SushiSwap mengeluarkan peta jalan bercita-cita tinggi untuk mengekang dominasi Unexwap DEX

OKEx Insights ‘DeFi Digest adalah pemeriksaan mingguan industri kewangan yang terdesentralisasi.

Gambaran pasaran DeFi: Jumlah dagangan DEX melonjak

Walaupun pembetulan harga BTC baru-baru ini, pasaran kewangan yang terdesentralisasi meningkat sebanyak 3% minggu ini, dan jumlah nilai terkunci mencecah $ 22.54 bilion. Selain itu, jumlah purata perdagangan mingguan pertukaran terdesentralisasi meningkat 8% dan berjumlah $ 2.01 bilion. Uniswap meneruskan kepimpinannya dalam segmen ini dengan pangsa pasar 38%.

Jumlah pinjaman dalam bidang pinjaman DeFi meningkat sebanyak 8% kerana Compound mengekalkan dominasi pasarannya di sektor ini dengan bahagian 49%. Curve mengekalkan kepimpinannya sebagai kumpulan kecairan terbesar – menghasilkan kenaikan mingguan sebanyak 38% dengan jumlah nilai terkunci berjumlah $ 1.13 bilion.

Jumlah pinjaman di DeFi melampaui $ 4 bilion untuk pertama kalinya minggu ini. Sumber: DeFi Pulse dan DeBank

Program pengembangan kecairan SushiSwap

SushiSwap, pesaing utama untuk memimpin pertukaran terdesentralisasi Uniswap, mendedahkan cita-citanya yang kuat untuk tahun ini dengan pelancaran peta jalan terbarunya. Rancangan ini merangkumi pelbagai visi SushiSwap – iaitu, pengembangan kecairan, interoperabilitas dan skalabilitas, tadbir urus masyarakat dan banyak lagi.

Mirin

The Cadangan Mirin adalah komponen teras peningkatan yang dicadangkan oleh SushiSwap yang bertujuan untuk meningkatkan kecairan protokol sebanyak 10x – 20x. Ini dapat dicapai dengan program pengembangan kumpulan kecairan SushiSwap, yang disebut kolam francais.

Konsep kumpulan francais adalah usaha untuk menggabungkan pertukaran terpusat dan terdesentralisasi. Kolam francais terdiri daripada MainPool dan SubPool. Di kumpulan francais, pertukaran terpusat dapat menawarkan pilihan kepada pengguna mereka untuk menjadi penyedia kecairan SushiSwap. Apabila pasangan mudah tunai baru ditambahkan ke platform pihak ketiga, SubPool dibuat dan ditambahkan ke kumpulan kecairan keseluruhan SushiSwap, MainPool.

Hasil berganda

Hasil berganda adalah satu lagi ciri utama program pengembangan penyedia kecairan SushiSwap.

Sebagai rakan kumpulan franchise SushiSwap, SubPool yang disenaraikan di bursa terpusat dapat menawarkan pulangan SUSHI dan token pemerintahan mereka sendiri. Token tadbir urus CEX boleh dipilih dari aset crypto yang ada atau token yang baru dicetak.

Sebagai contoh, bayangkan OKEx melancarkan kumpulan kecairan SUSHI / OKB sebagai SubPool dalam program SushiSwap. Pengguna di kumpulan dapat menggandakan pulangan mereka dengan memperoleh hasil dari SUSHI dan OKB. [Ini hanyalah contoh dan tidak boleh ditafsirkan sebagai rancangan yang ditentukan.]

Menang-menang untuk SushiSwap dan pertukaran terpusat?

Program pengembangan penyedia kecairan SushiSwap dapat menjadi produk yang menarik untuk pertukaran terpusat yang ingin terus berada di depan persaingan.

Pengenalan perlombongan mudah tunai dan pembuat pasaran automatik telah mendorong pertumbuhan perdagangan pertukaran yang terdesentralisasi dengan cepat. Untuk mengatasi persaingan sengit dari DEX, CEX telah mulai bekerjasama dengan protokol DeFi untuk mempelbagaikan penawaran crypto mereka.

Kumpulan SushiSwap francais berfungsi sebagai pintu masuk bagi CEX untuk menawarkan token berbunga tinggi untuk pengguna mereka. Sebagai rakan kumpulan francais, CEX dapat mengenakan yuran transaksi pengguna antara 0,05% dan 10% sebagai sumber pendapatan tambahan. Untuk CEX, pendapatan yuran transaksi berfungsi sebagai lindung nilai terhadap kehilangan kecairan dari saat pengguna mengeluarkan dana mereka dari SubPool. Selain itu, hasil berganda yang disediakan di SubPool menawarkan pilihan taruhan menarik untuk HODLers jangka panjang di bursa.

Sebaliknya, SushiSwap dapat memanfaatkan reputasi dan kecairan mendalam pertukaran terpusat dengan program pengembangan LPnya. Dengan pelancaran SubPools di pelbagai pertukaran crypto, jumlah kecairan SushiSwap dijangka meningkat berlipat kali ganda.

Sebagai contoh, anggap MainPool of SushiSwap mempunyai kecairan $ 1 bilion. Sekiranya SushiSwap bekerjasama dengan CEX A dan CEX B untuk melancarkan SubPools dengan kecairan masing-masing $ 10 bilion, jumlah mudah tunai SushiSwap akan meningkat secara besar-besaran menjadi $ 21 bilion.

Walaupun CEX dapat menawarkan token berbunga yang lebih tinggi untuk penggunanya, pasangan perdagangan SushiSwap akan lebih mudah diakses di pasaran yang lebih cair. Program pengembangan LP nampaknya saling menguntungkan kedua-dua SushiSwap dan CEX.

Pemindahan aset rentas rantaian melalui Rune dan Moonbeam

SushiSwap juga merancang untuk meningkatkan lagi kebolehoperasian dan skalabilitasnya. Pembuat pasaran automatik rentas rantaian meningkatkan kebolehoperasian SushiSwap dengan membenarkan pemindahan aset yang lancar di pelbagai blok. Pertukaran yang terdesentralisasi sedang menuju ke arah tujuan ini dengan menghubungkan dengan THORChain’s Rune dan Polkadot’s Moonbeam.

Dalam kes Rune, a Jambatan Rune digunakan untuk membolehkan pengguna memindahkan aset mereka secara langsung di THORChain dan Ethereum. Untuk memudahkan pemindahan aset rentas rantai, versi token Rune ERC-20 dibuat untuk mewakili aset dari THORChain.

SushiSwap juga mempertimbangkan peningkatan skalabilitasnya dengan mengadopsi penyelesaian penskalaan lapisan kedua. Protokol pada masa ini lebih suka penggabungan pengetahuan sifar untuk berkomunikasi dengan lebih baik dengan aplikasi terdesentralisasi dalam ekosistem kewangan.

Persaingan dengan Uniswap akan berterusan pada tahun 2021

Perbahasan mengenai Uniswap dan SushiSwap terus menjadi panas – terutamanya setelah pengasas tahun ini, Andre Cronje menerbitkan catatan blog mengenai risiko pesaing memalsukan kodnya. Ashleigh Schap, peneraju pertumbuhan Uniswap, dibalas oleh menyatakan penggabungan SushiSwap yearn.finance bercanggah dengan aduan Cronje. Pencipta Uniswap, Hayden Adams, ketika itu dituntut bahawa komen tersebut tidak mewakili pandangan seluruh pasukan Uniswap.

Walaupun Uniswap masih mengatasi SushiSwap dari segi jumlah nilai terkunci, peta jalan terbaru SushiSwap menunjukkan tanda-tanda asas yang kuat dalam inovasi DeFi, pemerintahan masyarakat dan skalabilitas protokol. 

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map