2020: Satu Tahun Separuh Kripto

Adakah anda bersedia untuk salah satu acara yang paling dinantikan di ruang crypto tahun ini? Bahagian Bitcoin hanya tinggal 1 bulan lagi! Untuk menyegarkan ingatan anda, berikut adalah ringkasan ringkas sejarah, implikasi, dan cara berdagang untuk peristiwa ini yang berlaku setiap empat tahun.

Pembekalan Bitcoin Global

Dari saat Satoshi Nakamoto mencipta Bitcoin, hanya ada 21 juta bitcoin yang dapat dibuka. Oleh itu, Bitcoin adalah aset deflasi, yang merupakan kebalikan dari mata wang fiat.

Pembekalan bitcoin global berasal dari proses yang disebut perlombongan, di mana pelombong mengesahkan rekod transaksi bitcoin dengan menyelesaikan soalan matematik yang kompleks. Setelah selesai, pelombong bitcoin dapat menerima ganjaran bitcoin.

Pada hari-hari terawal, pelombong dapat memperoleh 50 bitcoin baru setiap kali mereka berjaya membuat blok. Kira-kira, diperlukan sekitar 10 minit untuk menghasilkan bitcoin baru. Setakat ini, jumlah penawaran BTC sekitar 18 juta. Kira-kira 86% Bitcoin sudah dicetak. Walau bagaimanapun, ganjarannya sekarang adalah 12.5 BTC, disebabkan oleh peristiwa yang disebut Bitcoin Halving.

Apakah Halving Bitcoin?

Pengasingan Bitcoin adalah acara yang mengurangkan jumlah penghargaan bitcoin kepada pelombong separuh. Ia berlaku setelah 210,000 blok dibuat, yang memakan masa sekitar empat tahun. Terdapat dua bahagian bitcoin pada masa lalu. Selepas setiap separuh, pelombong mendapat 50% lebih sedikit bitcoin setiap kali mereka menghasilkan blok.

Sumber: OKEx

Mengikuti corak dalam carta di atas, anda dapat melihat bahawa lebih sedikit bitcoin akan dibuat dari masa ke masa. Pada penghujung hari, setelah 21 juta bitcoin dibuka (kemungkinan pada tahun 2140), jumlah bekalan bitcoin akan dikurangkan. Oleh itu, deflasi bitcoin menimbulkan kekurangan, dan menjadikan bitcoin lebih berharga.

Bagaimana Halving Bitcoin mempengaruhi harga BTC?

Pengambilan bahagian Bitcoin adalah peristiwa penting bagi pedagang, kerana sejarah telah membuktikan bahawa kedua-dua peristiwa pembelahan pada masa lalu diikuti oleh lonjakan harga bitcoin yang ketara. Lihat statistik sejarah harga BTC:

Pengambilan Bitcoin Pertama pada tahun 2012

Separuh hari: $ 12.35

1 Tahun Kemudian: $ 1100

Pengasingan Bitcoin ke-2 pada tahun 2016

Separuh hari: $ 650.63

1 Tahun Kemudian: $ 2634.17

1.5 Tahun Kemudian: $ 20,000

Untuk memahami sebab di sebalik kenaikan harga Bitcoin, anda harus tahu bahawa harga bitcoin sangat dipengaruhi oleh undang-undang penawaran dan permintaan. Apabila pembelahan Bitcoin berlaku, pelombong menerima ganjaran bitcoin lebih sedikit. Oleh itu jumlah yang dapat mereka jual ke pasaran menurun. Memandangkan penawaran menurun, apabila permintaan meningkat atau tetap sama, harga aset meningkat.

Cara berdagang untuk bahagian Bitcoin

Adakah harga BTC akan mencapai tahap tertinggi sepanjang masa? Soalan ini telah menimbulkan perdebatan di kalangan masyarakat kripto, terutama setelah kemunduran baru-baru ini di pasaran ekonomi kripto dan global yang ditimbulkan oleh wabak global. Sekiranya anda tidak pasti adakah masa yang tepat untuk membeli bitcoin, anda boleh mencuba perdagangan niaga hadapan atau opsyen, yang tidak memerlukan memegang aset. Anda boleh menjana keuntungan dengan membuat spekulasi perubahan harga bitcoin.

Dalam perdagangan niaga hadapan, jika anda menjangkakan kenaikan harga Bitcoin, anda boleh memasuki kedudukan panjang. Sekiranya anda menjangkakan penurunan harga bitcoin, anda boleh memasuki kedudukan pendek. Kami menyediakan leverage sehingga 100x untuk anda menggandakan keuntungan anda juga.

Anda mungkin juga mempertimbangkan perdagangan pilihan, alat lindung nilai dan arbitraj yang popular untuk peniaga profesional. Apabila anda menjangkakan harga bitcoin akan naik, beli pilihan panggilan. Sebaliknya, jika anda menjangkakan harganya akan turun, beli pilihan put. Sekiranya anda merasa agak keliru, kami Penemuan Pilihan halaman membimbing anda melalui strategi perdagangan pilihan yang berbeza yang memenuhi keperluan dan pilihan risiko anda.

Lebih banyak acara pembelahan yang akan datang

2020 adalah tahun kripto separuh, selain daripada BTC yang dibelah dua pada bulan Mac, akan ada lebih banyak peristiwa kripto yang akan turun, termasuk Bitcoin Cash (BCH) pada bulan April, Dash (DASH) pada bulan Mei, Zcoin (XZC) pada bulan September, dan Zcash (ZEC) pada bulan Oktober.

Kami tidak sabar untuk melihat bagaimana semua acara ini akan berlangsung, dan semoga ia menjadi tahun yang bermanfaat bagi anda semua. Sementara itu, beritahu kami pendapat anda mengenai topik ini, dan tinggalkan komen anda dalam tweet di bawah!

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map