VIX adalah Rakan Baru Bitcoin

Penunjuk turun naik ini dapat membantu anda mencari jalan di pasaran aset digital

Jalan-jalan utama

  • Data menunjukkan bahawa hubungan antara BTC harga dan VIX hampir setahun tinggi.
  • Ketidakpastian global mendorong VIX lebih tinggi, dapat mewujudkan peluang tambahan untuk cryptocurrency.
  • Pelabur harus merujuk data korelasi sebelum membuat keputusan perdagangan.

Gambaran keseluruhan

Ogos telah menjadi bulan yang tidak menentu setakat ini untuk kedua-dua pasaran kewangan dan cryptocurrency. Menolak masuk ikatan hasil dan keluk hasil terbalik telah dibincangkan secara meluas dalam beberapa hari terakhir, dan kebimbangan mengenai kemungkinan kemelesetan di AS mengakibatkan beberapa perubahan besar di global ekuiti dan FXdan komoditi harga. Sudah tentu, BTC dan kripto tidak terkecuali.

Selain itu korelasi tinggi antara BTC dan Emas, cryptocurrency terkemuka juga menunjukkan hubungan dengan CBOE VIX, dan tali itu semakin hampir.

Di belakang perang perdagangan AS-China, Kisah Brexit, dan juga peningkatan ketegangan geopolitik di seluruh dunia, adalah sah untuk menganggap volatiliti mempunyai bias kenaikan yang lebih besar dalam jangka pendek / sederhana. Bagaimana kita dapat memanfaatkan korelasi tersebut untuk menjadi lebih baik BTC keputusan pelaburan?

Apa itu VIX?

Indeks Volatiliti atau VIX dicipta oleh Pertukaran Pilihan Lembaga Chicago (CBOE), ini adalah indeks pasaran masa nyata yang mengesan turun naik tersirat 30 hari sekumpulan S&Pilihan Indeks P 500. Ia juga dikenali sebagai Wall StreetTakut Gauge“Atau”Indeks Ketakutan“.

  • Yang lebih tinggi VIX menunjukkan bahawa peniaga mengharapkan S&P 500 untuk menjadi lebih mudah berubah dan tekanan.
  • Yang lebih rendah VIX menunjukkan bahawa peniaga pilihan menjangkakan S&P 500 menjadi kurang stabil dan lebih stabil.

The VIX melonjak lulus 24 pada awal bulan Ogos berikutan ketegangan tinggi pertikaian perdagangan AS-China dan kebimbangan kemelesetan, VIX kemudian merosot kembali ke sekitar 18 kemudian bersama dengan optimisme perdagangan dan rangsangan global.

Gambar 1: Indeks CBOE VIX

Hubungan antara Bitcoin dan VIX dan Lain-lain

Sebelum ini, kami telah mengkaji hubungan antara BTC dan emas, ciri pembezaan cryptocurrency terkemuka menjadikannya aset selamat dan perlindungan terhadap ketidakpastian pasaran, dan kami percaya bahawa sifat khusus BTC sekurang-kurangnya berada di belakang rapat umum baru-baru ini BTC.

Selain itu emas, kami juga memerhatikan bahawa VIX semakin berkaitan dengan BTC. Rajah 2 menunjukkan data sejarah korelasi 90-hari antara BTC dan juga VIX, dan pekali korelasi menghampiri +0.2. Walaupun jumlahnya tidak optimum pada saat ini, namun kemungkinan pelarian dapat berkembang menjadi trend korelasi positif yang baru, memandangkan persekitaran yang sangat tidak menentu. Tahap korelasi antara keduanya mendekati tahap tertinggi sejak Januari 2017. Pekali korelasi telah mencapai +0.3 pada akhir Disember 2015, ketika itulah S&P dihidupkan ke tahap 1880, dan BTC melonjak dari 300 hingga hampir 500.

Gambar 2: Korelasi Rolling Return BTC-VIX (90 Hari)

Walaupun ada hubungan antara BTC dan juga VIX semakin hampir, BTCHubungan dengan emas tetap tinggi. Rajah 3 membandingkan korelasi antara BTC/VIX, BTC/emas, dan BTC/DXY (Indeks Dolar AS). Garis biru dan merah kebanyakannya berada di kawasan positif pada 2019, sementara DXY telah menunjukkan korelasi yang paling negatif atau tidak dengan BTC.

Gambar 3: BTC-VIX (Merah) / BTC-Emas (Biru) / BTC-DXY (Kelabu) Pulangan Bergolek (90-Hari)

Sumber: coinmetrics.io

Walaupun terlalu awal untuk meyakinkan semua pelabur yang menghindari risiko bahawa BTC adalah pelaburan yang selamat, baru-baru ini pelabur veteran Mark Mobius percaya kenaikan cryptocurrency akan mengukuhkan permintaan aset keras seperti emas. Mobius yang pernah menjenamakan bitcoin sebagai “penipuan sebenar”, tetapi dia mengubah pendiriannya lebih awal dan yakin bitcoin dan cryptocurrency akan menjadi “hidup dan sihat” pada masa hadapan.

Gambar 4: Carta 1 Tahun VIX, BTC, Emas dan DXY

Sumber: www.tradingview.com

Secara tradisinya, DXY dan emas mempunyai hubungan songsang, dan itu adalah kes yang sama dengan VIX dan komoditi, yang juga mempunyai korelasi negatif. Walaupun BTC dan kripto sebagai kelas aset yang luas, relatif baru di pasaran, korelasi jangka panjangnya dengan aset tradisional masih belum ditentukan. Walau bagaimanapun, dalam dunia inflasi yang rendah dan pertumbuhan yang tidak stabil, semakin sukar bagi pengurus wang tradisional untuk mencari pulangan pelaburan yang lebih tinggi, dan banyak dari mereka beralih kepada cryptocurrency. Adalah adil untuk mengatakan bahawa aset kripto dan tradisional cenderung berjalan lebih dekat daripada yang lebih jauh, sebenarnya, bank pelaburan telah meletakkan kripto di bawah radar mereka.

Pada akhir Januari 2018, Masao Muraki, Pakar Strategi Kewangan Global di Deutsche Bank, menekankan peningkatan korelasi cryptocurrency dan VIX. Dalam catatan kepada pelanggannya, Muraki mengatakan: “Korelasi tersebut berkaitan dengan persekitaran turun naik yang rendah yang mendorong para pelabur untuk beralih ke aset yang lebih berisiko seperti cryptocurrency, untuk memperoleh pulangan pelaburan yang layak.”

Memeriksa Data Anda

Anda mungkin menyedari bahawa BTCVIX korelasi yang ditunjukkan dalam gambar 2 terus berubah, ia berada di bawah -0.2 hingga +0.3 setakat ini, yang bermaksud pelabur tidak harus selalu melihat sesuatu dalam satu perspektif atau bergantung pada korelasi yang sama untuk membuat keputusan perdagangan. Sebagai contoh, banyak masa itu BTC dan juga VIX berada dalam korelasi terbalik pada tahun 2018, dan cara bagaimana mereka saling berhubungan antara satu sama lain telah berubah secara berkala. Jadi, strategi yang ideal adalah menggunakan data gabungan, seperti kombinasi korelasi lain dan pertukaran data / aliran aset, untuk mencapai hasil positif.

Kesimpulannya

Di dunia di mana kadar faedahnya sangat rendah, dan ketidakpastian pertumbuhan global yang berkekalan tinggi, adalah wajar untuk menjangkakan turun naik pasaran akan meningkat. Kami telah mengkaji hubungan antara VIX dan BTCdan membandingkan hubungan dengan aset dan indeks lain, yang VIX boleh lain BTC rujukan yang dapat membantu para pelabur dan pedagang mengenai trend penemuan cryptocurrency, bagaimanapun, muncul BTCVIX hubungan bukan panggilan untuk terburu-buru dan membeli BTC, sebaliknya ini adalah salah satu tanda yang menunjukkan perdagangan dan pelaburan cryptocurrency semakin utama.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map