Mastercard, Visa, Paypal – Pemproses Pembayaran / Gerbang adalah Aset Digital Utama untuk Penerimaan Utama

Agar aset digital seperti Bitcoin dapat berkembang di luar sekadar ‘simpanan nilai’, penerapan yang bermakna perlu berlaku di kalangan peniaga, yang membolehkan pengguna membelanjakannya seperti FIAT. Ini bagaimanapun tidak dapat dilakukan sehingga infrastruktur yang mencukupi dikembangkan oleh pemproses / gerbang pembayaran yang ada (iaitu Mastercard).

Syukurlah, 2021 agak baik terhadap aset digital, kerana ini adalah trend yang semakin mendapat tempat. Berikut adalah contoh langkah-langkah utama yang diambil oleh syarikat-syarikat tersebut, yang mencatatkan masa depan yang cerah untuk aset digital – yang sangat mengejutkan bank-bank pusat.

Kad induk

Pada masa ini, rangkaian Mastercard terdiri daripada kira-kira 1 bilion pengguna dan 30 juta peniaga. Ini adalah banyak pengguna, yang tidak lama lagi akan mendapat pendedahan dan akses ke aset digital.

Mastercard baru sahaja diumumkan bahawa pada tahun 2021, ia akan memberikan sokongan untuk pelbagai aset digital di rangkaiannya. Ini bermaksud membolehkan pedagang dibayar dalam aset seperti Bitcoin, selain melancarkan kad debit berasaskan kripto, dan banyak lagi. Mastercard menunjukkan bahawa alasannya adalah mudah – berenang dengan arus dan bukannya menentangnya. Syarikat telah menyedari bahawa aset digital ada di sini untuk tinggal, dan menyesuaikan perkhidmatannya dengan sewajarnya, sehingga tidak ketinggalan sementara pesaingnya yang lain menyesuaikan diri dan berkembang.

“… aset digital menjadi bahagian yang lebih penting dari dunia pembayaran … trendnya tidak dapat disangkal.”

Syarikat yang berbeza mempunyai aset digital yang berbeza falsafah, namun mendengar bahawa Mastercard agak menyegarkan. Syarikat itu menyatakan,

“Falsafah kami mengenai cryptocurrency adalah mudah: Ini mengenai pilihan. Mastercard tidak ada di sini untuk mengesyorkan anda mula menggunakan cryptocurrency. Tetapi kami berada di sini untuk membolehkan pelanggan, peniaga dan perniagaan memindahkan nilai digital – tradisional atau crypto – sesuka mereka. Ini harus menjadi pilihan anda, ini adalah wang anda. “

Walaupun syarikat itu belum menentukan aset digital mana yang akan disokongnya, ini menunjukkan bahawa jumlahnya akan banyak. Mereka yang ingin disertakan mesti memenuhi isu-isu utama berikut di mata Mastercard.

  • Perlindungan pengguna (privasi data / keselamatan)
  • KYC / AML
  • Mematuhi peraturan
  • Kestabilan (mesti berfungsi sebagai mata wang, bukan sekadar pelaburan)

Perlu diingatkan bahawa aset digital yang akan disokong oleh Mastercard dalam waktu dekat tidak terhad kepada penawaran seperti Bitcoin dan USD Coin. Sokongan akan diberikan untuk merangkumi kumpulan mata wang digital bank pusat (CBDC) yang tidak dapat dielakkan. Walaupun sokongan untuk aset ini mungkin sedikit lebih jauh, kerana kebanyakan contoh CBDC masih dalam fasa pengembangannya, Mastercard menunjukkan bahawa ia sudah bekerjasama dengan bank pusat, dan sokongan ini akan datang.

Visa

Apabila memikirkan Mastercard, kebanyakan akan bersetuju bahawa ia mempunyai satu saingan yang jelas di atas semua yang lain – VISA. Dengan keadaan ini, jangan berfikir sejenak bahawa Visa tidak akan mengikuti Mastercards dalam menyokong aset digital. Potensi ganjaran, dan risiko ditinggalkan, masing-masing terlalu besar.

Buat masa ini, Visa baru-baru ini mengumumkan usaha yang sama menjanjikan aset digital. Saat ini sedang melakukan uji coba program yang menggunakan ‘API crypto’. Ini akan membolehkan bank tradisional mula menyokong aset digital, dengan mengakses infrastruktur yang sudah ada melalui API. Program perintis itu dijangka dilancarkan sepenuhnya akhir tahun ini.

Berkenaan dengan mengintegrasikan aset digital pada platformnya sendiri, kita tahu bahawa ia akan datang – Visa telah menyatakan perkara ini. Masa akan memberitahu bagaimana integrasi ini terbentuk, dan jika ia akan menyerupai pengumuman Mastercard yang disebutkan di atas.

PayPal

Walaupun setiap Mastercard dan Visa telah meneliti dan mengembangkan rancangan permainan di sekitar aset digital selama bertahun-tahun sekarang, mungkin PayPal dapat dikreditkan karena mendorong mereka untuk bertindak.

Pada akhir tahun 2020, PayPal menjadi syarikat pertama yang telah mengumumkan sokongan yang akan datang untuk perbelanjaan aset digital saudagar seperti Bitcoin. Walaupun perkhidmatan khusus ini belum dilancarkan, pengumumannya menghasilkan sejumlah besar minat dalam sektor ini.

Dengan permulaan berbulan-bulan melalui Mastercard dan Visa, PayPal harus bersiap sedia untuk bertahan dengan yang pertama. Salah satu kelebihan yang dimilikinya berbanding yang lain adalah perkhidmatan perdagangannya yang telah dilancarkan, yang telah melihat tahap penerimaan yang di atas yang diharapkan hingga kini.

Pengambilan yang keras

Walaupun tiga pemproses / gerbang pembayaran terbesar di dunia mengumumkan penggunaan aset digital yang bermakna, dan pelbagai syarikat berprofil tinggi (iaitu Tesla) memperuntukkan rizab modal untuk Bitcoin, bank tradisional tetap dibutakan oleh pandangan kuno. Pandangan ini biasanya melukis aset digital sebagai hanya digunakan oleh penjenayah, dan tidak boleh dipercayai.

Dalam satu kebelakangan ini ucapan oleh wakil Bank of Canada, telah dijelaskan bahawa bank pusat tidak melihat cryptocurrency secara positif.

“Walaupun dalam ekonomi digital yang semakin meningkat ini, cryptocurrency seperti bitcoin tidak mempunyai tuntutan yang masuk akal untuk menjadi wang masa depan. Mereka sangat cacat sebagai kaedah pembayaran – kecuali untuk transaksi haram seperti pencucian wang, di mana tanpa nama mengalahkan semua ciri lain – kerana mereka bergantung pada kaedah pengesahan yang mahal dan daya beli mereka sangat tidak stabil. Kenaikan harga mereka baru-baru ini tidak seperti tren dan lebih seperti mania spekulatif – suasana di mana satu tweet berprofil tinggi cukup untuk mencetuskan kenaikan harga secara tiba-tiba. “

Ucapan di mana pendirian ini disampaikan difokuskan pada mempercepat pengembangan dolar digitalnya sendiri atau ‘mata wang digital bank pusat (CBDC)’.

Kejahilan yang Sengaja

Seiring berjalannya tahun 2021, kes aset digital terus bertambah kukuh. Beberapa bulan kebelakangan ini kita telah melihat contoh-contoh berikut.

Syarikat besar yang memperuntukkan simpanan modal bernilai berbilion ke Bitcoin? Periksa.

Pertukaran utama yang menyokong dana aset digital dan kontrak niaga hadapan? Periksa.

Syarikat blockchain menjadi terbuka? Periksa.

Pemproses / gerbang pembayaran terkemuka yang membolehkan perbelanjaan aset digital oleh pedagang? Periksa.

Sebagai titik tertentu, aset digital tidak dapat dihapuskan oleh bank tradisional dan pemerintah sebagai gelembung spekulatif, tanpa masa depan yang nyata. Memandangkan jumlah adopsi hingga saat ini, dan yang telah diumumkan dalam waktu dekat, penolakan terus-menerus mengabaikan kejahilan..

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map