BTC dan ETH: Mana satu yang lebih baik dibeli?

Gambaran keseluruhan

BTC telah mencuri tumpuan pasaran minggu ini kerana harga kripto nombor satu telah berusaha untuk mendapatkan semula tahap 10000 lagi. BTCPercubaan untuk mengatasi batasan psikologi berlaku setelahnya ETH harga mencapai tahap tertinggi sejak awal Mac 2020. Dengan BTC dan ETH gembar-gembur dan perbualan terus beredar di kalangan komuniti kripto, pedagang dan pelabur dapat memperoleh pandangan yang menarik ketika membandingkan data dari perdagangan on-chain, off-chain, dan derivatif. Dari itu, kita dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik mengenai keadaan BTC dan ETH semasa, membantu kita membuat penilaian yang lebih baik mana yang lebih baik dibeli sekarang.

Imbangan pertukaran

Keseimbangan pertukaran boleh memberi kita beberapa warna dari segi sentimen HODLers, dan berapa banyak syiling / token yang tersedia untuk dijual. Data dari Glassnode menunjukkan bahawa BTC baki pertukaran telah berkurang menjadi BTC0.32 juta, itu adalah tahap terendah dalam lebih dari satu tahun. Imbangan BTC di bursa telah menurun sejak Mac, dan tren terus seperti itu.

Gambar 1a: Baki Bursa di Bursa

Sumber: Glassnode

Rajah 2b: Imbangan ETH di Bursa

Sumber: Glassnode

Selain itu, ETH keseimbangan pertukaran telah bermain bola salji. Jumlahnya sudah sampai ETH18.7 juta pada pertengahan Mac tahun ini, yang belum pernah dilihat sejak akhir Disember 2016.

Menariknya, jumlah baki kedua-dua aset tersebut bertindak sangat berbeza semasa penjualan besar pada bulan Mac. Nampaknya selloff mencetuskan aliran menurun BTCKeseimbangan, sementara lebih banyak peniaga meletakkannya ETH dalam pertukaran selepas ETH pembetulan harga dalam tempoh yang sama.

Mengapa ia penting?

Kami percaya bahawa peniaga dan pelabur menarik balik duit syiling / token mereka dari bursa boleh menjadi tanda kenaikkan harga jangka panjang, kerana mereka ingin menyimpan pegangan mereka dalam dompet sejuk dan mengharapkan potensi kenaikan harga saham. Dari sudut pandangan itu, nampaknya pasaran semakin meningkat BTC daripada ETH. Namun, mungkin ada faktor lain yang mendorong kenaikan dan penurunan baki, seperti keselamatan rangkaian.

Alamat dengan keseimbangan yang tinggi

Kesediaan ikan paus untuk mengumpulkan syiling / token boleh menjadi petunjuk lain yang harus dicari oleh peniaga dan pelabur ketika datang ke analisis fundamental. Bilangan alamat unik dengan keseimbangan tinggi mungkin penting.

Data dari Glassnode menunjukkan bahawa bilangan alamat unik dengan sama / lebih daripada ETH32 telah meningkat secara berterusan sepanjang tahun lalu, walaupun turun naik harga. Sementara itu, jumlah alamat unik dengan tidak kurang dari BTC10K telah pulih dari tahap rendah pada akhir Mac. Namun, jumlahnya agak rendah berbanding jumlahnya pada akhir bulan Jun, iaitu 120.


Rajah 2a: Penambahan Bitcoin. dengan bal. ≥ 10K BTC

Sumber: Glassnode

Rajah 2b: Penambahan Ethereum. dengan bal. ≥ 32 ETH

Sumber: Glassnode

Mengapa ia penting?

Kami percaya bahawa kekuatan hodling adalah salah satu metrik penting untuk mencerminkan sentimen ikan paus pada aset tertentu, dan nampaknya ETH adalah pemenang yang jelas dari sudut pandangan ini. Walau bagaimanapun, kami juga melihat hadnya. Ini kerana ETH32 adalah penghalang masuk yang agak rendah, yang dapat menurunkan kepentingan nombor.

Walaupun jumlahnya BTC alamat dengan keseimbangan yang tinggi telah meningkat, data ini hanya sebahagian dari gambaran yang lebih luas. Dengan menggabungkan baki nombor pertukaran, kita mungkin dapat melihat gambaran yang lebih komprehensif.

Bayaran transaksi dan gas

Bayaran transaksi Bitcoin dan gas Ethereum yang digunakan telah menerima banyak perbualan di antara kumpulan sembang crypto akhir-akhir ini. Salah satu riwayatnya ialah jumlahnya ETH gas yang digunakan telah mencapai tahap tertinggi sepanjang masa, yang bermaksud lebih banyak orang telah menggunakan rangkaian; dengan itu, harganya harus naik. ETH harga telah mencecah 250 tahap sebelum menarik kembali ke 230 pegangan.

Namun, apabila kita melihat jumlah min ETH gas yang digunakan, kita dapat melihat gambar lain. Data dari Glassnode menunjukkan bahawa min ETH gas yang digunakan telah turun di bahagian belakang reli, dan membentuk aliran menurun. Dari perspektif itu, mungkin tidak ada transaksi sebanyak yang kita fikirkan.

Gambar 3a: Bayaran transaksi Bitcoin (Purata)

Sumber: Glassnode

Gambar 3b: Gas Ethereum digunakan (Purata)

Sumber: Glassnode

Sebaliknya, kos transaksi min bitcoin telah melayang pada tahap yang agak tinggi walaupun turun naik baru-baru ini. Secara umum, biaya transaksi yang lebih tinggi dapat menunjukkan bahawa pasar memiliki permintaan yang lebih tinggi untuk melakukan transaksi. Oleh itu pengguna sanggup membayar lebih banyak untuk penyelesaian yang lebih cepat. Itu juga menunjukkan bahawa lebih banyak orang menggunakan rangkaian.

Mengapa ia penting?

Kami percaya bahawa cryptocurrency adalah sejenis aset nilai rangkaian, yang bermaksud semakin banyak orang menggunakannya dan menggunakannya, semakin berharga aset tersebut. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa tidak ada korelasi langsung antara yuran transaksi / gas dengan harga, dan angka-angka ini boleh menjadi dua kepingan keseluruhan.

ETH condong tetap negatif, BTC pulih

Sekiranya menganalisis aktiviti di rantai adalah seperti analisis asas kepada ekuiti, menganalisis aktiviti perdagangan derivatif boleh seperti analisis statistik. Ini dapat memberikan gambaran kepada para peserta pasar tentang bagaimana pedagang sebenar telah melakukan perdagangan mereka. Kami dapat memperoleh maklumat berharga dari itu.

Kami perhatikan itu satu perbualan baru-baru ini dalam komuniti crypto adalah bahawa pilihan tidak sesuai ETH telah berubah menjadi negatif, dan harga boleh naik untuk harganya.

Gambar 4a: BTC 25d condong

Sumber: Skew

Gambar 4b: ETH 25d miring

Sumber: Skew

Skewness pilihan adalah perbezaan turun naik tersirat antara pilihan OTM / ATM / ITM. Pedagang boleh menggunakan perubahan relatif ini sebagai strategi perdagangan. Data dari Skew menunjukkan bahawa ETHOpsyen cenderung cenderung negatif, sementara BTCTelah pulih terus ke kawasan positif.

Apa yang diceritakannya kepada kita?

Kami percaya bahawa perubahan IV dalam kontrak opsyen yang berlainan mungkin menunjukkan ketidakstabilan mendasar yang akan datang dan bagaimana peniaga menjangkakannya. Walau bagaimanapun, kecenderungan pilihan tidak selalu menjadi petunjuk yang berguna dalam ramalan harga tetapi mungkin bermanfaat dalam keadaan tertentu. Kami berpendapat bahawa peniaga harus mempertimbangkannya bersama dengan banyak faktor lain yang boleh mendorong pasaran kripto.

Memantau pilihan BTC dengan harga mogok yang lebih tinggi, pendekatan ETH agak konservatif

Cara peniaga pilihan memilih harga mogok nampaknya memberitahu bahawa pasaran telah mengambil pandangan yang lebih progresif BTC harga, sementara paparan di ETH agak sederhana.

Kita dapat melihat bahawa sebahagian besar BTC pilihan minat terbuka adalah di kawasan harga mogok 10000, sementara harga mogok kedua dan ketiga paling popular memakai sekitar 12000 dan 11000. Pada ETH sisi, 280 teguran telah menjadi yang paling popular, sementara OI kedua dan ketiga paling banyak adalah 220 dan 240.

Pada ETH sebelah, panggilan dengan 280 teguran kelihatan seperti persediaan kenaikan harga biasa. Walau bagaimanapun, panggilan dengan 220 dan 240 mogok nampaknya lebih mirip pendekatan konservatif, kerana kontrak sudah / tidak lama lagi akan menghasilkan wang. Sebaliknya, 220 dan 240 menempatkan kelihatan seperti persediaan bertahan, seperti ETH telah melakukan tunjuk perasaan sejak pertengahan Mei.

Pada BTC Selain itu, panggilan dengan 10000 teguran juga kelihatan seperti persediaan kenaikan harga standard, tetapi panggilan dengan harga mogok 12000 dan 11000 nampaknya lebih agresif. Dari perspektif penulisan put, harga dengan 12000, 11000, dan 10000 harga mogok semuanya dalam bentuk wang. Sekiranya pedagang menurun pada BTC, mereka mungkin mempertimbangkan untuk meletakkan dengan harga mogok yang lebih rendah daripada di atas 10000.

Rajah 5a: BTC opt. OI secara mogok (mulai 4 Jun)

Sumber: Skew

Rajah 5b: ETH opt. OI secara mogok (mulai 4 Jun)

Sumber: Skew

Kesimpulannya

Kami merangkumi beberapa aktiviti dalam rantai dan data perdagangan derivatif dari BTC dan ETH, dan nampaknya masih tidak mudah untuk membuat panggilan mudah mengenai aset mana yang lebih baik dibeli pada masa ini. Walau bagaimanapun, ia kelihatan seperti BTC peniaga telah menaik pada harga jangka panjang, sementara ETH peniaga lebih fokus pada tindakan harga jangka pendek. Namun, pedagang dan pelabur harus fleksibel dalam strategi perdagangan dan menyesuaikan pengaturannya mengikut keadaan pasaran.

Pengarang: Cyrus Ip – Penganalisis Penyelidikan

Terbitkan oleh: OKEx

04 Jun 2020

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map