Pelabur institusi mengalihkan perhatian mereka kepada kewangan yang terdesentralisasi

Mengapa kita sekarang melihat minat institusi yang jelas dalam ruang pembiayaan desentralisasi yang semakin meningkat yang akan membawanya ke tahap seterusnya.

Artikel pendapat ini dari CEO OKEx Jay Hao adalah diterbitkan pada asalnya di Cointelegraph.

Sektor kewangan yang terdesentralisasi terus berkembang dan mula melihat hasil kerjanya. Tetapi walaupun terdapat banyak gembar-gembur di sekitar projek dan aplikasi DeFi, terutama semasa Bitcoin (BTC) kekurangan turun naik yang tidak ketara, masih ada jalan yang panjang. 

Teknologi ini masih di tahap awal, namun walaupun masalah kebolehgunaan, skalabilitas, interoperabilitas dan kurangnya kejelasan peraturan terus memburukkan ruang, janji DeFi tidak dapat disangkal, dan nilainya tidak mungkin diabaikan.

Pertumbuhan DeFi yang tidak dapat dihentikan pada tahun 2020

Sejauh ini, tahun 2020 bukanlah tahun terbaik bagi banyak orang, tetapi DeFi sudah pasti tersendiri dengan berkembang secara eksponensial. Ia melepasi tonggak penting pada Februari ketika kumulatifnya nilai token yang terkunci dalam aplikasi DeFi dicapai lebih daripada $ 1 bilion. Walaupun terdapat penurunan dari penjualan pada bulan Mac yang meluas ke semua pasaran, jumlah itu sudah pulih pada bulan Jun. Hari ini, ia berdiri pada $ 2.52 bilion.

Di antara beberapa protokol utama untuk mendorong pertumbuhan ini adalah rangkaian oracle desentralisasi Chainlink, yang tokennya mempunyai meletup lebih daripada 1,000% tahun ini. Protokol pinjaman juga telah melihat beberapa daya tarikan paling banyak, dengan Kompaun merangkumi 28% daripada jumlah nilai terkunci dan MakerDAO tidak ketinggalan. Fenomena baru “hasil pertanian” telah memberi peluang kepada pelabur dan peniaga kripto untuk memperoleh keuntungan.

Hasil pertanian, atau dikenali sebagai perlombongan kecairan, adalah mekanisme insentif penting yang digunakan oleh protokol DeFi untuk menarik kecairan. Mereka melakukan ini dengan mengeluarkan token tadbir urus, seperti koin Compound, COMP, yang memberikan hak tadbir urus kepada pemegang yang membawa kecairan yang sangat diperlukan ke rangkaian.

Semua tindakan ini telah meletakkan token DeFi antara aset crypto dengan prestasi terbaik tahun ini. Sebagai tambahan kepada pertumbuhan COMP yang mengejutkan setelah memasuki pasaran dan kenaikan LINK Chainlink yang tidak dapat dihentikan, selama 90 hari terakhir, token DeFi lain seperti Aave (LEND) dan Bancor (BNT) telah melihat keuntungan lebih dari 300%.

Tidak ada wang pintar yang dapat mengabaikan pertumbuhan luar biasa seperti ini di ruang DeFi, yang masih banyak dikuasai oleh pelabur runcit. Walau bagaimanapun, ia telah mendapat daya tarikan serius di kalangan pelabur institusi – walaupun infrastrukturnya belum siap. Mari kita lihat beberapa contoh.

Kenaikan minat institusi dalam DeFi

Menurut a tinjauan terbaru oleh Fidelity Asset Management, 80% institusi yang disurvei sekarang menganggap pelaburan aset digital menarik. Itu adalah jumlah yang cukup besar dan pergeseran besar jika dibandingkan dengan beberapa tahun yang lalu ketika banyak yang menjenamakan Bitcoin dan cryptocurrency lain sebagai penipuan.

Namun selain melabur dalam aset digital yang terkenal, beberapa firma pelaburan tradisional utama telah mengalihkan minat mereka ke arah DeFi untuk membantu pengembangan ruang tersebut. The Perikatan Chicago DeFi, sebagai contoh, merangkumi beberapa firma perdagangan, pembrokeran dan pelaburan teratas. Inisiatif ini dibuat untuk menyokong pemula DeFi yang menjanjikan dengan kewangan, sumber daya, pembuatan pasaran dan perkhidmatan lain.

Kami bercakap mengenai pemain raksasa seperti TD Ameritrade, Arca dan CMT Digital. Semua syarikat yang terlibat telah mendorong pengembangan ruang dan peraturannya. Tetapi sementara peraturan tetap jelas tidak jelas di ruang desentralisasi, multi-bidang kuasa ini, para pelabur telah sangat didorong oleh tindakan dari Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat mengenai Saham Arca di Bursa Saham New York bulan ini.

Bitcoin-ETF mungkin terus menjadi kentang panas, tetapi pada bulan Julai ini, SEC meluluskan dana berasaskan Ethereum. Setelah hampir 20 bulan mendesak keputusan itu, Arca Labs mula menjual saham di Dana Perbendaharaan A.S. Arca pada 6 Julai setelah menerima “Notis Keberkesanan” rasmi.

Saham digital Arca yang diluluskan SEC, diwakili oleh ArCoins dan diperdagangkan di blockchain Ethereum. Ini adalah tonggak utama bagi seluruh industri, kerana ini merupakan kali pertama SEC membenarkan dana yang terdiri daripada token kriptografi memasuki pasaran pelaburan – dan ini merupakan langkah besar ke arah yang tepat untuk menyatukan kewangan tradisional dengan pelaburan aset digital.

Prospek positif menjelang Ethereum 2.0

Walaupun jumlah dagangan Bitcoin telah mencapai paras terendah enam bulan, minat dari beberapa pemain utama terus beralih ke Ethereum. Firma pelaburan crypto terbesar di dunia, Grayscale, baru-baru ini mengumumkan bahawa ia meningkatkan pemberatnya Bitcoin dan Ether (ETH) dalam dana pelaburan Digital Large-Capnya.

Pegangan utama dana tentu saja masih kekal Bitcoin sejauh satu mil negara; antara bulan Mac dan Jun, peratusan BTC yang terdapat dalam dana meningkat dari 81% menjadi 81.5%. Walau bagaimanapun, pemberat Ethereum di Grayscale juga meningkat dengan ketara dari 9.6% kepada 11.7% pada Q2.

Semua kepentingan institusi ini pada Ether sangat positif bagi masyarakat di hadapan Ethereum 2.0, dan kami gembira berada di barisan hadapan gelombang penerapan crypto besar seterusnya yang akhirnya akan membawa aset dunia nyata ke blockchain dan akhirnya memberi peluang kepada orang yang tidak memiliki bank untuk mengakses perkhidmatan kewangan. Kami bukan sahaja menyenaraikan token DeFi utama termasuk LINK, Maker (MKR) dan COMP tetapi kami juga termasuk pengesah pertama di testnet Topaz, Testnet Ethereum untuk Ethereum 2.0.

Kami terus mengembangkan jejak kami di ruang DeFi dengan ciri pinjaman pelanggan-ke-pelanggan, senarai token tadbir urus DeFi dan rantaian awam kami sendiri, OKChain, yang membolehkan sejumlah aplikasi DeFi dibangun pada skala komersial yang besar.

Kami menyedari cabaran di sekitar ruang DeFi dan memahami langkah-langkah yang masih harus dilakukan. Tetapi peningkatan minat institusi di kawasan yang masih baru adalah petanda baik bahawa DeFi akan terus berkembang, dan OKEx sangat senang berada di barisan depan revolusi crypto seterusnya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map