Carylyne Chan CoinMarketCap: Situasi Ekonomi Hari Ini (Brrr) Positif bagi Crypto sebagai Orang-orang yang Mempersoalkan Asas

Ini adalah wawancara pertama dalam Wawancara OKEx, satu siri perbualan yang diterbitkan di Akademi kami dengan pemimpin dan pembangun dalam industri kripto.

Minggu lalu, ada berita bahawa veteran industri crypto CoinMarketCap (CMC) telah diperoleh oleh Binance exchange crypto.

OKEx Academy bercakap dengan Carylyne Chan, Ketua Pegawai Eksekutif sementara CMC – dan mantan ketua pegawai strategi – mengenai pemerolehan, “revolusi crypto”, coronavirus dan teh apa yang dia minum bekerja dari rumah sepanjang hari.

Contents

Pemerolehan tersebut

OKEx: Apa yang anda dengar sekarang dari komuniti mengenai pemerolehan dan bagaimana anda bertindak balas?

Carylyne Chan: Saya pernah mendengar pelbagai sisi. Pasti ada orang yang tidak begitu senang mengenainya. Saya fikir banyak orang ini lebih cenderung secara falsafah ke arah kebebasan dan tidak campur tangan, desentralisasi. Saya rasa itu adalah pengkritik terbesar.

Tetapi pada masa yang sama, saya juga telah mendengar banyak pandangan positif. Sebilangan besar dari mereka adalah orang yang merasakan langkah ini mewakili kematangan ruang. Anda tahu, kita sampai pada titik di mana orang sekarang membuat semua M ini&Penggabungan dan pengambilalihan bergerak dan ini merupakan tanda bahawa kripto semakin matang.

Saya sebenarnya telah melihat beberapa komen yang cukup menarik di Reddit di mana orang bercakap tentang bagaimana itu tidak semestinya perkara yang buruk, kerana ia adalah pasaran bebas dan orang jelas mempunyai alternatif lain untuk kedua-dua syarikat.

Selagi kedua-dua syarikat terus benar-benar menyedari perspektif dan kedudukan mereka di ruang ini dan terus membina barang untuk pengguna dan masyarakat, pengguna boleh terus memilih kedua-dua produk ini. Mereka boleh memilih kedua-dua syarikat ini kerana mereka mempercayai mereka dan mereka percaya bahawa mereka memberikan produk dan pengalaman terbaik kepada pengguna akhir.

OKEx: Apa tanggapan anda terhadap komen negatif atau kepada orang yang merasa tidak selesa dengan tindakan itu?

Carylyne: Saya fikir dari perspektif saya, perkara yang paling penting untuk diingat adalah bahawa kepentingan CMC untuk terus bersikap berkecuali dan telus mengenai apa yang kita lakukan.

Oleh itu, saya tahu anda telah membaca surat [yang ditulis oleh Carylyne dan Brandon Chez (pengasas dan bekas CEO CMC) surat kepada masyarakat mengenai pemerolehan – OKEx] dan saya rasa saya telah membuat perincian mengenai perkara ini. Tetapi perkara utama adalah masuk akal bagi kita untuk terus melakukan perkara yang betul oleh pengguna kerana mereka boleh memilih.

Saya rasa perkara paling besar bagi saya apabila seseorang bertanya, anda tahu, anda tidak perlu mengambil kata-kata saya sekarang. Tetapi, jika anda memberi CMC peluang untuk beberapa bulan atau beberapa tahun ke depan, anda akan dapat melihat bahawa kami akan terus bertindak dengan cara yang sesuai dengan apa yang telah kami katakan selama ini. Kami masih akan bertindak dengan penuh integriti. Kami tidak akan bermain-main dengan pelanggan iklan kami.

Beri kami sedikit masa. terus memerhatikan kami. Terus hubungi kami sekiranya anda mahu. Saya rasa itu sihat dan baik untuk semua orang yang terlibat.

OKEx: Apa yang ingin diperoleh CMC dari syarikat induknya yang baru?

Carylyne: Binance adalah syarikat yang jauh lebih besar daripada CMC, mereka mempunyai hampir sembilan ratus pekerja sekarang. Oleh itu, telah melalui banyak masalah gigi yang CMC hadapi ketika ini. 

Kami mempunyai kira-kira 30 orang sekarang dan kita semua diedarkan. Komunikasi adalah sesuatu yang kita masih cuba membiasakan diri pada tahap ini. Sebagai contoh, kami masih berusaha meluruskan proses HR kami. Kami masih berusaha untuk mengetahui bagaimana menguruskan kewangan dengan betul di pelbagai kawasan dan perkara-perkara seperti itu.

Oleh itu, saya rasa seperti banyak amalan terbaik ini, mereka telah melaluinya. Dan bagi saya, mempunyai pemahaman tentang bagaimana syarikat lain melakukannya dan mereka memberi kita nasihat tersusun ini untuk bagaimana menjalankan beberapa proses ini dalam CMC, untuk skala dengan lebih berkesan sehingga kita dapat memberi tumpuan kepada produk itu, kita dapat memberi tumpuan kepada bidang kejuruteraan dan pengalaman untuk pengguna akhir – saya rasa ini akan sangat membantu kita dalam usaha mengurangkan CMC dari masa ke masa.

Kecairan dan data yang baik

OKEx: Pada bulan November, CMC dibentangkan metrik kecairan baru. Mengapa itu penting untuk dimiliki?

Carylyne: Seperti yang mungkin anda ketahui, terdapat masalah inflasi volum yang cukup besar bermula pada tahun 2018. Awal 2018. Dan pada dasarnya orang cuba mempertaruhkan kedudukan di CMC. Mereka mempunyai insentif besar untuk mencuba peringkat sehingga anda naik dan anda mendapat lebih banyak pengguna dan barang.

Oleh itu, saya rasa apa yang kami lakukan bukan sekadar mencari penyelesaian setengah matang, kami cuba memahami mengapa ini berlaku. Dan sebahagian besarnya adalah kerana, dalam kripto, tidak ada pihak berkuasa pusat. Oleh itu, tidak ada yang berusaha mengatur apa yang berlaku apabila bursa tidak melaporkan jumlah yang tepat, atau jika peniaga perdagangan basuh. Sukar untuk mengatur perkara itu dan tidak ada yang melakukannya.

Oleh itu, kami mula bertanya pada diri sendiri, adakah isipadu adalah metrik yang tepat untuk melakukan ini? Kerana anda tidak dapat mengaturnya sebagai orang luar. Oleh itu, kami datang dengan sukatan kecairan. Pada dasarnya ia mengambil kira semua pasangan pasaran yang berbeza dan secara automatik ia mengemas kini metrik, bergantung pada seberapa cairnya pasaran.

Secara umum, saya akan mengatakan bahawa ini adalah cara asas bagi kita untuk menyelesaikan masalah dengan melihatnya dari sudut yang berbeza, dari segi kecairan, yang menjadi perhatian pedagang. Daripada hanya jumlah, yang kadang-kadang cukup kosmetik, dalam industri ini secara khusus.

OKEx: Apa sebenarnya yang kita maksudkan ketika kita bercakap mengenai data yang baik?

Carylyne: Jadi, untuk satu perkara, berdasarkan sejarah, CMC mempunyai data terbanyak. Sekiranya anda ingin melihat secara historis, apa yang telah berlaku dari masa ke masa, CMC telah mengumpulkan data sejak tahun 2013. Itu pasti merupakan perkara besar bagi CMC sebagai pengumpul data.

Apa yang menentukan kualiti data? Saya rasa satu bahagian daripadanya adalah seberapa baik anda dapat memeriksa data. Oleh itu, kami mempunyai pengesanan anomali yang dibina dalam algoritma kami. Oleh kerana CMC adalah agregator terbesar dan juga rujukan terbesar untuk setiap pertukaran, mereka [pertukaran] juga ingin memastikan mereka melaporkan data tersebut kepada CMC dengan cara yang seakurat mungkin sehingga kami dapat mempresentasikan mereka dalam cahaya yang betul.

Jadi bahagian lain ialah CMC juga cenderung secara filosofis untuk tidak menapis data. Oleh itu, kami telah “melaporkan data”. Tetapi kami juga mempunyai “data yang disesuaikan.” Jadi itu hanya akan memberi orang pilihan untuk apa yang masuk akal bagi mereka, apa yang mereka mahu lihat. Sebilangan orang hanya mahu melihat jumlah yang tidak difilter, misalnya.

Kami akan terus menyempurnakan banyak [metrik] ini. Ini semacam proses berulang untuk kualiti tertinggi kerana ia berubah mengikut jangka hayat bagaimana struktur industri berubah. Jadi pada tahun 2015 itu berbeza. Kualiti data berbeza dengan kualiti data yang sedang kita bicarakan sekarang.

Dan saya percaya ia akan terus berubah dari masa ke masa. Oleh itu, kami sentiasa memerhatikannya. Kami mempunyai sekumpulan pengguna masyarakat yang memberi kami maklum balas mengenai data tersebut. Mempunyai pertukaran yang diberi insentif untuk memberi kami data yang tepat dan tepat.

Semua ini menyumbang kepada kualiti pencarian berterusan CMC, saya akan katakan. Ini menjadikan kami dapat memberikan kualiti yang tinggi ini kepada pengguna kami dari masa ke masa. Juga metrik baru yang akan muncul. Itu mungkin akan membantu juga.

Revolusi dan penerapan crypto

OKEx: Dalam surat yang anda tulis kepada masyarakat mengenai pemerolehan ini, anda berkata "Piawai utama untuk memperkenalkan idea dan ciri di CoinMarketCap adalah, dan akan menjadi, ‘Adakah ini berkesan menggambarkan keadaan revolusi crypto hari ini?’"

Bolehkah anda memperluas apa itu revolusi crypto untuk anda dan apa maksudnya untuk mencerminkannya?

Carylyne: Oleh kerana sejak Brandon memulakan CMC, dia selalu menjadi orang yang menganggapnya seperti pasar bebas. Mengapa kita mempunyai beribu-ribu token hari ini, beratus-ratus dan ribuan jenis blockchain yang berbeza?

Saya rasa pandangan yang berbentuk seperti bagaimana CMC ternyata adalah bagaimana anda membentangkan semua data dalam pasaran bebas / persaingan bebas? Dengan cara yang menunjukkan bagaimana keadaan berkembang dari masa ke masa? Inilah sebab mengapa masuk akal bahawa data CMC menarik dari masa ke masa. Oleh itu, anda dapat melihat bagaimana keadaan berkembang dari masa ke masa dari segi struktur industri.

Oleh itu, apabila kita mengatakan bahawa kita menambahkan ciri-ciri ini berdasarkan sama ada ia mencerminkan revolusi – ia lebih seperti data lain yang dapat kita paparkan di CMC yang akan membantu orang memahami bagaimana struktur industri seperti sekarang?

Bolehkah kita mempersembahkannya dengan cara supaya orang dapat melihat bahawa ada kebebasan semacam itu? Terdapat semacam pertandingan percuma di ruang yang sedang berlangsung. Oleh itu, ini akan terus membentuk banyak perkara yang kita putuskan.

Mungkin kita menambah perkara lain seperti DApps atau NFT [bukan-mudah berjinak token], anda tahu, dari masa ke masa. Itu akan menjadi reflektif kerana orang mahu melihatnya di CMC dan mereka ingin melihat kedudukan lain di laman web, dll.

OKEx: Semasa saya mendengar "revolusi crypto" Saya memikirkan istilah lain yang banyak dilontarkan, iaitu "pengangkatan."

Apakah maksud istilah itu khusus untuk anda?

Carylyne: Ya, hampir semua orang mempunyai definisi yang berbeza. Jadi, penggunaan dari sudut pertukaran akan berbeza dengan penggunaan dari sudut pandang permainan DApp. Itu semacam saling berkaitan.

Tetapi dari satu segi, saya akan mengatakan bahawa pengangkatan adalah melihat banyak orang yang berminat akan sesuatu.

Dan saya fikir dari banyak perbualan yang saya lakukan, banyak orang percaya bahawa aplikasi pembunuh crypto masih berfungsi sebagai sistem kewangan, sebagai simpanan nilai.

Tampaknya saya masih merupakan tesis utama yang dimiliki oleh kebanyakan orang tentang apa arti kebebasan revolusi dan juga apa makna crypto dari segi orang yang menggunakannya. Oleh itu, persoalan penting ialah adakah orang memiliki crypto, adakah orang menggunakan crypto?

Itulah sebabnya anda dapat melihat banyak projek memfokuskan pada perkara seperti “bolehkah anda mendapatkan ini pada POS [tempat jualan]? Bolehkah kita memasukkannya ke dalam sistem pembayaran, ke kedai dalam talian? ” Barang macam tu.

Begitu banyak dari mereka mengusahakan pelbagai perkara. Tetapi rasanya seperti jenis tema menyeluruh hanya dapat menggunakan crypto sama ada sebagai wang atau sebagai cara untuk menambah bahagian lain dari ekosistem yang dapat lebih automatik, seperti Ethereum dengan kontrak pintar atau platform kontrak pintar lain.

Walaupun boleh dikatakan dan datang seperti DeFi [kewangan terdesentralisasi] atau sesuatu yang masih wang, itu hanya cara yang berbeza untuk memperhitungkannya atau sistem yang berbeza dalam struktur kewangan yang ada dalam fikiran kita.

Krisis kewangan global

OKEx: Apa pendapat anda mengenai keadaan ekonomi global semasa untuk crypto?

Carylyne: Jelas sekali, apa sahaja yang saya katakan adalah spekulasi.

OKEx: Dan bukan nasihat pelaburan!

Carylyne: Ya! Saya rasa sebahagian besarnya adalah kita melihat banyak topik baru dan titik perbincangan mengenai pelonggaran kuantitatif dan apa artinya inflasi, seperti Brrr [the meme – OKEx], perkara seperti itu.

Semua ini disatukan dengan cara yang menunjukkan kepada kita bahawa semakin banyak orang berusaha memahami apa maksudnya dompet mereka. Apa maksudnya dalam jangka masa panjang? Dan saya fikir itu sebenarnya adalah trend positif untuk crypto, kerana orang mula bertanya “apa asas yang kita ada dari wang yang kita gunakan?”

Dan bagi sebilangan besar orang yang berada dalam industri crypto hari ini, kita bermula dengan memahami semula apa yang dimaksudkan dengan memiliki wang dan mengapa itu penting. Oleh itu, sudah pasti orang sekarang mula mempersoalkan perkara itu secara terbuka.

Oleh itu, sebagai orang dalam industri, kita sebenarnya dapat berperanan besar dalam membantu orang lain memahami perkara itu. Banyak orang di sekitar saya cenderung bertanya kepada saya seperti “crypto, itu bukan wang sebenar, bukan? Itu wang Internet khayalan. Jadi apa maksudnya? ”

Saya seperti, ya, tetapi wang yang anda ada di dompet anda sekarang juga agak khayalan. Hanya saja orang bersetuju bahawa ia mempunyai nilai yang sama antara satu sama lain.

Oleh itu, jika demikian, cuba fikirkan bagaimana anda menambah sistem dengan cara yang masuk akal. Adakah anda berminat dengan itu? Bolehkah anda bayangkan cara yang berbeza, sistem kripto yang berbeza, rantai blok yang berbeza dan cita-cita yang berbeza di luar sana dan mempunyai kebebasan untuk memilih antara yang lama? Saya rasa itu sangat menarik.

Oleh itu, trend makro pasti membantu crypto dengan cara itu untuk mendorong orang memahami lebih banyak ruang sekarang, lebih banyak daripada sebelumnya.

OKEx: Oleh itu, dalam crypto kita melihat ruang ini sebagai alternatif kepada sistem kewangan tradisional. Tetapi pada masa yang sama, kami melihat syarikat crypto bekerja secara langsung dengan sistem kewangan tradisional, terutamanya kerana kami memerlukan fiat on-tanjakan.

Adakah itu bertentangan dengan etos crypto yang asal?

Carylyne: Saya rasa tidak semestinya percanggahan dalam arti bahawa – kembali ke premis asal yang kita bicarakan – orang jelas bebas memilih apa sahaja yang paling masuk akal bagi gaya hidup mereka.

Oleh itu, jika fiat menyelesaikan sebahagian besar masalah anda hari ini, tidak ada sebab mengapa anda tidak terus menggunakannya. Tetapi saya fikir ini adalah cara untuk mengikat kembali perkara adopsi.

Adakah terdapat alasan untuk menggunakannya [crypto]? Dan bagi kebanyakan orang, tidak ada sekarang, kecuali untuk mempelbagaikan portfolio mereka, untuk spekulasi.

Oleh itu, kita harus memikirkan apa lagi yang perlu kita lakukan untuk mendorong lebih banyak kes penggunaan tersebut.

Itu sebenarnya sesuatu yang di CMC banyak kita bincangkan secara dalaman. Sekiranya kita berada di sini dalam kedudukan ini dan orang-orang mencari kita untuk memberi idea tentang apa yang boleh mereka lakukan dengan crypto mereka atau sebagai alternatif kepada beberapa sistem yang mereka gunakan, maka kita benar-benar perlu mengambil peranan itu lebih serius.

Sama ada menulis laporan menarik atau berkongsi pelbagai jenis platform. Contohnya, cara berbeza untuk memperoleh faedah yang 100 kali lebih baik daripada faedah semasa yang anda peroleh dari bank anda. Semua perkara itu penting untuk kita pamerkan.

Oleh itu, saya rasa tidak semestinya konflik, ini benar-benar saling melengkapi dari masa ke masa, bergantung kepada keperluan setiap orang.

Kemas kini koronavirus

OKEx: Saya ingin mengetahui bagaimana COVID-19 mempengaruhi CMC. Adakah ada yang berubah untuk anda? Apa corak yang anda perhatikan sejak virus itu bermula?

Carylyne: Saya tidak pasti ada sesuatu yang sangat spesifik yang mempengaruhi CMC, selain dari turun naik di pasaran. Saya rasa itulah yang terbesar. Saya telah mengatakannya sebelum ini, saya rasa pandangan halaman di CMC banyak berkaitan dengan turun naik pasaran. Jadi itu pasti memberi kesan besar kepada kita.

Ia lucu, tetapi kebanyakan ahli pasukan kami biasa bekerja sendiri di rumah dari jauh. Oleh itu, ia tidak begitu mempengaruhi kebanyakan orang. Dan sekarang orang bertanya kepada kami, “adakah anda mempunyai petua untuk bekerja dari jauh? Dan bagaimana orang menangani perkara ini? ” Jadi sebagai syarikat, saya rasa kita mempunyai lebih banyak pengalaman dengan perkara-perkara ini.

Baru-baru ini, kami menerbitkan sebuah catatan blog menunjukkan susunan kerja setiap orang di rumah. Saya akan mengatakan perkara terbesar yang telah dilakukan oleh pasukan CMC berkaitan dengan coronavirus Token Kertas Tandas. Tidak pasti jika anda melihatnya pada April Mop ‘.

Jadi kami seperti “jangan menimbun kertas tandas anda, ini tidak masuk akal!” Kami ingin melakukan parodi seperti fenomena tertentu dan mempamerkannya dan membawanya ke cahaya … Jadikannya sedikit lebih ringan untuk orang yang menjalani semua perkara dari virus.

Wanita dalam crypto

OKEx: Walaupun saya sering melihat wanita dalam pelbagai peranan dalam industri kita, termasuk dalam kepemimpinan, banyak syarikat crypto melaporkan bahawa penonton mereka adalah lelaki (kadang-kadang hingga 80 peratus) lelaki, dan juga kebanyakannya berusia 25-45 tahun.

Adakah anda mempunyai pemikiran mengenai perbezaan demografi ini?

Carylyne: Secara amnya, saya rasa tidak perlu dalam hal gender. Sekurang-kurangnya bagi saya, saya dibesarkan dalam persekitaran yang sangat meritokratik. Saya dibesarkan di Singapura di mana seperti orang banyak bercakap tentang meritokrasi dan bangsa tidak menjadi masalah, jantina bukan masalah. Perkara seperti itu. Jadi bagi saya, ia tidak pernah menjadi perkara. 

Saya rasa sebenarnya dalam crypto, terdapat keseimbangan yang lebih baik dalam nisbah lelaki-wanita daripada syarikat teknologi pada umumnya.

Jadi saya rasa seperti mencari peranan, mencari sudut yang sangat menarik bagi kedua-dua jantina. Dan saya rasa perkara mengenai crypto adalah menarik kerana terdapat rasa individualisme yang besar dan banyak kebebasan. Dan kemudian anda merasa seperti anda adalah sebahagian daripada komuniti.

Oleh itu, orang ramai tertarik dengan interaksi itu. Saya rasa kurang fokus pada wanita atau lelaki atau apa sahaja. Sebilangan besar pemimpin dalam crypto sebenarnya juga wanita. Selain dari rakan lelaki yang kita ada.

Saya rasa saya tidak mempunyai pandangan yang kuat mengenai apa yang harus kita lakukan mengenainya. Tetapi saya berharap bahawa sebagai seseorang di sini dan pemimpin wanita terkenal lain di luar sana [bahawa kita] memberi contoh kepada wanita muda supaya mereka dapat melakukan apa sahaja yang mereka mahu lakukan tanpa perlu bimbang tentang politik gender pada umumnya.

OKEx: Saya tahu ia adalah persoalan yang sangat berat setiap kali anda bercakap mengenai jantina dalam industri.

Kerana kita mempunyai sejarah, alasan sistemik mengapa kebanyakan pengguna infrastruktur crypto atau crypto adalah lelaki, misalnya.

CarylyneYa. Sebelum ini saya bekerja di industri AI. Oleh itu, saya rasa ini juga merupakan pertanyaan yang sangat lazim kerana orang banyak bercakap tentang apa artinya membuat mesin untuk mengesan corak.

Dan apabila anda memikirkannya, ada kecenderungan yang tidak sedar jika orang yang melatih semua mesin adalah lelaki dan / atau bangsa tertentu atau dari latar belakang tertentu. Jadi perkara seperti itu nampak lebih jelas.

Dan saya fikir dengan crypto, seperti halnya yang lain, mungkin akan selalu ada bias yang tidak sedar di sana.

Jadi lebih kepada memahaminya, mengetahuinya dan kemudian mengatakannya tidak seharusnya seperti ini. Ini adalah benar-benar mengenai mendapatkan lebih banyak orang untuk mempunyai pandangan yang pelbagai. Tetapi orang yang berkebolehan, tidak kira apa jantina mereka, tidak kira apa jua orientasinya.

Kehidupan di luar crypto

OKEx: Adakah anda membaca apa-apa sekarang?

Carylyne: Saya membaca banyak buku yang berbeza pada masa yang sama. Tetapi sekarang saya membaca buku yang cukup tebal yang disebut Strategi: Sejarah. Buku ini cukup menarik yang menelusuri latar belakang dari mana strategi berasal. Dan itu lucu kerana mereka kembali jauh dan memulakan dengan menganalisis strategi yang Tuhan gunakan dalam Alkitab. Saya pasti mengesyorkannya, ini sangat menarik.

OKEx: Apa yang anda buat ketika bangun tidur, anda mempunyai ritual pagi?

Carylyne: Selain sekadar bersiap sedia untuk hari itu, biasanya saya bangun dan saya bertafakur selama 20 minit dan kemudian saya melihat agenda saya untuk hari itu dan memprioritaskannya semula mengikut permulaan hari.

Oleh itu, saya rasa banyak menumpukan perhatian. Dan saya juga minum banyak teh sepanjang hari.

OKEx: Saya tidak boleh melepaskan kopi, tetapi saya yakin bahawa orang yang minum teh sepanjang hari lebih gemuk dan mungkin lebih produktif.

Carylyne: Mungkin ia bahan kimia, betul, kerana sebatian dalam teh. Ia semestinya membantu anda memberi tumpuan. Ini seperti buzz kecil yang berterusan sepanjang masa atau sesuatu. Saya tidak pasti bagaimana sebenarnya.

OKEx: Apa jenis teh yang anda minum?

Carylyne: Saya minum banyak teh daun yang longgar. Jadi seperti teh Oolong atau baru-baru ini saya juga banyak minum teh pu-erh.

Temu ramah ini dilakukan oleh Olivia Capozzalo, Ketua Kandungan OKEx. Ia telah diedit dan dipadatkan.

Gambar sampul ihsan Carylyne Chan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map