Ethereum 2.0 dilancarkan sebagai yearn.finance menjadikan penggabungan dan eksploitasi oracle menyakitkan Compound

OKEx Insights ‘DeFi Digest adalah pemeriksaan mingguan industri kewangan yang terdesentralisasi.

Petikan pasaran DeFi

Pasaran kewangan terdesentralisasi dengan cepat pulih dari penurunan Khamis lalu. Beberapa token di sektor ini mendapat kenaikan baru minggu ini. Secara keseluruhan, jumlah nilai yang terkunci dalam produk DeFi meningkat sebanyak 15% minggu ke minggu kepada $ 14.44 bilion. Pembuat menguasai dengan 19% daripada jumlah permodalan pasaran.

Jumlah dagangan rata-rata mingguan pertukaran terdesentralisasi menurun sebanyak 10%, yang sebahagiannya disebabkan oleh penurunan jumlah yang besar berikutan eksploitasi oracle dalam Compound protokol DeFi. Penguasaan jumlah dagangan Uniswap turun 3% menjadi 36%, kerana pesaing SushiSwap menyaksikan pemulihan pada kedua-dua nilai terkunci dan harga tokennya berikutan berita penggabungan dengan yearn.finance.

Nilai keseluruhan yang terkunci dalam bidang DeFi meningkat minggu ini di samping pemulihan harga token yang cepat. Sumber: Denyutan DeFi dan DeBank

Ethereum 2.0 berjaya melancarkan Beacon Chain

Pada hari pertama Disember, peningkatan penskalaan Ethereum 2.0 yang ditunggu-tunggu akhirnya disiarkan dengan pelancaran Rantai Beacon. Peningkatan ini memperkenalkan bukti kepentingan terhadap ekosistem Ethereum dan mewujudkan rantai pecah untuk meningkatkan kapasiti rangkaian dan meningkatkan kelajuan transaksi.

Menurut data dari BitInfoCharts, jumlah transaksi harian di Ethereum kekal di atas 1 juta untuk jangka masa yang panjang berikutan ledakan kecairan-perlombongan pada bulan Julai. Ia mencapai tahap tertinggi sepanjang 1.4 juta transaksi pada 17 September. 

Ketika aktiviti pengguna di Ethereum meroket, rangkaian mengalami kesulitan. Bayaran gas meningkat, menyebabkan kos transaksi meningkat menjadi lebih dari $ 14 setiap transaksi untuk pemindahan sederhana – mengurangkan aksesibilitas DeFi ke populasi yang lebih luas. Oleh itu, Ethereum 2.0 sangat penting dalam pengembangan kapasiti rangkaian.

Jumlah urus niaga harian di Ethereum kekal di atas 1 juta selama lima bulan. Sumber: BitInfoCharts

Yearn.finance mengumumkan penggabungan kelima, dengan SushiSwap

Pada hari pertama bulan Disember, pengasas yearn.finance Andre Cronje mengumumkan bahawa pasukannya mengadakan penggabungan dengan SushiSwap untuk menggabungkan sumber pembangunan mereka. Selain itu, Sushiswap akan membantu yearn.finance melancarkan projeknya yang akan datang, Deriswap, yang akan menggabungkan pertukaran, pilihan dan pinjaman ke dalam satu platform.

Yearn.finance baru-baru ini mengumumkan empat penggabungan atau perkongsian lain – dengan Pickle Finance, Cream Finance, Cover Protocol dan Akropolis.

Yearn mengumumkan lima perkongsian dan penggabungan dalam satu minggu. Sumber: TradingView, OKEx

Setelah menyelesaikan penggabungan ini, yearn.finance akan berpeluang untuk membina produk yang lebih kompleks di dunia DeFi melalui beberapa strategi pelaburan automatik, pembuat pasaran automatik SushiSwap, sistem pinjaman dan pinjaman Cream Finance, dan produk insurans Cover Protocol.

Pasaran nampaknya membeli pergerakan agresif Andre, seperti yang dibuktikan oleh prestasi harga token yang berkaitan. Beberapa dari mereka mencapai tahap tertinggi baru yang tidak dilihat sejak Oktober, ketika YFI kembali mencapai harga sekitar tahap $ 30,000.

Harga token menunjukkan pasaran positif mengenai desakan perkongsian agresif yearn.finance. Sumber: CoinGecko

Kompaun menemui eksploitasi oracle

Data dari DeBank menunjukkan bahawa Compound, pemimpin pinjaman DeFi, dicairkan hampir $ 9 juta pada 26 November. Pembubaran besar sebenarnya disebabkan oleh turun naik harga DAI yang melampau, sebuah stablecoin yang disandarkan ke USD, di Coinbase Pro. Harga DAI mula meningkat sekitar jam 8:30 pagi UTC pagi itu dan memuncak sekitar $ 1,30. Akibatnya, harga DAI pada Compound dipengaruhi dan menyebabkan pembubaran, kerana protokol oracle secara langsung memetik harga DAI dari Coinbase Pro.

Harga DAI turun naik secara mendadak untuk waktu yang singkat di Coinbase Pro. Sumber: Coinbase Pro

Manipulasi harga jangka pendek dapat dicapai dengan mengganggu sumber maklumat oracle dan menyesatkan harga on-chain. Turun naik harga yang tinggi dalam harga stablecoin menyebabkan nisbah cagaran turun dengan ketara. Ini kemudian mencetuskan proses penjelasan. Nisbah cagaran minimum DAI pada Kompaun biasanya 75%.

Dalam mekanisme penjelasan Kompaun, ada orang tengah khas, yang disebut pelikuidasi, dan siapa saja boleh menjadi pelikuidasi. Setiap kali pelikuidasi mendapati kadar cagaran terlalu rendah, proses pembubaran mungkin dicetuskan. Pelikuidasi kemudian dapat mengambil aset cagaran peminjam dengan potongan harga dengan membayar pinjaman untuk platform tersebut.

Dalam kes ini, pelikuidasi atau penyerang diberi insentif dengan potongan 5% pada nilai aset yang dijamin, yang merupakan mekanisme dari Kompaun untuk memotivasi orang untuk menjadi pelikuidasi.

Pengguna di Compound melihat pembubaran berjumlah kira-kira $ 90 juta kerana eksploitasi oracle. Sumber: DeBank

Terdapat masalah kepercayaan yang berterusan ketika datang ke harga barang. Dalam kes Compound, alasan pembubaran mungkin adalah kerana menggunakan mana-mana sumber data terpusat yang unik sebagai oracle harga berisiko – walaupun penemu Uniswap, Hayden Adams, tidak berfikir begitu.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me