Perisian Teras dan Infrastruktur ETH pada Peta Jalan, Cabaran dan Harapan ETH 2.0: Rangkuman

Gambar ETH 2.0

Dengan pelancaran Ethereum (ETH) 2.0 di kaki langit, OKEx menjadi tuan rumah sesi ask-me-everything (AMA) pada 17 Jun, menjemput lima pemimpin dan pembangun komuniti ETH dan panel wartawan untuk membincangkan perubahan dan harapan di sekitarnya peningkatan yang akan datang.

Tetamu termasuk pemaju teras ETH 2.0 dan pengasas bersama Prysmatic Labs, Raul Jordan, perintis UTH2 Multi-Client Testnets, Afri Schoedon, Loopring CTO Steve Guo, editor EthFans.org A Jian dan rakan komuniti Unitimes Jason.

Peserta lain termasuk wartawan dari Jinse, Cointelegraph, Chainnews dan O’Daily, di samping Gattina dari OKEx Pool dan Esther dari Ethereum.cn (ECN).

Pengenalan dari para tetamu

Raul Jordan: Nama saya Raul Jordan, nama Cina 麥 文 龍, dan saya adalah pengasas bersama salah satu pasukan yang melaksanakan eth2, yang dipanggil Prysmatic Labs. Saya berasal dari Honduras, sebuah negara miskin dengan ketidaksamaan dan masalah sistemik yang besar. Saya cukup bernasib baik untuk meninggalkan bandar kecil saya untuk menghadiri Universiti Harvard di mana saya belajar sains komputer dengan tujuan untuk membuat perbezaan tetapi tidak berpuas hati dengan status quo apa yang harus diusahakan sehingga saya menemui Ethereum setelah menerima Thiel Fellowship beberapa tahun yang lalu.

Saya membantu memulakan pasukan jurutera perisian yang ingin membuat perbezaan untuk skalabiliti Ethereum, dan sekarang kami mengoperasikan testnet awam yang besar untuk eth2 di landasan ke pelancaran mainnet. Pada masa lapang saya, saya mendedikasikan banyak kajian untuk kaligrafi Cina kuno 書法 dan pembelajaran bahasa 粵語.

Afri Schoedon: Saya seorang jurutera perisian dengan tujuh tahun pengalaman dalam teknologi blockchain. Berasal dari Berlin, saya pakar dalam pengurusan projek perisian, pengurusan pelepasan, organisasi repositori, masalah triase, pemetaan jalan, dokumentasi teknikal, sokongan pengguna, dan hubungan pemaju.

Sebelum ini, saya bersama-sama mengasaskan inisiatif Görli Testnet, yang terkenal dengan Görli Ethereum Testnet mereka, yang dilancarkan secara langsung di GörliCon-0 di Berlin. Pada masa ini, dia sedang menyelaraskan usaha testnet multi-klien Ethereum 2.0 termasuk pelancaran testnet multi-klien Schlesi dan Witti.

Steve Guo: Hai semua! Saya Steve, CTO Loopring. Dilancarkan sebagai projek blockchain pada bulan Ogos 2017, protokol Loopring mengadopsi teknologi berasaskan zkRollup yang membolehkan pembangun membina pertukaran transaksi yang tinggi, kos rendah, bukan kustodian, dan pertukaran terdesentralisasi berdasarkan buku pesanan di Ethereum. Loopring Exchange (Loopring.io) adalah DEX pertama yang dibina berdasarkan protokol Loopring 3.0.

Lebih dari itu, kami juga melancarkan Loopring Pay, yang juga disokong oleh zkRollup, melakukan pemindahan segera secara percuma, jadi kesesakan dan yuran transaksi yang tinggi tidak dapat dilupakan. Loopring sekarang bukan sahaja protokol pertukaran desentralisasi berprestasi tinggi tetapi protokol pembayaran terdesentralisasi yang sangat berkesan.

Seorang Jian: Saya seorang Jian. Saya bekerja sebagai editor dan penterjemah di EthFan.org. Mulai tahun 2015, EthFan.org adalah salah satu komuniti Ethereum Cina yang paling awal ditubuhkan, yang telah menerbitkan artikel untuk mempromosikan teknologi Ethereum dan memperkenalkan isu-isu mutakhir mengenai teknologi dan ekosistem Ethereum.

ETH 2.0 vs ETH 1.0

Soalan: Bolehkah anda menerangkan seperti apa Ethereum 2.0 dengan kata-kata biasa? Bagaimana ia berbeza dengan rantai utama eth1 semasa?

Raul: Bagi saya, eth2 adalah reka bentuk semula blockchain Ethereum untuk memaksimumkan desentralisasi, penapisan penapisan, dan skalabiliti pada masa yang sama. Ia memerlukan semua penghasilan yang kami peroleh selama beberapa tahun terakhir dan mengubahnya menjadi pendekatan yang lebih mampan untuk mencapai tujuan asalnya untuk menjadi “komputer dunia”.


Danny Ryan mengatakan bahawa eth2.0 dibina untuk Ethereum, dan akhirnya, ia akan menjadi Ethereum itu sendiri. Ethereum 2.0 adalah untuk membina lapisan asas ekosistem blockchain Ethereum generasi akan datang. Eth2 berbeza dengan Ethereum semasa dalam dua aspek: 1) menggunakan algoritma PoS (Proof-of-Stake) untuk mendorong operasi blockchain; 2) meningkatkan skalabiliti dengan "rantai suar + rantai multi-pecah" seni bina.

Dengan kata lain, blok dalam eth2 tidak dihasilkan oleh penambang PoW tetapi disahkan dan dimuktamadkan oleh pihak yang mendeposit ETH mereka. Selain itu, "rantai suar + rantai multi-pecah" seni bina memisahkan keadaan di dalam PoS dan keadaan transaksi. Daripada melakukan transaksi, rantai suar akan menangani penyelesaian dan berkomunikasi dengan pecahan. Shards boleh dianggap sebagai blockchain yang rumit menyerupai rantai eth1 semasa, yang melakukan transaksi.

Peta jalan ETH 2.0

Soalan: Sudah bertahun-tahun rancangan Ethereum 2.0 dimulakan. Terdapat banyak pendapat dan dugaan liar di seluruh komuniti mengenai waktu pelancaran rasmi. Bolehkah anda berkongsi dengan kami perkembangan semasa Ethereum 2.0? Apakah cabaran utama yang harus diselesaikan? Dan bilakah anda menjangkakan Ethereum 2.0 akan disiarkan secara langsung?

Afri: Orang boleh mengatakan bahawa ia adalah 3 Januari atau 30 Julai. Tetapi sebenarnya, ia tidak akan menjadi tarikh. Kami tidak dapat mengetahui bila genesis mainnet akan berlaku. Ini kerana terdapat banyak bahagian yang bergerak.

Tetapi saya dapat memberikan pandangan yang realistik mengenai isu dan tonggak terbuka. Pertama sekali, semua pelanggan harus melaksanakan versi akhir spesifikasi, v0.12.1. Pada masa ini, hanya satu pelanggan yang mengeluarkan pelepasan, dan empat klien yang lain masih berusaha untuk melepaskan yang stabil. Kami akan melihat testnet berbilang pelanggan pertama dengan spesifikasi v0.12.1 terakhir dilancarkan berpotensi pada akhir bulan ini.

Sekiranya ini berjalan lancar, kita akan dapat menyiapkan pelancaran testnet multi-pelanggan awam dalam keadaan mainnet pada awal bulan Julai. Ini adalah tonggak yang ditunggu-tunggu, kadang-kadang disalah anggap sebagai "rasmi" testnet berbilang pelanggan. Tetapi jika berjalan lancar, kita boleh melakukan ujian awam terakhir pada bulan Julai.

Mungkin terdapat beberapa testnet pembangun yang lebih kecil di sebelahnya, tetapi fokus utamanya adalah yang umum. Sekiranya testnet berbilang pelanggan awam menjadi stabil dalam jangka masa dua atau tiga bulan, kita boleh mula berusaha untuk melancarkan mainnet sebenar.

Pertama sekali, ini memerlukan kontrak deposit. Upacara untuk menentukan kontrak yang akan digunakan sebagai satu-satunya jambatan untuk deposit ETH2 perlu diadakan. Bagaimana rupa ini belum sepenuhnya ditentukan. Saya tahu Carl sedang menyiapkannya. Kita harus segera bertanya kepadanya. Saya menjangkakan tarikh paling awal untuk upacara seperti itu adalah akhir bulan Ogos atau lebih tepatnya pertengahan September.

Setelah upacara selesai dan kontrak diterapkan, secara teknikalnya kemasukan ke ETH2 telah dimulakan secara rasmi. Walaupun tanpa tarikh pelancaran rasmi, orang boleh mula membuat deposit validator pertama di rantai ETH1 kerana ini adalah proses tanpa izin sepenuhnya.

Saya cadangkan menjadualkan masa genesis minimum untuk mainnet rantai suar tepat 90 hari selepas waktu genesis testnet multi-pelanggan rasmi. Ini akan memberi kita 8 minggu ujian dan 4 minggu masa penyangga sekiranya kita perlu memperbaiki sesuatu.

Terlepas dari kontrak deposit yang digunakan, kita selalu dapat menolak masa asal untuk mainnet jika diperlukan. Tetapi memandangkan langkah-langkah yang dijelaskan di atas, waktu genesis mainnet seawal mungkin pada bulan Oktober. Ini tidak mengambil kira bahawa kita memerlukan sekurang-kurangnya 16k deposit sebelum kita melihat peristiwa genesis mainnet. Ini juga memerlukan beberapa minggu untuk meningkatkan.

Jadi, untuk kesimpulannya … November jika semuanya berjalan lancar. Oktober jika kita sangat optimis dan memaksa tarikhnya. Secara pesimis, ini adalah tahun 2021 sekiranya sesuatu yang perlu ditambal dalam spesifikasi dan disesuaikan oleh semua pelanggan … Saya rasa kami tidak akan melancarkan pada bulan Disember.

Kebolehoperasian ETH 2.0

Soalan: Interoperabiliti telah menjadi salah satu kelebihan Ethereum. Saya masih ingat "Kunci Masuk Interop" September lalu, dan saya teruja melihat pelanggan eth2 berkomunikasi dan bersegerak antara satu sama lain. Soalan untuk Raul adalah apakah ada yang lebih banyak berlaku di sekitar interoperabiliti pelanggan? Dan mengapa interoperabiliti pelanggan sangat penting untuk eth2?

Raul: Interoperabiliti pelanggan sangat penting kerana itulah cara kita dapat menangkap pepijat kritikal dalam satu pelaksanaan. Sebagai contoh, jika semua eth2 berjalan menggunakan pelaksanaan Prysm kami, kami tidak akan pernah menemui masalah kritikal mengenai ganjaran dan penalti validator yang kami dapati berkat interoperabiliti pelanggan.

Sasaran testnet berbilang pelanggan

Soalan: Testnet berbilang pelanggan dianggap sebagai rintangan utama sebelum kita melihat et2 sebenar. Sebagai penggagas etnet multi-klien et2 Schlesi dan Witti, bolehkah Afri berkongsi dengan kami sasaran utama berbilang pelanggan, dan keadaan semasa Witti?

Afri: Fasa pertama Ethereum 2.0, fasa 0, adalah rantai suar. Pelanggan ETH1 lama tidak akan dapat menjalankan rantai suar. Buat pertama kalinya, pelbagai pelanggan yang baru dilaksanakan akan bekerjasama pada blockchain baru dengan pendekatan baru dan unik untuk rangkaian dan konsensus.

Sebelum mainnet seperti itu dapat dilancarkan, kita memerlukan testnet yang meniru keadaan mainnet sebaik mungkin. Ini memerlukan kita untuk mempunyai testnet yang stabil, jangka panjang, dan berterusan yang disokong oleh bukan hanya satu pelanggan tetapi banyak pelanggan, idealnya, semua klien. Schlesi testnet adalah salah satu dari banyak langkah ke arah itu, Witti testnet adalah satu lagi, dan tidak lama lagi kita akan melancarkan Altona.

Witti berjalan dengan stabil. Pada masa ini, ia telah menyaksikan sekitar 150k slot dan kesegaran yang baik. Kadar penyertaan pengesah melambung pada 71%.

Semua pelanggan masih mengalami masalah dan memperkenalkan pengoptimuman baru. Saya mengesyaki kita masih memerlukan lebih banyak ujian berbilang pelanggan.

Soalan: Dikatakan bahawa testnet multi-pelanggan terakhir harus tetap stabil sekurang-kurangnya 2 bulan sebelum pelepasan rantai suar, jadi apakah petunjuk untuk pengukuran kestabilan? Bilakah testnet berbilang pelanggan awam dijangka disiarkan secara langsung?

Afri: Petunjuk untuk kestabilan adalah "tiada permuafakatan" dan "tiada garpu kekal" jelas, semua pelanggan harus bersetuju dengan rantai yang betul. Kita juga perlu menyelesaikan jaringan yang betul, terdapat banyak masalah dan masalah di antara pelanggan yang berbeza. Saya harap kita dapat melarang ENR ke bahagian belakang pelanggan sebelum kita melancarkan dan mempunyai format berbilang alamat yang sesuai untuk nod kabel.

Petunjuk selanjutnya adalah pengesahan dan aktiviti pengesah. Sekiranya kita mengekalkan aktiviti di atas 80-90% dan rantai itu tetap hidup dengan sempurna dengan tahap akhir yang tinggi, kita harus maju.

Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, tarikh pelancaran secepat mungkin untuk testnet berbilang pelanggan awam adalah pertengahan bulan Julai.

Penyelesaian skalabiliti Layer 1 dan Layer 2

Soalan: Dengan pengembangan eth2 secara penuh, kami melihat penyelesaian Layer2 mencapai tahap tersebut "asas" kejayaan juga. Selepas pelancaran rasmi eth2, dengan sokongan penyelesaian Layer1 seperti PoS dan sharding, Ethereum menuju ke era skalabiliti baru. Penerapan teknik Rollup mendorong kelajuan transaksi sambil mengurangkan yuran transaksi dengan ketara, memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna.

Sebagai CTO Loopring, protokol pertama dan terdesentralisasi dengan ZK-Rollup yang berfungsi, bolehkah anda menerangkan bagaimana ZK-Rollup dirancang untuk mengoptimumkan pengalaman pengguna kami?

Steve: ZK dalam ZK-Rollup bermaksud pengetahuan sifar; Rollup dapat dianggap sebagai pemrosesan transaksi gabungan. Loopring memilih zkSnark sebagai kerangka bukti zk (diuji oleh ZCash selama bertahun-tahun), dengan ukuran data pengesahan terkecil setakat ini, yang bermaksud kos on-chain terendah. Dan zkSnark tidak memerlukan banyak sumber pengkomputeran di luar rantaian untuk menghasilkan bukti.

Terdapat sistem relayer di ZK-Rollup. Pertama, penyusun semula akan menyusun semua maklumat akaun di luar rantaian ke pohon Merkle di mana hash dihitung secara berpasangan sehingga kita mendapat hash akar Merkle. Memandangkan sebarang perubahan dalam nilai daun sewenang-wenangnya menghasilkan hash akar yang berbeza, hash akar akan menjadi satu-satunya paparan keadaan semasa keseluruhan pokok.

Kemudian relay akan mengumpulkan set transaksi (pindah atau beli & menjual) di luar rangkaian dan menghasilkan bukti zk untuk transaksi tersebut.

Proses penjanaan bukti: hash root R1 yang terakhir disimpan; setiap transaksi ditandatangani oleh pengguna; kemas kini pokok Merkle mengikut urus niaga tersebut, dan sahkan perubahannya; dapatkan hash root R2 yang dikemas kini;

Akhirnya, penyambung menghantar data kritikal (mis. Baki), bukti zk dan hash root R2 yang dikemas kini ke blockchain. Kontrak pintar yang digunakan sebelum ini akan mengesahkan sama ada bukti itu sah berdasarkan input R1 hash root yang direkodkan dan input data transaksi. Sekiranya ia sah, root hash R2 dapat dikemas kini kerana relayer telah melakukan perubahan yang jujur ​​pada Merkle off-chain.

Inilah titik utama skema ini, ia mengurangkan penggunaan sumber dan meningkatkan prestasi keseluruhan blockchain dengan hanya menyimpan penyimpanan data dan pengesahan bukti zk di rantai, dan mengira pengiraan di luar rantai. Dan yang lebih penting lagi, keselamatan dan kesahihan memproses aset di luar rantai dapat dijamin dengan pengesahan dalam rantai, sehingga kita tidak perlu berkompromi dengan keselamatan untuk prestasi yang lebih baik. Secara teorinya, Loopring dapat menanggung 2025 tx / s dengan kos $ 150 per juta transaksi dengan tahap keselamatan yang sama dengan Ethereum mainnet.

Soalan: Mungkinkah Steve dan Jason lebih jauh berkongsi pandangan anda tentang bagaimana ekosistem Ethereum akan mendapat manfaat daripada gabungan skalabilitas Layer1 + Layer2? Dan apa kekuatan pendorong untuk DeFi?

Steve: Aplikasi sebenar skalabilitas Layer2 sangat diperlukan untuk ekosistem Ethereum. Baru-baru ini, beberapa skema penipuan menyebabkan kenaikan harga gas, dan jaringan telah melambat, yang akan merosakkan penggunaan Ethereum secara besar-besaran. Sebagai contoh, Reddit telah memutuskan untuk menggunakan Ethereum sebagai platform pengedaran tokennya. Dengan asas pengguna Reddit yang melimpah ke Ethereum, lalu lintas akan terlalu banyak untuk dikendalikan oleh rangkaian.

Nasib baik, Loopring telah menerapkan sistem pembayaran, Loopring Pay, berdasarkan ZkRollup, yang dilancarkan secara rasmi pada 7 Jun. Kini ia telah menyokong 10+ pemindahan token pada layer2 dengan bayaran sifar, yang membantu mengurangkan masalah seperti kesesakan rangkaian dan bayaran yang mahal. Sementara untuk aplikasi DeFi, jika kita dapat menangani transfer pada layer2, maka lebar jalur 1 dapat dikurangi.

Sebagai permulaan, ini adalah masalah pilihan. Penyelesaian skalabiliti layer2 yang semakin meningkat memberi pengembang dan pengguna dengan lebih banyak pilihan sambil mengelakkan potensi kegagalan layer2 yang berpotensi. Ikuti contoh ZK-Rollup dan Optimistic Rollup. Dilihat dari transaksi token, ZK-Rollup adalah pilihan yang lebih baik untuk aplikasi dan pengguna DEX dengan kelajuan dan penyelesaian transaksi yang lebih pantas. Mungkin itulah sebabnya Loopring mengamalkan ZK-Rollup. Walaupun Optimistic Rollup lebih mesra dengan pelaksanaan kontrak pintar yang logik, yang membolehkan pembangun membina aplikasi DeFi yang lebih halus. Oleh itu, kami melihat Synthetix dengan Optimistic Rollup. Semakin banyak pilihan muncul, semakin maju kesejahteraan ekosistem.

Kedua, pada tahap yang lebih tinggi, keselamatan dan skalabiliti Ethereum bertambah baik. Layer1, rantai utama Ethereum, berfungsi sebagai jaminan keselamatan asas untuk data. Di satu pihak, lapisan1 yang berskala meningkatkan pemprosesan data dalam rantai sambil menurunkan kemungkinan serangan transaksi spam. Sebaliknya, dengan lebih banyak penyelesaian digunakan pada layer2, layer1 dapat meringankan beban skalabilitasnya dan lebih fokus pada aspek keselamatan. Maksudnya, Ethereum akan menjadi lebih dipercayai sambil memastikan pengalaman pengguna, yang mendorong lebih banyak pengguna untuk membangun Ethereum, termasuk aplikasi DeFi, di mana keselamatan menjadi keutamaan.

Ketiga, saya ingin bercakap mengenai penangkapan nilai dan kesan rangkaian. Gabungan layer1 + layer2 membolehkan Ethereum untuk memenuhi permintaan kebanyakan aplikasi dalam bidang kewangan atau ruang lain. Dengan PoS dan DeFi yang berkembang pesat, akan ada lebih banyak aset di Ethereum, yang akhirnya menjadikan Ethereum sebagai "lapisan penyelesaian". Sementara itu, kesan rangkaian yang lebih besar akan datang bersama dengan kewangan yang berkembang, yang akan menjadi maklum balas positif yang kuat dengan mendorong pengembangan ekosistem Ethereum lebih lanjut termasuk DeFi.

Mempertaruhkan ekonomi dari perspektif

Soalan: Telah diketahui bahawa apabila eth2 phase 0 berlaku, Proof-of-Work Ethereum akan berubah menjadi blockchain Proof-of-Stake di mana ekonomi taruhan akan menjadi pemain utama. Apa pandangan anda mengenai ekonomi yang sedang meningkat? Bagaimana pelbagai pihak berkepentingan boleh mengambil bahagian dalam pengambilan saham eth2, seperti rata-rata pelabur, pelombong, kolam perlombongan dan perkhidmatan DeFi, dll.?

Seorang Jian: Staking Eth2 membezakan dirinya dari model staking yang ada kerana protokolnya yang unik. Untuk mendesentralisasi, lapisan protokol meletakkan banyak hal pada mekanisme penentuan, dan inilah tempat penyedia perkhidmatan dapat masuk.

Sekarang, ketika berbicara tentang Eth2, ini lebih mengenai fasa 0 yang akan datang, yang tidak akan membawa perubahan mengganggu seluruh ekosistem sekaligus. Oleh itu, adalah baik untuk terus menonton. Saya mencadangkan bahawa jika anda ingin mengambil bahagian dalam pertaruhan Eth2, memahami bagaimana protokolnya dirancang akan sangat berguna untuk penilaian anda, tidak kira anda memilih DIY atau menggunakan perkhidmatan pihak ketiga.

Jason: Di sisi pasaran, tingkah laku staking mengakibatkan peredaran pasaran ETH berkurang yang pastinya akan mendorong kenaikan harga ETH. Inilah yang ingin dilihat oleh semua pemegang ETH. Sebagai bahagian penting dalam ekosistem Ethereum, kebanyakan pelabur, pelombong dan kumpulan rata-rata didorong oleh pendapatan. Lagipun, pihak berkepentingan perlu memenuhi keperluan pertama, dan kemudian mereka mampu mempertahankan pertumbuhan Ethereum.

Oleh itu, pemain dalam ekosistem Ethereum akan membentuk komuniti yang mempunyai kepentingan bersama. Semua orang mengharapkan Ethereum bermain dengan selamat, yang berpotensi memberi kuasa dan mendorong Ethereum ke depan.

Cara yang lebih mudah bagi rata-rata pelabur untuk mengambil bahagian adalah membeli ETH, atau mempertaruhkan ETH mereka melalui perkhidmatan taruhan yang disediakan oleh bursa atau dompet. Sekiranya anda ingin menjalankan nod PoS anda sendiri, tidak sukar.

Inilah yang ingin dilihat oleh pelayan DeFi, kerana melaksanakan rizab pecahan agak sukar. Satu perkara ialah menguruskan aset anda dengan DeFi masih berisiko. Lebih-lebih lagi, rantaian awam yang lain jumlahnya lebih kecil, dan kadangkala pertambahan pendapatan akan gagal menampung kerugian apabila harga turun. Namun, mungkin pelayan DeFi dapat melihat pendapatan bersih dengan memasukkan aset tambahan di kumpulan mereka.

Raul: Bagi saya ekonomi, akan menentukan keselamatan Ethereum. Kami ingin mempermudah pertaruhan bagi kebanyakan orang, termasuk peminat yang ingin menjalankan pengesah di rumah. Sekiranya kebanyakan pertaruhan hanya berlaku di beberapa bursa terpusat, kami yakin rantai tidak akan aman atau tidak amanah sebagaimana mestinya. Sebilangan besar pemangku kepentingan dapat memulakan hari ini dengan bereksperimen pada eth2 dengan menyertai salah satu ujian awam. Di Prysmatic Labs, kami menjalankan testnet awam bernama Onyx yang boleh anda sertai di sini: https://prylabs.net dan pantau di sini: https://beaconcha.in

Steve: Secara peribadi, saya optimis mengenai pertaruhan Eth2 yang memberikan kenaikan harga ETH. Dan kemungkinan lebih daripada 10 juta ETH akan terkurung. Bagi pelabur rata-rata, terdapat tiga pilihan: memegang ETH; menjalankan staking node; memilih kolam bertaruh.

Saya rasa tidak ramai pengguna yang memilih menjalankan node mereka sendiri, kerana memerlukan beberapa latar belakang teknikal dan kos operasi. Pilihan pertama atau ketiga boleh bergantung pada berapa banyak ETH yang akan dipertaruhkan pada masa itu.

Loopring juga mempertimbangkan untuk menyediakan kumpulan simpanan kami, kerana pengguna tidak akan memperoleh lebihan pendapatan dengan meninggalkan aset mereka dalam kontrak pintar. Tetapi dengan mempertaruhkan mereka akan. Walau bagaimanapun, kami berjanji bahawa aset pengguna akan tetap tidak disimpan melalui kontrak pintar, yang bermaksud pengguna mempunyai hak untuk mengetahui dan mengawal aset mereka.

Cabaran dalam mengembangkan komuniti Ethereum

Soalan: Tetamu kami A Jian dan Jason adalah wakil dari komuniti Ethereum Cina EthFans dan Unitimes, yang telah banyak memberi sumbangan dalam pendidikan dan promosi Ethereum domestik.

Kami tertanya-tanya apakah cabaran bagi pembangun masyarakat di ambang Ethereum 2.0? Apa yang boleh menjadi amalan terbaik untuk melibatkan anggota komuniti atau lebih ramai penduduk arus perdana ke generasi Ethereum yang akan datang?

Seorang Jian: Cabaran besar terletak pada kerumitan dan peta jalan sistematik Eth2, yang memerlukan lebih banyak kesabaran untuk memberitahu apa yang sebenarnya penting pada tahap sekarang dan apa yang berharga dalam jangka masa panjang. Jika tidak, ada masa yang disediakan untuk kita mempopularkan sistem Eth2 yang rumit dengan usaha yang lebih halus.

Saya fikir pembangun masyarakat harus memahami keseluruhan ekosistem yang berubah-ubah, untuk menyampaikan barang-barang yang menarik dan menarik. Teknologi mungkin kering, tetapi selalu ada keajaiban dan perkara baru yang berlaku di sekitar ekosistem Ethereum. Ekosistem secara keseluruhannya pelbagai dan menarik.

Jason: Cabaran terbesar yang dihadapi oleh komuniti Ethereum ialah ketika ini masih belum banyak peminat dan penyumbang teknologi sumber terbuka blockchain.

Di satu pihak, ambang teknikal agak tinggi, yang bermaksud orang harus mempunyai penguasaan yang baik dalam pelbagai disiplin ilmu untuk memahami blockchain dengan lebih baik. Sebaliknya, teknologi seperti itu terlalu maju untuk dipopularkan dan bahkan ada yang masih cenderung terhadapnya. Katakan Ethereum, dengan komuniti pemaju terbesar dan terkuat, masih mempunyai jalan panjang dalam membina komuniti Ethereum Cina.

Satu perkara adalah bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kebanyakan pengguna telah berkeliaran di pasar sekunder untuk memperoleh penghasilan, tidak mengikuti pembinaan ekosistem Ethereum. Lebih-lebih lagi, agak sukar bagi beberapa pelajar Ethereum yang berpotensi untuk mengatasi halangan bahasa, kekurangan kematangan masyarakat dan lelaran teknologi Ethereum yang cepat. Eth2 atau Eth1.x mungkin ada sebelum seseorang memahami Eth1. Dan dalam kes ini, kita masih perlu meneruskan pendidikan di Ethereum dan pembangunan komuniti pemaju.

Sekarang kita mempunyai EthFans, Unitimes, ECN dan EthPlanet untuk bekerja sebagai penyumbang komuniti Cina. Eth2 adalah permulaan yang baru yang juga merupakan peluang untuk komuniti Ethereum China berkembang maju. Kami masih banyak yang perlu dilakukan seperti menganjurkan seminar, bengkel, dan mengembangkan sumber pendidikan dalam talian atau luar talian.

Ikuti OKEx pada:

Twitter: https://twitter.com/OKEx

Facebook: https://www.facebook.com/okexofficial/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/okex/

Sedang: https://medium.com/@OKEx

Kumpulan Telegram (Bahasa Inggeris): https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

Kumpulan Telegram (Rusia): https://t.me/okexofficial_ru

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map