Pembuatan China Menyambung Semula Setelah Mencatat Rendah, Bitcoin Beraksi kepada Pemotongan Fed: Market Watch Weekly

Pelabur di seluruh dunia semakin bimbang tentang kesan coronavirus (atau COVID-19) terhadap ekonomi dunia. Minggu lepas melihat lebih daripada 100,000 kes virus yang disahkan di seluruh dunia. Sebilangan besar kes yang disahkan – 80,699 – berada di Tanah Besar China, di mana virus itu berasal.

Pasar tradisional melihat turun naik

Sebagai tindak balas terhadap kekacauan yang semakin meningkat di seluruh pemerintah sehubungan dengan virus tersebut, harga aset kewangan tidak stabil minggu lalu. Di pasaran tenaga, harga minyak mentah WTI jatuh lebih daripada 10 peratus pada hari Jumaat, 6 Mac, kepada $ 41.28. Harga adalah penutupan terendah sejak 28 November 2014.

Harga emas mawar pada hari Jumaat, 6 Mac, mendekati kenaikan mingguan terbesar sejak Januari 2009. Hasil Perbendaharaan Amerika Syarikat terus meningkat jatuh, dengan hasil 10 tahun pada tahap terendah.

Indeks Komposit Shanghai telah ditunjukkan daya tahan yang kuat, berbeza dari pasaran saham A.S. dan meningkat 5.35 peratus pada minggu ini. The S&Indeks P 500 mawar 0.61 peratus dalam lima hari perdagangan terakhir, dan masih dalam zon pembetulan, turun lebih daripada 10 peratus dari paras tertinggi baru-baru ini pada 19 Februari.

Sebelum kejatuhan saham A.S. pada akhir Februari, beberapa kelas aset yang lebih sensitif dan berisiko telah bertindak balas dan berharga dalam kemerosotan ekonomi. Contohnya, minyak mentah, jatuh dari $ 63 setong pada awal Januari dan kini turun hampir 35 peratus sejak itu.

The Fed membuat penurunan kadar kecemasan

Dalam usaha mengurangkan risiko kesan coronavirus terhadap ekonomi A.S., Rizab Persekutuan A.S. diumumkan penurunan 0.5 peratus dalam kadar faedah penanda arasnya pada julat 1 hingga 1.25 peratus.

Langkah itu, yang berlaku secara tidak dijangka pada hari Selasa, 3 Mac, sebelum mesyuarat berjadual Fed berikutnya, adalah penurunan kadar kecemasan pertama yang dibuat oleh bank pusat sejak krisis kewangan 2008.

Pasaran saham A.S. ditutup rendah pada hari Selasa selepas pengumuman. Saham kemudian meningkat pada pertengahan minggu sebelum jatuh menjelang akhir minggu, ketika sentimen pasaran merosot.

Harga Bitcoin kehilangan keuntungan baru-baru ini

Bitcoin (BTC) telah mengikuti jalan yang serupa dengan saham A.S. sejak seminggu yang lalu – pertama naik sedikit, kemudian jatuh. Awal minggu ini, BTC mencapai puncaknya lebih dari $ 9.000 per duit syiling, memperoleh kembali beberapa nilai yang hilang pada bulan Mac, setelah mencapai tinggi multi-bulan lebih dari $ 10,000 pada pertengahan Februari. Tetapi harga cryptocurrency terkemuka menjunam 9 peratus pada hujung minggu, menghapus keuntungan Mac dan terus jatuh pada hari Isnin, 9 Mac. Pada masa akhbar, Bitcoin diperdagangkan di bawah $ 8,000.

Harga Indeks Bitcoin OKEX 2 Mac 2020 hingga 9 Mac 2020. Sumber: Okex.com

Pengilangan China menyaksikan penurunan mendadak, stok tahan lama

Berfokus pada pasaran China, Indeks Komposit Shanghai menyelesaikan sesi padat minggu ini, meningkat untuk empat hari perdagangan pertama dan jatuh pada hari Jumaat. Tetapi beberapa petunjuk pembuatan yang dikeluarkan minggu ini menunjukkan kesan penghentian perniagaan di China.

PMI Pembuatan Caixin China indeks – yang bertujuan untuk memberikan gambaran menyeluruh tentang aktiviti kilang dan menunjukkan prestasi keseluruhan ekonomi tempatan – jatuh ke paras 40.3 bulan lalu (pada 2 Mac), nilai terendah yang direkodkan. PMI yang lebih rendah daripada 50 menunjukkan penguncupan ekonomi pembuatan, sedangkan lebih dari 50 menunjukkan pengembangan.

Selain itu, PMI indeks pembuatan global JP Morgan jatuh ke 47.2 pada bulan Februari, yang terendah sejak Mei 2009.

Indeks PMI Pembuatan China Caixin. Sumber: Investing.com

Perlombongan Bitcoin mengatasi kelewatan coronavirus

Oleh kerana wabak ini secara beransur-ansur dikendalikan di China, kami menjangkakan bahawa semua sektor akan kembali normal dan pembuatan akan kembali normal, sentimen pemerintah China adalah memberangsangkan setakat minggu lalu.

Sudah tentu, pengeluar mesin perlombongan Bitcoin telah dilaporkan disambung semula pengeluaran. Langkah ini mungkin akan memungkinkan mesin perlombongan generasi baru dihantar lebih cepat, yang bermaksud kekuatan pengkomputeran rangkaian dan tahap kesukaran perlombongan akan ditingkatkan lagi.

Sebagai Pengasingan Bitcoin pendekatan pada bulan Mei, pelombong adalah bergerak mesin 16nm yang lebih tua dan kurang berkuasa dari China ke negara di mana elektrik lebih murah, seperti A.S., Kanada dan Asia Tengah.

Berbanding dengan elektrik purata China harga lebih dari 0,4 yuan ($ 0,06), harga elektrik Kazakhstan kurang dari 0,2 yuan ($ 0,03) terbukti sangat menarik bagi pelombong.

Pemilik kolam perlombongan didedahkan bahawa mesin 16nm yang beroperasi di mana harga elektrik 0.4 yuan ($ 0.06) per kilowatt jam dapat menghasilkan keuntungan kasar 3.17 yuan ($ 0.46) setiap hari. Sekiranya harga elektrik dikurangkan menjadi 0.2 yuan per kilowatt jam, keuntungan kasar harian mesin perlombongan adalah 12 yuan ($ 1.73), meningkatkan keuntungan kasar sebanyak 288 peratus.

Namun, nampaknya banyak mesin perlombongan lama harus terus menuju ke tempat sampah selepas Halving.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu.

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me