Data rantai Bitcoin menunjukkan pasaran matang memperlakukan $ 10K sebagai tahap sokongan yang kuat

Laporan penyelidikan asal yang menilai data blockchain Bitcoin untuk menilai tingkah laku dan trend pasaran.

Ditulis oleh OKEx Insights | Dikuasakan oleh Catallact

PDF laporan berikut telah disertakan di bahagian bawah halaman ini supaya pembaca dapat melihat, memuat turun dan membagikannya dengan senang hati.

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini – kerana Bitcoin (BTC) sekali lagi diperdagangkan jauh di atas paras $ 10,000 – peserta pasaran secara semula jadi mempertanyakan kemampuan Bitcoin untuk berkembang lebih jauh. Memandangkan keadaan pasaran yang bullish, para penganalisis mengajukan pertanyaan sama ada harga semasa berlebihan atau disokong secara asasnya.

Semasa menjawab soalan seperti ini mengenai prestasi aset biasanya memerlukan data yang tidak selalu tersedia untuk umum, kes Bitcoin – memandangkan lejar awam yang terdesentralisasi – sangat unik. Dalam contoh ini, kami memiliki akses ke sejumlah data on-chain, yang dapat, ketika dianalisis, memberikan petunjuk berguna tentang apa yang mungkin dimiliki masa depan untuk mata wang digital terkemuka.

Untuk tujuan ini, OKEx Insights telah bekerjasama dengan syarikat analisis blockchain Catallact untuk membentangkan dan membincangkan pelbagai set data rantai yang dapat memberi penerangan lebih lanjut mengenai tingkah laku pasaran masa depan dan jangkaan untuk harga Bitcoin.

Harga Bitcoin – Mengapa kita peduli

Bitcoin tetap menjadi topik yang terpolarisasi dari segi kegunaan dan prospeknya di dunia yang boleh dikatakan hanya sistem kewangan terpusat yang diketahui secara besar-besaran. Penyokong tuntutan ia akan mengubah cara kita memegang dan memindahkan kekayaan, sementara pengkritik berhujah ia tidak akan menggantikan mata wang yang dikeluarkan oleh bank pusat.

Walau bagaimanapun, persoalan filosofis adalah aspek Bitcoin yang tidak dapat dilupakan dan sangat memikat – yang telah mendominasi tajuk utama di media utama dan memaksa bank, pengawal selia dan badan kewangan tradisional untuk mengambil perhatian – adalah harganya.

Mengingat bagaimana BTC diperdagangkan di bawah satu dolar pada tahun 2010, kenaikannya selama bertahun-tahun telah memicu keraguan, ketidakpercayaan, kritikan, tindakan peraturan, larangan wilayah dan, akhirnya, pengakuan, ketika menjadi pelaburan terbaik dekad ini melangkah ke 2020.

Dengan keuntungan yang belum pernah terjadi sebelumnya, Bitcoin dibuat jutawan daripada penyokong awal dan, tidak menghairankan, memperoleh pengikut kultus, macam-macam. Cryptocurrency terkemuka telah menjadi topik perbincangan dan perbahasan harian di saluran media sosial – terutamanya Twitter, bahagian yang berfokus pada crypto yang mesra (atau pahit) dikenali sebagai Crypto Twitter – atau hanya "CT."

Kaitan antara harga dan tingkah laku pasaran

Harga aset apa pun, termasuk Bitcoin, pada waktu tertentu, lebih daripada sekadar angka perdagangan. Ini mewakili kesepakatan peserta pasaran dan menandakan ambang di mana tawaran (iaitu, harga maksimum yang bersedia dibayar oleh pembeli untuk membayar aset) meminta (iaitu, harga minimum yang bersedia diambil oleh penjual untuk aset tersebut). Namun, di luar yang jelas, harga aset juga mempengaruhi tingkah laku dan psikologi pasaran kerana satu peraturan asas: Peserta pasaran secara universal ingin membeli rendah dan menjual tinggi. Andaian ini akan berlaku bagi mana-mana pedagang atau pelabur yang rasional, dan secara amnya inilah yang mendorong pasaran.

Mengejar keuntungan adalah yang memberi kepentingan kepada kemasukan setiap peserta, atau harga di mana mereka membeli aset. Sekiranya pedagang membeli Bitcoin pada harga $ 10,000, harga tersebut menjadi tempat masuk mereka untuk kedudukan itu dan berfungsi sebagai titik rujukan untuk keuntungan peniaga.


Dalam contoh ini, peniaga secara semula jadi akan berusaha untuk menjual Bitcoin di atas $ 10,000 dan, kemungkinan besar, akan memegang aset tersebut melalui penurunan – selama mungkin – untuk sekurang-kurangnya mencapai titik pulang modal dan mengelakkan kerugian. Sebaliknya, jika Bitcoin kekal di atas $ 10,000 untuk sementara waktu – sehingga menguntungkan pedagang – mereka cenderung menambah lebih banyak kedudukan mereka jika Bitcoin jatuh kembali ke $ 10,000 dalam langkah pembetulan. Tingkah laku ini, apabila dipamerkan dalam skala besar, menggambarkan apa yang dikenal pasti oleh penganalisis teknikal sebagai zon sokongan dan rintangan.

Sekiranya sebilangan besar peniaga menetapkan kedudukan mereka pada tahap harga tertentu, mereka cenderung menjual di bawah harga tersebut dan lebih cenderung menambah kedudukan mereka jika aset itu membetulkannya setelah jangka masa pertumbuhan. Sebaliknya, pedagang yang sama akan enggan menambah kedudukan mereka jika aset tersebut jatuh terutama di bawah harga masuk mereka, mendorong mereka menjual pada tanda pemulihan pertama untuk pulang modal dan keluar dari perdagangan.

Tingkah laku yang terdahulu mendorong kenaikan harga dan pembentukan tahap sokongan sementara yang terakhir menekan pergerakan ke atas dan mewujudkan zon rintangan. Ini adalah perkara penting untuk diingat semasa kita membincangkan pelbagai set data pasaran Bitcoin yang akan datang.

Gambaran keseluruhan perakaunan Bitcoin dan UTXO

Sebagai lejar penyimpanan rekod yang tersedia untuk umum, blockchain sangat sesuai untuk analisis perakaunan dan data yang mendalam. Firma seperti Catallact dapat mengekstrak pelbagai titik data rantai dari blockchain Bitcoin untuk mengisi, berkorelasi dan membuat grafik gambaran visual keadaan rangkaian, serta tingkah laku masa lalu dan kedudukan semasa pasaran.

Sebilangan besar analisis yang berkaitan dengan harga, seperti yang terdapat dalam laporan ini, bergantung pada perakaunan blockchain untuk mengenal pasti asal-usul syiling – iaitu, ketika duit syiling pertama kali dilombong atau terakhir dipindahkan – dengan harga pasaran yang sesuai dan keadaan semasa (seperti sama ada mereka tidak dibelanjakan atau tidak). Ini, untuk Bitcoin (dan duit syiling yang sukar dicarinya), bermaksud melihat output transaksi yang belum habis, atau UTXO.

Setiap transaksi Bitcoin mempunyai input (alamat pengiriman), output (alamat penerima) dan catatan UTXO. Apabila alamat Bitcoin menerima sejumlah BTC, jumlahnya dicatat sebagai UTXO. Setelah BTC yang diterima dihantar dalam transaksi baru, ia dianggap habis atau habis. Maksudnya ialah UTXO mewakili baki duit syiling aktif yang tersedia untuk dibelanjakan oleh alamat tertentu.

Tangkapan skrin di bawah, diambil dari penjelajah Blockchain.com, menunjukkan transaksi rawak dengan input dan outputnya, yang pada masa itu, tidak dibelanjakan oleh penerima.

Contoh transaksi Bitcoin yang menunjukkan input dan outputnyaTransaksi Bitcoin yang menunjukkan input dan outputnya. Sumber: Blockchain.com

23.51 BTC dalam transaksi di atas mewakili salah satu output, yang kini dicatatkan pada blockchain, bersama dengan waktu penciptaan dan nilai dalam USD pada waktu itu. Rekod ini kemudian tersedia untuk digunakan sebagai titik rujukan untuk jumlah BTC tertentu pada masa akan datang. Selagi 23.51 BTC ini masih belum dibelanjakan oleh penerima, adalah mungkin untuk mengira keuntungan atau kerugian jumlah yang belum direalisasikan – melihat harga pasaran dan membandingkannya dengan harga BTC ketika output diterima. Setelah BTC dihantar dalam urus niaga lain, ia akan dibelanjakan, dan juga mungkin untuk mengira untung atau rugi yang direalisasikan.

Memantau data UTXO di seluruh blockchain Bitcoin adalah inti dari set data yang akan kita bincangkan di bawah.

Perlu diingatkan bahawa model UTXO tidak berlaku untuk semua duit syiling atau rangkaian. Sebagai contoh, Ethereum menggunakan model baki akaun untuk memberikan hak milik. Walau bagaimanapun, untuk tujuan laporan ini, semua data akan merujuk kepada UTXO Bitcoin.

Lokasi UTXO – Mengenal pasti penumpukan kedudukan

Mengenal pasti lokasi UTXO di blockchain berkaitan dengan harga Bitcoin dapat memberi kita pandangan cepat dan mendalam mengenai kedudukan panjang (kerana secara semula jadi tidak dibelanjakan) dan harga masuk mereka.

Carta di bawah ini, yang disediakan oleh Catallact, secara visual mewakili jumlah UTXO pada pelbagai titik harga dari masa ke masa (sejak 2015) dan berfungsi sebagai petunjuk yang baik untuk kedudukan yang mantap dan ukurannya.

Sepintas lalu, kita dapat melihat dua kumpulan UTXO utama, yang diwakili oleh titik merah jambu: yang pertama sekitar Disember 2018 dan yang kedua sepanjang akhir bulan Julai dan awal Ogos 2020.

Lokasi penumpukan UTXO di rangkaian BitcoinLokasi penumpukan UTXO di rangkaian Bitcoin. Sumber: Catallact.com

Kumpulan pertama, dari Disember 2018, terbentuk di sekitar titik terendah mantra Bitcoin berikutan mania 2017. Ini secara umum mencerminkan bagaimana para peserta pasaran, pada masa itu, merasakan Bitcoin menarik dengan harga di bawah $ 5,000.

Memperbesar jangka masa dalam carta di bawah, dari Ogos 2018 hingga Julai 2019, kita dapat melihat bagaimana kluster UTXO lain relatif sangat kecil (terutamanya ketika BTC bergerak hingga $ 10K dan seterusnya) berbanding kelompok yang terbentuk antara $ 4,000 dan $ 3,400 pada bulan Disember 2018. Ini menunjukkan bahawa terdapat kekurangan keyakinan pada masa itu dengan harga yang meningkat jauh di atas $ 10K.

Lokasi penumpukan Bitcoin UTXO, Ogos 2018 hingga Julai 2019Lokasi penumpukan UTXO di rangkaian Bitcoin, Ogos 2018 hingga Julai 2019. Sumber: Catallact.com

Melonjak ke jangka masa yang lebih baru, seperti yang ditunjukkan dalam carta di bawah, kita dapat melihat bahawa keruntuhan Mac 2020 tidak dianggap sebagai dasar yang meyakinkan berbanding dengan Disember 2018, memandangkan ukuran kelompok UTXO yang relatif lebih kecil.

Lokasi penumpukan Bitcoin UTXO, Januari 2020 hingga Ogos 2020Lokasi penumpukan UTXO di rangkaian Bitcoin, Januari 2020 hingga Ogos 2020. Sumber: Catallact.com

Walau bagaimanapun, terdapat peningkatan yang jelas dalam jumlah kedudukan yang ditetapkan ketika harga melintasi $ 10,000 pada akhir bulan Julai dan awal Ogos 2020, menunjukkan bahawa pelabur dan peniaga yang berada di pagar melonjak untuk membeli setelah tahap rintangan ini dilanggar.

Ringkasnya, lokasi UTXO ini mencerminkan pergeseran sentimen baru-baru ini, di mana para peserta pasaran yang ragu-ragu berikutan kemalangan pada bulan Mac 2020 menunggu Bitcoin memilih arah sebelum membeli. Saiz relatif UTXO yang ditubuhkan di sekitar tahap harga semasa jelas menunjukkan keyakinan pasaran yang lebih tinggi dalam pergerakan baru-baru ini di atas $ 10,000 berbanding kenaikan ke tahap yang sama pada tahun 2019.

Perubahan dalam pegangan UTXO – Mencerminkan jangkaan pasaran

Walaupun lokasi UTXO dari masa ke masa, seperti yang ditunjukkan di atas, memungkinkan kita mengenal pasti sentimen pasaran mengenai pergerakan harga yang besar, dengan memerhatikan perubahan terkini dalam pegangan UTXO dapat membantu mengesahkan beberapa penemuan tersebut.

Carta di bawah mengesan perubahan dalam pegangan UTXO antara 15 Jun dan 6 Ogos 2020. Garis biru mewakili kedudukan baru yang ditetapkan pada harga yang sepadan, sementara garis merah jambu mewakili kedudukan – dengan harga masuk asalnya – yang ditutup pada tempoh yang sama.

Perubahan pegangan Bitcoin UTXO di pelbagai titik harga BitcoinPerubahan pegangan Bitcoin UTXO di pelbagai titik harga. Sumber: Catallact.com

Carta di atas menunjukkan bagaimana sejumlah posisi, yang awalnya ditubuhkan sekitar $ 6,200, ditutup dalam tujuh minggu antara 15 Jun dan 6 Ogos. Ini diikuti dengan penutupan kedudukan yang ditetapkan pada $ 8,700 dan $ 9,700 – yang bermaksud peniaga menjual BTC mereka untuk mengambil untung. Sebaliknya, kedudukan baru yang lebih besar ditubuhkan sehingga $ 10,000 dan sekali lagi antara $ 11,000 hingga $ 12,000, seperti yang ditunjukkan oleh garis biru.

Penutupan kedudukan yang lebih lama semasa kenaikan harga mengurangkan sedikit tekanan pada harga kerana para peserta pasaran jangka panjang menyedari keuntungan mereka dan keluar dari perdagangan tersebut. Ini meninggalkan peniaga dan pelabur dengan harga masuk yang lebih tinggi atau kedudukan yang baru ditubuhkan pada tahap harga semasa. Kedudukan baru ini kemudian menyumbang ke arah pembentukan lantai atau zon sokongan untuk harganya, yang, dalam hal ini, cenderung membentuk sekitar tahap $ 10,000 – menyokong penemuan kami di bahagian sebelumnya.

Keuntungan dan kerugian yang direalisasikan – Mendedahkan andaian pasaran

Sama seperti UTXO mencerminkan keuntungan dan kerugian yang belum direalisasikan kerana mereka tidak dibelanjakan, output yang dibelanjakan dapat dianalisis untuk mengira keuntungan dan kerugian yang direalisasikan pada pelbagai titik harga. Walaupun pengambilan untung adalah fenomena pasaran semula jadi, nilai ekstrem – untuk keuntungan yang direalisasikan dan kerugian yang direalisasikan – mungkin mengisyaratkan ketidakseimbangan di pasaran.

Carta di bawah menunjukkan P yang direalisasikan&L (dalam bentuk USD) pada pelbagai masa serta harga BTC selama empat tahun terakhir.

Untung dan rugi yang direalisasikan pada pelbagai titik harga Bitcoin, Julai 2016 hingga Julai 2020Nyata P&L di rangkaian Bitcoin, Julai 2016 hingga Julai 2020. Sumber: Catallact.com

Terdapat dua lonjakan penting di sini: yang pertama mewakili keuntungan yang direalisasikan (hijau) pada bulan Disember 2017 (berhampiran paras tertinggi Bitcoin lebih dari $ 20,000) dan yang kedua menunjukkan kerugian yang direalisasikan (merah) semasa kemalangan Mac 2020.

Pada pandangan belakang, pembeli pada masa pertama dan penjual pada contoh kedua sangat dirugikan. Pengambilan keuntungan yang melampau pada tahun 2017 mencerminkan "sekarang-atau-tidak pernah" sikap, menunjukkan kurangnya keyakinan pada tahap harga yang bertahan atau meningkat. Sebaliknya, realiti kerugian yang melampau pada bulan Mac 2020 mengingatkan pada "buat atau mati" senario, yang menggambarkan ketakutan dan keputusasaan.

Akan tetapi, melihat kerangka waktu yang lebih baru, kita dapat melihat bahawa kerugian yang dicetuskan oleh kemalangan pada bulan Mac memberi sedikit kelegaan kepada pasaran, kerana kerugian yang direalisasikan turun ke tahap yang tidak signifikan setelah lonjakan besar disebabkan oleh kenyataan bahawa penjual panik telah keluar dari pasaran.

Untung dan rugi yang direalisasikan di pelbagai titik harga Bitcoin, Mac 2020 hingga Julai 2020Nyata P&L di rangkaian Bitcoin, Mac 2020 hingga Julai 2020. Sumber: Catallact.com

Begitu juga, kejadian realisasi keuntungan juga rendah pada beberapa bulan kebelakangan ini, yang bermaksud semakin sedikit peniaga dan pelabur yang menjual – iaitu, keluar dari kedudukan mereka yang menguntungkan. Ini amat ketara jika dibandingkan dengan bulan Jun dan Julai 2019, ketika Bitcoin diperdagangkan kira-kira antara $ 8,500 dan $ 14,000.

Trend keuntungan yang direalisasikan rendah ini dapat dikaitkan dengan kematangan pasaran, dan ini menunjukkan bahawa peniaga dan pelabur tidak tergesa-gesa untuk menguangkan sekarang seperti pada tahun 2017, ketika tunjuk perasaan itu dianggap oleh banyak pihak sebagai acara satu kali. Kekurangan kerugian yang disedari, di sisi lain, dapat dikaitkan dengan tangan lemah yang disebut meninggalkan pasar pada tanda-tanda panik pertama dan membuka jalan untuk kenaikan harga.

Hakikat bahawa peserta pasaran tidak berusaha untuk mengambil keuntungan pada tahap semasa – seperti yang mereka lakukan pada masa lalu pada tahap yang sama – menunjukkan perubahan mentaliti dan harapan pasaran. Pedagang dan pelabur jelas tidak menganggap tahap semasa tidak masuk akal atau tidak berkesinambungan.

Keuntungan dan kerugian yang belum direalisasikan – Keadaan pasaran

Sementara kami mencatat trend penurunan P yang direalisasikan&Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, mengkaji julat dan bahagian keuntungan yang tidak dapat direalisasikan dapat memberikan pandangan lebih lanjut dan membantu mengesahkan penemuan dan andaian kami.

Carta di bawah menunjukkan perkadaran dan julat harga UTXO yang ada dalam wang (iaitu, dalam keuntungan) atau kehabisan wang (iaitu, kerugian) dari masa ke masa.

Untung dan rugi yang tidak direalisasikan di pelbagai titik harga Bitcoin, Jun 2017 hingga Julai 2020P yang tidak direalisasikan&L di rangkaian Bitcoin pada pelbagai titik harga, Jun 2017 hingga Julai 2020. Sumber: Catallact.com

Terdapat tiga tempoh minat utama yang ditunjukkan pada carta ini dari segi untung dan rugi – puncak 2017, bahagian bawah pasaran beruang 2019 dan tahap harga semasa melebihi $ 10,000.

Sebagai contoh, sebahagian besar kedudukan dapat dilihat dalam keuntungan kerana harganya hampir mencecah $ 20,000. Sebagai contoh kedua, Bitcoin telah jatuh di bawah $ 4,000, meletakkan kebanyakan kedudukan di tempat merah – atau, pada carta di atas, berwarna merah jambu. Dalam contoh ketiga, yang lebih baru, bahagian keuntungan syiling agak tinggi, sementara yang mengalami kerugian sedikit – walaupun harganya masih lebih rendah daripada tertinggi 2019.

Corak untung dan rugi yang belum direalisasikan berikutan kemalangan pada Mac 2020 dapat dikaitkan dengan dua faktor utama: Pedagang yang mengalami kerugian sudah menutup kedudukan mereka, menyedari kerugian mereka, dan peniaga yang membeli BTC pada harga yang agak rendah semasa dan selepas kemalangan kini mudah dilakukan dalam keuntungan.

Kenyataan bahawa keuntungan yang direalisasikan juga rendah, seperti yang ditunjukkan sebelumnya, walaupun hampir semua kedudukan terbuka berada dalam keuntungan pada tahap semasa, menunjukkan bahawa peserta pasaran menjangkakan keuntungan yang lebih besar pada pertengahan hingga jangka panjang.

SOPR – Penunjuk arah aliran pasaran

Nisbah keuntungan keluaran yang dibelanjakan, atau SOPR, pada dasarnya menunjukkan sama ada peserta pasaran, rata-rata, menjual pegangan mereka dengan keuntungan atau tidak. Nisbah di atas 1 menunjukkan, secara purata, perbelanjaan menguntungkan, dan angka di bawah 1 menunjukkan penjualan dengan kerugian.

Nisbah ini dapat digunakan sebagai indikator tren pasaran kerana cara peniaga dan pelabur biasanya bersikap (iaitu mencari keuntungan dan meminimumkan kerugian).

Di pasaran yang menaik, apabila pelaku pasaran menjangkakan harganya akan meningkat, mereka tidak mungkin menjual pegangan mereka dengan kerugian. Ini mengakibatkan SOPR kekal pada atau di atas 1 selama jangka masa kenaikan harga. Begitu juga, dalam pasaran beruang, pedagang dan pelabur menunggu impas dan keluar, mengakibatkan tekanan jual ketika SOPR mencapai 1, mendorongnya turun kembali.

Carta di bawah menunjukkan tingkah laku ini dengan SOPR semasa pasaran beruang 2018-2019. Kotak oren menyoroti bagaimana nisbah kekal di bawah 1 semasa sebahagian besar penurunan harga ini – yang bermaksud kebanyakan orang menjual dengan kerugian – kerana tekanan penjualan pada harga pulang modal.

SOPR Bitcoin merentasi titik harga, Jun 2018 hingga April 2019SOPR Bitcoin pada pelbagai titik harga, Jun 2018 hingga April 2019. Sumber: Catallact.com

Sebagai alternatif, jika kita melihat SOPR sejak beberapa bulan kebelakangan ini, seperti yang ditunjukkan di bawah, kita dapat melihat bagaimana nilainya kekal di atas 1, menunjukkan bahawa peserta pasaran optimis terhadap trend harga dan menunggu keuntungan sebelum menjual.

SOPR Bitcoin merentasi titik harga, Mac 2020 hingga Ogos 2020SOPR Bitcoin pada pelbagai titik harga, Mac 2020 hingga Ogos 2020. Sumber: Catallact.com

Kesimpulannya

Laporan ini bertujuan untuk mengenal pasti trend dalam banyak kumpulan data rantai untuk membincangkan dan membuat kesimpulan sama ada Bitcoin mempunyai sokongan yang kuat pada tahap harga semasa – baru-baru ini telah melepasi $ 10,000 dan berdagang di atas $ 11,000 selama hampir dua minggu sekarang.

Model UTXO yang diikuti oleh blockchain Bitcoin memungkinkan untuk mengesan transaksi yang dibelanjakan dan yang belum dibelanjakan. Apabila digabungkan dengan maklumat harga, set data ini dapat mengungkapkan pandangan mengenai tingkah laku pasaran dan keadaan makro kepemilikan Bitcoin.

Untuk penilaian kami, kami mempertimbangkan lokasi UTXO, perubahan pegangan UTXO dalam beberapa minggu kebelakangan ini, keuntungan dan kerugian yang direalisasikan dan tidak direalisasikan, dan nisbah keluaran yang dibelanjakan untuk mencapai kesimpulan berikut:

  • Peserta pasaran telah membangun posisi BTC baru dan besar ketika harganya meningkat hingga melebihi $ 10,000.
  • Sebilangan besar kedudukan yang lebih lama (antara $ 6,200 dan $ 9,700) baru-baru ini (dalam tujuh minggu terakhir) ditutup untuk keuntungan, mengurangkan tekanan penurunan harga BTC.
  • Keuntungan dan kerugian yang direalisasikan dari April 2020 dan seterusnya sangat jinak berbanding lonjakan dan penurunan harga sebelumnya, yang menunjukkan kematangan dan optimisme pasaran.
  • Keuntungan dan kerugian yang belum direalisasikan pada tahap semasa mewakili pasaran yang optimis, dengan peniaga dan pelabur nampaknya menjangkakan keuntungan yang lebih besar pada masa akan datang.
  • Nilai SOPR dari April 2020 juga mencerminkan optimisme pada harga semasa dan trend pasaran yang positif.

Mengingat pandangan ini, nampaknya kemalangan pada Mac 2020 menyaksikan tangan lemah dikeluarkan dari pasaran, yang membolehkannya pulih secara beransur-ansur dan memperoleh semula $ 10,000 – yang meletakkan kebanyakan posisi terbuka hari ini di hijau.

Lebih-lebih lagi, penumpukan kedudukan yang menuju ke tahap semasa (antara $ 10K dan $ 12K), ditambah dengan kelembapan pengambilan untung semasa, menunjukkan bahawa harga ini dianggap sebagai pintu masuk yang masuk akal oleh para peserta. Ini juga menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai keuntungan bersedia menyimpan duit syiling mereka untuk memperoleh keuntungan yang lebih besar pada masa akan datang.

Pemerhatian ini – bersama-sama dengan kekurangan tekanan menurun yang bergerak maju dan sentimen pasaran yang positif secara positif mengenai tindakan harga baru-baru ini – menunjukkan bahawa hari-hari pasaran Bitcoin berdagang di bawah $ 10K mungkin diberi nombor.

Sekiranya anda mendapati analisis ini berwawasan, anda dapat melihat, memuat turun dan berkongsi versi PDF laporan ini di bawah:

Lihat Skrin Penuh

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map