AMA Recap: Orchid – bukan hanya VPN, tetapi keseluruhan rangkaian privasi

Kami ingin memberi suara besar kepada komuniti kami untuk ledakan malam tadi dengan projek penyenaraian terbaru kami – Orchid! Kami sangat gembira apabila Dr. Steven Waterhouse, pengasas bersama dan CEO di Orchid untuk berkongsi wawasan dan strategi perniagaannya dengan kami, perbualan dapat difahami dan menyenangkan. Kami pasti merasakan kepanasan dan semangat!

Orchid membolehkan penyelesaian rangkaian peribadi persendirian (VPN) maya yang menggunakan kumpulan penyedia lebar jalur global untuk menghubungkan individu sambil mengekalkan privasi, yang membolehkan pengguna mendapatkan Internet yang lebih terbuka dan mudah diakses.

Sepanjang AMA, Dr. Steven Waterhouse menjawab pelbagai pertanyaan mengenai Orchid, dan OXT dari komuniti kami bersama dengan beberapa siaran langsung Q&A pada akhir sesi. Baca di bawah untuk sorotan rangkuman kami dari AMA dengan Orchid!

Sesi 1

S1: Apakah latar belakang anda dan bagaimana anda mendapat idea untuk membuat Orchid?

A1: Sejak awal web dan pelbagai syarikat yang saya terlibat, saya selalu mengambil berat tentang 2 perkara: Senibina terpusat vs terpusat: Internet pada asalnya dirancang untuk didesentralisasi. Ia sebenarnya dirancang untuk menahan bencana besar. Oleh itu, selama bertahun-tahun kami membangun Internet ke tempat yang ada sekarang, sejumlah perubahan pada reka bentuk asal telah berlaku.

Ini terutama disebabkan oleh batasan teknikal pelanggan: sistem pelayan iaitu kita berpusat mis. portal internet utama kerana pelanggan: reka bentuk pelayan. Ini membawa kepada model perniagaan yang kita lihat hari ini, mis. penjejakan pengguna dan penjualan data pengguna untuk memastikan keuntungan Saya yakin seni bina terdesentralisasi seperti Ethereum dan Orchid di mana kami memanfaatkan Ethereum lebih baik untuk jenis aplikasi tertentu. Idea kedua yang telah lama saya bimbangkan adalah privasi, dan pemerhatian kami sebelum memulakan Orchid adalah bahawa penyedia VPN semasa juga berpusat dan tidak mempunyai privasi dengan reka bentuk yang dibina.

Inspirasi untuk Orchid adalah bagaimana jika ada yang dapat menjalankan simpul VPN, atau membina rangkaian VPN mereka sendiri. Dan beberapa tahun kemudian itulah yang telah kita bina.

S2: Penerapan adalah salah satu faktor penting yang perlu ditumpukan oleh semua projek untuk menjadi lebih menarik bagi pelabur. Apa rancangan Orchid untuk mengambil lebih banyak adopsi?

A2:Oleh itu, di Orchid kami secara khusus memberi tumpuan kepada penggunaan. Kami adalah salah satu dari beberapa projek yang memiliki aplikasi yang dapat digunakan oleh pengguna dan penyedia nod dan yang dapat menyelesaikan masalah bagi orang-orang yang nyata dan nyata. Kami kini mempunyai aplikasi ios dan Android dan segera aplikasi Dekstop dan kami telah memberi tumpuan kepada penjenamaan dan reka bentuk kami dengan teliti. Kami telah menginovasikan idea-idea baru dalam aplikasi pelanggan untuk membolehkan pengguna lebih mudah dalam persekitaran Web3 sambil tetap mempertahankan pendekatan desentralisasi terhadap privasi. Walau bagaimanapun, kami juga menyedari bahawa mendapatkan pengguna yang tidak tahu menggunakan cryptocurrency sangat penting dan kami sedang berusaha mendapatkan penyelesaian untuk membolehkan ciri tersebut juga KAMI sangat teruja untuk melancarkan dengan OKEx kerana membuka pasaran baru bukan hanya untuk OXT tetapi juga untuk pelanggan kami – dan kami baru-baru ini menerjemahkan aplikasi, kertas putih, laman web, dapp dll ke dalam bahasa Mandarin, Rusia, Indonesia dan Jepun

S3: Beritahu kami sebab mengapa pengguna harus menggunakan Orchid. Apakah faedah yang dibawa oleh Orkid?

A3: Oleh itu, dengan VPN biasa, apa yang anda lakukan adalah mempercayai satu penyedia VPN dengan data anda. Pembekal VPN itu boleh dipercayai, tetapi terdapat 1000 penyedia VPN di seluruh dunia, jadi bagaimana anda tahu? Dengan Orchid, pelanggan menghantar lalu lintas ke beberapa penyedia VPN, dan lalu lintas dapat "melompat" atau diarahkan antara beberapa penyedia VPN. Juga, dengan Orchid, sesiapa sahaja boleh menjalankan nod VPN sehingga anda dapat menjalankannya sendiri, atau menyediakannya untuk rakan anda. Juga, protokol talian wayarles VPN kami baru dan lalu lintas kami lebih seperti lalu lintas video seperti zoom daripada protokol VPN biasa. Ini mempunyai kelebihan yang ketara. Dan akhirnya dengan Orchid anda juga boleh memuat naik program atau algoritma penyulitan baru ke nod penyedia dan menggunakannya – jadi protokol kami dapat disesuaikan berikut adalah beberapa tangkapan skrin aplikasi diterjemahkan baru kami.

S4: Terdapat banyak VPN dan Aplikasi Pemesejan yang tersedia dan berfungsi dengan baik di pasaran semasa, mengapa platform VPN terdesentralisasi lebih baik daripada terpusat? Apakah faedah tambahan dari aplikasi yang terdesentralisasi daripada yang terpusat ?

A4: Idea asasnya adalah:

1. Anda tidak pasti anda boleh mempercayai penyedia VPN. Orchid menggunakan beberapa penyedia dan juga menghentikan lalu lintas di antara mereka untuk meningkatkan privasi.

2. Sesiapa sahaja boleh menjalankan simpul Orkid dan menjadi penyedia perkhidmatan, sehingga membolehkan orang membuat rangkaian mereka sendiri.

3. Dengan menggunakan OXT dan reka bentuk kontrak pintar kami, kami dapat melakukan perkara tambahan dengan rangkaian ini, contohnya membayar untuk kandungan, menjalankan kod, dll..

Jadi rangkaian bukan hanya mengenai VPN. Terdapat banyak lagi di sana.

Salah satu perkara terpenting yang telah kami fikirkan adalah bagaimana meningkatkan pembayaran Ethereum agar dapat berjalan dengan pantas pada rangkaian data. Kami "nanopembayaran kebarangkalian" membolehkan transaksi cepat dan juga membolehkan pembayaran dibuat kepada penyedia untuk perkara seperti lebar jalur (mis. VPN atau rangkaian Wifi atau Mesh), penyimpanan, pemprosesan atau kandungan.

https://blog.orchid.com/introducing-nanopayments

Q5: Bagaimana perasaan anda ketika OXT akan disenaraikan di OKEx? Apakah faedah jangka panjang tindakan ini kepada masa depan OXT? Projek mesti berfungsi dengan baik untuk disenaraikan di bursa tingkat atas seperti OKEx, seberapa baik projek anda?

A5: Pertama sekali, kami teruja untuk bekerjasama dengan OKEx – pasukan di sana hebat dan profesional. Dan kami juga teruja untuk menyertai komuniti ini dan belajar dari anda semua dan mendapatkan maklum balas mengenai apa yang anda perlukan dan bagaimana Orchid dapat membantu. Seperti yang saya katakan sebelumnya, kami sangat gembira untuk meningkatkan liputan global kami. Kami melancarkan pada bulan Disember dan disenaraikan di Coinbase, tetapi kemudian menghabiskan berbulan-bulan untuk mencari tahu pertukaran mana yang akan datang, satu yang akan menawarkan liputan global yang luas dan platform profesional. Dan kemudian kami mula bekerjasama dengan OKEx dan teruja untuk melancarkannya dengan mereka. OKEx menawarkan kami bukan sahaja pertukaran dan komuniti yang hebat tetapi juga liputan ke banyak bahagian dunia dan itulah sebabnya kami kemudian menerjemahkan dan mempromosikan aplikasi dan laman web kami ke dalam bahasa-bahasa ini untuk menyokong komuniti – bukan hanya untuk perdagangan tetapi juga untuk membolehkan orang untuk mengakses aplikasi kami.

Penting dengan rangkaian aplikasi dan penyedia seperti kami yang hanya berfungsi jika $ OXT tersedia untuk mendapat liputan luas di banyak pasaran geografi.

Sejauh projek kami, kami bernasib baik kerana mempunyai pasukan yang luar biasa di Orchid dan juga banyak rakan dan penyokong dari hari-hari awal ruang blockchain. Orang-orang ini telah membantu kami untuk sampai ke tempat kami dan kami yakin ini hanya permulaan perjalanan kami. Matlamat kami adalah untuk menjadikan rangkaian kami digunakan untuk pelbagai tujuan di seluruh dunia.

S6: Berapa banyak rakan kongsi yang bekerja dengan OXT? Siapakah mereka?

A6: Kami mempunyai banyak rakan kongsi. Di sisi rangkaian, kami telah melancarkan dengan bermitra dengan penyedia VPN yang boleh dipercayai dan peribadi termasuk Akses Internet Peribadi, Boleh, VPN Selamat, Tenta, Liquid dan lain-lain. Kami juga bekerjasama dengan beberapa nama terbesar dalam crypto seperti OKEX (!), Coinbase, Ledger, Bloq, Bread Wallet dan banyak lagi. Nantikan TG dan blog serta twitter kami untuk lebih banyak perkongsian akan datang.

S7: Pasaran kripto menjadi sesak dengan projek dan token blockchain, yang menjadikan OXT berbeza daripada projek lain?

A7: Saya bersetuju bahawa terdapat banyak projek di luar sana. Ini wajar dalam kitaran inovasi.

Contoh lain dari kejadian ini adalah gelembung dotcom pada akhir 90-an, dan perkara yang sama berlaku dengan media sosial, mudah alih, dan lain-lain. Kepercayaan kami ialah memberi tumpuan kepada kes penggunaan sebenar, dan memberikan nilai yang kukuh dalam penyelesaian akan membolehkan projek seperti Orchid berjaya . Kami juga sangat berhati-hati dalam bagaimana kami membina perniagaan dan melancarkan produk kami. Dan kami juga terbuka untuk belajar dari idea dan projek baru ketika mereka berkembang dan bekerjasama dengan mereka.

Q8: Apakah COVID-19 memberi kesan terhadap projek ini?

A8: Sekiranya ada, krisis semasa menggarisbawahi pentingnya perkhidmatan VPN seperti Orchid. Oleh kerana pemerintah semakin beralih ke pengawasan warga negara, sementara orang bekerja di rumah menggunakan sambungan Internet di rumah lebih dari sebelumnya, VPN lebih penting daripada sebelumnya. Pasukan kami telah bekerja jauh dari awal kami, jadi langkah menjauhkan sosial tidak mengubah cara kami berfungsi sebagai syarikat. Kami terus membina momentum, dengan penyenaraian di OKEx ini menjadi tonggak utama dalam menjadikan alat privasi kami tersedia untuk semua orang. Kami semua sangat prihatin dengan COVID 19. Kami baru-baru ini mengaktifkan aplikasi kami secara percuma kepada wartawan selama ini untuk meningkatkan keselamatan dan privasi dan kami juga telah memfokuskan lebih banyak usaha pada aplikasi desktop kepada penyedia Orchid kepada orang di rumah sekarang. Saya harap anda semua selamat dan sihat selama ini.

S9: Bolehkah anda menerangkan lebih lanjut mengenai seni bina multi-hop, dan etos Open Source? Mengapa ia menyediakan "privasi digital yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam konteks yang tidak boleh dipercayai" semasa seseorang menggunakannya?

A9: Apabila anda menggunakan VPN biasa, VPN dapat mengesan apa sahaja yang anda lakukan kerana mereka mengarahkan lalu lintas anda. Walau bagaimanapun, semasa menggunakan multi hop, banyak nod VPN tidak dapat mengesan anda dengan cara yang sama, kerana alamat IP anda telah disembunyikan semasa perjalanan

Pendekatan sumber terbuka yang kami yakini penting dalam aplikasi keselamatan dan anda harus prihatin apabila menggunakan aplikasi yang bukan sumber terbuka. Kod sumber terbuka kami boleh didapati di sini: https://github.com/OrchidTechnologies/orchid

S10: Mengapa anda menamakan projek anda "Orkid"? Adakah terdapat kisah di sebalik?

A10: Nama Orchid datang kepada kami di awal kehidupan syarikat. Kami mahukan sesuatu yang lebih mewakili "semula jadi" internet. Kami tidak menyangka bahawa penjejakan, pemusatan dan sebagainya "semula jadi" dan reka bentuk kami – dari gambar yang kami gunakan hingga kod yang kami tulis mencerminkan itu.

S11: Bagaimana token OXT digunakan? Apakah faedah bagi pemegang OXT jangka panjang?

J11: Mata wang OXT digunakan untuk memberi kuasa kepada rangkaian. Pengguna membayar perkhidmatan ke node penyedia menggunakan OXT. Sebagai tambahan OXT digunakan dalam konteks taruhan untuk mengiklankan perkhidmatan penyedia – contohnya jika penyedia mempunyai banyak lebar jalur, ia akan mengiklankan kemampuan itu dengan meletakkan banyak OXT dan sebagainya.

S12: Bolehkah anda memberi penjelasan lebih lanjut mengenai aspek keselamatan ekosistem Orkid? Sejauh manakah keselamatan struktur Orkid? Apa langkah yang telah diambil?

A12: Mula-mula pasukan kami sangat fokus pada isu ini. Kami telah memodelkan banyak model serangan teori permainan yang berbeza dan sentiasa telus mengenai apa yang ditawarkan oleh rangkaian Orkid dari segi privasi. Kami juga telah melakukan beberapa audit keselamatan – kami menerbitkan hasilnya di blog kami yang saya percaya.

Sesi2

S1: Banyak permulaan kripto yang dibina oleh sekumpulan pasukan berbakat habis kerana kesukaran dalam pengumpulan dana penjualan token atau faktor lain yang tidak terkawal seperti pasaran beruang yang akhirnya menyebabkan kegagalan. Kami tertanya-tanya bagaimana OXT akan memecahkan halangan seperti ini.

A1: Terima kasih atas soalan ini. Kami mempunyai pandangan jangka panjang untuk membina syarikat kami. Kami mempunyai pasukan berbakat dalam bidang teknologi tetapi kami juga mempunyai pasukan yang berbakat dalam operasi dan perniagaan, dan ini ditunjukkan dalam pasukan kecil dan pendekatan jangka panjang kami terhadap perniagaan. Tanpa mendedahkan kewangan dalaman, saya dapat memastikan bahawa kita akan berada lama dan merancang untuk terus memberi tumpuan kepada projek ini dengan serius.

S2: Sebilangan besar VPN membatasi kelajuan semasa menggunakannya! Bagaimana Orkid menyelesaikan masalah ini?

A2: Kami ingin anda menguji Orchid dan melihat perbandingannya! Pada masa ini kami telah melakukan ujian kelajuan dan dapat melakukan streaming video walaupun di firewall negara.

S3: Semasa mengambil projek, kita biasanya akan prihatin dengan kelajuan, keselamatan, transaksi dan potensi tokennya! Apa pandangan Orkid mengenai faktor-faktor ini dan bagaimana anda menangani? Adakah anda mempunyai kemas kini di masa hadapan yang anda teruja untuk berkongsi dengan kami?

A3: Saya bercakap mengenai kelajuan pembayaran lebih awal. Reka bentuk nanopayments kami memungkinkan penskalaan ke kelajuan rangkaian data – iaitu setiap paket termasuk pembayaran. Saya juga membincangkan keselamatan beberapa kali. Semoga dapat membantu. Kami ada beberapa muslihat di sini. Kami menggunakan protokol rangkaian VPN baru berdasarkan WebRTC. Sudah tentu apa-apa yang menggunakan satu atau beberapa simpul VPN akan menambahkan kependaman, tetapi dalam ujian kami, kami dapat melakukan streaming video dan perbualan video tanpa masalah.

S4: Seperti yang kita ketahui, setiap projek yang berjaya mempunyai beberapa kisah di belakang tabir, apakah kisah di sebalik kejayaan OXT? Apa visi itu ketika pertama kali muncul sebagai idea? Adakah terdapat prototaip khas atau kemas kini OXT akan datang yang ingin anda tunjukkan / kongsi dengan kami?

A4: Kami mempunyai banyak kisah :) Boleh melakukan keseluruhan AMA mengenai kisah Orchid dan sebelum saya berada di Pantera. Pasukan kami telah melalui banyak kitaran perniagaan dan kami berpengalaman dan mampu mengharungi ribut semasa ini juga. Sejauh apa yang akan datang, perkara paling dekat adalah pelanggan desktop kami. Kami mempunyai beberapa perkara baru yang menarik tidak lama kemudian, dan kami akan segera mengujinya dengan komuniti kami. Pada dasarnya memudahkan orang membayar VPN – lebih mudah.

S5: Apakah tujuan token OXT? Apakah peranannya dalam ekosistem anda? Berapakah tahap kematangan produk?

A5: Rangkaian Orkid menyediakan kerangka pembayaran baru yang membolehkan pembayaran lalu lintas per paket. Penyedia Node dibayar menggunakan pembayaran mikro probabilistik yang ditunaikan oleh Penyedia Node sebagai balasan Token Orkid; insentif yang dirancang untuk mendorong pengendali Node memperoleh OXT kerana lebar jalur yang berlebihan. Sebagai gantinya, pengguna dapat menggunakan token OXT mereka untuk mengakses pasaran lebar jalur yang terdesentralisasi di mana sesiapa sahaja dapat beroperasi dan menjadi Node.

S6: Bolehkah anda memberitahu kami beberapa ciri Aplikasi Orchid?

A6: Orkid terbaik di kelas dalam mengendalikan data pengguna. Sebilangan besar log VPN dan bahkan menjual data pengguna. Tidak seperti penyedia tersebut, Orchid komited pada standard tertinggi dalam hal melindungi pengguna, dan oleh itu tidak mencatat atau mengumpulkan data pengguna.

Orkid adalah sumber terbuka.

Orchid bukan hanya VPN, tetapi rangkaian privasi keseluruhan. Orchid adalah rangkaian privasi keseluruhan, tempat pasar di mana banyak penyedia VPN datang untuk menjual lebar jalur mereka. Apabila anda bergabung, anda dapat memilih antara penyedia, memilih VPN terbaik untuk situasi unik anda, atau mengkonfigurasi beberapa VPN khusus. Untuk melancarkan rangkaian, Orchid bekerjasama dengan beberapa perkhidmatan VPN berkualiti tinggi yang telah beroperasi di rangkaian sejak Hari 1. PIA, salah satu VPN Sumber Terbuka yang paling popular dengan berjuta-juta pengguna, adalah contoh penyedia yang dapat anda temui Orkid.

Orkid adalah bayar mengikut keperluan anda, dan biasanya lebih murah. Orchid tidak memerlukan kad kredit. Orchid menawarkan cara yang sama sekali baru bagi pengguna untuk mengawal privasi mereka. VPN pertama dan satu-satunya yang menawarkan konfigurasi multi-hop di pelbagai pembekal, sehingga tidak ada satu pun penyedia yang dapat mengakses gambaran penuh aktiviti mereka. Bayangkan perbezaan antara membuang dokumen sensitif ke dalam tong sampah dan menghancurkannya menjadi kepingan kecil. Berganda-ganda menunjukkan lalu lintas anda melalui mesin pencincang, jadi kemungkinan tidak akan dapat dibina semula.

S7: Mengapa perkhidmatan VPN memerlukan token?

A7: Terdapat beberapa cara token OXT memberikan nilai kepada pengguna di rangkaian Orchid:

Pelanggan Orchid boleh diakses melalui iOS, Android, Linux dan Microsoft. Bayaran mikro probabilistik digunakan untuk memastikan keselamatan rangkaian dan pengacakan insentif untuk Penyedia Node Orkid (iaitu sesiapa sahaja yang mempunyai komputer atau set pelayan). Pasaran lebar jalur peer to peer ini menggunakan token untuk membayar operator Node untuk lebar jalur yang berlebihan dan tidak digunakan.

Penyumbang Lebar Jalur – Sesiapa sahaja boleh mengendalikan Nod Orkid. Nod memasang pelanggan Orchid; menghubungkan peranti sebagai simpul (atau set nod) dan kemudian dapat mempertaruhkan token untuk meningkatkan peluang mendapat ganjaran dalam rangkaian. Penyumbang lebar jalur boleh berpartisipasi dengan memasukkan token Orchid (OXT) sebagai pertukaran medali, yang memberikan permintaan lalu lintas, memungkinkan pengenalan sisi penawaran yang terdesentralisasi (iaitu pengesahan), dan menambahkan mekanisme insentif keselamatan yang kuat yang terdapat pada rangkaian.

Pengguna Jalur Lebar- Buat pertama kalinya pengguna boleh membayar secara pantas untuk sambungan internet peribadi dan selamat. Untuk mengaktifkan klien, pengguna memasang Orchid VPN, menambahkan token Orchid ke dompet, kemudian dapat mengakses internet melalui jalan yang dipilih pengguna untuk memastikan sambungan yang selamat di mana sahaja di dunia. Di sebalik tabir, pengguna membayar token Orchid (OXT), kemudian diberikan “tiket” tuntutan di kolam itu; tuntut pembayaran tiket satu dalam setiap sepuluh ribu di mana setiap tiket adalah pembayaran mikro yang sah yang membayar token Orchid (OXT) kepada penyumbang lebar jalur di pasaran lebar jalur P2P. Pengguna hanya membayar lebar jalur yang mereka gunakan.

S8: Apa yang mendorong pengasas Orchid ?

A8: Soalan yang menggembirakan. Saya termotivasi dengan menyelesaikan masalah dunia nyata. Saya sangat prihatin terhadap privasi dan pengawasan dan penapisan di seluruh dunia dan menyelesaikan masalah bagi orang yang mengalami masalah di sekitar ini. Saya juga termotivasi dengan mendapatkan adopsi dan membina produk yang sangat menarik!

S9: Saya fikir DeFi mengubah hubungan kita dengan wang, pelaburan, kredit dan hutang. Apa rancangan untuk ORCHID berkembang maju di ruang DeFi?

A9: Ok ini nampaknya tidak topik tetapi menarik. DEFI adalah ruang yang menarik. Saya fikir pada masa ini pendekatan berdasarkan Ethereum mungkin akan menghadapi beberapa masalah lagi tetapi kita akan melihatnya. Saya fikir beberapa penyelesaian rantaian baru seperti Vega akan membantu menyelesaikan masalah ini. Untuk Orchid, kami bermain di kawasan ganjaran bertaruh dengan membolehkan penyedia mempertaruhkan OXT untuk mengiklankan perkhidmatan mereka, dan kemudian memperoleh OXT dengan menyediakan perkhidmatan. Ia seperti Airbnb lebar jalur atau sumber lain. Kami juga mengusahakan teknik untuk membolehkan orang mempertaruhkan OXT terhadap penyedia walaupun mereka tidak menjalankan simpul – pada dasarnya mendelegasikan kepentingan mereka

S10: Kami menganggap bahawa Orchid sentiasa mencari rakan kongsi yang luar biasa dan pengguna terus berkembang. Adakah anda akan berkongsi dengan kami apa rahsia kadar pertumbuhan ini?

A10: Kami bekerja dengan bersungguh-sungguh! Dan kami mempunyai pasukan luar biasa yang bersemangat dan fokus, terutama sekarang saya ingin menjawab semua soalan ini. Anda boleh menghubungi saya di @ orchid7 dan kumpulan TG kami di orkid adalah https://t.me/OrchidOfficial

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map