Mentakrifkan semula Syurga yang Selamat: Pandangan Kembali Ke Masa

Gambaran keseluruhan

Nampaknya terdapat kebimbangan yang semakin meningkat di pasaran cryptocurrency setelah harga bitcoin gagal bertahan di atas tahap psikologi 10000 pada bulan Februari. Kekecewaan itu datang hanya kurang dari tiga bulan menjelang separuh bitcoin yang sangat dinantikan. Walaupun bitcoin masih mengekalkan keuntungan QTD 21% setelah perjalanan rollercoaster Februari, peristiwa makro baru-baru ini telah menjulang di pasaran tradisional dan crypto dan menambah lapisan ketidakpastian. Walau bagaimanapun, apabila kita melihat ke masa lalu, para pelabur dapat mengetahui keadaan pasaran semasa agak seperti 2012. 2012 dan 2020 kedua-duanya bitcoin menjadi separuh tahun, dengan beberapa krisis global berlaku, dan pasaran ekuiti bergelora. Bolehkah sejarah mendedahkan lebih banyak perincian mengenai pra dan pasca separuh dari perspektif makro?

Jual beli yang berpunca daripada virus

Februari adalah bulan yang sukar bagi pasaran cryptocurrency. Dengan meningkatnya ketakutan wabak coronavirus, BTC harga jatuh dari paras USD10400 pada pertengahan bulan dan ditutup di kawasan USD8500 pada akhir bulan. Sentimen risiko juga tinggi di pasaran ekuiti global. The Dow mencatatkan penurunan 1190 mata pada 27 Februari sebelum pemulihan awal berlaku, penurunan titik satu hari terburuk dalam sejarah. Komoditi juga mendapat serangan hebat, dengan WTI turun di bawah USD50 setong.

Di sisi lain, permintaan untuk surga yang aman meningkat, karena US10Y menyentuh rekod rendah 1.03% pada satu titik sebelum menetap di sekitar 1.08%.

Gambar 1: Pemeriksaan Prestasi YTD Silang Aset (Sumber: TradingView)

Walaupun reaksi pasaran yang lebih luas nampaknya, telah dicatatkan gambar yang suram, dan pasaran cryptocurrency tidak kebal dari itu. Ada juga yang mempersoalkan ciri syurga selamat bitcoin kerana nampaknya gagal melindungi dari ketidakpastian.

Cari masa anda kembali

Pengurangan bitcoin yang akan datang tetap menjadi tumpuan utama bagi kebanyakan pemerhati crypto walaupun terdapat pergolakan pasaran global baru-baru ini. Sedangkan baru-baru ini BTC tindakan harga dan turun naik yang tinggi dalam aset lain boleh menimbulkan keraguan kepada beberapa pelabur crypto jangka panjang, mempersoalkan sama ada halving adalah kepuasan diri atau faktor kenaikan harga jangka panjang yang nyata

Mungkin kita dapat melihat tahun 2012, di mana bitcoin mengalami penurunan separuh pertama dan, pada masa yang sama, pasaran berada di tengah-tengah kekacauan anther, dalam hal ini, krisis hutang Eropah.

Ia bermula pada tahun 2009. Beberapa negara anggota EU tidak dapat membiayai semula hutang kerajaan mereka, dan beberapa negeri tidak dapat menyelamatkan institusi kewangan mereka yang sangat terhutang tanpa bantuan ECB atau IMF.

Jadual 1: Pasaran pada tahun 2012 dan 2020 mempunyai latar belakang yang serupa (Sumber: OKEx)

Sudah tentu, keseluruhan pasaran ekuiti dan ruang cryptocurrency pada tahun 2012 sangat berbeza dengan yang kita ada sekarang. Walau bagaimanapun, sentimen risiko, pandangan pesimis, dan ketakutan mengalami kemelesetan adalah setanding.

Gambar 2: Prestasi Bitcoin / STOXX50 / SPX pada tahun 2012-13 (Sumber: Tradingview)

Menariknya, harga bitcoin melonjak sekitar 160% pada tahun 2012 berikutan krisis hutang zon euro, dan sebahagian besar keuntungan itu berlaku sebelum separuh pertama, dan keuntungannya lebih ketara pada tahun selepas penurunan. Dalam perbandingan, SPX memperoleh 14.5%, dan SX5E melonjak sekitar 11.2% pada tahun 2012.

Bagaimanapun, ini adalah soal mata wang

Kami terus mengetengahkan simpanan sifat nilai bitcoin dan percaya bahawa bitcoin adalah lindung nilai yang ideal terhadap inflasi kerana bekalannya terhad. Dengan kata lain, bitcoin boleh menjadi lindung nilai yang baik terhadap penyusutan mata wang fiat.

Krisis hutang Eropah berpusat pada masalah struktur sistem kewangan dan keadaan kredit yang mudah kembali pada awal tahun 2000-an. Akibatnya, telah menyebabkan program bailout besar-besaran dan penurunan suku bunga, langkah-langkah ini telah menyebabkan penyusutan nilai EUR. Pada akhir tahun 2011, EURUSD diniagakan di atas 1.4. Menjelang pertengahan 2012, EURUSD sudah turun ke kawasan 1.20 sebelum melantun ke 1.3.

Bagaimanapun, krisis hutang telah menyebabkan penurunan nilai mata wang yang ketara, dan bitcoin bertindak balas terhadap penyusutan itu pada tahun 2012, bahkan sebelum peristiwa separuh pertama berlaku.

Sekarang, memandangkan ketidakpastian yang berterusan berkaitan dengan coronavirus, pada dasarnya berbeza dengan krisis hutang. Namun, apa yang dialami oleh pasar agak seperti yang kita lalui pada tahun 2012. Kami percaya bahawa pasaran harus lebih fokus pada bagaimana reaksi pembuat dasar terhadap wabak dan akibat ekonomi yang dihasilkan.

Fed AS dihantar penurunan kadar setengah mata sebagai langkah kecemasan wabak virus. DXY telah menurun dari 99 pegangan atas ke 97 kawasan rendah. Pasaran menjangkakan Fed akan mengurangkan kadar harga lebih jauh dalam mesyuarat dasar Mac. Pada masa yang sama, narasi pelonggaran dari bank pusat utama lain mempunyai muncul sangat cepat. Pergeseran tersebut boleh menyebabkan tekanan G10FX, dan itu boleh menjadi faktor keuntungan tambahan untuk harga bitcoin dalam jangka masa sederhana / panjang.

Ketika hendak membelah dua … bersabarlah, ingatlah?

Dalam penerbitan kami sebelumnya “Pembahagian Bitcoin: Masa untuk Mendapatkan Bitcoin?“, OKEx Quant menunjukkan bahawa kenaikan harga bitcoin setelah separuh mempunyai kecenderungan untuk berpanjangan setiap masa, dan kitaran pasaran ini tidak dijangka selesai sehingga tahun 2022. Walaupun tindakan harga baru-baru ini mungkin tidak begitu menaik, OKEx Quant percaya bahawa pasaran kekal pada tempoh HODL yang ideal pada masa ini, pelabur jangka panjang mungkin perlu lebih sabar untuk melihat hasilnya.

Kesimpulannya

Pasaran bitcoin masih kecil ketika krisis hutang Eropah meletus, dan hari ini masih agak kecil berbanding dengan kelas aset utama yang lain. Bitcoin dan cryptocurrency mungkin bukan instrumen terbaik untuk melindung nilai dari kemelesetan skala global, kerana bitcoin HODLers dapat membubarkan pegangan untuk mengimbangi kerugian mereka dalam aset lain atau membayar hutang mereka. Namun, ketika krisis datang dan pembuat dasar cenderung mereda, bitcoin dapat menjadi lindung nilai yang ideal terhadap penurunan nilai mata wang. Perkembangan pasaran global dalam tempoh pra-separuh ini boleh menjadi penting bagi semua pelabur crypto, dan bagaimana ia berkembang dapat menjadi faktor dominan dari segi peruntukan crypto masa depan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map