makhluk ini diberi nama kerana penampilannya, menyerupai duit syiling yang terbuat dari pasir. Oleh yang demikian, sangatlah wajar Bahama telah menjadikan CBDC yang akan datang sebagai ‘Pasir Dolar’.

Projek dolar pasir sering dibayangi oleh kemajuan yang dicapai pada digital yuan – yang terakhir adalah, bagaimanapun, produk ekonomi terbesar kedua di dunia. Pada hakikatnya, dolar pasir adalah salah satu CBDC pertama yang dikeluarkan. Walaupun hanya digunakan dalam batas-batas perbatasannya, pegawai di Central Bank of Bahamas baru-baru ini ditunjukkan bahawa ia akan dapat digunakan di seluruh dunia tidak lama lagi.

Walaupun China mungkin membayangi kemajuan di Bahama dengan perbicaraan awam CBDCnya, ia dipercayai bahawa Dolar Pasir akhirnya akan menjadi yang pertama dilancarkan secara rasmi pada skala global.

Kanada

Sehingga kini, Kanada telah mengambil pendekatan yang lebih menakutkan terhadap CBDC daripada kebanyakan. Walaupun negara-negara lain telah menganggap CBDC sebagai jalan maju, Kanada telah memutuskan untuk menunggu dan melihat bagaimana projek-projek ini berfungsi.

“Bank of Canada terlibat dalam program penelitian berskala besar untuk menganalisis risiko dan peluang perkembangan baru ini. Bahagian penting dari program ini adalah kerangka pemantauan untuk wang dan pembayaran dan perancangan luar jangka untuk mata wang digital bank pusat (CBDC). Ini adalah program yang mempunyai kepentingan sosial yang besar dan memerlukan kita untuk membuka jalan baru. “

Walaupun Bank of Canada telah menyatakan bahwa ia akan siap untuk CBDC ketika waktunya tiba, ia seolah-olah sedang meningkatkan penelitiannya untuk penggunaannya. Perkara ini baru dibuktikan, sebagai jawatan kerja diumumkan kepada umum, mencari Ahli Ekonomi yang berpengalaman dalam bidang blockchain untuk menerajui penyelidikannya.

China

Tanpa keraguan, China adalah salah satu, jika tidak, peneraju pembangunan CBDC. Digelar digital Yuan, CBDC China sudah memasuki fasa ujian awam.

Ujian ini menyaksikan People’s Bank of China mengedarkan 10 juta Yuan digital ($ 1.5 juta USD) dalam bentuk loteri pada pertengahan Oktober, kepada penduduk di Shenzhen. Dalam ujian ini, ribuan pedagang tempatan dilengkapi dengan kemampuan untuk menerima Yuan digital yang baru diedarkan. Awal laporan menunjukkan reaksi bercampur-campur, dengan pengguna yang disurvei menyebut kekurangan kemudahan, insentif, dan masa yang buruk kerana isu-isu mengenai Yuan digital.

Walaupun ini mungkin merupakan fasa pengujian dan bukan pelancaran rasmi, ini menunjukkan dengan jelas bahawa China berada di barisan depan pembangunan berkaitan dengan CBDC.


Rusia

Tidak semua negara mencipta mata wang digital bank pusat kerana kehendak, tetapi kerana keperluan. Salah satu ketakutan yang berkaitan dengan CBDC adalah keupayaan yang berpotensi untuk membantu negara-negara mengatasi sekatan kewangan yang dikenakan. Ketakutan ini hanya diberi kepercayaan yang lebih besar oleh Rusia sendiri, seperti Bank of Russia dilapor secara eksplisit menyebut potensi ini sebagai alasan untuk pengembangan Rubel digital.

Walaupun Rusia belum membuat keputusan muktamad mengenai apakah akan melepaskan CBDC atau tidak, ia nampaknya semakin meningkat sehingga ini akan berlaku. Seperti yang ada sekarang, CBDC Rusia diharapkan dapat disusun sebagai dasarnya stablecoin yang disokong oleh pemerintah, dengan setiap rubel digital disokong oleh rubel tradisional.

Penyelesaian CBDC

Sekiranya satu perkara telah diperjelaskan selama beberapa bulan terakhir, adalah bahawa CBDC tidak lagi menjadi kemungkinan, kini CBDC secara aktif dikembangkan oleh pemerintah di seluruh dunia. Dalam beberapa tahun akan datang, kita mungkin akan melihat beberapa mata wang ini dalam “peredaran”. Akibatnya, ekonomi terbesar di dunia (Amerika Syarikat) perlu dipersiapkan, kerana CBDC ini berpotensi untuk mengurangkan sisa dunia bergantung pada dolar A.S. – sikap baru-baru ini dikongsi oleh Deutsche Bank.

“Penerapan CBDC dalam hubungan perdagangan dua hala utama dapat mengikis keunggulan dolar di pasaran kewangan global.”

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map