Kajian Pasaran Crypto Global: Januari 2020

Ringkasan prestasi pasaran dan faktor yang mendorong pasaran sejak bulan lalu, merangkumi ekonomi makro dan juga cryptocurrency utama

Terbaik dari OKEx

Perspektif OKEx

Teknikal OKEx

Kuantiti OKEx

Strategi OKEx

Acara OKEx & Produk

Recap Pasaran Crypto

Januari adalah bulan yang berprestasi terbaik untuk ruang crypto yang lebih luas dalam setengah tahun, yang datang selepas 4Q19 yang perlahan dan menyeksa. The Indeks BTCUSD OKEx melantun 29.85% pada bulan Januari selepas penurunan 5% pada bulan Disember, yang berlaku setelah penurunan 10% pada suku terakhir. Pasaran terus memberi tumpuan kepada bahagian ganjaran blok bitcoin yang akan datang. Kuantiti OKEx menunjuk sebelumnya bahawa sementara Januari boleh menjadi salah satu titik masuk yang ideal untuk penyusunan separuh, kitaran pasaran ini tidak dijangka selesai sehingga 2022.

Sebaliknya, ketidakpastian makro terus merosot ke atas ekuiti dan komoditi; permintaan yang melonjak untuk tempat selamat dapat terus menguntungkan harga bitcoin dan pasaran crypto yang lebih luas.

Walaupun kenaikan harga di BTC, dominasi pasaran bitcoin sedikit menurun dari 68.21% pada awal bulan menjadi 66.02% pada akhir bulan. Sebaliknya, jumlah cap pasaran ex-bitcoin telah melonjak dari USD 60,41 miliar menjadi USD 89,2 miliar dalam tempoh tersebut.

Walaupun penguasaan pasaran bitcoin setakat ini lemah sejak awal tahun ini, jumlah semasa masih jauh lebih tinggi daripada terendah 2019 di bawah 50%. Walau bagaimanapun, penurunan dominasi pasaran bitcoin baru-baru ini dapat memberi isyarat bahawa sebahagian modal telah menjauh dari cryptocurrency terkemuka dan bergerak menuju ruang altcoin. Itu sebahagiannya dapat menjelaskan mengapa ETH mengumpul lebih daripada 40% pada bulan Januari, sementara EOS meningkat 62%.

Ke depan, keadaan wabak coronavirus dapat tetap menjadi faktor dominan bagi aset tradisional dan crypto. Keperluan safe-haven bersama dengan jangkaan kenaikan harga ganjaran dapat terus menunjukkan korelasi yang tinggi dengan harga bitcoin, sekurang-kurangnya untuk perspektif jangka pendek / sederhana. Pada masa yang sama, pemerhati crypto ingin mengawasi nombor dominasi pasaran bitcoin / altcoin, yang dapat memberikan petunjuk aliran modal dalam ruang crypto.

Gambar 1: Metrik Cryptocurrency Utama pada bulan Januari (Sumber: Messari.io; Coin360)

Mid-Caps mengetuai Rali Altcoin

Altcoin utama telah mempamerkan persembahan yang hebat pada bulan Januari, secara praktikal BSV dan BCH. Walau bagaimanapun, Teknikal OKEx dijelaskan keadaan terlebih beli dengan menganalisis nisbah MVRVnya dan mempercayai bahawa BSV harga mungkin tidak dapat mengekalkan pada tahap 300 dengan kukuh sebelum Genesis Hard Fork. Sejak itu, BSVTurun naik telah meningkat, dan harganya telah menurun hingga serendah 240.

Gambar 2: Persembahan Altcoin pada bulan Januari (Sumber: Coin360)

Kami juga ingin menyoroti prestasi tinggi altcoin topi berbanding dengan topi kecil dan besar. Gambar 3 menunjukkan prestasi bulanan indeks berwajaran permodalan crypto Fundstrat. Indeks FS Crypto 40 (garis oren), yang menjejaki 11 hingga 50 mata wang digital teratas mengikut nilai pasaran dan kecairan, melonjak 46% pada bulan Januari. Sebagai perbandingan, Indeks FS Crypto 10 – indeks topi besar (garis biru), hanya meningkat 36%, sementara BTC menambah 34% nilai dalam tempoh yang sama.

Gambar 3: Persembahan Altcoin pada bulan Januari (Sumber: Tradingview)

Kami percaya bahawa penilaian rendah boleh menjadi salah satu sebab di sebalik prestasi hebat pertengahan cap. Token seperti DAN LAIN-LAIN, XLM, dan ADA telah mencapai atau merosot hampir pada tahap terendah tahunan mereka pada akhir 2019, dan itu dapat menarik minat beberapa pelabur berdasarkan nilai untuk membeli penurunan. Namun, ketika acara pengurangan pahala bitcoin semakin hampir, pasaran dapat menjangkakan akan melihat sebahagian modal dialokasikan semula BTC dan mungkin nama besar lain pada suku pertama tahun ini.

Sorotan Berita Crypto pada bulan Januari

  • Peserta pasaran kripto tidak menyangka Facebook akan melancarkan Libra pada tahun 2020, demikian menurut tinjauan terbaru dari Blok itu. Syarikat itu menemubual para profesional pasaran dari modal usaha, perkhidmatan kewangan, dan industri aset digital, dengan lebih daripada separuh responden percaya bahawa pasaran tidak akan melihat pelancaran Libra dalam tahun ini.
  • Syarikat gergasi perbankan pelaburan JP Morgan percaya nilai intrinsik bitcoin kekal di bawah harga pasaran. Nikolaos Panigirtzoglou, Pengarah Urusan Strategi Pasaran Global di JPM, kata, bitcoin telah menurun hampir 40% dari puncaknya, sementara nilai intrinsik telah meningkat sekitar 10%. Dia juga mengatakan, “jurang belum sepenuhnya ditutup, menunjukkan beberapa risiko penurunan masih ada.”
  • Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk tidak melihat penggunaan utama crypto untuk transaksi. Dalam satu kebelakangan ini podcast, Musk berkata, “anda mesti mempunyai jambatan yang sah dari yang haram. Jadi, di mana saya melihat crypto berkesan sebagai pengganti wang tunai. ” Namun, Musk juga menambah bahawa dia “tidak ada di sini atau di Bitcoin,” mengakui kertas putih Satoshi “cukup pandai.”
  • Ketua Pegawai Eksekutif Ripple Brad Garlinghouse percaya bahawa akan ada lebih banyak syarikat crypto dan blockchain yang akan dibuka pada tahun 2020, dan Ripple boleh menjadi salah satunya. Di Davos, Garlinghouse dilaporkan kata, “Kami tidak akan menjadi yang pertama, dan kami tidak akan menjadi yang terakhir, tetapi saya mengharapkan kami berada di posisi terdepan.”
  • Pembuat dasar kini mempunyai lebih banyak alat untuk memahami mata wang digital bank pusat dan potensi faedahnya. Forum Ekonomi Dunia telah memperkenalkan kit alat CBDC, yang dikembangkan bersama dengan bank pusat, bertujuan untuk memberikan gambaran menyeluruh untuk menerapkan CBDC kepada pembuat kebijakan di seluruh dunia. Sebaliknya, BoE, BoJ, BoC, Riksbank, dan SNB mengumumkan bahawa mereka bekerjasama dalam penyelidikan mereka untuk CBDC.

Bitcoin Mencatat Prestasi Bulanan Terbaik Sejak Julai

Walaupun data sejarah menunjukkan bahawa Januari merupakan bulan yang lembut untuk bitcoin, cryptocurrency terkemuka mengatur semua aset dari dunia tradisional hingga ke ruang crypto. Kami menjangkakan pembahagian tersebut dapat menguatkan selera risiko pada bitcoin, dan sentimen risiko itu dapat lebih mencerminkan harga ketika kami semakin hampir.

Dalam penerbitan kami sebelum ini <Kemusiman Bitcoin>, Perspektif OKEx menunjukkan bahawa prestasi purata bulanan terbaik bitcoin kebanyakannya berlaku pada bulan April, Mei, Oktober, dan November. Walaupun bahagian yang akan datang dijangka berlaku pada bulan Mei, pasaran dapat menjangkakan volatilitas bitcoin dapat meningkat dalam beberapa bulan mendatang dan dapat diperkukuhkan lagi dengan penurunan dan jangkaan yang membangun di sekitarnya.

Kami juga akan terus menonton berita utama dan peristiwa mengenai perbualan yang sudah biasa: wabak Coronavirus, ketegangan perdagangan global, ketidakpastian geopolitik, dan tetapan dasar bank pusat.

Gambar 4: Prestasi Bulanan Indeks OKEx BTCUSD (Sumber: OKEx) Gambar 5: Julat Bulanan OKEx BTCUSD (Sumber: OKEx) Gambar 6: Hubungan Bitcoin-Gold / SPX (Sumber: Skew) Gambar 7: Korelasi Realisasi Bitcoin-Emas / SPX (Sumber: Skew)

Perubahan Campuran dalam Hubungan Antara Altcoin Utama dan Bitcoin

Kami telah melihat beberapa tindakan campuran dari segi perubahan korelasi antara altcoin utama dan bitcoin. ETH kekal sebagai salah satu altcoin yang paling berkorelasi BTC, walaupun korelasi nampaknya memuncak pada awal Januari, dan tetap lemah. Selain itu, XTZKorelasi dengan bitcoin mengalami penurunan lebih rendah ke bawah 0,3 pada bulan Januari, mencapai tahap rendah tahunan yang baru. Perlu disebutkan bahawa BTC-ETCkorelasi telah menurun dengan ketara dalam tempoh tersebut. Turun naik yang serupa juga dilihat pada BSV.

Gambar 8: Hubungan Bitcoin dengan Altcoin Utama (Sumber: Coinmetrics.io)

Bitcoin Outlook Outlook: Secara Beransur-ansur Menjelang Tinggi Oktober

Momentum kenaikan bitcoin semasa nampaknya utuh, dan dorongan itu nampaknya akan dibawa ke perdagangan awal Februari. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda bahawa kenaikan harga mungkin berhenti sebelum harga boleh naik lebih tinggi.

  • BTCUSDT telah mencapai hujung atas band Bollinger mingguan, menandakan harga mungkin memerlukan penyatuan di tahap 9800 hingga 10000.
  • RSI mingguan telah menghampiri kawasan overbought, itu boleh menjadi petunjuk lain untuk rali semasa mungkin perlu berhenti sejenak, walaupun waktunya mungkin singkat.
  • Walau bagaimanapun, kenaikan silang kenaikan MACD mingguan nampaknya semakin meluas. Langkah lebih jauh ke wilayah positif dapat berarti kenaikkan harga tidak terganggu.
  • 9960 akan menjadi level pertama yang akan ditonton pada bulan Februari jika pasangan itu memperoleh kembali bahawa berjaya, tertinggi Oktober 10500, dapat menjadi tahap berikutnya.

Gambar 9: Carta Mingguan BTCUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview)

Strategi Altcoin: Masa untuk Menghidupkan XRP?

Harga token pembayaran Ripple XRP mungkin tidak lama lagi menghentam dinding. Rajah 10 menunjukkan bahawa XRPUSDT telah membentuk pola segitiga, dan telah menghampiri tahap ketahanan atas segitiga.

  • Tiga dari indikator momentum menunjukkan bahawa pasangan itu mungkin sudah terlebih beli, walaupun momentum kenaikannya masih utuh.
  • Walaupun terdapat asas kenaikan harga, seperti perkongsian Ripple dengan International Money Express, dan penyenaraian pertukaran BitMEX baru, pasangan itu pertama kali dapat menguji sokongan yang lebih rendah dari purata bergerak 200 hari, dan sokongan segitiga yang lebih rendah, sebelum menuju lebih tinggi.
  • Purata bergerak 200 hari, yang berada di dekat kawasan 0,25, boleh menjadi tahap pertama untuk menonton. Sokongan segitiga yang lebih rendah akan mendekati tahap 0.24.

Gambar 10: Carta Harian XRPUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview)

Ikuti OKEx pada:

Steemit: https://steemit.com/@okex-official

Laman web: https://www.okex.com

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map