Gesaan untuk Industri Cryptocurrency untuk Menolak Ekstremis

Tidak dapat dinafikan bahawa Bitcoin mempunyai sejarah gelap, pada tahun 2019 sahaja lebih dari $ 1 bilion dalam Bitcoin dibelanjakan di laman web gelap. Dana ini digunakan untuk banyak tujuan – ada yang baik, ada yang buruk. Malangnya, dalam beberapa kes, ia digunakan untuk perdagangan dadah, pornografi kanak-kanak, dan bahkan menyewa pembunuh bayaran seperti kes di California di mana wanita membayar 12 Bitcoin untuk dibunuh bekas suaminya.

Cryptocurrency berasaskan privasi seperti Monero, dan Zcash secara historis dikaitkan dengan tujuan yang merugikan. Mata wang kripto ini mempunyai kes penggunaan di mana privasi penting, dan kami menyokong kebebasan bagi pengguna untuk memutuskan kapan dan di mana cryptocurrency ini harus digunakan untuk tujuan yang sah. Walaupun begitu, industri telah bertahun-tahun bekerja tanpa lelah untuk melegitimasi aset digital. Para pakar telah pergi ke kongres untuk membincangkan kebaikan industri, yang lain telah menyokong kes penggunaan positif seperti kiriman wang ke luar negara, dan dalam banyak kes, individu ditawarkan peluang untuk bank di kawasan yang mempunyai pemerintahan autokratik.

Walaupun begitu, walaupun setelah semua sejarah bersama ini, termasuk tahun-tahun perjuangan yang didedikasikan untuk melegitimasi industri ini, kami mungkin menghadapi masalah. Selepas serangan baru-baru ini di Capitol Hill oleh kumpulan penyokong Trump yang gila, dan tindakan keras media sosial terhadap pengganas domestik, terdapat minat baru oleh beberapa anggota komuniti cryptocurrency untuk mendorong produk cryptocurrency yang digunakan oleh pelampau, ahli teori konspirasi , dan pengganas domestik. Dalam beberapa kes, dorongan hanya untuk mengepam token yang kemudian mereka rencanakan untuk membuang, dalam kes lain, adalah untuk menyokong projek yang mereka minati.

Anda dapat melihat contohnya di seluruh platform media sosial seperti Twitter – Tweets yang mendorong perkhidmatan platform hosting yang terdesentralisasi Filecoin sehingga dapat mengehos laman web seperti Parler yang sering dikunjungi oleh pelampau dan penyokong QAnon yang cuba menjatuhkan United Kerajaan negeri. Inilah sebabnya mengapa Amazon menamatkan perjanjiannya dengan Parler dan membuang laman web / aplikasi dari platform hosting awannya.

Yang lain mendorong cryptocurrency berasaskan privasi seperti Zcash, Monero, dan Dash, sekiranya individu berbahaya yang sama ini perlu memindahkan dana tanpa pemberitahuan penguatkuasaan undang-undang untuk membeli senjata haram, atau perkhidmatan lain yang digunakan untuk tujuan gelap.

Ironinya adalah bahawa banyak individu yang sama yang mendorong token privasi gagal memahami bagaimana cryptocurrency dijejaki di blockchain dan fakta bahawa Monero kini sedang dipantau oleh FBI. Sekiranya trend ini berterusan, pertukaran akan ditekan untuk menghapus token ini dan ini akan menyebabkan token yang sama ini benar-benar menjunam nilai, sungguh memalukan.

Soalan yang perlu diajukan adalah “mengapa”? Mengapa sebilangan anggota masyarakat merasakan perlunya dikaitkan dengan pelampau yang ganas atau Dark Web? Adakah benar-benar ada sejumlah wang yang dapat membenarkan akibat negatif dari tindakan ini?

Dari sudut pandang yang mementingkan diri sendiri, semakin banyak hubungan negatif yang dimiliki oleh industri, semakin tidak mungkin industri ini mempunyai penggunaan yang luas, pelaburan oleh dana teroka, dan kelulusan SEC untuk ETF Bitcoin.

Industri ini tidak perlu menjadi benteng terakhir bagi mereka yang memerlukan perkhidmatan terdesentralisasi untuk menyembunyikan kegiatan jahat mereka. Kita perlu berdiri bersama, dan memberitahu pelampau bahawa kita tidak mahu dikaitkan dengan mereka. Hanya apabila industri ini bersatu untuk mengusir para penipu, pengacau, dan ekstremis, kita akhirnya dapat diterima secara meluas oleh masyarakat global. Sekiranya kita mahukan penerapan pasaran yang benar, maka kita perlu memainkan peranan kita.

Ramai yang akan mendakwa bahawa untuk melindungi Pindaan Pertama adalah mengapa kita perlu mengizinkan para penentang ini. Malangnya, orang-orang yang sama ini gagal memahami apa sebenarnya maksud Pindaan Pertama, ini adalah bagaimana ia ditulis dalam perlembagaan:

“Kongres tidak akan membuat undang-undang yang menghormati pendirian agama, atau melarang pelaksanaannya secara bebas; atau menyekat kebebasan bersuara, atau akhbar; atau hak rakyat untuk berkumpul secara aman, dan mengajukan petisi kepada Pemerintah untuk mengatasi masalah. “

Tidak ada perubahan dalam Pindaan Pertama yang menetapkan bahawa syarikat swasta wajib menawarkan perlindungan kepada mana-mana entiti yang menyalahgunakan syarat dan perkhidmatan platform mereka. Sekiranya seseorang memiliki platform, adalah hak Pindaan ke-1 mereka untuk memilih bagaimana mereka ingin menjadi polis platform tersebut. Adalah hak masyarakat untuk menuntut pertanggungjawaban, meminta syarat dan ketentuan yang menentang ucapan kebencian dan untuk menghapus pengguna yang menyinggung perasaan.

Harapan saya agar masyarakat kita yang terdesentralisasi dapat menolak seruan untuk digunakan oleh pelampau. Komuniti dan dunia ini berhak menjadi lebih baik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map