Pengasas Bersama WaykiChain di DeFi, Pembiayaan Tradisional dan Aplikasi Pembunuh: AMA Recap

Gambar rangkuman AMA

Pada hari Khamis, 11 Jun, OKEx menganjurkan acara ask-me-everything (AMA) dengan pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif WaykiChain (WGRT), Gordon Gao. WGRT adalah projek terbaru yang akan ditambahkan ke platform penjualan token OKEx, Jumpstart. Jualan WGRT akan berlangsung pada 17 Jun dan memasarkan projek ke-14 untuk mengumpulkan dana di platform OKEx.

Semasa AMA semalam, Goa mengemukakan soalan mengenai peranan kewangan terdesentralisasi (DeFi) berbanding kewangan tradisional, aplikasi terdesentralisasi (DApps) dan blockchain dalam iklim ekonomi semasa.

DeFi dan DApps: Twitter Q&A

DeFi berbanding kewangan tradisional

OKEx: Mari mulakan! Soalan pertama: DeFi adalah salah satu topik terpanas di ruang blockchain sekarang. Bolehkah anda berkongsi pendapat anda mengenai DeFi? Adakah anda berfikir bahawa DeFi akan mengganggu sistem kewangan yang ada? Apakah pendekatan WGRT terhadap sektor DeFi? (Soalan dari @ erol1763 di Twitter)

Gordon Gao: Saya rasa ada empat perbezaan utama antara DeFi dan kewangan tradisional:

1) DeFi boleh mengubah peranan orang dalam sistem kewangan. Dalam kewangan tradisional, sebagai pengguna biasa, peranan dan proses penyertaan anda sangat terhad. Walau bagaimanapun, batasan ini ditentukan oleh semua aspek, seperti masalah kredit, ambang jumlah dana, serta lesen dan ambang kuasa politik, dan sebagainya. Batasan seperti itu sering menjadikan pengguna biasa menjadi golongan terdedah dalam sistem kewangan. Dan di bawah peraturan kelas atasan, kekayaan akan sentiasa mengalir ke puncak.

Kita hanya dapat melihat bahawa dunia terus mengeluarkan wang, dan wang di tangan kita menyusut, sementara tidak ada yang dapat kita lakukan. Tetapi DeFi berbeza. Izinkan saya memberi contoh. Dengan koin tadbir urus WaykiChain DeFi WGRT, pemegangnya mempunyai kekuatan parameter tadbir urus dan faedah faedah dan yuran penalti seluruh sistem. Ini adalah peranan yang tidak boleh anda mainkan dalam kewangan tradisional.

2) DeFi dapat mengurangkan kos kewangan. Sejak awal era perindustrian, struktur kewangan global tidak berubah, sangat bergantung pada pelbagai institusi perantaraan. Bank pusat, bank pelaburan, bank perdagangan, syarikat sekuriti, dll. Boleh dikatakan bahawa setiap aktiviti kewangan perlu mempunyai lebih dari satu keuntungan perantaraan daripadanya.

Sebagai contoh, sebagai tambahan kepada kerugian penyebaran harga, transaksi juga merangkumi komisen pembrokeran, bayaran transaksi pertukaran, duti setem pihak berkuasa peraturan, dll. Perbezaan harga yang diperoleh oleh apa yang disebut "orang tengah" menjadikan mereka kelas terkaya di dunia. Walau bagaimanapun, DeFi menggunakan protokol terbuka dan menyediakan perkhidmatan kewangan kos rendah untuk semua orang dengan kos rendah, yang sangat mengurangkan kos transaksi.

3) DeFi dapat meningkatkan kecekapan kewangan. Blockchain membolehkan transaksi kewangan mencapai penyelesaian transaksi pada masa yang sama transaksi disahkan. Ini telah melampaui sistem penyelesaian dan pembubaran tradisional institusi kewangan. Untuk transaksi rentas sempadan, dari segi transfer wayar, pemindahan rentas sempadan kadang-kadang memerlukan beberapa hari, tetapi dalam sistem blockchain atau sistem DeFi, pemilikan aset yang sebenarnya telah berubah ketika transaksi berlaku.

4) Ada satu perkara lagi yang ingin saya nyatakan – DeFi dapat memperoleh sesuatu yang tidak dimiliki oleh kewangan tradisional. Sebagai contoh, pembuat pasaran produk tetap adalah produk inovatif dalam bidang DeFi. Kami percaya bahawa DeFi bukan hanya bertindak sebagai penambahbaikan kewangan tradisional yang asal tetapi juga ada banyak lagi inovasi yang perlu dicari. CTO pasukan kami menulis kalimat sedemikian dalam pengenalan kod WaykiChain: “satu-satunya batasan blockchain adalah imaginasi kita.”

Untuk WGRT, ia adalah duit syiling tadbir urus protokol pinjaman Waykichain. Pemegang WGRT adalah seperti pemegang saham bank pusat. Mereka akan mendapat faedah dari faedah dan denda yang dihasilkan oleh protokol pinjaman.

WaykiChain di ruang DeFi

OKEx: Terima kasih atas penjelasan mengenai perbezaan antara DeFi dan sistem kewangan tradisional. Soalan seterusnya: banyak rangkaian awam mendorong ke arah DeFi. Sebagai contoh, TRON juga melancarkan projek JUST tahun ini. Apa pendapat anda tentang kelebihan dan peluang WaykiChain di ruang ini?

Gao: Kami profesional dan kami fokus pada landasan ini. Sama ada model ekonomi atau seni bina sistem teknikal, sistem DeFi WaykiChain adalah profesional dan tahan terhadap pemeriksaan. Kami telah membuat banyak inovasi yang tidak ada di pasaran, dan inovasi ini dapat menemukan rasionalnya dalam sistem kewangan tradisional.

Kami telah menjelajahi beberapa [lain] bidang pada masa lalu, seperti ekosistem pertaruhan dan permainan, tetapi sejak tahun lalu, kami telah menjadi DeFi serba lengkap. Aset cagaran di WaykiChain telah melebihi 36 juta WICC, menyumbang 17% dari jumlah keseluruhan. Nisbah ini adalah yang tertinggi di antara semua rangkaian awam. Btw, untuk ETH, nisbahnya sekitar 1%.

Turun naik ekonomi global dan DeFi

OKEx: Tahniah atas pencapaian! Soalan ketiga: Pembukaan tahun 2020 sangat kacau dengan pandemi koronavirus – semua jenis aset mengalami kejutan yang ketara, harga minyak menjunam, harga emas mengalami turun naik, dan saham AS mengalami beberapa halangan perdagangan, dll. Apa pendapat anda mengenai pengaruh kejadian luar biasa ini di DeFi?

Gao: Saya rasa ia adalah perkara terbaik yang boleh berlaku pada DeFi. Kerana semua perkara ini membantu mendedahkan masalah yang mendasari, seperti gelembung ekonomi, leverage tanpa pandang bulu, krisis kredit, yang boleh menyebabkan orang tidak mempercayai sistem kewangan. Dan DeFi adalah revolusi terhadap sistem kewangan tradisional, ia adalah penukaran sepenuhnya.

Paul Tudor Jones berpendapat bahawa kerajaan mengeluarkan mata wang berlebihan, jadi dia perlu memindahkan asetnya ke Bitcoin. Krisis bermaksud peluang. Sistem kewangan tradisional mempunyai masalah lama. Sebilangan besar aset itu dibuat oleh kapitalis, beberapa dengan cara yang munasabah, sementara yang lain hanyalah rompakan.

Tetapi kebanyakan orang tidak menyedarinya. Henry Ford berkata, orang Amerika tidak tahu bagaimana perbankan benar-benar berfungsi, kerana jika mereka tahu, “akan ada revolusi sebelum pagi esok.” [ini adalah parafrasa Ford – OKEx]. Sekarang semua jenis acara angsa hitam dapat membuat orang mengetahui risiko, dan sebelum risiko akhir datang, mereka akan memilih cara yang lebih telus dan adil untuk mengambil bahagian dalam kewangan.

Gol WaykiChain dengan DeFi

OKEx Baiklah. Soalan keempat: WGRT adalah token tadbir urus dan ekuiti platform pinjaman cagaran terdesentralisasi WaykiChain, dan dikatakan sebagai bahagian penting dalam sistem ekonomi desentralisasi. Lalu apa tujuan awal WaykiChain menggunakan sistem DeFi?

Gao: Sejujurnya, pada mulanya, kami hanya ingin menggunakan pasaran stablecoin dan pinjaman yang dijamin. Pada masa itu, tidak ada kata DeFi, atau sudah ada, tetapi kata itu tidak tersebar luas.

Tahun lalu, kami membincangkan pendaratan blockchain. Untuk mendarat, kita mesti mensasarkan permintaan pengguna yang sukar. Maka sifat kewangan kumpulan pengguna blockchain sangat kuat. Sekiranya anda mahu mereka bermain permainan dan pergi ke e-commerce, ini bukan yang mereka perlukan. Untuk menjana wang, dan meminjam wang adalah perkara yang mereka perlukan. Oleh itu, kami memulakan pilihan All-in, bersama dengan beberapa kemajuan awal yang dibuat dalam perniagaan, seperti jumlah jaminan sistem DeFi kami yang mencapai 36 juta, menyumbang 17% dari jumlah keseluruhan WICC, yang mengesahkan idea asal kami.

Bitcoin baru sahaja membuat mata wang atau aset, jadi pengenalan rantai awam dengan kontrak pintar adalah membuat peraturan antara aset dan mata wang, bukankah itu membiayai? Dari aspek ini, jika DeFi tidak dapat berjaya, maka pendaratan blockchain adalah proposisi semu.

Peretasan keselamatan dan DeFi WaykiChain

OKEx: Hebat. Dan akhirnya soalan terakhir dalam sesi ini: DeFi disebut sebagai revolusi seterusnya dari dunia yang disulitkan, sama ada lonjakan data penggodam pada projek DeFi baru-baru ini, atau hari Khamis hitam yang dialami oleh MakerDao sebelumnya, keselamatan DeFi telah banyak dikritik. Bagaimana keselamatan WaykiChain DeFi diatur?

Gao: Keselamatan sangat penting. Dan itu terdiri daripada dua bahagian, kawalan risiko model ekonomi dan keselamatan teknikal. Saya akan memperkenalkan kawalan risiko model ekonomi terlebih dahulu. Hampir semua protokol Defi bermula dari beberapa tahap jaminan. Oleh itu, kami yakin platform DeFi harus kuat di bawah kejatuhan harga.

Pada 12 Mac tahun ini, seluruh pasaran mata wang kripto mengalami kemerosotan yang teruk. Harga Bitcoin turun lebih dari 50% dalam masa 24 jam. Selama ini, salah satu protokol DeFi terbesar di Ethereum, sistem pembubaran MakerDAO tidak berfungsi dengan baik, kerana kesesakan lalu lintas rangkaian ETH dan beberapa kekurangan dalam reka bentuk model mereka.

Protokol hampir ditutup dan menghasilkan hutang lapuk lebih dari $ 4 juta. Hutang lapuk ini perlu dihapuskan melalui lelong. Dan ini mengatakan bahawa seluruh komuniti MakerDao dan pemegang MKR harus melindungi yang hilang. Namun, pada masa yang sama, Wayki-CDP, yang merupakan protokol pinjaman serupa dengan MakerDAO, berjalan seperti biasa dengan 0 hutang lapuk. Berikut adalah perbandingan data:

Kami merancang 4 mekanisme untuk memastikan sistem akan berfungsi dalam situasi yang berbeza: Mekanisme cagaran, mekanisme pembubaran, dana simpanan risiko dan penggantungan sistem untuk mengelakkan risiko. Dengan mekanisme tersebut, model tersebut dapat menangani lebih dari 99.9% keadaan pasaran.

Kami juga membuat banyak penambahbaikan untuk meningkatkan keselamatan teknikal kami. Pertama sekali, kami membuat beberapa peningkatan pada oracle dan pemberian harga diselesaikan oleh pengeluar blok. Kemudian harga akhir akan diguna pakai melalui algoritma bergerak-median. Ini mengatakan, melainkan jika anda melancarkan serangan 51% ke blockchain, harganya tidak akan dimanipulasi oleh penggodam.

Juga, kami menentukan 5 piawai aset yang berbeza pada lapisan bawah blockchain, iaitu aset asli, aset janji, aset rentas rantai, aset pintar dan aset buatan pengguna. Oleh itu, di WaykiChain, anda tidak perlu bimbang tentang masalah yang serasi kerana standard berfungsi di seluruh ekosistem.

Walau bagaimanapun, di Ethereum, terdapat banyak serangan yang berkaitan dengan standard aset yang tidak sesuai. Contohnya, serangan dForce dan Uniswap berlaku tahun ini.

Killer DApps dan visi projek: Live Q&A

Gao: Saya melihat banyak soalan tetapi ada beberapa kategori. Visi, hubungan antara WICC dan WGRT, rancangan masa depan, pembunuh dapps:

Dari segi visi jangka panjang: kami sebenarnya membuat blockchain DeFi bersepadu pertama di dunia, yang berbeza dengan pendekatan Ethereum. Ini mengatakan bahawa kami dapat memberikan perkhidmatan kewangan pengalaman sehenti dan protokol terbuka kepada orang ramai. Dan perkhidmatan ini merangkumi pinjaman, simpanan, peluang pelaburan, perdagangan aset dan derivatif kewangan.

Hubungan antara WICC dan WGRT: Kami membuat model ini untuk membuat dua syiling menghasilkan sinergi. Nilai pasaran WICC adalah seperti KDNK negara. Dan WUSD adalah seperti mata wang. Kemudian pemegang WGRT adalah pemegang saham bank pusat. Ini mengatakan bahawa pemegang WGRT akan menikmati semua faedah yang dihasilkan oleh aktiviti mata wang (WUSD) di blockchain.

Rancangan masa hadapan: Kami akan melancarkan produk baru yang dipanggil "WaykiX" pada akhir bulan Julai. Ini adalah platform perdagangan aset sintetik yang membolehkan pengguna memperdagangkan hampir semua aset sintetik di dunia. Selepas itu kami akan berusaha membawa beberapa aset dunia nyata pada blockchain seperti aset harta tanah atau bon-T. Dan aset tersebut akan memberi peluang kepada masyarakat untuk melabur.

Pembunuh Dapps: Di manakah Dapp pembunuh seterusnya? Saya percaya pada kewangan. Waykichain mempunyai pengalaman dalam mengembangkan platform taruhan dan platform permainan, namun akhirnya kami memilih DeFi. Kami menyedari bahawa motivasi terbesar bagi orang untuk bergabung dengan blockchain adalah meminjamkan wang dan menghasilkan wang. Industri ini penuh dengan spekulator dan pelabur. Dan memberi perkhidmatan kepada orang-orang itu adalah jalan yang paling hampir dengan kejayaan.

Saya percaya Dapp pembunuh seterusnya adalah aplikasi DeFi. Dan pasaran lembu seterusnya akan dipimpin oleh koin DeFi.

AMA ini telah diedit dan diringkaskan agar lebih jelas.

Ikuti OKEx pada:

Twitter: https://twitter.com/OKEx

FB: https://www.facebook.com/okexofficial/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/okex/

Sedang: https://medium.com/@OKEx

Telegram Group (Bahasa Inggeris): https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

Telegram Group (Bahasa Rusia): https://t.me/okexofficial_ru

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me