Firma Pelaburan mendapati bahawa Bitcoin tidak mudah berubah, tidak berkorelasi, dan dalam permintaan tinggi

Dengan Bitcoin mendekati paras tertinggi sepanjang masa berbanding Dolar A.S., pelabur di seluruh dunia berusaha memahami mengapa ini berlaku.

Walaupun tidak ada satu alasan yang mendorong lonjakan populariti dan harga cryptocurrency terbesar di dunia baru-baru ini, berikut adalah beberapa asas yang diperhatikan oleh firma pelaburan sebagai sebab utama mengapa.

Turun naik

Selama bertahun-tahun, terdapat beberapa kelemahan Bitcoin yang berulang, yang biasanya ditiru oleh mereka yang sama-sama mempercayai dan tidak mempercayai keberkesanan cryptocurrency. Yang paling biasa di antaranya ialah turun naik Bitcoin.

Walaupun pelabur runcit mungkin tertarik dengan perubahan pasaran yang identik dengan Bitcoin, pelabur institusi mungkin tidak begitu. Apabila lebih banyak pemain institusi memasuki sektor ini, dipercayai bahawa turun naik perlahan-lahan akan berkurang, yang membawa kepada kemasukan lebih banyak pelabur.

Nampaknya kita akhirnya berada di titik kemuncak di mana Bitcoin telah cukup matang sehingga ia mulai mempunyai tahap turun naik yang lebih baik daripada saham tradisional. Sekiranya ini terdengar aneh, lihat saja a laporan terkini disiapkan oleh firma pelaburan Van Eck.

“Dalam kajian turun naik kami sekarang, kami membandingkan turun naik 90 hari dan tahun hingga kini – seperti yang diukur oleh sisihan piawai harian mereka 1 pada 13 November 2020 – bitcoin terhadap konstituen S&Indeks P 500. Kami mendapati bahawa bitcoin telah menunjukkan turun naik yang lebih rendah daripada 112 saham S&P 500 dalam jangka masa 90 hari dan 145 stok YTD. “

Walaupun jelas masih ada ruang untuk diperbaiki, ini adalah tanda kematangan yang menjanjikan dalam pasaran Bitcoin, yang bersama-sama dengan perkara-perkara berikut tidak diragukan lagi membantu meningkatkan harga.

Korelasi

Terdapat dua kes penggunaan utama yang dibayangkan oleh pelabur untuk Bitcoin pada masa akan datang.

  • Bertindak sebagai mata wang berfungsi
  • Bertindak sebagai simpanan nilai

Dengan penambahbaikan seperti Rangkaian Kilat sedang dibangunkan, hanya perlu waktu sebelum Bitcoin mempunyai kemampuan untuk berfungsi sebagai kedua-duanya. Buat masa ini, sebahagian besar minat terhadap Bitcoin berkaitan dengan fungsinya sebagai simpanan nilai.

Untuk bertindak sebagai simpanan nilai, aset dengan idealnya akan mempunyai korelasi yang rendah dengan kebanyakan aset lain. Malangnya, ada anggapan berulang mengenai Bitcoin bahawa ia sangat berkorelasi dengan pasar tradisional – yang bermaksud bahawa jika stok mengalami kemalangan, Bitcoin tidak akan jauh ketinggalan. Firma pelaburan telah bekerja keras untuk memahami hubungan ini dengan lebih baik selama beberapa bulan terakhir, menghilangkan konsep korelasi yang lalu.

Fidelity Digital Assets baru-baru ini diterbitkan penemuannya mengenai korelasi BTC, menyatakan,

“Korelasi Bitcoin dengan aset lain dari Januari 2015 hingga September 2020… rata-rata 0.11, menunjukkan hampir tidak ada hubungan antara pulangan bitcoin dan aset lain. Sebagai peringatan, korelasi berada dalam julat -1 hingga 1. Korelasi 1 menunjukkan korelasi positif yang sempurna, atau pemboleh ubah akan bergerak bersama. Korelasi -1 merujuk kepada korelasi negatif yang sempurna sehingga pemboleh ubah bergerak ke arah yang berlawanan. Korelasi atau hampir nol (tidak berkorelasi atau tidak berkorelasi) bermaksud bahawa tidak ada hubungan antara pemboleh ubah. “

Lebih menyokong Fidelity Digital Assets adalah pelbagai pelabur berprofil tinggi yang membuat kesimpulan yang sama.

Anthony Pompliano, pengasas bersama Morgan Creek Digital Assets, menyatakan,

“Jadi bagaimana Bitcoin lakukan semasa kemerosotan ekonomi? Ia mengatasi saham, bon, emas, minyak, dan hampir semua yang lain. Ini juga mempunyai korelasi yang rendah hingga tidak ada sepanjang masa material. Bitcoin adalah tempat selamat utama & pasaran membuktikannya. “

Walaupun mungkin ada beberapa saat sebelum Bitcoin berfungsi dengan cekap sebagai mata wang (yang Menurut kepada Ketua Pegawai Eksekutif PayPal, Dan Schulman, akan berlaku akhirnya), ia seolah-olah sudah memantapkan dirinya sebagai aset lindung nilai yang layak dengan hubungan nol antara dirinya dan pasaran tradisional.

Penawaran berbanding Permintaan

Tidak ada kekurangan mata wang FIAT. Pemerintah di seluruh dunia terus meningkatkan bekalan mata wang masing-masing, melalui pencetakan / pencetakan berterusan. Dengan kemampuan ini, penawaran berbanding permintaan dapat dimanipulasi sesuka hati.

Bitcoin sebaliknya, mempunyai jumlah tetap 21 juta BTC. Dunia, bagaimanapun, tidak memiliki akses ke 21 juta BTC ini sekarang, kerana hanya sejumlah wang yang dibebaskan dengan setiap blok yang lewat.

Firma pelaburan, Pantera Capital, kini mendapati bahawa permintaan semasa untuk Bitcoin mulai melebihi kuantiti Bitcoin yang dilepaskan ‘ke alam liar’. Akibatnya, harga naik, kerana pelabur bersedia membayar jumlah yang meningkat untuk aset dalam permintaan yang meningkat.

Peningkatan permintaan yang dilihat oleh Pantera Capital, adalah sedang dikaitkan kepada pemain pasaran baru seperti PayPal dan Square’s Cash App.

“Ketika PayPal disiarkan secara langsung, volume mulai meletup … dalam masa empat minggu selepas siaran langsung, PayPal sudah membeli hampir 70% bekalan bitcoin baru.

Aplikasi PayPal dan Cash sudah membeli lebih dari 100% daripada semua bitcoin yang baru dikeluarkan. “

Penawaran dan permintaan untuk Bitcoin semestinya menjadi metrik yang menarik untuk memantau bergerak maju, kerana PayPal kemungkinan besar menandakan yang pertama dari banyak pemproses pembayaran yang dijangka melonjak dalam tahun-tahun akan datang.

Keputusan itu

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, tidak ada satu pun alasan yang dapat menjelaskan kebangkitan Bitcoin – sebaliknya, beberapa faktor sedang diperankan. Walaupun ini mungkin berubah seiring berjalannya waktu, penyelidikan yang diselesaikan oleh firma pelaburan menunjukkan beberapa perkara penting.

  • Adakah Bitcoin tidak menentu? Van Eck mengatakan ‘Tidak’, berbanding dengan sebilangan besar S&P 500
  • Adakah Bitcoin berkorelasi dengan pasaran tradisional? Fidelity Digital Assets mengatakan ‘Tidak’, sejak tahun 2015
  • Adakah Bitcoin semakin sukar? Pantera Capital mengatakan ‘Ya’, berdasarkan aktiviti penambang dan pendatang baru

Penting untuk diingat bahawa penemuan yang dibincangkan hari ini masing-masing berasal dari firma pelaburan yang dihormati. Mereka bukan penggemar anekdot peminat Bitcoin yang sukar. Oleh itu, masa depan yang menjanjikan untuk cryptocurrency asal semakin besar kemungkinannya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map